Közélet, hírek

Urbanity - a város, ahol te hozod a döntéseket

1/13

Urbanity - játéktér - forrás: kultúrAktív

kérdés: igen / nem ? - forrás: kultúrAktív

érvelés: miért? - forrás: kultúrAktív

többség dönt. - forrás: kultúrAktív

Te alakítod a várost. - forrás: kultúrAktív

Elég zöld? - forrás: kultúrAktív

Kényelmesen elférsz? - forrás: kultúrAktív

Otthon érzed magad? - forrás: kultúrAktív

Ide kötnéd? - forrás: kultúrAktív

Bejelentenéd? - forrás: kultúrAktív

Megvalósítanád? - forrás: kultúrAktív

Játszva tanulni? - forrás: kultúrAktív

A város, ahol te hozod a döntéseket. - forrás: kultúrAktív

?>
Urbanity - játéktér - forrás: kultúrAktív
?>
kérdés:  igen / nem ? - forrás: kultúrAktív
?>
érvelés: miért? - forrás: kultúrAktív
?>
többség dönt. - forrás: kultúrAktív
?>
Te alakítod a várost. - forrás: kultúrAktív
?>
Elég zöld? - forrás: kultúrAktív
?>
Kényelmesen elférsz? - forrás: kultúrAktív
?>
Otthon érzed magad? - forrás: kultúrAktív
?>
Ide kötnéd? - forrás: kultúrAktív
?>
Bejelentenéd? - forrás: kultúrAktív
?>
Megvalósítanád? - forrás: kultúrAktív
?>
Játszva tanulni? - forrás: kultúrAktív
?>
A város, ahol te hozod a döntéseket. - forrás: kultúrAktív
1/13

Urbanity - játéktér - forrás: kultúrAktív

kérdés: igen / nem ? - forrás: kultúrAktív

érvelés: miért? - forrás: kultúrAktív

többség dönt. - forrás: kultúrAktív

Te alakítod a várost. - forrás: kultúrAktív

Elég zöld? - forrás: kultúrAktív

Kényelmesen elférsz? - forrás: kultúrAktív

Otthon érzed magad? - forrás: kultúrAktív

Ide kötnéd? - forrás: kultúrAktív

Bejelentenéd? - forrás: kultúrAktív

Megvalósítanád? - forrás: kultúrAktív

Játszva tanulni? - forrás: kultúrAktív

A város, ahol te hozod a döntéseket. - forrás: kultúrAktív

Urbanity - a város, ahol te hozod a döntéseket
Közélet, hírek

Urbanity - a város, ahol te hozod a döntéseket

2016.02.08. 09:31

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Zöldi Anna, Zajacz Judit, Szilágyi Nagy Anna

Földrajzi hely:
Magyarország

Az Urbanity egy utcai társasjáték, amelynek alapja a város, kerettörténete pedig a valóság. Párbeszédet kezdeményez a városlakók között, lehetőséget ad a véleménynyilvánításra, aktivizálja és ösztönzi a játékosokat, hogy ők is részt vegyenek életterük alakításában. 

Az Urbanity ötlete 2014-ben kezdett körvonalazódni, a MindSpace által szervezett Smart City konferencián prezentáltuk először. Eddigi élőtársasink (Pop-up pest, ParticiPécs) tapasztalatiból építkezve olyan játékot képzeltünk el, mely a szokásos iskolai és fesztivál eseményeken túl gyors utcai akciókra is alkalmas, és a játékosok lehetőséget kapnak saját környezetük újraértékelésére, a részvétel különböző formáinak megismerésére, és városi tereik alakítására. 

A játék alapja nagyon egyszerű, de remekül működő ötlet. A játékosok egy játékvezető által moderált rendben felteszik egymásnak a játékkártyákon szereplő eldöntendő kérdéseket, és három számolás után egyszerre válaszolnak igennel vagy nemmel. A kártyákon a városi együttéléssel, közeterek használatával kapcsolatos, megosztó témájú kérdések találhatóak. Mivel nincs idő a vélemények hosszas megfontolására, a játékosok a számukra leginkább természetes választ adják, a különböző vélemények azonnal párbeszédet, vitát generálnak, ezt a játék mente lehetővé is teszi, illetve az érvelést és a kompromisszumot, illetve konszenzust jutalmazza. A kérdéseket hétköznapi szituációkra alapoztuk, de igyekeztünk olyan gondolatokat megfogni, melyek különböző városépítészeti trendekkel, elméletekkel, éppen zajló folyamatokkal kapcsolatosak, ahogy lakosként, civilként a saját bőrünkön tapasztaljuk, a mindennapi életünk részei.


Elég zöld? - forrás: kultúrAktív
6/13
Elég zöld? - forrás: kultúrAktív




A társas megvalósításához az OSI támogatásával az Off-Biennále Budapest keretében volt alkalmunk. Az ötlet továbbfejlesztése során a játékosok közötti párbeszéd került fókuszba. A tesztalkalmak azt bizonyították, hogy spontán vita alakul ki a játékosok között, ezért az érvelés rendszerét és az érvek hatásának tükröződését igyekeztünk pontosítani, hogy a játékban résztvevők kipróbálhassák, hogyan befolyásolják döntéseik a város alakítását. Ennek érzékeltetésben segítenek a Nosek Mimma grafikáiból készült játékelemek, melyek az utcai, pop-up helyzetekben a figyelemfelhívást és a játék helyének jelölését is szolgálják.


Urbanity - játéktér - forrás: kultúrAktív
1/13
Urbanity - játéktér - forrás: kultúrAktív




A protoptípus tesztelése után már nem volt megállás. Az off-biennálé alatt leginkább városi pop up alkalmakat szerveztünk, különböző köztereken bukkantunk fel és így nagyon változatos hátterű és korosztályú játékosokkal tudtuk a játékot kipróbálni. Az egyszerű kérdés-felelet kapcsolat révén nagyon sokféle szempontot sikerült felszínre hozni, a kertvárosi család, vagy az évtizedek óta itt élő, magyarul tökéletesen beszélő közel-keleti família érveit is megismerhettük. A játékosok élvezték, hogy végre egy olyan játékban vehetnek részt, melyben szabadon kifejezhetik véleményüket, megismerhetik mások szempontjait, és a végeredményben nem a véletlennek van a legnagyobb szerepe, hanem érvelésüknek - kezükben a döntés.


érvelés: miért? - forrás: kultúrAktív
3/13
érvelés: miért? - forrás: kultúrAktív




Iskolákban, csapatépítő alkalmakon, és bemutatókon gyűjtöttük tovább a tapasztalatokat. A helyzetek és helyszínek változatosságából adódóan nincs két egyforma játék, de épp az ebből adódó izgalom, a nézőpontok különbözősége és az érvelés váratlan fordulatai adják a játék esszenciáját. Mindenki érzi: Számít a véleményed!

Idén 54 hazai projekt között versenyzünk a Highlights of Hungary 2015 címért, a jelölést Finta Sándornak köszönhetjük. Szavazni február 1.-ig lehet, kíváncsian várjuk az eredményhírdetést! De az Urbanity története csak most kezdődik igazán.

 


többség dönt. - forrás: kultúrAktív
4/13
többség dönt. - forrás: kultúrAktív




Az utcai társas csiszolgatása mellett idén több szálon haladunk tovább: a Belső Kertek csapatával egy tematikus, zöldfelületekre fókuszáló verzión dolgozunk. Ezzel párhozamosan iskolai foglalkozások menetét szeretnénk kidolgozni, megismertetni a gyerekeket a városi élet különböző témaköreivel és megismerni a gyerekek számára izgalmas kérdéseket, az őket (is) érintő problémákat és véleményüket.

További részletekről és az aktuális eseményekről olvashatsz a játék, vagy egyesületünk honlapján, illetve Facebook oldalainkon:
www.kulturaktiv.hu
www.urbanity.hu

Szilágyi Nagy Anna, Zajacz Judit, Zöldi Anna 
kultúrAktív Egyesület



 

A projektben (eddig) részt vettek:
Böhler Nóra, Boda Judit, Gyárfás Eszter, Nosek Mimma, Ocztos István, Rékasi Ákos, Szilágyi-Nagy Anna, Tóth Eszter, Tóthné Pfaff Éva, Varga Csilla, Varga Eszter, Zajacz Judit, Zöldi Anna, Zsanda Zsolt



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.