Helyek/Infrastruktúra

Szélturbina az utcafronton – lehet-e zöld egy parkolóház?

1/14

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

?>
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
?>
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
1/14

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Szélturbina az utcafronton – lehet-e zöld egy parkolóház?
Helyek/Infrastruktúra

Szélturbina az utcafronton – lehet-e zöld egy parkolóház?

2010.11.08. 13:12

Projektinfó

Szerzők:
Nemes András

Földrajzi hely:
Chicago, Egyesült Államok

Építészek, alkotók:
Todd Halamka / HOK Architecture

A HOK Architecture által tervezett chicagói Greenway Self Park új marketingfogással igyekszik a parkolóházak szürke tömegéből kitűnni: bár funkciójával kissé ellentmondásban van, mégis megpróbál környezettudatos épületként működni. A létesítményről Nemes András számol be. 

Parkolóházak ritkán sikerülnek építészeti szempontból jelentősre, vagy legalábbis publikációra érdemesre. Nem így a HOK Architecture iroda által tervezett chicagói Greenway Self Park, amely 12 emelet magas, csavart formájú mobil szoborra emlékeztető oszlopaival lepi meg az arra járókat. Az impozáns, mégis kecses szerkezet egy szélturbina, amely a környék légmozgását alakítja át elektromos árammá. Az így termelt energiát a parkolóház takarékos világításrendszerére fordítják. Az épület ezenkívül esővizet gyűjt, elektromosautó-töltőállomással rendelkezik, valamint egy elektromosautó-kölcsönző is található itt. A liftek mellett elhelyezett felvilágosító plakátok pedig a fenntartható fejlődés időszerű üzeneteit közvetítik a gépkocsihasználók számára.

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
2/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
3/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
4/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

Todd Halamka, a HOK Architecture chicagói irodájának vezető tervezője így fogalmazott: „Egyre több megrendelő fordul hozzánk olyan építészeti megoldásokért, amelyek a fenntartható fejlődést támogatják. A parkolóház esetében partnerünk, a Friedman Properties lehetőséget adott arra, hogy közösen elgondolkozzunk, milyen lehet a zöld parkolóépület. Remélem, ezzel a munkánkkal az ilyen jellegű épületek új standardját alkottuk meg."

Érdekes jelenség egy észak-amerikai metropoliszban található parkolóházat – a gépkocsik gyűjtőhelyét – környezettudatos projektként hirdetni. Valószínűleg az üzemeletető ezzel az ígérettel növelheti állandó parkolóvendégei számát. Ennek érdekében a Greenway Self Park saját honlapot, testre szabott designt, színvilágot, betűtípust kapott. „Chicago első földbarát parkolója" – ez a szlogenjük.  

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
5/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
6/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
7/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

A parkolóház emblémája egy bumfordi kerek autó, amelynek kipufogójából zöld falevelek szállnak. Kissé naiv képzavar – hát tényleg ilyen lenne a zöld út? Biztos nem, ugyanakkor az élet sem olyan egyszerű, ahogy azt a tiszta levegőről álmodozó nagyvárosi hippik és kerékpáros alternatívok gondolni szeretnék. Ingatlanfejlesztés meg nagyvárosi gépkocsiforgalom volt és lesz – érdemes hát ezt is okosan csinálni. Parkolóházra Chicagóban, a West Kinzie és a Clark Street kereszteződésénél nyilvánvalóan szükség van, a szélturbina pedig látványos és főleg hasznos ötlet, amely ügyesen aknázza ki a környék adottságát, a folyó tőszomszédságában lévő huzatos utca éghajlati viszonyát. Egyébként is, Chicago egyik beceneve a Szelek Városa (Windy city). A legfontosabb környezettudatos non-profit szervezetet, az US Green Building Councilt is meggyőzte mindez, és az épületet az úgynevezett LEED- hitelesítéssel ismerte el.

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
8/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
9/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
10/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

A parkolóház gazdagon tagolt, üveges homlokzata egyáltalán nem marad alul a környező irodaházakkal való összehasonlításban. Ez itt a mívesen kivitelezett chicagói üveg és beton felhőkarcoló-építészet elegáns közege. A Greenway Self Park barátságos, feltűnő új szomszédként kommunikál a részletgazdag geometriájú magasépületekkel. Homlokzatának faktúrája távolról ugyanolyan, mint a környező irodák ablakosztása. Itt azonban kicsit másról van szó, mivel a struktúrát az utcahomlokzat vízszintes betonelemei közé szerelt üveglapok ritmusa hozza létre. A homlokzat köztes hézagaival így természetes szellőztetésű falat alkot, amely a benzingőzös emeleteken igencsak indokolt. Az összképet a változatos anyaghasználat, a színes sárga és kék üveglapok váltakozása gazdagítja. A tető szélén döntött szögben felszerelt üveglapokból egy klasszikus párkányzat játékos variánsa alakult ki.

 

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
11/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
12/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
13/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK
14/14
Greenway Self Park - építészet: HOK Architecture, fotó: Steve Hall, HOK

 

 

A belsőépítészet nem tartalmaz dekoratív elemeket. Ahogy a Facebook-oldalon talált kép illusztrálja: autók állnak csupasz betonfalak mellett az erre kijelölt felfestett parkolóhelyeken. Ám a Greenway Self Park több lett a hasonló rendeltetésű rideg, lelketlen betonépületeknél. Számos építészeti értéket kapott, mert a tervezők érzékeny és kreatív hozzáállással a kötelező funkcionalitáson túlmutató innovatív megoldásokkal álltak elő.

Nemes András

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.