Tari Gábor: Történelmi épületek újraszínezése - a fertődi Esterházy Kastély színrekonstrukciója
A színterveket e sorok írója készítette egyetemi kollégáival együttműködve. Azóta az ellentétek elcsitultak...
Egy ilyen épületet az évszázadok során többször is átfestettek. Kérdés tehát, hogy melyik legyen az az állapot, amit vissza akarunk állítani? És hogy a fellelt színminták bizonyíthatóan megfeleltethetők-e a korral és az épület bizonyos homlokzati elemeinek egymáshoz viszonyuló logikájával? Sokszor a színminták nem adnak teljesen konzekvens utalást a homlokzat plasztikai váltásait követő színárnyalat-váltásokhoz.
Ez persze nem jelentheti azt, hogy információ híján az épületet csak egyszínűre festhetjük. A rétegcsiszolati vizsgálatok is csak a felhasznált pigment jellegére adnak utalást és nem a pontos tónusfokozatára, arra, hogy milyen arányban volt pl. fehérrel keverve. Pedig ilyen hatalmas felületen ez óriási esztétikai különbségeket jelenthet. Ugyanilyen apró színérzékenységbeli tévedés is végzetes lehet a vakolatminta valamilyen színkatalógussal történő összehasonlításakor, nem beszélve arról, hogy a nedvesség vagy valamilyen kémiai hatás folytán a színpigmentek sokat változhattak a hosszú évek során. Egy nedvességet kapott és később kiszáradt vakolat sem ugyanolyan színű, mint eredetileg volt, nem beszélve az UV-sugarak hatására történt fakulásról. De egy porózus, érdes felületet is nehéz a sima színkártyával összehasonlítani úgy, hogy közben már több ezer négyzetméteren képzeljük el a színt...
Ezek a bizonytalanságok együttesen elég veszélyesek ahhoz, hogy a mégoly jó szándékú, de csak elméleti és nem a lehetséges variációkra irányuló alkotó-festői kutatásokat végül is kedvezőtlen eredményhez vezesse. Viszont egy művészi-vizuális-tervezői látásmód, a színek viselkedésének, emberre és építészeti struktúrákra történő hatásának sok-sok éves tapasztalata, az "ecsettel és festékekkel való mélyreható barátság" képes ezekből is eredményt felmutatni. A teljes körű információ híján a tervező által elképzelendőt, kiegészítendőt is a megfelelő irányba képes mozdítani. Ezért van az, hogy a Rajzi Tanszéken hosszú évek hagyományaként festőművészek is tanítanak, és ebből a műhelyből jött létre nagy sokára a magyar színszabvány, a nemzetközileg már régen ismert és külföldi egyetemeken régóta tanított Coloroid színrendszer. Az építészeti színtervezés interdiszciplináris művészeti műfaj, csupán könyvtári, vagy dokumentatív kutatómunkával nem sajátítható el művészi tehetség nélkül.
A mi tanszéki csapatunk a kastély múzeumában lógó Peschi-kép színeit vette alapul végső döntésként, de természetesen csak az összes szóba jöhető színváltozat megvizsgálása után. Készítettem egy sötét tagozatú, vöröses árnyalatú tervet is, ami a vita másik oldali álláspontjához volt hasonlatos, de esztétikailag finomított kivitelben követi néhány korabeli német nyelvterületen lévő hasonló épület színezését. Készült egy melegebb, mediterrán narancsos színváltozat is.
A megbízó viszont a halványsárgás "kőszínű" Peschi-kép változatot választotta, és második fokon erre is kaptunk építési engedélyt. A korabeli olajkép színei, eltekintve a térbeli plasztikus ábrázolás fény- és árnyékváltozataitól és a festék idő múlásával történő sárgulásától, összhangban voltak a már korábban is megtalált kőszínű vakolatmintákkal. Viszont az épület méreteihez, méltóságához és plasztikai tagoltságához ennek a színnek három árnyalatát használtam, úgy, hogy ezek bizonyos színtani jelenségek folytán (szimultán-kontraszt) öt érték gazdagságával szólnak nagyon finom színkülönbségekkel. Kiemelve, elkülönítve és mégis összetartva az egyes emeleteket, falszíneket és tagozatokat. A korábbi nyers, mustársárga szín színezetét kissé melegítve az új világosabb tónus a megtisztulás, megfiatalodás képzetét is kelti a szemlélőben. Míg a korábbi téglavörös változat sok szakember szerint az előző kommunista éra világát idézte volna, nem kívánatos módon.