Épületek/Örökség

Utazás Kijev földalatti palotái között

1/19

A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.

Az 1981-ben átadott Olimpiiska állomás nevét az előző évi moszkvai nyári olimpia nyomán kapta. Utaselosztó csarnokának dísze Aleksandr Milovzorov alkotása.

A másik jellegzetes állomástípus az egyetlen boltozatból álló csarnok. A 2011 végén megnyitott Visztavkovij Centr (kiállítóközpont) állomás.

A Visztavkovij Centr állomás csillárjai.

A boltozatos forma Kijevben – ellentétben Moszkvával – csak közvetlenül a felszín alatt használatos, ahol az ív csak egy nem teherviselő vasbeton héjszerkezet a sík födém alatt; a képen a 2012-ben megnyílt Teremky állomás.

A Teremky állomás tükrös csillárjai új megoldást jelentettek az állomások addig is igen kreatív világításában.

Természetesen a hagyományos, dobozszerkezetű, kéreg alatti állomások is látványos belső tereket kaptak. Az Észak-ukrajnai Szlavutics városáról elnevezett megálló 1992 óta áll szolgálatban.

A szomszédos Vydubychi állomás hangulata merőben eltérő. Működésének kilencedik évében, 2001-ben második kijárattal bővítették.

Az 1982-ben épült, három alagútból álló Lybidska mélyállomás különleges tartóoszlopai a peronok és a központi csarnok között. A budapesti hármas metró hasonló, de ötalagutas állomásaival szemben itt továbbra is csak három alagút fut párhuzamosan.

A Lybidska álllomás középső csarnokának hosszú, egyetlen darabbá összeforró csillárja.

A város ősi központja a Dnyeper folyó fölötti, száz méter magas fennsíkra épült, kiszolgálásához a világ legmélyebb metróállomására volt szükség. Az Arsenala 104 méteres mélységébe két szakaszra osztott mozgólépcső vezet.

Az Arsenala állomás után a metró hatalmas, hat nyílású vasbeton ívhídon keresztezi a Dnyeper folyót, a híd oldalsó konzolain közúti sávokkal.

A híd és a mélyvezetésű szakasz között, félig már a hídon fekszik a Dnypro állomás.

Az ellenkező irányban, a városközpont alatt még mindig 96 méter mélyen fekszik a hálózat talán legismertebb állomása, az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.

Az 1982-ben megépült Heroiv Dnipra állomás. Eredetileg a mennyezetet hatalmas vörös csillag díszítette, ami – a metró számos hasonló díszével együtt – a 2015-ös dekommunizációs törvény nyomán tűnt el, az oszlopok világításának csillagai azonban maradtak.

Két évvel korábban készült el a közeli, Tarasz Hrihorovics Sevcsenko költőről elnevezett állomás. Elegáns belső tere éles kontrasztban áll a felszínen álló ipari negyeddel.

A 2000-re elkészült Dorohozhychi állomás mozgólépcsői egy többfunkciós kereskedelmi épület földszintjére, azaz közvetlenül az utca szintjére érkeznek.

A Pznyaki állmáson sajnos mutatkoznak az elhasználódás jelei. Az 1994-ben átadott belső tér színes alumínium álmennyezetét és annak világítását az elmúlt években jóval egyszerűbb megoldásra cserélték.

Fali dombormű egy lejárócsarnokban. Hasonlókkal százszámra lehet találkozni a metró által érintett aluljárók nagy részén.

?>
A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.
?>
Az 1981-ben átadott Olimpiiska állomás nevét az előző évi moszkvai nyári olimpia nyomán kapta. Utaselosztó csarnokának dísze Aleksandr Milovzorov alkotása.
?>
A másik jellegzetes állomástípus az egyetlen boltozatból álló csarnok. A 2011 végén megnyitott Visztavkovij Centr (kiállítóközpont) állomás.
?>
A Visztavkovij Centr állomás csillárjai.
?>
A boltozatos forma Kijevben – ellentétben Moszkvával – csak közvetlenül a felszín alatt használatos, ahol az ív csak egy nem teherviselő vasbeton héjszerkezet a sík födém alatt; a képen a 2012-ben megnyílt Teremky állomás.
?>
A Teremky állomás tükrös csillárjai új megoldást jelentettek az állomások addig is igen kreatív világításában.
?>
Természetesen a hagyományos, dobozszerkezetű, kéreg alatti állomások is látványos belső tereket kaptak. Az Észak-ukrajnai Szlavutics városáról elnevezett megálló 1992 óta áll szolgálatban.
?>
A szomszédos Vydubychi állomás hangulata merőben eltérő. Működésének kilencedik évében, 2001-ben második kijárattal bővítették.
?>
Az 1982-ben épült, három alagútból álló Lybidska mélyállomás különleges tartóoszlopai a peronok és a központi csarnok között. A budapesti hármas metró hasonló, de ötalagutas állomásaival szemben itt továbbra is csak három alagút fut párhuzamosan.
?>
A Lybidska álllomás középső csarnokának hosszú, egyetlen darabbá összeforró csillárja.
?>
A  város ősi központja a Dnyeper folyó fölötti, száz méter magas fennsíkra épült, kiszolgálásához a világ legmélyebb metróállomására volt szükség. Az Arsenala 104 méteres mélységébe két szakaszra osztott mozgólépcső vezet.
?>
Az Arsenala állomás után a metró hatalmas, hat nyílású vasbeton ívhídon keresztezi a Dnyeper folyót, a híd oldalsó konzolain közúti sávokkal.
?>
A híd és a mélyvezetésű szakasz között, félig már a hídon fekszik a Dnypro állomás.
?>
Az ellenkező irányban, a városközpont alatt még mindig 96 méter mélyen fekszik a hálózat talán legismertebb állomása, az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.
?>
Az 1982-ben megépült Heroiv Dnipra állomás. Eredetileg a mennyezetet hatalmas vörös csillag díszítette, ami – a metró számos hasonló díszével együtt – a 2015-ös dekommunizációs törvény nyomán tűnt el, az oszlopok világításának csillagai azonban maradtak.
?>
Két évvel korábban készült el a közeli, Tarasz Hrihorovics Sevcsenko költőről elnevezett állomás. Elegáns belső tere éles kontrasztban áll a felszínen álló ipari negyeddel.
?>
A 2000-re elkészült Dorohozhychi állomás mozgólépcsői egy többfunkciós kereskedelmi épület földszintjére, azaz közvetlenül az utca szintjére érkeznek.
?>
A Pznyaki állmáson sajnos mutatkoznak az elhasználódás jelei. Az 1994-ben átadott belső tér színes alumínium álmennyezetét és annak világítását az elmúlt években jóval  egyszerűbb megoldásra cserélték.
?>
Fali dombormű egy lejárócsarnokban. Hasonlókkal százszámra lehet találkozni a metró által érintett aluljárók nagy részén.
1/19

A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.

Az 1981-ben átadott Olimpiiska állomás nevét az előző évi moszkvai nyári olimpia nyomán kapta. Utaselosztó csarnokának dísze Aleksandr Milovzorov alkotása.

A másik jellegzetes állomástípus az egyetlen boltozatból álló csarnok. A 2011 végén megnyitott Visztavkovij Centr (kiállítóközpont) állomás.

A Visztavkovij Centr állomás csillárjai.

A boltozatos forma Kijevben – ellentétben Moszkvával – csak közvetlenül a felszín alatt használatos, ahol az ív csak egy nem teherviselő vasbeton héjszerkezet a sík födém alatt; a képen a 2012-ben megnyílt Teremky állomás.

A Teremky állomás tükrös csillárjai új megoldást jelentettek az állomások addig is igen kreatív világításában.

Természetesen a hagyományos, dobozszerkezetű, kéreg alatti állomások is látványos belső tereket kaptak. Az Észak-ukrajnai Szlavutics városáról elnevezett megálló 1992 óta áll szolgálatban.

A szomszédos Vydubychi állomás hangulata merőben eltérő. Működésének kilencedik évében, 2001-ben második kijárattal bővítették.

Az 1982-ben épült, három alagútból álló Lybidska mélyállomás különleges tartóoszlopai a peronok és a központi csarnok között. A budapesti hármas metró hasonló, de ötalagutas állomásaival szemben itt továbbra is csak három alagút fut párhuzamosan.

A Lybidska álllomás középső csarnokának hosszú, egyetlen darabbá összeforró csillárja.

A város ősi központja a Dnyeper folyó fölötti, száz méter magas fennsíkra épült, kiszolgálásához a világ legmélyebb metróállomására volt szükség. Az Arsenala 104 méteres mélységébe két szakaszra osztott mozgólépcső vezet.

Az Arsenala állomás után a metró hatalmas, hat nyílású vasbeton ívhídon keresztezi a Dnyeper folyót, a híd oldalsó konzolain közúti sávokkal.

A híd és a mélyvezetésű szakasz között, félig már a hídon fekszik a Dnypro állomás.

Az ellenkező irányban, a városközpont alatt még mindig 96 méter mélyen fekszik a hálózat talán legismertebb állomása, az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.

Az 1982-ben megépült Heroiv Dnipra állomás. Eredetileg a mennyezetet hatalmas vörös csillag díszítette, ami – a metró számos hasonló díszével együtt – a 2015-ös dekommunizációs törvény nyomán tűnt el, az oszlopok világításának csillagai azonban maradtak.

Két évvel korábban készült el a közeli, Tarasz Hrihorovics Sevcsenko költőről elnevezett állomás. Elegáns belső tere éles kontrasztban áll a felszínen álló ipari negyeddel.

A 2000-re elkészült Dorohozhychi állomás mozgólépcsői egy többfunkciós kereskedelmi épület földszintjére, azaz közvetlenül az utca szintjére érkeznek.

A Pznyaki állmáson sajnos mutatkoznak az elhasználódás jelei. Az 1994-ben átadott belső tér színes alumínium álmennyezetét és annak világítását az elmúlt években jóval egyszerűbb megoldásra cserélték.

Fali dombormű egy lejárócsarnokban. Hasonlókkal százszámra lehet találkozni a metró által érintett aluljárók nagy részén.

Épületek/Örökség

Utazás Kijev földalatti palotái között

2021.09.04. 10:07
1/19

A szovjet metrókra jellemző, három egymás mellé fúrt alagútból álló mélyállomások alkotják a kijevi megállók nagy részét is. A központi utaselosztó csarnokok a budapesti megoldással ellentétben az állomások teljes hosszán végigérnek.

Az 1981-ben átadott Olimpiiska állomás nevét az előző évi moszkvai nyári olimpia nyomán kapta. Utaselosztó csarnokának dísze Aleksandr Milovzorov alkotása.

A másik jellegzetes állomástípus az egyetlen boltozatból álló csarnok. A 2011 végén megnyitott Visztavkovij Centr (kiállítóközpont) állomás.

A Visztavkovij Centr állomás csillárjai.

A boltozatos forma Kijevben – ellentétben Moszkvával – csak közvetlenül a felszín alatt használatos, ahol az ív csak egy nem teherviselő vasbeton héjszerkezet a sík födém alatt; a képen a 2012-ben megnyílt Teremky állomás.

A Teremky állomás tükrös csillárjai új megoldást jelentettek az állomások addig is igen kreatív világításában.

Természetesen a hagyományos, dobozszerkezetű, kéreg alatti állomások is látványos belső tereket kaptak. Az Észak-ukrajnai Szlavutics városáról elnevezett megálló 1992 óta áll szolgálatban.

A szomszédos Vydubychi állomás hangulata merőben eltérő. Működésének kilencedik évében, 2001-ben második kijárattal bővítették.

Az 1982-ben épült, három alagútból álló Lybidska mélyállomás különleges tartóoszlopai a peronok és a központi csarnok között. A budapesti hármas metró hasonló, de ötalagutas állomásaival szemben itt továbbra is csak három alagút fut párhuzamosan.

A Lybidska álllomás középső csarnokának hosszú, egyetlen darabbá összeforró csillárja.

A város ősi központja a Dnyeper folyó fölötti, száz méter magas fennsíkra épült, kiszolgálásához a világ legmélyebb metróállomására volt szükség. Az Arsenala 104 méteres mélységébe két szakaszra osztott mozgólépcső vezet.

Az Arsenala állomás után a metró hatalmas, hat nyílású vasbeton ívhídon keresztezi a Dnyeper folyót, a híd oldalsó konzolain közúti sávokkal.

A híd és a mélyvezetésű szakasz között, félig már a hídon fekszik a Dnypro állomás.

Az ellenkező irányban, a városközpont alatt még mindig 96 méter mélyen fekszik a hálózat talán legismertebb állomása, az 1989-ben átadott Zoloti Vorota (aranykapu). 80 darab boltívének alját nyolcvan egyedi mozaik díszíti.

Az 1982-ben megépült Heroiv Dnipra állomás. Eredetileg a mennyezetet hatalmas vörös csillag díszítette, ami – a metró számos hasonló díszével együtt – a 2015-ös dekommunizációs törvény nyomán tűnt el, az oszlopok világításának csillagai azonban maradtak.

Két évvel korábban készült el a közeli, Tarasz Hrihorovics Sevcsenko költőről elnevezett állomás. Elegáns belső tere éles kontrasztban áll a felszínen álló ipari negyeddel.

A 2000-re elkészült Dorohozhychi állomás mozgólépcsői egy többfunkciós kereskedelmi épület földszintjére, azaz közvetlenül az utca szintjére érkeznek.

A Pznyaki állmáson sajnos mutatkoznak az elhasználódás jelei. Az 1994-ben átadott belső tér színes alumínium álmennyezetét és annak világítását az elmúlt években jóval egyszerűbb megoldásra cserélték.

Fali dombormű egy lejárócsarnokban. Hasonlókkal százszámra lehet találkozni a metró által érintett aluljárók nagy részén.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Ukrajna

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.