Helyek/Infrastruktúra

Sátoraljaújhely, Vasútállomás felvételi épület felújítása

1/7

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely  vasútállomás, tervező: Papp László
?>
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
?>
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
1/7

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely, Vasútállomás felvételi épület felújítása
Helyek/Infrastruktúra

Sátoraljaújhely, Vasútállomás felvételi épület felújítása

2010.04.07. 14:42

Projektinfó

Földrajzi hely:
Sátoraljaújhely, Magyarország

Építészek, alkotók:
Papp László

A „Magyar Északkeleti Vasút" 1871-ben nyitotta meg a Szerencs-Sátoraljaújhely vonalát. A XIX. század utolsó negyedétől a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás jelentőségének megfelelő, korára jellemző eklektikus épülete szolgálta az utazóközönséget.

Építtető: Magyar Államvasutak Zrt.
Tervező: Art-Studio-Plan Építész Iroda,.Papp László
Kivitelező: Ornament 2000 Kft., Miskolc

 

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
1/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely  vasútállomás, tervező: Papp László
2/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
4/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
5/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
6/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László
7/7
Sátoraljaújhely vasútállomás, tervező: Papp László

 

 


Pénzjutalom nélküli dicséretben részesült

Indoklás

A „Magyar Északkeleti Vasút" 1871-ben nyitotta meg a Szerencs-Sátoraljaújhely vonalát. A XIX. század utolsó negyedétől a Szerencs-Kassa, illetve Szerencs-Csap útvonal csomópontjának számító sátoraljaújhelyi vasútállomás jelentőségének megfelelő, korára jellemző eklektikus épülete szolgálta az utazóközönséget.

Sajnos hosszú éveken át folyt a magyar vasútállomások átszabása, bontása, s közülük ma is sok veszélyben van. Ezért örvendetes, hogy az épület megmaradt, ma is működik, rendbe tették. A vasútállomás a teljes körű felújítással igényesen megújulhatott, ugyanakkor nem sikerült maradéktalanul visszaállítani eredeti építészeti megjelenését, hangulatát. Kritizálható az épület tömegének megváltoztatása, mellyel homogenitása és hitelessége csorbult.

Külső megjelenésében a szokatlanul erős színkontraszt megfelel az épület eredeti állapotának, és sok részlet méltó az épület eredeti képéhez. Ilyenek az építés korát megidéző lámpák, padok. A felújítás anyaghasználata azonban értékvédelmi szempontból sok helyen nem szerencsés, különös tekintettel a járófelületek kialakítására, illetve a külső-belső falburkolatokra. Az új nyílászárók kialakítása különösen nem felel meg az elvárásoknak. Különösen zavaró az ajtók és ablakok öncélú és előzmény nélküli üvegosztása. Ez a megoldás műszakilag sem megfelelő, hiszen a sarkokban az összes üveg már elrepedt.

Szép ugyanakkor a perontetőt tartó vas szerkezetek igényes helyreállítása. Megjegyezzük, hogy eredetileg az állomást a faoszlopok jellemezték, ezek helyébe kerültek a ma látható öntöttvas elemek. A felújítás során sajnos eltűnt a peron eredeti korlátja is, és teljesen megváltozott annak lábazata. Zavaró a betonelemekből készített burkolat.

Jóllehet a felújítás hitelessége nem érvényesülhetett maradéktalanul, a helyreállítás összességében mégis dicséretes, mert a történeti állomásépület és annak eredeti terei megmaradtak és az utazó közönség számára kulturáltan használhatók.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk