Programok

Spirálház 2.0 - Székely György fotókiállítása

1/9

Spirálház, Székely György

Spirálház 2.0 a FUGA-ban

Charles Ebbets

Eugéne Atget: Cour, 41 rue Broca

Lucien Hervé: Unité d’habitation á Nantes-Rezé

Pathy-Nagy László képe az 1970-es évekből – Újpalota építése

Székely György: Spirálház 2.0

?>
Spirálház, Székely György
?>
Spirálház 2.0 a FUGA-ban
?>
?>
Charles Ebbets
?>
Eugéne Atget: Cour, 41 rue Broca
?>
Lucien Hervé: Unité d’habitation á Nantes-Rezé
?>
Pathy-Nagy László képe az 1970-es évekből – Újpalota építése
?>
?>
Székely György: Spirálház 2.0
1/9

Spirálház, Székely György

Spirálház 2.0 a FUGA-ban

Charles Ebbets

Eugéne Atget: Cour, 41 rue Broca

Lucien Hervé: Unité d’habitation á Nantes-Rezé

Pathy-Nagy László képe az 1970-es évekből – Újpalota építése

Székely György: Spirálház 2.0

Spirálház 2.0 - Székely György fotókiállítása
Programok

Spirálház 2.0 - Székely György fotókiállítása

2016.01.06. 13:07

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Székely György

Helyszín:
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Esemény kezdete:
2016.01.15. 17:00
Esemény vége:
2016.02.03. 19:00

Egy építész, aki fotóz és egy fotós, aki épületeket tervez. Székely György tizenhárom év építészi munka után a fotográfia művészetébe is belekóstolt. Ennek eredményét láthatja most a nagyközönség a FUGA-ban január 15. és február 3-a között.

Egy építész, aki fotóz és egy fotós, aki épületeket tervez.
Spirálház 2.0 – Székely György fotókiállítása

„Ha például valamelyik IKEA-ban nézelődünk, megvehető poszter formájában mindjárt találhatunk is egy híres példát építészet és fotográfia kapcsolatára. A képet újabb kutatások szerint Charles Ebbets készítette, a fotótörténet könyvekben sokáig Lewis Hine szerepelt alkotóként. Az viszont biztos, hogy a fotó a '30-as évek legelején az Empire State Building építésének egy mozzanatát ábrázolja. A képen 11 munkást látunk, egymás mellett ülve, legalább százméteres magasságban egy acélgerendán éppen pihennek. A legnagyobb nyugalomban beszélgetnek, dohányoznak, sőt figyelemre méltó módon az ételes dobozok mellett még egy laposüveget is felfedezhetünk az egyik alak kezében.

Charles Ebbets
4/9
Charles Ebbets



A 19. század közepén növekedésnek indultak a városok, a fotózáshoz egyre érdekesebb alapanyagot szolgáltattak. A fényképészek előszeretettel ábrázolták a múlt azon tartósnak bizonyult emlékeit, amelyekkel a közvélemény azonosította a különböző városokat. Fotográfiai szempontból talán a legismertebb példa a Haussmann báró által irányított Párizs arculatát átformáló urbanizáció. Ennek a folyamatnak egy későbbi fázisába kapcsolódott be fotósként Eugéne Atget, akit elsősorban az eltűnőben lévő múlt világa érdekelt, ebből formált személyes víziót. Ezzel vált később fotótörténeti idollá.

Eugéne Atget: Cour, 41 rue Broca
5/9
Eugéne Atget: Cour, 41 rue Broca



Magyar szempontból talán Lucien Hervé néven világhírűvé vált Elkán László kapcsolata az építészettel a legismertebb példa. 1949 és 65 között gyakorlatilag Le Corbusier modernista építész „házi fényképésze" lett. Corbusier azért kedvelte Hervé képeit, mert a fotók épületei tömegének nem puszta fotográfiai leképezései voltak, hanem azok vizuális szellemiségét ültették át a fotográfia nyelvezetébe.

Lucien Hervé: Unité d’habitation á Nantes-Rezé
6/9
Lucien Hervé: Unité d’habitation á Nantes-Rezé



A nagyobb építkezéseknek mindenhol a világon vannak megbízott fotográfusai, akik a folyamatot végig dokumentálják. Általában meghatározott időközönként, a munkafázisokhoz igazodva sok képet készítenek, mert az egyes állapotok megismételhetetlenek. Legtöbbször valahol a fotográfiai rutin és a pénzkeresés lehetősége mentén működik a dolog. Ilyenkor a végeredmény általában: korrekt műszaki fotográfiák.

Más a helyzet mikor érzelmi motívumok is vegyülnek az alkotás folyamatába. Lehetséges, hogy az eltűnőben lévő múlt organikus és mesterséges eróziója helyén születő jövő nyűgözi le a fotográfust, ilyenkor úgy érezheti, hogy ő éppen a küszöbén áll ennek a változásnak, és ő lehet ennek a hírmondója. Lehet az is, hogy a fényképészt az új világot építő emberek, mérnökök és munkások küzdelme érdekli, és ezt megfogalmazva alkot képi metaforákat.

Spirálház, Székely György
1/9
Spirálház, Székely György



De mi történik akkor, ha a fenti szempontok mellett a fotós munkájában jelen van egy, még ezeknél is fontosabb motiváció: a saját érzelmi érintettség? Ráadásul még építészként is részt vesz a folyamatban. Az itt látható képek analóg technikával készültek, filmre vannak fotózva, és igazi fotópapírra, hagyományos módon lettek lenagyítva. Ilyet ma többnyire múzeumokban lehet látni. Nem azért, mert már nincsenek benne további lehetőségek, inkább mert ezek a technológiai dolgok gyakran a praktikum irányába fejlődnek. Ugyanakkor az alkotói törekvéseknek nem lehet feltétlen célja a praktikum. Ezért most is vannak olyanok, akik vállalják ezt a nehezebb utat. Ismerősei körében Székely György neve szinte összeforr a Leica fényképezőgéppel. Tudni kell, hogy ez az eszköz amióta 1925-ben megjelent, a fényképezőgépek Rolls-Royce-a."

Részletek Gulyás Miklós fotográfus 2015. szeptember 27-i kiállítás megnyitójából


Spirálház 2.0 a FUGA-ban
2/9
Spirálház 2.0 a FUGA-ban

2016. január 15-én nyílik Székely György fotókiállítása a FUGA Budapesti Építészeti Központban. Székely György tizenhárom év építészi munka után elvégezte a Gulyás Miklós vezette Fotográfus iskolát. Építészi szakmája és a fotográfusi látásmódja a Spirálházban találkozott igazán. Az épület megújulását építészként a vázlattervektől az átadásig nyomon követte.

A Spirálház az Újpalotai lakótelep központjában, a Zsókavár utca torkolatában az 1970-es években épült kétszintes szolgáltatóház. A vele összeépített tizenkét lakószintes toronyépületet Callmayer Ferenc Ybl-díjas építész tervezte a Típus Tervező Intézetben. Az épület 2014-2015-ben Európai Uniós forrásból megújult. A most nyíló kiállítás ezt a folyamatot mutatja be.


8/9



Székely György - Spirálház 2.0

44 hét 310 nap, azaz 46 tekercs 1711 kép. Mit jelentenek ezek a számok? Ennyi ideig tartott a Spirálház átépítése, melyet hétről hétre nyomon követtem Leica fényképezőgépemmel.

Spirálház 2.0. Mit jelent ez a cím? Spirálház újratöltve?

Nekem is a gyermekkorom meghatározó helye volt a Spirál. Általános iskolásként én is nap, mint nap jártam az akkor még emeleti Pajtásba ebédelni. Emlékszem, amikor a zsebpénzemből itt az Országos Takarékpénztár fiókjában vettem bélyegeket. Nem felejtem el azt sem, hogy az itteni fodrászüzletben vágattam a hajam. S azt is tudom, milyen volt biciklizni a Spirál rámpán fel és alá. Itt éltem a mindennapjaimat. Mintha tegnap lett volna.

Pathy-Nagy László képe az 1970-es évekből – Újpalota építése
7/9
Pathy-Nagy László képe az 1970-es évekből – Újpalota építése



A gimnáziumi tanulmányaimat már nem a kerületben folytattam. Elváltak útjaink. Tanultam. Felnőttem. Építész lettem. És jött 25 év, amikor nem igazán találkoztam a Spirállal. Ránk fért egy kis frissítés. 2011-ben a XV. Kerületi Önkormányzatnál kezdtem dolgozni, ahol egy Európai Uniós program keretében, a Spirálház újraélesztésén dolgoztunk. Jó volt újra együtt lennünk, s reménykedni egy újban s jobban. Végigkísértem a projektet, a vázlattervektől a kivitelezés végéig. A fotóimon átélhetjük a megszűnő régit, s a megszülető újat. Nagyon szubjektíven használtam az objektívemet.

A Spirálház megújulása véleményem szerint Újpalota megújulása is egyben. Örömöt érzek, hogy ebben részt vehettem. Időközben mindketten negyvenesek lettünk. Az épületen ez nem látszik.

Székely György

 

Helyszín: 1052 Bp, Petőfi Sándor u. 5.
Megnyitó: 2016.01.15. péntek 18 óra.
A kiállítást megnyitja: Gulyás Miklós fotográfus
Látogatható: 2016.01.15. - 2016.02.03.

Székely György képei elérhetőek itt 

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.