Épülettervek

Torony a vár lábánál - Veszprémi vár akadálymentes megközelítése

1/9

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

?>
Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
?>
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
1/9

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Torony a vár lábánál - Veszprémi vár akadálymentes megközelítése
Épülettervek

Torony a vár lábánál - Veszprémi vár akadálymentes megközelítése

2018.05.09. 10:20

Projektinfó

Földrajzi hely:
Veszprém

Építészek, alkotók:
Pongor Soma, Pásztor Bence, Pap Szabina, Ferenczy Kinga

Vélemények:
1

A Veszprémi vár akadálymentesítése tervpályázat

Tervezés éve:
2018

Stáblista

építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

A pályamű egy erős karakterű elemet illeszt a vár arculatához a tisztán, élesen szerkesztett torony megjelenésével, miközben egy tág városi teret alkot meg a vár új bejáratának előtereként. A 3. díjban részesült terv készítői Ferenczy Kinga, Pap Szabina, valamint a Studio Nomad építészei, Pásztor Bence és Pongor Soma.

Koncepció

A várba történő feljutás útja három tengelyre szerveződik, amelynek függőleges vonalát a hangsúlyos monolit vasbeton lifttorony biztosítja. A torony kortárs megjelenésével de visszafogott formálásával és anyaghasználatával illeszkedik környezetébe, és lehet a városkép egy új, meghatározó eleme. A beavatkozás a várfalat nem bontja meg. A terv elkészítésénél a műszaki megvalósíthatóság, az épített környezettel való kapcsolat és a fenntartható üzemeltetés fontos szerepet kaptak.

 

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
1/9
Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Feljutás

A toronyban két 20 fős kapacitású lift helyezkedik el, amelyek közül a várfaltól távolabbi oldalon egy panorámalift emelkedik, míg a másik lift a betonmag belsejében fut.

A toronyra két merőleges tengely mentén csatlakozik a feljutáshoz tartozó többi elem. A lejtő aljában lévő fogadóépület a támfallal párhuzamosan, a hegy oldalára épülve, míg a torony tetejéről bevezető híd a támfalra merőlegesen fut. A fenti tengely az épület átjáróján keresztül halad, ennek útvonalán végig burkolat és kapuk formájában vizuálisan megjelenik, és a Vár utcai kapun kívül végződik.

A lift használata lehetővé teszi, hogy a feljutás egyszerűen, könnyen üzemeltethető formában valósuljon meg. Ezáltal nem csak a kiemelt turisztikai használat számára elérhető a feljutás, hanem akár alkalmi, a lakosság számára kisebb létszámú használat esetén is könnyen elérhető kényelmes közlekedési alternatívát nyújt az itt megvalósuló feljutás.


Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
2/9
Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
3/9
Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Beépítés

A lejtő alján egy fogadóépület létesül, amely az infopontot, egy kávézót és egy vizesblokkot foglal magában. A fogadóépület előtt gyülekező tér alakul ki, amely nagyobb forgalom esetén is alkalmas arra, hogy akár egy csoport várakozását is befogadja.

Az infopont közvetlenül a lifttoronyhoz csatlakozik, a kávézó pavilonos kialakítással az épület középpontjában helyezkedik el, amely nyári időszakban terasszal működik. Rossz idő esetén a kávézó üvegfala bezárható és fűtött térként üzemeltethető. A vizesblokk a terep alatt megépítve helyezkedik el.
A lifttorony a támfal előtti sziklák vonalában, a terasz geometriai töréspontjával szemben emelkedik a vár elé. A liftből kiszállva szerelt acélszerkezetű gerendahíd vezet be a teraszra. A teraszon az útvonal egyenesen fut az átjárón keresztül a Vár utca vonaláig.

A meglévő támfalba épített lépcső megtartása mellett annak folytatásaként a várfal oldalára szerelt lépcsőkarokon keresztül gyalogosan is bejárható az útvonal.


Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
4/9
Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
5/9
Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Anyaghasználat

A feljutás hangsúlyos eleme a monolit vasbeton torony, amely a függőleges távolságot a legrövidebb útvonalon hidalja át. A vízszintes haladást biztosító elemek szerelt acélszerkezetből készülnek. A híd szerkezete kékre festett fémmel burkolt előregyártott rácsos gerendahíd, amelyet a betonmagra és szerelt acélrudakra daruzva rögzítenek. A lenti lapostetős pavilon acél könnyűszerkezetes megoldással készül, amelyre szerelt acél és üveg burkolat kerül.

 

Lift szerkezete

A lift alsó gépházas kialakítású, kétszer 20 fő számára használható liftkabin elhelyezésére alkalmas megoldással készül. A liftek 1500x1500 mm belső fülkemérettel kialakítottak. A liftkötél és az ellensúly mindkét liftnél a vasbetonmagon belül fut, a látványlift kabinja azon kívül helyezkedik el.

 

Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
6/9
Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
7/9
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Környezet rendezése

A lejtő alján a tornaterem felújítása és a sportpálya megtartása mellett egy kellemes, városias köztér alakítható ki, amely a városi lakosság, a turisztikai és a kulturális programok számára vegyes használatot biztosíthat, miközben a vár nagyszerű látványa emelkedik a magasba.

A tervezett kialakítás szerint a tér Deák Ferenc utcai oldalán bérelhető pavilonok és fasor alakít ki térfalat, míg a kávézó előtti, részben burkolt területen hétvégi piac vagy kisebb kulturális események - koncertek, színi előadások - egyaránt megrendezésre kerülhetnek. A sportpálya előtti játszótér és a további kialakított zöldfelület alkalmas találkozópontja vagy szabadidős parkja lehet a városi lakosságnak. A felújított sportpályák üzembehelyezése és rendszeres használata tovább növelheti a terület népszerűségét.

Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
8/9
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
9/9
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2018.05.10.
06:21

A tömegturizmus minden műemléki együttes alapvető problémája. Túlmutat az eredeti írás témáján, de elgondolkodtató, hogy ennek mindenáron való kiszolgálása indokolt-e. A műemlékeknek ui. nem pusztán látványértékük van: ha csak az lenne, képeskönyveket lapozgatnánk, és nem kívánnánk megélni a helyszíni, személyes, minél inkább autentikus találkozást. Utóbbit azonban tönkretehetik a tömegek kiszolgálása céljából teremtett, műséges körülmények.

Veszprémre visszatérve, Pannonhalma példája lebeghetett a tervezők szeme előtt, vagy talán Lisszaboné, a Santa Justa lifttel*. A gond mindhárom létesítménnyel az, hogy kívülről hozzárakott, szervetlen toldalékként hatnak. Leginkább a tervezett veszprémi "emberdaru", amely kifejezetten építési segédeszköz képzetét kelti. A cél persze nemes, a fogyatékkal élők és a koruknál fogva mozgáskorlátozottak feljuttatása. Mégis, azt javaslom, maradjunk a hagyományos útnál (amiképpen a Pannonhalmi Apátságot is érdemes az eredeti főbejárat felől megközelíteni). Legyen egy méltányos összegért, leginkább rokkantigazolvánnyal igénybe vehető, négyszemélyes ingajárat az Óváros térről a Gizella-István szoborig. A Veszprémi Vár nem valami ördöngősen magas képződmény; aki egészséges ember oda nem tud felgyalogolni, tekintse ezt intő jelnek, a minimális állóképesség visszanyerésére. 

 

* ld.: https://24.hu/elet-stilus/2017/02/02/8-kihagyhatatlan-latnivalo-lisszabonban/ 

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk