Puritán és rugalmas - a Bronks Brüsszelben
Történeti városközpont, illeszkedés, kicsi telek, multifunkcionalitás, helytakarékosság, logikusan szervezett közlekedőrendszer, flexibilis kialakítás, a középület-jelleg hangsúlyozása... Ezek voltak azok a főbb adottságok és igények, amelyek a brüsszeli BrOnks Ifjúsági Színház tervezőit vezették a koncepcióalkotás során. Martine De Maeseneer és Dirk Van den Brande friss, fiatalos, minden ízében kortárs hangvételű épületet tervezett, amely a 2011-es Mies van der Rohe-díj döntősei között is szerepelt.
Helyszín, funkciók
A BrOnks Ifjúsági Színház Brüsszel Sertéspiac (Varkensmarkt) nevű terén található. Az épület formáját jelentős részben a felmerülő akusztikai problémák és az arra adott megoldások, válaszok határozták meg. A BrOnks alapvetően két egymás mellé helyezett doboz, amelyek körül megfelelő méretű közlekedő és akusztikai elválasztó sáv húzódik, a ház formáját pedig egy, az ezekre feszített hártya adja meg. A termek között középen található a fő függőleges közlekedő mag, amely az épület forgalmát szervezi. A lépcsőházak mellett viszonylag sok rámpát is alkalmaztunk, amelyek a horizonttól, a vízszintestől való elkülönülés érzetét nyújtják.
Az üveghomlokzaton betekintve látható, hogy az előcsarnok szintjét egy méterrel megemeltük, a színpad szintjéhez igazodva. A színpad alatt - az utcához képest fél szinttel lejjebb - helyeztük el a recepciót, a vizesblokkokat és a gépészeti helyiségeket. A tető alá, a legfelső szintre kerültek a vezetőségi irodák, valamint az előcsarnokból elérhető kávézó. A központi közlekedő zónában kapott helyet egymáshoz tapasztva, fallal elválasztva a két főlépcsőház, amelyek közül az egyik a közönség-, a másik a színészi-személyzeti forgalmat szolgálja. A rendszer kialakításánál a közlekedő hurkokat egyfajta labirintus-élménnyel próbáltuk ötvözni, amelyben senki nem tévedhet el, hiszen a tájékozódáshoz segítséget nyújthat a fény, a terek magassága, valamint a különböző átlátások.
A színház a próbaterem egyidejű használata mellett is tud működni. Fesztiválok, ünnepségek idején pedig akár két színdarabot is előadhatnak párhuzamosan az egyenként 200 fő befogadóképességű nagytermekben, mivel önálló megközelítéssel rendelkeznek. Az alagsorban elhelyezett recepció igény szerint műhelyekké alakítható át. A legfelső szinten elhelyezkedő kávézó és étterem szintén önálló lépcsőházzal és lifttel rendelkezik, így az egész színháztól függetlenül tud üzemelni. Az üvegfal mögül csodás kilátás tárul a szemünk elé a tér, a város és a Brique rakpart felé.
Igen fontos szempont volt egy multifunkcionális és flexibilisen alakítható épület létrehozása, amelyet a belsőben számos elem segít: a nagyteremben teleszkópokkal megemelhető-lesüllyeszthető üléssorok és állítható magasságú színpad található, az utcafronti kisebb terem pedig akusztikai tolófalakkal pillanatok alatt két próbateremre osztható. Minden helyiséget egyforma súllyal kezeltünk, ezzel is a tervezést, mint az optimalizálás hosszú folyamatát szerettük volna a házon visszatükrözni. Brüsszel városa nagy hatást gyakorolt ránk, a hely múltja és értékei köteleztek minket arra, hogy minden döntést alaposan megvizsgáljunk, minden garast megszámoljunk, és ne pazaroljuk a teret ("Mene, Mene, Tekel, U-parszin" - "Megmérettél, és könnyűnek találtattál." - Dániel könyve 5,25).
Homlokzatképzés
Nem könnyű feladat új épületet létrehozni egy történelmi városközpontban. A helyzet megköveteli a szomszédos épületek tetőgerincéhez való tökéletes illeszkedést, valamint a környező homlokzatokra jellemző falfelület-ablak ritmus megtartását. Az itt álló régi házak ellenére nekünk mégis egy középület megalkotása volt a dolgunk. Hogyan tegyük ezt a publikus jelleget láthatóvá? A hátsó homlokzat zárt, szűkszavú, mivel a nagy színháztermet határolja. A tér felé eső oldalon viszont egy kinyíló üveghomlokzat mellett döntöttünk, így a kisebb - próbateremként is használható - színháztér két méterrel beljebb húzódó fala felnyílhat a város felé, élő utcai animációt nyújtva. A nevelés igen fontos eszköze egy ifjúsági színháznak, amely így sokkal szorosabban tud együtt élni környezetével.
A homlokzat koncepciója az alapsíkból két négyszögletes lyuk kivágásával született meg, ezek lettek az üvegfelületek. Ami megmaradt, keretként öleli körbe a nyílásokat. A hajtogatott formák nem öncélúak, hanem a terek akusztikáját segítik. A homlokzat egy hártya, egy sík, amelyen átlépünk. Egyik sarkán az ún. kocsiház nyílik, amely egy átmeneti tér, egy főbejáratként funkcionáló légtér. A név a telken korábban állt régi épületre (breedhuis - szó szerint "széles ház") utal, amit 1989-ben bontottak le. A homlokzat egyes felületei, megoldásai a belsőben is ismétlődnek. Újabb színdarab az előző után. Ajtó ajtó után, sík sík után, míg egy-egy újabb tér ki nem tárul, a nagyságnak legalább az illúzióját keltve a nem túl nagy területen.
Anyaghasználat
A belsőben döntően a látszóbeton felületek és az acélszerkezetű tető látványa jelenik meg. Fontosnak tartottuk az áramló, tágas, világos terek kialakítását, ahol ezt a rendeltetés lehetővé tette. A külső falak és tetők anyaga - az üvegfalak keretezéséhez hasonlóan - alumínium, bronz burkolattal. A belső terek különféle furnérlemezekből készült burkolatai nagyrészt padlizsán-színűek. A padlók faburkolatúak, vagy bíborszínű epoxi anyagúak.
Fenntarthatóság
A színház a történelmi városközpont elszegényedett, kimerült negyedének első kulturális célú épülete, amely széleskörű társadalmi-gazdasági fellendülést fog eredményezni, s ezt - reményeink szerint - galériák, éttermek, üzletek megjelenése fogja jelezni. Ökológiai szempontból a közlekedősávok által közrezárt termek energiatakarékos kialakításúak, a háromrétegű homlokzati üvegezés pedig az üvegházhatást erősíti.
BrOnks Youth Theatre (BrOnks Ifjúsági Színház)
vezető tervezők: Martine De Maeseneer, Dirk Van den Brande
projekt építész: Gunnar Degerlid
tervezés éve: 2002-2005
kivitelezés éve: 2006-2009
bruttó szintterület: 3500 m2
generáltervező: Martine De Maeseneer Architects (MDMA)
építész munkatársak: Xavier Callens, Annette Chu, Ruben Van Colenberghe, Kristiaan Van Weert
grafikák: Sara Fanelli
közreműködők: Kathleen Decock, Iris Van Rijsbergen
tartószerkezetek: ABT Antwerp & BAS Jaspaert Leuven
épületgépészet: BEC Brussels
akusztika: Daidalos Peutz Leuven
színháztechnika: TTAS Ghent
biztonsági koordinátor: Jos Van Loon Brussels
megbízó/építtető: Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region
(projekt koordinátor: Inge Pieters)
generálkivitelező: Roegiers, Kruibeke, Belgium
bruttó beruházási költség: 7,5 M Euro