Épületek/Lakóépület

Síkok, színek játéka

1/21

Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence

?>
Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence
?>
Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence
?>
Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva  Tibor
?>
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
?>
1/21

Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence

Síkok, színek játéka
Épületek/Lakóépület

Síkok, színek játéka

2010.08.26. 13:57
MÉD

A Béke utcai Fecskeháznál a síkváltások nem pusztán formai játékként szolgálnak, hanem funkcióváltást jeleznek és árnyékolást is biztosítanak. A szigorúbb tömegeket, illetve az alapszín fehérségét a színes felületek oldják, a visszafogottan játékos épületről, M. Miltényi Miklóssal közös munkájáról Vadász Bence így ír.

A koncepció két homlokzati sík és két homlokzati anyag tervezett kompozícióján alapul. A külső kiugró homlokzatok hófehér vakolt felületei térben keretezik a visszahúzott üvegfalak falsíkjait. Ez a hátsó falsík egyben funkcionális elkülönülést is jelöl a tömegben. A földszinten a belső falsík egészségügyi funkciót jelez, előtte árkádszerű védett sétánnyal, - az emeleten e „hátsó" falsík a lakások térelhatároló homlokzata, - míg az utcai külső sík a loggiákat keretezi, védi és árnyékolja, - a kompozíció középső mezőiben nagy áttört motívummá összefogva, és körpillérekkel tagolva azt. A kompozíció különleges esztétikai értékén túl gazdasági szempontból is racionális, hisz a domináns, fehér külső falsík mögött az üveg homlokzat készülhet a legegyszerűbb profilú olcsó műanyag nyílászárókkal is.

 

 

Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence
1/21
Fecskeház, utcai homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence
2/21
Fecskeház, udvari homlokzat - Vadász Bence

Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence
3/21
Fecskeház, tetőterasz - Vadász Bence

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
4/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
5/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
6/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
7/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
8/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
9/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
10/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
11/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
12/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
13/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
14/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
15/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
16/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
17/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
18/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor

 

A kiugró vakolt felületek az utcai oldalon lényegében ritmizált és kiegyensúlyozott lyuk-architektúrát formálnak. A homlokzati loggiasor korlátainak tömör mezői három alapszín kombinálásával fiatalossá és játékossá teszik a szigorú struktúrát, utalva az épület „Fecskeház" mivoltára. A három szín használata  a ’20-as, ’30-as évek építész, képzőművész irányzatára, a De Stijl-re is utal a modern utcai homlokzaton.

 

Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor
20/21
Fecskeház - Vadász Bence, fotó: Zsitva Tibor


 

A nagyobb homlokzati nyílásokat oszlopok, illetve árnyékoló előtetők teszik mozgalmassá, a vakolt homlokzat lakó-utcai nagy felületén tervezetten vibráló aszimmetrikus kompozícióvá. A „hátsó" oldal tömegének lakószintjei hagyományos jellegű, fehér vakolt, erkélyekkel vagy ablakokkal, illetve francia erkélyekkel tagolt homlokzatot kapnak. A tetőszinti felépítmények visszahúzott, lebegő jellegű „könnyű" dobozát túlnyúló, lapos-hajlású tető árnyékolja.

V.B


Fecskeház

vezető tervező: Vadász Bence
tervezők: M. Miltényi Miklós, Iványi Katalin, Miklós Zoltán
szakági tervezők:
statika: ifj. Vadász György vezető tervező
gépészet: Beczássy Oláh Gyula vezető tervező, Bukovics János tervező
elektromosság: Mészáros Lajos vezető tervező

fotó: Zsitva Tibor

tervezés éve: 2004
kivitelezés éve: 2005

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk