Semmi különös, csak egy 359 éves épület felújítása
A tolcsvai Dessewffy-kúria rekonstrukciója [építész: Erhardt Gábor] egy szerencsés csillagállás alatt megvalósult, hároméves tervezési és építési folyamat volt. A végeredmény: mondhatni semmi különös. Csupán annyi történt, hogy egy 359 éves épület visszakerült méltó állapotába.
Kívülről egy majdnem egy színű, klasszicista épületet látunk, belül pedig egy ízlésesen berendezett többfunkciós „turisztikai attrakciót". A lényeg, mint oly’ sokszor inkább az elmesélhetetlenben van, a történetben, a homálybogozásban. Ezért az épületről „egyszerű leírást" adni nem egyszerű.
Akár Tokaj-Hegyalja, akár az épületnek helyet adó település, Tolcsva történetét nézzük, számtalan érdekességet találunk, amelyeknek erre az épületre közvetett, vagy közvetlen hatásuk volt. Az épületet Dessewffy-kúriaként emlegetjük, de azt tudni kell, hogy a minimum 359 éves épületet mindössze bő ötven évig birtokolta a névadó Dessewffy család.
Az épület (minimális) korát azért tudjuk ilyen pontosan, mivel - meglehetősen egyedi megoldásként - az épület közepén van egy „ANNO 1659 DIE 1 MAI" felirat olvasható. Természetesen ez a faragott kő ajtókeret nem eredeti helyén van ma, mint ahogy ez az összes hasonló korú kőszerkezetről is elmondható, amelyek egyébként meglepően szép számban megmaradtak az épületben.
Az épület legalább öt meghatározó építési periódussal rendelkezik. Az első Bónis Ferenc nevéhez fűződik és egy korabarokk udvarház lehetett, a nyírbátori Báthori-kastélyéhaz hasonló nyitott árkádsorral, fiókboltozatos dongaboltozatokkal fedett belső terekkel. A második periódus, 1710 körüli átalakítását (feltehetően) Szirmay István követte el, barokk kúriává alakítva az épületet. Az alsó árkádsort befalazta, az emeleti nyitott folyosóval együtt. A belső tereket is meglehetősen átszabta, a felső szint csehsüveg boltozatai is ekkor készültek. Ekkor épültek a sarokrizalitok, de jóval kisebb kiugrással.
Az épület mai megjelenését a Dessewffy családnak köszönheti, akik a huszadik század elején jelentős külső átalakításokat végeztek. Kapcsolt gerébtokos ablakokat helyeztek be, a nyílásokat vakolatkerettel szegélyezték és a sarokrizalitokat egy-egy helyiségnyire bővítették. A kommunizmus évtizedei alatt a felújítás, karbantartás nélküli használat volt jellemző, majd a rendszerváltás után a gazdátlanság és a pusztulás.
A jelenlegi állapothoz a Helia-D, mint tulajdonos és egy EU-s turisztikai támogatás segített hozzá. Ahogy a bevezetőben írtam: tulajdonképpen semmi különös nem történt az épülettel, mégis majd öt évig tartott a tervezési, pályázási és kivitelezési folyamat. Ennek eredménye egy sokféleképpen használható, a tulajdonos profiljába illeszkedő turisztikai szolgáltatásokat nyújtó, ún. Herba-kastély lett, amely szeretettel várja az erre utazókat.
Az épületről és a környezet történetéről az Országépítő című folyóirat 2017/3 számában jelent meg cikk.
Erhardt Gábor
04:34
Szép formájú, veretes kúria, klassz, hogy rendbehozták. Csak azokat a redőnyös ablakokat, azokat tudnám feledni. Nem Erhardt Gábor találmánya, a stílustörés a leírás szerint a Dessewffyek nevéhez fűződik - mégis. Ha egy épület arra büszke, hogy 360 éves és klasszicistába áthajló barokk, akkor illő ablakszerkezet - pl. kazettás - valamint zsalugáter járná, nem a XX. század derekának praktikus, ám közhelyszerű nyílászárói.
06:53
@Pákozdi Imre: Tisztelt Pákozdi Úr!
Kérem, hogy próbálja meg feledni!
Köszönettel:
Erhardt Gábor építész tervező
07:47
@gádor: Persze, megpróbálom. Csak nehéz, mert itt ez a fránya Budavári Királyi Palota, amelynek "helyreállítása" során ugyanazt a típusú örökségkezelési hibát vélem felfedezni, mint az Önök - egyébként szép - tolcsvai kúriájánál. Mert ugye, volt egy tekintélyes épületegyüttes, amelyet Ybl és Hauszmann, a XX. század elejére hatalmassá dagasztott, az azzal amúgy mit sem törődő, abban egyetlen éjszakát el nem töltő Habsburg királyi felség nagyobb dicsőségére. Az örökségvédők hamis pózában tetszelgő mai kurzusépítészek persze rábuktak a témára, és ezt, a lebombázása-szétlövése idején alig negyven éves (!), eklektikus konglomerátumot tekintették a műemléki helyreállítás mintaadó és célállapotának. Tekintet nélkül arra, hogy a palotáról az állítólag sokkal diktatórikusabb komenyisták - mint hatalmi centrumról - lemondtak és ott a magyar kultúra fellegvárát építették meg. A mai, állítólag demokratikus államizék viszont betelepülnének a - kiknek is? - szóval a Habsburgoknak a helyére... Ennek mai építészeti vonatkozása a XIX-XX. század fordulóján alkotott neobarokk és neoreneszánsz alakzatok betonvázas mímelése, majd azok felstukkózása a régi minták nyomán. Szerintem az egész szemlélet giccses, hibás, valótlan, hamis, történelmileg és építészetileg egyaránt az.
Visszatérve a tolcsvai kiskastélyra, az, ehhez a készülő budai szörnyszülötthöz képest, csinos és ártalmatlan jószág. Egyedül abban áll a hasonlóság, hogy Ön, az ablakválasztáskor, egy XX. század eleji állapotot tekintett etalonnak, miközben az épület szinte követeli a korabarokk, érett vidékies kúria-barokk és szelíden klasszicista megoldásokat. A Dessewffyek rosszul döntöttek, amikor ezeket az ablakmintákat választották, amiképpen a Budai Várban rosszul döntött Korb Flóris a József főhercegi palota ugyanekkori újjáalkotásakor, a levéltár építésze a ménkű magas torony felhúzásakor, a Pénzügyminisztérium neo-neo-neogót csipkepalotájának építésze, Fellner Sándor pedig a Mátyás templom közvetlen szomszédságában.