Helyek/Infrastruktúra

Szélturbina az utcafronton – lehet-e zöld egy parkolóház?

1/14

?>
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
1/14

Szélturbina az utcafronton – lehet-e zöld egy parkolóház?
Helyek/Infrastruktúra

Szélturbina az utcafronton – lehet-e zöld egy parkolóház?

2010.11.08. 13:12

Projektinfó

Szerzők:
Nemes András

Földrajzi hely:
Chicago, Egyesült Államok

Építészek, alkotók:
Todd Halamka / HOK Architecture

A HOK Architecture által tervezett chicagói Greenway Self Park új marketingfogással igyekszik a parkolóházak szürke tömegéből kitűnni: bár funkciójával kissé ellentmondásban van, mégis megpróbál környezettudatos épületként működni. A létesítményről Nemes András számol be. 

Parkolóházak ritkán sikerülnek építészeti szempontból jelentősre, vagy legalábbis publikációra érdemesre. Nem így a HOK Architecture iroda által tervezett chicagói Greenway Self Park, amely 12 emelet magas, csavart formájú mobil szoborra emlékeztető oszlopaival lepi meg az arra járókat. Az impozáns, mégis kecses szerkezet egy szélturbina, amely a környék légmozgását alakítja át elektromos árammá. Az így termelt energiát a parkolóház takarékos világításrendszerére fordítják. Az épület ezenkívül esővizet gyűjt, elektromosautó-töltőállomással rendelkezik, valamint egy elektromosautó-kölcsönző is található itt. A liftek mellett elhelyezett felvilágosító plakátok pedig a fenntartható fejlődés időszerű üzeneteit közvetítik a gépkocsihasználók számára.

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
2/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
3/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
4/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

Todd Halamka, a HOK Architecture chicagói irodájának vezető tervezője így fogalmazott: „Egyre több megrendelő fordul hozzánk olyan építészeti megoldásokért, amelyek a fenntartható fejlődést támogatják. A parkolóház esetében partnerünk, a Friedman Properties lehetőséget adott arra, hogy közösen elgondolkozzunk, milyen lehet a zöld parkolóépület. Remélem, ezzel a munkánkkal az ilyen jellegű épületek új standardját alkottuk meg."

Érdekes jelenség egy észak-amerikai metropoliszban található parkolóházat – a gépkocsik gyűjtőhelyét – környezettudatos projektként hirdetni. Valószínűleg az üzemeletető ezzel az ígérettel növelheti állandó parkolóvendégei számát. Ennek érdekében a Greenway Self Park saját honlapot, testre szabott designt, színvilágot, betűtípust kapott. „Chicago első földbarát parkolója" – ez a szlogenjük.  

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
5/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
6/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
7/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

A parkolóház emblémája egy bumfordi kerek autó, amelynek kipufogójából zöld falevelek szállnak. Kissé naiv képzavar – hát tényleg ilyen lenne a zöld út? Biztos nem, ugyanakkor az élet sem olyan egyszerű, ahogy azt a tiszta levegőről álmodozó nagyvárosi hippik és kerékpáros alternatívok gondolni szeretnék. Ingatlanfejlesztés meg nagyvárosi gépkocsiforgalom volt és lesz – érdemes hát ezt is okosan csinálni. Parkolóházra Chicagóban, a West Kinzie és a Clark Street kereszteződésénél nyilvánvalóan szükség van, a szélturbina pedig látványos és főleg hasznos ötlet, amely ügyesen aknázza ki a környék adottságát, a folyó tőszomszédságában lévő huzatos utca éghajlati viszonyát. Egyébként is, Chicago egyik beceneve a Szelek Városa (Windy city). A legfontosabb környezettudatos non-profit szervezetet, az US Green Building Councilt is meggyőzte mindez, és az épületet az úgynevezett LEED- hitelesítéssel ismerte el.

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
8/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
9/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
10/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

A parkolóház gazdagon tagolt, üveges homlokzata egyáltalán nem marad alul a környező irodaházakkal való összehasonlításban. Ez itt a mívesen kivitelezett chicagói üveg és beton felhőkarcoló-építészet elegáns közege. A Greenway Self Park barátságos, feltűnő új szomszédként kommunikál a részletgazdag geometriájú magasépületekkel. Homlokzatának faktúrája távolról ugyanolyan, mint a környező irodák ablakosztása. Itt azonban kicsit másról van szó, mivel a struktúrát az utcahomlokzat vízszintes betonelemei közé szerelt üveglapok ritmusa hozza létre. A homlokzat köztes hézagaival így természetes szellőztetésű falat alkot, amely a benzingőzös emeleteken igencsak indokolt. Az összképet a változatos anyaghasználat, a színes sárga és kék üveglapok váltakozása gazdagítja. A tető szélén döntött szögben felszerelt üveglapokból egy klasszikus párkányzat játékos variánsa alakult ki.

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
11/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
12/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
13/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
14/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

A belsőépítészet nem tartalmaz dekoratív elemeket. Ahogy a Facebook-oldalon talált kép illusztrálja: autók állnak csupasz betonfalak mellett az erre kijelölt felfestett parkolóhelyeken. Ám a Greenway Self Park több lett a hasonló rendeltetésű rideg, lelketlen betonépületeknél. Számos építészeti értéket kapott, mert a tervezők érzékeny és kreatív hozzáállással a kötelező funkcionalitáson túlmutató innovatív megoldásokkal álltak elő.

Nemes András

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

BAMBI ESZPRESSZÓ // Egy hely + Építészfórum

2021.06.08. 14:43
00:07:10

A most 60 éves Bambi Eszpresszó 1961 május 1-én, a munka ünnepén nyílt meg. A Frankel Leó utca sarkán álló, id. Janáky István által tervezett Lottóház aljában helyet kapó kávézó lényegében a megnyitása óta nem változott. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében az épület és az azt legendássá tevő eszpresszó történetét is megismerhetik a nézők.

A most 60 éves Bambi Eszpresszó 1961 május 1-én, a munka ünnepén nyílt meg. A Frankel Leó utca sarkán álló, id. Janáky István által tervezett Lottóház aljában helyet kapó kávézó lényegében a megnyitása óta nem változott. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében az épület és az azt legendássá tevő eszpresszó történetét is megismerhetik a nézők.

Helyek/Városépítészet

NAPRAFORGÓ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2021.06.08. 14:40
00:07:42

Az 1931-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelep a magyar építészettörténet kiemelkedő állomása, mivel ennek a kezdeményezésnek köszönhető a Bauhaus szellemiségének meghonosodása hazánkban. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának mai részében a számos különböző hátterű építész által létrehozott, mégis egységes hangulatot árasztó mintateleppel ismerkedhetünk meg.

Az 1931-ben épült Napraforgó utcai kísérleti lakótelep a magyar építészettörténet kiemelkedő állomása, mivel ennek a kezdeményezésnek köszönhető a Bauhaus szellemiségének meghonosodása hazánkban. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának mai részében a számos különböző hátterű építész által létrehozott, mégis egységes hangulatot árasztó mintateleppel ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk