Helyek/Infrastruktúra

Sátoraljaújhely, Vasútállomás felvételi épület felújítása

1/7

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely  vasútállomás, tervező: Papp László
?>
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
1/7

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely, Vasútállomás felvételi épület felújítása
Helyek/Infrastruktúra

Sátoraljaújhely, Vasútállomás felvételi épület felújítása

2010.04.07. 14:42

Projektinfó

Földrajzi hely:
Sátoraljaújhely, Magyarország

Építészek, alkotók:
Papp László

A „Magyar Északkeleti Vasút" 1871-ben nyitotta meg a Szerencs-Sátoraljaújhely vonalát. A XIX. század utolsó negyedétől a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás jelentőségének megfelelő, korára jellemző eklektikus épülete szolgálta az utazóközönséget.

Építtető: Magyar Államvasutak Zrt.
Tervező: Art-Studio-Plan Építész Iroda,.Papp László
Kivitelező: Ornament 2000 Kft., Miskolc

 

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
1/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely  vasútállomás, tervező: Papp László
2/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
4/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
5/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
6/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
7/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

 

 


Pénzjutalom nélküli dicséretben részesült

Indoklás

A „Magyar Északkeleti Vasút" 1871-ben nyitotta meg a Szerencs-Sátoraljaújhely vonalát. A XIX. század utolsó negyedétől a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás jelentőségének megfelelő, korára jellemző eklektikus épülete szolgálta az utazóközönséget.

Sajnos hosszú éveken át folyt a magyar vasútállomások átszabása, bontása, s közülük ma is sok veszélyben van. Ezért örvendetes, hogy az épület megmaradt, ma is működik, rendbe tették. A vasútállomás a teljes körű felújítással igényesen megújulhatott, ugyanakkor nem sikerült maradéktalanul visszaállítani eredeti építészeti megjelenését, hangulatát. Kritizálható az épület tömegének megváltoztatása, mellyel homogenitása és hitelessége csorbult.

Külső megjelenésében a szokatlanul erős színkontraszt megfelel az épület eredeti állapotának, és sok részlet méltó az épület eredeti képéhez. Ilyenek az építés korát megidéző lámpák, padok. A felújítás anyaghasználata azonban értékvédelmi szempontból sok helyen nem szerencsés, különös tekintettel a járófelületek kialakítására, illetve a külső-belső falburkolatokra. Az új nyílászárók kialakítása különösen nem felel meg az elvárásoknak. Különösen zavaró az ajtók és ablakok öncélú és előzmény nélküli üvegosztása. Ez a megoldás műszakilag sem megfelelő, hiszen a sarkokban az összes üveg már elrepedt.

Szép ugyanakkor a perontetőt tartó vas szerkezetek igényes helyreállítása. Megjegyezzük, hogy eredetileg az állomást a faoszlopok jellemezték, ezek helyébe kerültek a ma látható öntöttvas elemek. A felújítás során sajnos eltűnt a peron eredeti korlátja is, és teljesen megváltozott annak lábazata. Zavaró a betonelemekből készített burkolat.

Jóllehet a felújítás hitelessége nem érvényesülhetett maradéktalanul, a helyreállítás összességében mégis dicséretes, mert a történeti állomásépület és annak eredeti terei megmaradtak és az utazó közönség számára kulturáltan használhatók.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk