/ Első 24 órás építészeti interjúmaraton / Élő közvetítés 10:00 órától / Első 24 órás építészeti interjúmaraton / Élő közvetítés 10:00 órától / Első 24 órás építészeti interjúmaraton / Élő közvetítés 10:00 órától / Első 24 órás építészeti interjúmaraton / Élő közvetítés 10:00 órától / Első 24 órás építészeti interjúmaraton / Élő közvetítés 10:00 órától / Első 24 órás építészeti interjúmaraton / Élő közvetítés 10:00 órától
Épületek/Örökség

Utazás Kijev földalatti palotái között

1/19

A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.

?>
A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.
?>
Az 1981-ben átadott Olimpiiska állomás nevét az előző évi moszkvai nyári olimpia nyomán kapta. Utaselosztó csarnokának dísze Aleksandr Milovzorov alkotása.
?>
A másik jellegzetes állomástípus az egyetlen boltozatból álló csarnok. A 2011 végén megnyitott Visztavkovij Centr (kiállítóközpont) állomás.
?>
A Visztavkovij Centr állomás csillárjai.
?>
A boltozatos forma Kijevben – ellentétben Moszkvával – csak közvetlenül a felszín alatt használatos, ahol az ív csak egy nem teherviselő vasbeton héjszerkezet a sík födém alatt; a képen a 2012-ben megnyílt Teremky állomás.
?>
A Teremky állomás tükrös csillárjai új megoldást jelentettek az állomások addig is igen kreatív világításában.
?>
Természetesen a hagyományos, dobozszerkezetű, kéreg alatti állomások is látványos belső tereket kaptak. Az Észak-ukrajnai Szlavutics városáról elnevezett megálló 1992 óta áll szolgálatban.
?>
A szomszédos Vydubychi állomás hangulata merőben eltérő. Működésének kilencedik évében, 2001-ben második kijárattal bővítették.
?>
Az 1982-ben épült, három alagútból álló Lybidska mélyállomás különleges tartóoszlopai a peronok és a központi csarnok között. A budapesti hármas metró hasonló, de ötalagutas állomásaival szemben itt továbbra is csak három alagút fut párhuzamosan.
?>
A Lybidska álllomás középső csarnokának hosszú, egyetlen darabbá összeforró csillárja.
?>
A  város ősi központja a Dnyeper folyó fölötti, száz méter magas fennsíkra épült, kiszolgálásához a világ legmélyebb metróállomására volt szükség. Az Arsenala 104 méteres mélységébe két szakaszra osztott mozgólépcső vezet.
?>
Az Arsenala állomás után a metró hatalmas, hat nyílású vasbeton ívhídon keresztezi a Dnyeper folyót, a híd oldalsó konzolain közúti sávokkal.
?>
A híd és a mélyvezetésű szakasz között, félig már a hídon fekszik a Dnypro állomás.
?>
Az ellenkező irányban, a városközpont alatt még mindig 96 méter mélyen fekszik a hálózat talán legismertebb állomása, az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.
?>
Az 1982-ben megépült Heroiv Dnipra állomás. Eredetileg a mennyezetet hatalmas vörös csillag díszítette, ami – a metró számos hasonló díszével együtt – a 2015-ös dekommunizációs törvény nyomán tűnt el, az oszlopok világításának csillagai azonban maradtak.
?>
Két évvel korábban készült el a közeli, Tarasz Hrihorovics Sevcsenko költőről elnevezett állomás. Elegáns belső tere éles kontrasztban áll a felszínen álló ipari negyeddel.
?>
A 2000-re elkészült Dorohozhychi állomás mozgólépcsői egy többfunkciós kereskedelmi épület földszintjére, azaz közvetlenül az utca szintjére érkeznek.
?>
A Pznyaki állmáson sajnos mutatkoznak az elhasználódás jelei. Az 1994-ben átadott belső tér színes alumínium álmennyezetét és annak világítását az elmúlt években jóval  egyszerűbb megoldásra cserélték.
?>
Fali dombormű egy lejárócsarnokban. Hasonlókkal százszámra lehet találkozni a metró által érintett aluljárók nagy részén.
1/19

A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Épületek/Középület

KILÁTÓ A GALYATETŐN // Egy hely + Építészfórum

2021.08.26. 18:23
00:05:34

Az eredeti kilátó andezit falazata és a kerek ablakokkal ellátott beton ráépítés közötti kontraszt adja a Galya-kilátó jellegzetes hangulatát, mely két gyakorlott túrázó építésznek, Kovács Csabának és Vass-Eysen Áronnak köszönhető. Az Egy hely mai részében a 2015-ben MÉD győztes kilátóval ismerkedhetünk meg.

Az eredeti kilátó andezit falazata és a kerek ablakokkal ellátott beton ráépítés közötti kontraszt adja a Galya-kilátó jellegzetes hangulatát, mely két gyakorlott túrázó építésznek, Kovács Csabának és Vass-Eysen Áronnak köszönhető. Az Egy hely mai részében a 2015-ben MÉD győztes kilátóval ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk