Szentendre Dunakorzó környezetalakítása
Megosztott I. díjban részesült pályamű: XYZ Építész Stúdió Kft., vezető tervező: B. Szabó Veronika
Megosztott I. díjban - 2.500.000,- Ft - részesült, rangsorolás nélkül a 6. bírálati sorszámú pályamű: XYZ Építész Stúdió Kft
vezető tervező: B. Szabó Veronika
társtervezők, építészet: Osváth Gábor, Szeift Zsuzsanna, Radnóczi László,
Bányai Éva
kerttervezés: Szenzenstein Rita, Jámbor Kornél, Mőcsényi Flóra
úttervezés: Havasi Zoltán
Részletes bírálat:
A terv egy különleges és frappáns városépítészeti gondolat, következetes, logikus és tiszta végigvitele. Az alapkoncepció lényege, hogy a parti sétányra lefutó városi utcák tengelyét meghosszabbítja a Duna-partig – alagútszerű „sliccekkel" átvágva a gát építményét, - így a városi térsor a gát elbontása nélkül is intenzív vízparti kapcsolatokat kap. A vízpart befűzése a városi szövetbe ráadásul szervesen történik, hiszen a tengelyek az építési tömbök ritmusában tagolják a parti sétányt is. Izgalmas és újszerű megoldás, - ami a hagyományos árvízvédelmet csak pontonként szakítja meg, ezért feltételezhetően viszonylag költségkímélő is. (Elmaradhat a vonalszerű és költséges mobilgát telepítése.)
Burkolati rendszere egységes és visszafogottan elegáns, két anyagra (kis- és nagykockakő) komponált.
A terv által megfogalmazott új épületek, építmények ill. egyéb építészeti elemek példaértékűen visszafogott és megkomponált egységek. Képletszerűen tiszta és nagyvonalú a Művelődési Ház udvarának kapuzatszerű zárása (funkcionálisan is fontos elem, hisz időszakosan a szabadtéri színpad hátterét és kiszolgálását is adhatja), - funkcionálisan kitűnő ötlet a művelődési ház sarokegységében elhelyezett kávézó,- elosztó,- fogadó-tér, - de a kérdőjelek ellenére támogatható a Lázár Cár tér árkádszerű beépítése is, hisz az itt állt régi belvárosi ház geometriáját idézi a javasolt új, szellős és átjárható épület.
A pályázati anyag javaslatai nem befolyásolják a kialakult Duna-part ökológiai viszonyait. Tájépítészeti szempontból értékes gondolat, hogy a város mediterrán karakterét hangsúlyozó növényzet telepítését javasolja, - részletezve a fafajokat . A növényválasztásnál figyelembe veszi a fokozott mikroklimatikus és „humán" igénybevételt is.
Közlekedési rendszere tekintetbe veszi a város közlekedési koncepcióját, de nem foglalkozik a városi kisbusz problémájával. A leírás szerint a városi kisbuszt és vele együtt a szükségforgalmat a keskeny, egységesen burkolt sétányon, az „utca-áttöréseknél" 0.5-1 méteres süllyesztett „huppanókon" átvezeti. A mélyen benyúló utcavonali rámpák miatt a védett oldal hosszirányú gyalogosforgalma is korlátozott és kellemetlen.
A sűrű alagút-rendszeren a Duna felől átközlekedő gyalogosok beláthatatlanul keresztezik a járműforgalmat.
A kerékpárút a töltés mellett a Duna oldalán elkülönítetten jó elhelyezésű. Azonban hasonlóan a fent haladó autóbusz-sávhoz, határozott konfliktushelyzetek várhatók az alagutaknál, átjáróknál. Ezek a kialakítások forgalombiztonsági szempontból balesetveszélyes pontok!
A mélyen vezetett kerékpárút-, pontosabban a mélyen kialakuló megnyitás miatt a mobil védelmet gyakran kell felállítani. Ekkor a kerékpárosok is a keskeny, kellemetlen hosszelvényű, forgalmas védett oldalra kényszerülnek.
A kétszintes parkoló-paletta megfogalmazása, szerkesztése kiváló, (bár a buszok parkolását nem jelzi egyértelműen), a kiszolgáló épületegység kialakítása is megfelelő, a bemutatott keresztmetszetben és szituációban nem javasolt változat, alapos keresztmetszeti újratervezéssel megvalósítható ötlet.
A tervdokumentáció javaslatai kereskedelmi, kulturális és vendéglátóipari szempontból is támogathatóak.
Összefoglalva elmondható, hogy a pályázat kevés anyaggal, - tiszta formákkal, - határozott tengelyekkel megszerkesztett, - szentendrei léptékű, de új megközelítéseket megfogalmazó terv.