Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Sóhajok hídjai, Győrtől Szegedig - tíz különleges hazai épülethíd

1/18

Hazánk talán legismertebb épülethídja a szegedi városházát köti össze a szomszédos bérpalotával, és itt is Sóhajok hídja néven ismert. Lechner Lajos és Pártos Gyula építészek munkája I. Ferenc József 1883-as látogatásának idejére készült el.

Csákvár országos jelentőségű műemléke az egykori barokk kórház és zárda épülete, amelyet Esterházy Miklós Móric gróf 1888-ban bővítetett, látványos híddal is összekötve a két épületet a mai Szent Vince utca fölött.

A korban szokásos megoldással, acél I tartók közé épített poroszsüveg födém ma is eltakarás nélkül, eredeti állapotban figyelhető meg.

A közelmúltban díszeivel együtt, bár sajnos nem eredeti tetőfedéssel felújított híd a ma itt működő szociális otthon épületeit köti össze.

Díszekből nincs hiány az egykori Fővárosi Serfőző Gyár műemlék épületegyüttesének 1914-re megépült hatalmas, két boltozatból álló áthidalásán sem. A Mátyás királyt ábrázoló cégér a pécsi Zsolnai porcelángyárból érkezett.

Az egykori sörfőzde, majd konzervgyár a főváros talán legpatinásabb ipari épületkomplexumaként jelenleg csekély állagmegóvással, alacsony kihasználtsággal működő ipari parkként és bérraktárként várja a szebb napokat.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete, és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu, műegyetemi tanár tervei szerint.

A két kicsi, és három nagyobb nyílású, keresztboltozatos téglafödémek sorából álló áthidalást Pecz neogótikus elemekkel díszítette.

Az egyetem területén nem csak a könyvtárhoz épült historiáló épülethíd. Az R, T, és H épületek között további két azonos áthidalását tervezett Id. Rimanóczy Gyula az 1950-es évek első felében általános szocialita realista stílusban.

Az előbbi épületek során átvezető folyosó tovább folytatóik az E épülethez is, immár bő két évtizeddel későbbi, későmodern megjelenéssel.

A győri Széchényi István Egyetem központi épülete és laborja között szintén látványos hídszerkezet épült, hirdetve az egyetem műszaki és közlekedési területen elért hírnevét.

A városban működő Magyar Vagon- és Gépgyár akkori nagy sorozatban gyártott terméke, az Y jelű gyorsvonati személykocsi felépítménye egy ide tervezett, kéttámaszú acél hídszerkezetre került. 2004-ben teljes felújításon esett át.

Győr ipari városrészében nem az egyetemé az egyetlen járműből épült híd, a Credo autóbuszgyár szintén saját, legnagyobb számban gyártott termékét, az EC 12 típusú helyközi autóbuszok karosszériáját használta fel.

A 2000-es évek elején épült rácstartós híd esetén sem teherviselő elem a jármű, amely ma is a gyár két szomszédos épületét köti össze a Tegez utca fölött.

Az egykori pesti városfal, és annak Kecskeméti-kapujának helyén, a mai Kálvin-téren áll a Mercure-Hotel két épületét összekötő, 20 méter nyílású áthidalás.

A Csontos Csaba tervei szerint, 1990-re megépült szálloda hídja különleges szerkezettel épült, az acél főtartók a járószint fölött helyezkednek el, a padlót függesztőrudak és kábelek rendszere tartja, amely kívülről is jól megfigyelhető.

A miskolci Herman Ottó Gimnázium 1993-ban kezdődő, nagyszabású bővítése a Tízeshonvéd utca mindkét oldalát igénybe vette. A Pirity Attila tervei szerint épült új tornacsarnokot híd köti össze a gimnázium régi épületével.

A meglévő, második emelethez, és a villamos felsővezeték űrszelvényéhez igazodó, meglehetősen magas, de karcsú híd anyagtakarékos, párhuzamos övű, acél rácsszerkezettel épült, amelyet az építészeti kialakítás ezúttal is részletesen megmutat.

?>
Hazánk talán legismertebb épülethídja a szegedi városházát köti össze a szomszédos bérpalotával, és itt is Sóhajok hídja néven ismert. Lechner Lajos és Pártos Gyula építészek munkája I. Ferenc József 1883-as látogatásának idejére készült el.
?>
Csákvár országos jelentőségű műemléke az egykori barokk kórház és zárda épülete, amelyet Esterházy Miklós Móric gróf 1888-ban bővítetett, látványos híddal is összekötve a két épületet a mai Szent Vince utca fölött.
?>
A korban szokásos megoldással, acél I tartók közé épített poroszsüveg födém ma is eltakarás nélkül, eredeti állapotban figyelhető meg.
?>
A közelmúltban díszeivel együtt, bár sajnos nem eredeti tetőfedéssel felújított híd a ma itt működő szociális otthon épületeit köti össze.
?>
Díszekből nincs hiány az egykori Fővárosi Serfőző Gyár műemlék épületegyüttesének 1914-re megépült hatalmas, két boltozatból álló áthidalásán sem. A Mátyás királyt ábrázoló cégér a pécsi Zsolnai porcelángyárból érkezett.
?>
Az egykori sörfőzde, majd konzervgyár a főváros talán legpatinásabb ipari épületkomplexumaként jelenleg csekély állagmegóvással, alacsony kihasználtsággal működő ipari parkként és bérraktárként várja a szebb napokat.
?>
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete, és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu, műegyetemi tanár tervei szerint.
?>
A két kicsi, és három nagyobb nyílású, keresztboltozatos téglafödémek sorából álló áthidalást Pecz neogótikus elemekkel díszítette.
?>
Az egyetem területén nem csak a könyvtárhoz épült historiáló épülethíd. Az R, T, és H épületek között további két azonos áthidalását tervezett Id. Rimanóczy Gyula az 1950-es évek első felében általános szocialita realista stílusban.
?>
Az előbbi épületek során átvezető folyosó tovább folytatóik az E épülethez is, immár bő két évtizeddel későbbi, későmodern megjelenéssel.
?>
A győri Széchényi István Egyetem központi épülete és laborja között szintén látványos hídszerkezet épült, hirdetve az egyetem műszaki és közlekedési területen elért hírnevét.
?>
A városban működő Magyar Vagon- és Gépgyár akkori nagy sorozatban gyártott terméke, az Y jelű gyorsvonati személykocsi felépítménye egy ide tervezett, kéttámaszú acél hídszerkezetre került. 2004-ben teljes felújításon esett át.
?>
Győr ipari városrészében nem az egyetemé az egyetlen járműből épült híd, a Credo autóbuszgyár szintén saját, legnagyobb számban gyártott termékét, az EC 12 típusú helyközi autóbuszok karosszériáját használta fel.
?>
A 2000-es évek elején épült rácstartós híd esetén sem teherviselő elem a jármű, amely ma is a gyár két szomszédos épületét köti össze a Tegez utca fölött.
?>
Az egykori pesti városfal, és annak Kecskeméti-kapujának helyén, a mai Kálvin-téren áll a Mercure-Hotel két épületét összekötő, 20 méter nyílású áthidalás.
?>
A Csontos Csaba tervei szerint, 1990-re megépült szálloda hídja különleges szerkezettel épült, az acél főtartók a járószint fölött helyezkednek el, a padlót függesztőrudak és kábelek rendszere tartja, amely kívülről is jól megfigyelhető.
?>
A miskolci Herman Ottó Gimnázium 1993-ban kezdődő, nagyszabású bővítése a Tízeshonvéd utca mindkét oldalát igénybe vette. A Pirity Attila tervei szerint épült új tornacsarnokot híd köti össze a gimnázium régi épületével.
?>
A meglévő, második emelethez, és a villamos felsővezeték űrszelvényéhez igazodó, meglehetősen magas, de karcsú híd anyagtakarékos, párhuzamos övű, acél rácsszerkezettel épült, amelyet az építészeti kialakítás ezúttal is részletesen megmutat.
1/18

Hazánk talán legismertebb épülethídja a szegedi városházát köti össze a szomszédos bérpalotával, és itt is Sóhajok hídja néven ismert. Lechner Lajos és Pártos Gyula építészek munkája I. Ferenc József 1883-as látogatásának idejére készült el.

Csákvár országos jelentőségű műemléke az egykori barokk kórház és zárda épülete, amelyet Esterházy Miklós Móric gróf 1888-ban bővítetett, látványos híddal is összekötve a két épületet a mai Szent Vince utca fölött.

A korban szokásos megoldással, acél I tartók közé épített poroszsüveg födém ma is eltakarás nélkül, eredeti állapotban figyelhető meg.

A közelmúltban díszeivel együtt, bár sajnos nem eredeti tetőfedéssel felújított híd a ma itt működő szociális otthon épületeit köti össze.

Díszekből nincs hiány az egykori Fővárosi Serfőző Gyár műemlék épületegyüttesének 1914-re megépült hatalmas, két boltozatból álló áthidalásán sem. A Mátyás királyt ábrázoló cégér a pécsi Zsolnai porcelángyárból érkezett.

Az egykori sörfőzde, majd konzervgyár a főváros talán legpatinásabb ipari épületkomplexumaként jelenleg csekély állagmegóvással, alacsony kihasználtsággal működő ipari parkként és bérraktárként várja a szebb napokat.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete, és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu, műegyetemi tanár tervei szerint.

A két kicsi, és három nagyobb nyílású, keresztboltozatos téglafödémek sorából álló áthidalást Pecz neogótikus elemekkel díszítette.

Az egyetem területén nem csak a könyvtárhoz épült historiáló épülethíd. Az R, T, és H épületek között további két azonos áthidalását tervezett Id. Rimanóczy Gyula az 1950-es évek első felében általános szocialita realista stílusban.

Az előbbi épületek során átvezető folyosó tovább folytatóik az E épülethez is, immár bő két évtizeddel későbbi, későmodern megjelenéssel.

A győri Széchényi István Egyetem központi épülete és laborja között szintén látványos hídszerkezet épült, hirdetve az egyetem műszaki és közlekedési területen elért hírnevét.

A városban működő Magyar Vagon- és Gépgyár akkori nagy sorozatban gyártott terméke, az Y jelű gyorsvonati személykocsi felépítménye egy ide tervezett, kéttámaszú acél hídszerkezetre került. 2004-ben teljes felújításon esett át.

Győr ipari városrészében nem az egyetemé az egyetlen járműből épült híd, a Credo autóbuszgyár szintén saját, legnagyobb számban gyártott termékét, az EC 12 típusú helyközi autóbuszok karosszériáját használta fel.

A 2000-es évek elején épült rácstartós híd esetén sem teherviselő elem a jármű, amely ma is a gyár két szomszédos épületét köti össze a Tegez utca fölött.

Az egykori pesti városfal, és annak Kecskeméti-kapujának helyén, a mai Kálvin-téren áll a Mercure-Hotel két épületét összekötő, 20 méter nyílású áthidalás.

A Csontos Csaba tervei szerint, 1990-re megépült szálloda hídja különleges szerkezettel épült, az acél főtartók a járószint fölött helyezkednek el, a padlót függesztőrudak és kábelek rendszere tartja, amely kívülről is jól megfigyelhető.

A miskolci Herman Ottó Gimnázium 1993-ban kezdődő, nagyszabású bővítése a Tízeshonvéd utca mindkét oldalát igénybe vette. A Pirity Attila tervei szerint épült új tornacsarnokot híd köti össze a gimnázium régi épületével.

A meglévő, második emelethez, és a villamos felsővezeték űrszelvényéhez igazodó, meglehetősen magas, de karcsú híd anyagtakarékos, párhuzamos övű, acél rácsszerkezettel épült, amelyet az építészeti kialakítás ezúttal is részletesen megmutat.

Nézőpontok/Vélemény

Sóhajok hídjai, Győrtől Szegedig - tíz különleges hazai épülethíd

2022.05.22. 12:40
1/18

Hazánk talán legismertebb épülethídja a szegedi városházát köti össze a szomszédos bérpalotával, és itt is Sóhajok hídja néven ismert. Lechner Lajos és Pártos Gyula építészek munkája I. Ferenc József 1883-as látogatásának idejére készült el.

Csákvár országos jelentőségű műemléke az egykori barokk kórház és zárda épülete, amelyet Esterházy Miklós Móric gróf 1888-ban bővítetett, látványos híddal is összekötve a két épületet a mai Szent Vince utca fölött.

A korban szokásos megoldással, acél I tartók közé épített poroszsüveg födém ma is eltakarás nélkül, eredeti állapotban figyelhető meg.

A közelmúltban díszeivel együtt, bár sajnos nem eredeti tetőfedéssel felújított híd a ma itt működő szociális otthon épületeit köti össze.

Díszekből nincs hiány az egykori Fővárosi Serfőző Gyár műemlék épületegyüttesének 1914-re megépült hatalmas, két boltozatból álló áthidalásán sem. A Mátyás királyt ábrázoló cégér a pécsi Zsolnai porcelángyárból érkezett.

Az egykori sörfőzde, majd konzervgyár a főváros talán legpatinásabb ipari épületkomplexumaként jelenleg csekély állagmegóvással, alacsony kihasználtsággal működő ipari parkként és bérraktárként várja a szebb napokat.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem központi (K) épülete, és könyvtára között szintén a 20. század első évtizedében épült pompás átjáróhíd, Pecz Samu, műegyetemi tanár tervei szerint.

A két kicsi, és három nagyobb nyílású, keresztboltozatos téglafödémek sorából álló áthidalást Pecz neogótikus elemekkel díszítette.

Az egyetem területén nem csak a könyvtárhoz épült historiáló épülethíd. Az R, T, és H épületek között további két azonos áthidalását tervezett Id. Rimanóczy Gyula az 1950-es évek első felében általános szocialita realista stílusban.

Az előbbi épületek során átvezető folyosó tovább folytatóik az E épülethez is, immár bő két évtizeddel későbbi, későmodern megjelenéssel.

A győri Széchényi István Egyetem központi épülete és laborja között szintén látványos hídszerkezet épült, hirdetve az egyetem műszaki és közlekedési területen elért hírnevét.

A városban működő Magyar Vagon- és Gépgyár akkori nagy sorozatban gyártott terméke, az Y jelű gyorsvonati személykocsi felépítménye egy ide tervezett, kéttámaszú acél hídszerkezetre került. 2004-ben teljes felújításon esett át.

Győr ipari városrészében nem az egyetemé az egyetlen járműből épült híd, a Credo autóbuszgyár szintén saját, legnagyobb számban gyártott termékét, az EC 12 típusú helyközi autóbuszok karosszériáját használta fel.

A 2000-es évek elején épült rácstartós híd esetén sem teherviselő elem a jármű, amely ma is a gyár két szomszédos épületét köti össze a Tegez utca fölött.

Az egykori pesti városfal, és annak Kecskeméti-kapujának helyén, a mai Kálvin-téren áll a Mercure-Hotel két épületét összekötő, 20 méter nyílású áthidalás.

A Csontos Csaba tervei szerint, 1990-re megépült szálloda hídja különleges szerkezettel épült, az acél főtartók a járószint fölött helyezkednek el, a padlót függesztőrudak és kábelek rendszere tartja, amely kívülről is jól megfigyelhető.

A miskolci Herman Ottó Gimnázium 1993-ban kezdődő, nagyszabású bővítése a Tízeshonvéd utca mindkét oldalát igénybe vette. A Pirity Attila tervei szerint épült új tornacsarnokot híd köti össze a gimnázium régi épületével.

A meglévő, második emelethez, és a villamos felsővezeték űrszelvényéhez igazodó, meglehetősen magas, de karcsú híd anyagtakarékos, párhuzamos övű, acél rácsszerkezettel épült, amelyet az építészeti kialakítás ezúttal is részletesen megmutat.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.