Nézőpontok/Kritika

Sodródó lakozás – Lakner Antal szobanomád bútorai a Glassyard Galériában

1/20

Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre

?>
Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre
?>
Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre
?>
Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre
?>
Lakner Antal: Ada kaleh table, 2019. rétegelt lemez, kötél, 150 x 92 x 1,8 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal: Ada kaleh table, 2019. rétegelt lemez, kötél, 150 x 92 x 1,8 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Erdős Zsófi
?>
Lakner Antal: Ada kaleh table, 2019. rétegelt lemez, kötél, 150 x 92 x 1,8 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal:  Dry spa, 2019. kőrisfa, cseresznyemag,  68,5 x 190 x 70 cm   © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre
?>
Lakner Antal: casa activa_atopia future home, Hang board © fotó a Glassyard jóvoltából
?>
Lakner Antal:  Dry spa, 2019. kőrisfa, cseresznyemag,  68,5 x 190 x 70 cm   © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal:  Dry spa, 2019. kőrisfa, cseresznyemag,  68,5 x 190 x 70 cm   © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal: Domestic alpine, 2019. rétegelt lemez, festék, homok, 550 x 550 x 180 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal: Rem bed, 2019. kőrisfa, acél, rételet lemez, 195 x 70 x 53 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal: Rem bed, 2019. kőrisfa, acél, rételet lemez, 195 x 70 x 53 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Lakner Antal: Domestic alpine, 2019. rétegelt lemez, festék, homok, 550 x 550 x 180 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
?>
Téreltérítés Munkacsoport: Ernst Mászás - high on art © a művész jóvoltából
?>
Lakner Antal: INERS sorozat © a művész jóvoltából
?>
Lakner Antal: INERS sorozat © a művész jóvoltából
?>
Lakner Antal: INERS sorozat © a művész jóvoltából
?>
Téreltérítés Munkacsoport - térelméleti előadások  © a művész jóvoltából
1/20

Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre

Sodródó lakozás – Lakner Antal szobanomád bútorai a Glassyard Galériában
Nézőpontok/Kritika

Sodródó lakozás – Lakner Antal szobanomád bútorai a Glassyard Galériában

2019.12.06. 14:54

Cikkinfó

Szerzők:
Kaincz Orsolya

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Lakner Antal

Cég, szervezet:
Glassyard Gallery

Lakner Antal képzőművész térhasználati szokásainkkal, rögzült tárgyfogyasztásunkkal szembesít: kiállítótérben tesztelhetjük az INERS termékcsalád legújabb fejlesztésű, dinamikus bútorait. És magunkat. (Figyelem: már csak holnapig!)

Lakner INERS projektjének tökéletesen kivitelezett mintadarabjai ipari termelőfolyamat során jöttek létre. A sorozat majd 20 évre visszatekintő fejlesztéseivel több külföldi megjelenést követően a Velencei Biennálé Magyar Pavilonjában (2002) és a Ludwig Múzeumban (2012 - Munkaállomás) is találkozhatott a közönség. A sorozat eszközei az ember és környezetének kölcsönhatását vizsgálják a világ fizikai adottságai és az épített környezetünk által berögzült viselkedésminták tükrében. A késő-kapitalizmus túlgépesített és automatizált miliői új szokásokat hívnak életre. Legalapvetőbb tevékenységeinket is gépekre és algoritmusokra bízzuk: nélkülözhetetlennek hitt emberi képességeink – végül maga az emberi test is – lassan szükségtelenné válnak, életünk és társadalmunk alakulásában kívülálló szemlélőként veszünk részt.    

Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre
1/20
Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre

Az INERS termékek ezekre a folyamatokra hívják fel a figyelmet. Az emberi lét teljes immaterializálódása ellenében fejtik ki hatásukat, mivel használatuk során külső kihívások nélkül is kondícióban tarthatjuk testünk és szellemünk egységét. Így, a klasszikusnak számító Passzív Munkaeszközök falfestést, fűrészelést, talicskázást és egyéb fizikai munkákat imitáló kondigépeivel úgy végezhetünk gyakorlatokat, hogy ezek hatására a világban semmi nem változik. A paralizáló nagyvárosi közlekedés passzív utasainak a Training in Moving Spaces sorozat kínál a közlekedési eszközök tereit áthangoló, extrém gyakorlatokat és eszközöket. Az INERS First Life webterápiás eszközök a mindenütt jelenvaló, de a tapasztalati térben eltöltött, jelen pillanatainkat gyarmatosító virtuális tér hatásaival szállnak szembe.

Lakner Antal: Ada kaleh table, 2019. rétegelt lemez, kötél, 150 x 92 x 1,8 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Erdős Zsófi
5/20
Lakner Antal: Ada kaleh table, 2019. rétegelt lemez, kötél, 150 x 92 x 1,8 cm © a Glassyard jóvoltából fotó: Erdős Zsófi

Jelen kiállítás lakás tematikája lényegi kérdés és előzménye is van. A sorozat megszületésének apropója, hogy a temesvári Art Encounters 2019 elején önálló kiállítás létrehozására kérte fel Lakner Antalt. A kiállítótér az ISHO ingatlanfejlesztő cég – melynek tulajdonosa jegyzi magát a kiállítóhelyet is – irodaházának egyik emeletén foglal helyet, ahol a jövő otthonát ígérik a lakáskeresőknek. A kontextus és maga a kiállítótér – a Glassyard Galériához hasonlóan –  lakásokra jellemző téri elrendezése és arányai a művész számára azonnal tematizálták a tervezett kiállítást, a casa activa sorozatot. Ezek a fejlesztések kényelmes, erőfeszítés mentes életmódot támogató otthonaink statikus és kihívásoktól mentes bútorai helyett a figyelmet ébren tartó, dinamikus berendezéseket kínálnak fel.

A kiállítás alcímében is szereplő Roland Barthes által újraértelmezett atópia fogalom – francia eredetiben: l’habitacle en dérive – a helytelenségre, a helytől való távolságtartásra utal. Lakner bútorainak atópikus mivoltát egy térbeli eltolódás eredményezi, amikor a dolgok nem a feltételezett, megszokott helyükön és módon jelennek meg. Így találjuk szembe magunkat a lábak nélküli, lyukas asztallal, a víztelen káddal, az álmatlan ággyal és a hegytelen heggyel.

A kiállítótér első szobájában egy hegymászókötelekkel kifeszített asztal fogadja a látogatót, ahol a megszokott négy láb által nyújtott stabilitás helyett az asztal pozícióját ´tensegrity´ rendszerű, feszített egyensúly biztosítja. Az ada kaleh table használatát tovább nehezíti, hogy egy lyuk tátong a közepén. Az asztallapból kimetszett forma Ada Kaleh elsüllyesztett szigetét idézi, amit a Vaskapu építése miatt öntött el a Duna. Ada Kaleh tehát nemcsak az atópia fogalmára nyújt példát, hanem az idilli, természetközeli élettér eltűnésére is utal egyben.

Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre
8/20
Lakner Antal: casa activa_atopia future home megnyitó © a Glassyard jóvoltából fotó: Kiss Imre

Ahogy haladunk tovább a kiállítótérben elérünk a fürdőszobába, ahol a japán ofuro áztatókád vizet nem igénylő változata nyújt száraz hidroterápiás élményt a felfrissülni vágyóknak. A Dry Spa használata során cseresznyemagok stimulálják és élénkítik fel érzékeinket. A hálószobában és a nappaliban tesztelhető bútoroktól sem a megszokott kényelmet kapjuk: Lakner ágyának redőzött fa felülete a REM fázisban keletkező agyhullámok strukturális mintázata, melynek kiugrásai az emberi test reflexológiai trigger pontjait stimulálják. A domestic alpine szobanomád hegyének 46 különböző méretű és dőlésszögű háromszögből konstruált felületén a legváltozatosabb ülő- és fekvőpozíciókat vehetjük fel, a természet meghódítása és annak további pusztítása nélkül. 

Lakner Antal: Rem bed, 2019. kőrisfa, acél, rételet lemez, 195 x 70 x 53 cm  © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc
14/20
Lakner Antal: Rem bed, 2019. kőrisfa, acél, rételet lemez, 195 x 70 x 53 cm © a Glassyard jóvoltából fotó: Eln Ferenc

A terek áthangolása és részvételre ösztönző helyzetek teremtése kiemelt jelentőségűek Lakner Antal munkáinál. A terek átépítésével és a látogatók kizökkentésével a kiállítóterek túlszabályozott környezét pórbálja oldani.

„Egy adott tér átépítésével annak működése is megváltozik, és ez az eltérített tér kizökkenti a résztvevő felhasználók berögzült tapasztalatait, ily módon szemléletmódjukra is hat.”

Lakner Antal

A hagyományos múzeumi térben bemutatott munkákkal találkozó látogató a ´testetlen szemlélő´ szerepébe kényszerül. Reakciója kiszámítható, hiszen tudatában van annak, hogy egy műtárggyal áll szemben, sőt legtöbb esetben a kontextust az értelmezéssel együtt instant megkapja. Lakner Antal egyik fő célja az érinthetetlen műtárgy toposz feloldása, valamint a gondolkodás és befogadás folyamatának kiterjesztése. A hagyományos, pusztán retinális megismerés helyett a testet bevonva, a gondolatot megélt tapasztaláttá alakítja át. A kiállítóterek kritikai megközelítésének emlékezetes akciója az általa vezetett Téreltérítés Munkacsoport  Múzeumi Betegség kutatás és terápiás program a Ludwig Múzeumban.

 

A munkacsoport Lakner BME-n tartott Téreltérítés kurzusának hallgatóiból alakult 2008-ban. Ekkor a Középülettervezési Tanszéken Cságoly Ferenc volt a tanszékvezető, aki nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Lakner Antal progresszív szemléletű kurzusa elindulhatott és hét évig, bejegyzett tantárgyként működött. A térelméleti előadások során ember és tér viszonyát elemezték a résztvevők, majd terepgyakorlatok során 1:1-es léptékű téri modelleket készítettek.

A kiszámíthatatlan nyílt városi térbe való beavatkozások, az urbanisztikai és társadalmi problémákra reflektáló helyspecifikus projektek Lakner praxisának jelentős részét teszik ki. A nyilvános térben megjelenő projektek szervesen illeszkednek a környezet egyéb tárgyai közé, ezért értelmezésük nem determinált, hanem a spontán keletkező szituációk és a jelenlévők reakcióinak hatására folyamatosan alakul. Lakner fontosnak tartotta, hogy az építészhallgatók – mint a jövő térformálói – ne pusztán virtuális szimulációkkal és makettekkel dolgozzanak, hanem a nyers tapasztalati térrel közvetlenül kapcsolatban lépve, életnagyságú akciómodelleket készítsenek.

Téreltérítés Munkacsoport: Ernst Mászás - high on art © a művész jóvoltából
16/20
Téreltérítés Munkacsoport: Ernst Mászás - high on art © a művész jóvoltából

Az alapvetően a köztérhasználati formák újraértelmezésével foglakozó Téreltérítés Munkacsoport  2010-es Ernst Mászás  kulturális erőfeszítések projektje is a mindennapi élettől elidegenedett kiállítóterek és a passzívan szemlélődő látogatók viszonyát vizsgálta. A projekt a csökkenő látogatszámú Ernst Múzeumba való bejutás eltérítésével a kultúrához való hozzáférést tematizálta. A csoport alapfeltevése, hogy a múzeumi térbe való bejutás nem jelent kihívást a látogatók számára, ezért nehezítő körülményként egy mászófalat állítottak fel, összekötve ezzel az utcát és a kiállítóteret. A látogatók a mászófal segítségével saját erejükből juthattak be a kiállítótérbe az Ernst Múzeum ablakán. Akinek ez az akció sikerült, az belépőjegy váltása nélkül is megtekinthette a kiállítást. A múzeumi térbe való belépés új formájának további előnye, hogy az adrenalintól felpörgött látogatót aktivitásra serkenti, ami a műtárgyak befogadási folyamatát is kedvezően befolyásolja. 

Lakner Antal Casa Activa – atopia future home című kiállításával a Glassyard lakásgaléria végre igazán utópisztikus mintaotthonná vált. Lakner eltérített lakterét még 12.07-ig tesztelhetjük.

Kaincz Orsolya

 

Lakner Antal: Casa Activa _ atopia future home

kurátorok: Diana Marincu, Bencsik Barnabás

Finisszázs és Lakner Antal záró tárlatvezetése: 2019.12.07. 17:00

Helyszín: Glassyard Galéria

1061 Budapest, Paulay E. u. 25-27.

 

Téreltérítés Munkacsoport

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk