Sportkutató laboratórium Rioban
Rio de Janeiro két világeseményre - az olimpiára és a foci VB-re - is készül. Ez indokolhatja egy újabb landmark létrehozását a városban, amely az eseményekkel összefüggésben jöhetne létre, Lánszki Csenge elképzelései nyomán.
Tervezés a hét minden napján, éjszakázások, prezentációk, külföldi tanulmányutak jellemezték az utóbbi 5 és fél évemet a Bécsi Iparművészeti Egyetem (Universität für Angewandte Kunst, Wien) építész szakán. Ebben talán nem is különbözik más építészeti egyetemektől. Az Angewandte a mellett, hogy lehetőséget nyújt a legújabb és leginnovatívabb programok használatával tervezni, nagynevű építészektől tanulni és nekik prezentálni, abban a legerősebb, hogy felkészít az igazi, valós problémák megoldására, amikor az ember a leglehetetlenebb helyzetekben is képes és kénytelen korrigálni ahelyett, hogy megijedne a kudarctól, valamint a csapatmunkára, amikor személyes problémákat félretéve kell tudatosan együttműködni más emberekkel. Felkészít, hogy helytálljunk olyan helyzetekben is, amik váratlanul jönnek elénk, éles körülmények között.
A diplomatéma-választásomat nagyban meghatározták a stúdión belül kapott projekt feladatok, amelyek a változásra, az épületek mozgó tereire épültek az utóbbi években. Hiszen, minden változik körülöttünk térben és időben, a Föld, az idő és az időjárás, az emberek folytonos mozgásban vannak, és ezek mind egymással kölcsönhatásban állnak. Miért ne legyen az építészet ugyanennek a körforgásnak a része? Az ebből származó előnyt persze sokféleképpen lehet megközelíteni, például gazdasági szempontból, ha az épület kis területen helyezkedik el, de több funkciót kell kiszolgálnia, vagy természeti és időjárási viszonyokat figyelembe véve kell alkalmazkodnia a helyszínhez és igényekhez. Ilyen jellegű megoldásokra már sok tervezett és megvalósult projektet találunk, amelyek ugyan szem előtt vannak, de én úgy érzem inkább csak azoknak, akik építészettel foglalkoznak. A köztudatban ez a fajta építészet a szélsőségeset és utópisztikusat jelenti, még nem azt, ami - feszegetve a lehetőségek és a technika határait - egy pozitív és valós, új irányt hozhatna. A diplomamunkám nem „a" választ, hanem egy választ ad ennek az iránynak a pozitív hatására a város, a média-kultúra, és az emberek szemszögéből.
Tervezési helyszínként Rio de Janeiroban választottam, ahova az utóbbi években szerencsém volt többször ellátogatni. A város, ha lehet azt mondani, az egyik legérdekesebb tájképpel rendelkezik, amibe beleértem mind a természetest, mind az építettet. Az ikonikus Jézus szobor vagy a Cukorsüveg-hegy mellett, ott vannak Oscar Niemayer plasztikus épületei, közöttük az egyik leghíresebb, a MAC Niteroi, valamint két neves tengerpart: a Copacabana és az Ipanema. Hogyan lehet ilyen szimbólumokkal zsúfolt városban egy újabb kiemelkedő középületet elhelyezni? Sokakban felmerülhet a kérdés: miért is kellene újabb jellegzetes épület ilyen környezetben?
A brazil kultúra és életstílus, valamint a 2014-es Labdarúgó Világbajnokság és az elkövetkező nyári Olimpiai Játékok miatt erre igény van. A tervem egy Sport Kutató Laboratórium, ami amellett, hogy mozgásával metaforát alkot a sportra és a játékokra, összhangban van a nagyobb sporteseményekkel, és annak különböző fázisaival. A tömeg, amely két statikus és két mozgó építményből áll, hol szétválik és vertikális tereket formál, hol összekapcsolódva hangsúlyozza a horizontális közlekedőrendszert, amely nem csak a belső terekre, de a központi, itt árnyékolt plázára is hatást gyakorol. Az épület ezzel a gesztussal alakít ki kapcsolatot a játék és a rendezvény utáni használati mód között, amely ma nagy problémát jelent az építészetben a nagy sportrendezvények után. A versenylétesítmények rövid életűek, nem viszik tovább a korábban kiszolgált sportkultúrát. Az épület átalakulása a sporteseményre való felkészüléssel kezdődik, majd a rendezvények végén visszaáll az eredeti alakzatba. A helyszín a két fő tengerpart között helyezkedik el, így mindez jól látható transzformáció, amely a látóhatár változásával odavonzza az embereket és ezáltal, az eddig kihasználatlan tér mozgalmassá válik.
A játékok alatt egy média-központ kap helyet a központi épületekben, amelyek bárki számára megközelíthetővé válnak a publikus, tengerparti sétányról felfutó rámpákról. Később ezek a terek különböző létesítményeknek adnak helyet a két fő részleghez (tudományos központ, emberi teljesítmények laboratóriuma) kapcsolódva. Ebben az időszakban bárki tesztelheti és fejlesztheti sporttudását és -technikáját, valós idejű összehasonlítást kaphat egy profi atlétával a modern technológia segítségével. A mozgás maga beépített víztartályokkal történik, amelyek feltöltés után a súlyukkal átbillentik a könnyűszerkezetű egységeket, majd egyensúlyban tartják azokat. Szintén ez a zárt szerkezet működteti a hűtési rendszert a corian felületek alatt futó csőrendszer segítségével, amire szükség van ezen a klímán.
Végül. A diplomámra végig úgy tekintettem, mint egy lehetőségre, ahol építészi, helyszíni és kulturális problémára adhatok választ. A diplomamunka összefoglalása mind annak, amit az évek alatt tanultam, és ami legjobban érdekelt. A Greg Lynn stúdió (valamint Zaha Hadid stúdiója, ahol 1 évet tanultam) szabad kezet adva ösztönzött és segített a diploma szemeszter és a korábbi évek folyamán.
Lánszki Csenge
07:05
Landmark épületből soha nem elég :-) - gondolom ezt tanulják a bécsi Zaha Hadid-féle landmark-projekt intézetben. Hogy egy kerékpáros miképpen köszörüli el a kobakját, miközben a tölcsérszerűen kihajló falú kerékpárúton száguld, vagy a labdajátékokat hogyan nem lehet sportkutatni, ha azokat amorf kontúrú műhorpadásokban játsszák, láthatóan mellékes. Ezt majd itthon, mondjuk egy tápiószecsői pallérnál kell rátanulni. A PhD-t, pardon, DLA-t, mindenesetre javaslom Tápiószecsőn megírni.
Niemeyer - és nem Niemayer, ahogy Ön írta - egyébként korántsem hivatkozási alap az efféle építészi szédelgés indoklására.