Emberek/Interjú

Valóság és intenció határán

1/12

Bujnovszky Tamás

3H: Vision Towers, Budapest

Emil Sverko - Neno Kezic: Egyetemi kollégium, Split

Hello Wood : Debreceni Egyetem: Szerencsi cukorgyár

Marosi Miklós: Klapka Központ

John Pawson - 3H: Pannonhalmi bazilika

Teronobu Fujimori: Storkhouse, Ausztria

Tiba Építész Stúdió: Telekom székház, Budapest

Tomay Tamás: K ház, Budapest

Tóth László: Családi ház

Under construction

Zoboki Gábor: Nemzeti Táncszínház

?>
Bujnovszky Tamás
?>
3H: Vision Towers, Budapest
?>
Emil Sverko - Neno Kezic: Egyetemi kollégium, Split
?>
Hello Wood : Debreceni Egyetem: Szerencsi cukorgyár
?>
Marosi Miklós: Klapka Központ
?>
John Pawson - 3H: Pannonhalmi bazilika
?>
Teronobu Fujimori: Storkhouse, Ausztria
?>
Tiba Építész Stúdió: Telekom székház, Budapest
?>
Tomay Tamás: K ház, Budapest
?>
Tóth László: Családi ház
?>
Under construction
?>
Zoboki Gábor: Nemzeti Táncszínház
1/12

Bujnovszky Tamás

3H: Vision Towers, Budapest

Emil Sverko - Neno Kezic: Egyetemi kollégium, Split

Hello Wood : Debreceni Egyetem: Szerencsi cukorgyár

Marosi Miklós: Klapka Központ

John Pawson - 3H: Pannonhalmi bazilika

Teronobu Fujimori: Storkhouse, Ausztria

Tiba Építész Stúdió: Telekom székház, Budapest

Tomay Tamás: K ház, Budapest

Tóth László: Családi ház

Under construction

Zoboki Gábor: Nemzeti Táncszínház

Valóság és intenció határán
Emberek/Interjú

Valóság és intenció határán

2019.03.04. 18:30

Cikkinfó

Szerzők:
Móré Levente

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
3

Vajon mi adja a különbséget a fényképészek között? És egy-egy épület fotózásakor? Mi vezérli a fényképészt? Bujnovszky Tamással beszélgettünk életútjáról, az építészeti fotózás jelenéről és jövőjéről. 

Móré Levente: Hogyan lettél építészeti fotós?

Bujnovszky Tamás: Fotoriporternek indultam, azt is tanultam, korábban pedig sokáig festettem – festőművész akartam lenni. A festéssel párhuzamosan a fotózás is érdekelt és jelentkeztem a MÚOSZ fotoriporter képzésére. Az építészeti fotóval véletlenül kerültem kapcsolatba. Mint fotoriportert, portréfotóst hívott az Építőművészethez Vargha Mihály, itt kerültem közel ehhez a világhoz.

 

Emil Sverko - Neno Kezic: Egyetemi kollégium, Split
3/12
Emil Sverko - Neno Kezic: Egyetemi kollégium, Split

 

ML: Volt kapcsolatod korábban az építészettel?

BT: Mindig érdekelt, volt érzékenység és érdeklődés bennem, de szorosabb kapcsolatom nem volt vele.

Amikor megszületett bennem az elhatározás, hogy épületeteket fotózzak, még gépem sem volt hozzá. Akkoriban középformátumú vagy műszaki géppel dolgoztunk, tehát be kellett szereznem egyet, meg kellett tanulnom használni a technikát, és bár a korábbi művészettörténeti tanulmányaim sokat segítettek, meg kellett tanulnom, hogyan működik ez a világ – mindez azonban nagyon gyorsan zajlott le.

 

3H: Vision Towers, Budapest
2/12
3H: Vision Towers, Budapest

 

ML: Mekkora technikai apparátussal dolgozol?

BT: A legegyszerűbb felszerelést próbálom alkalmazni. Fontos, hogy minél könnyebb és kevesebb eszközöm legyen, hiszen egész nap viszem magammal, másrészt fontos szempont az is, hogy a túl sok eszköz ne vonja el a figyelmem.

ML: Mennyire követed a technikai változásokat? Élsz a technikai újítások adta lehetőségekkel?

BT: Azt gondolom, ez egy technikai sport, itt muszáj mindig naprakésznek lenni az eszközökkel és az ismeretekkel. Már nem úgy van, mint az analóg korszakban volt, amikor évtizedekig nem változott a technika, csak a kompozíció vagy a képszerkesztés stílusai.

 

Tóth László: Családi ház
10/12
Tóth László: Családi ház

 

ML: A képeid könnyen azonosíthatók. Mennyire hamar találtad meg azt a hangot, amit most képviselsz? Estél át stílusváltásokon?

BT: Visszanézve a képeim, van egy-két olyan beállítás, amit ma már nem használnék, de összességében elég hamar rátaláltam arra a képi nyelvre, amit ma is használok. Minden fotósnak van egy belső látásmódja, egy belső képe a térről, és mindenki ezt fogalmazza meg vagy keresi újra és újra. Az, hogy felismerhetőek a képeim, nem tudatos döntés eredménye, nincsenek kedvenc beállításaim, fényviszonyaim. Rengeteg épületet fotózok és szándékosan nem törekszem nagyon szigorú ikonográfiát kialakítani. Azt keresem mindig, hogy hogyan tudom minél jobban bemutatni az épületet, hiszen ez alapvetően alkalmazott műfaj.

 

Teronobu Fujimori: Storkhouse, Ausztria
7/12
Teronobu Fujimori: Storkhouse, Ausztria

 

ML: Neked mi a fontos egy épületnél? Mennyire figyelsz a technikai részleteire, az esztétikai benyomásra, esetleg az általános befogadói összképre?

BT: Az a fontos számomra, hogy mire gondolt az építész. Minden épületnek van valami alapgondolata, amire felépül, az én célom pedig, hogy ezt megtaláljam. Szerintem akkor csinálom a legjobb képeket, amikor már nem az épületet fotózom, hanem megismertem annyira, hogy csak a képekre tudok koncentrálni.

 

Tomay Tamás: K ház, Budapest
9/12
Tomay Tamás: K ház, Budapest

 

ML: Hogyan építed fel a képeidet? A fotóid általában nagyon szimmetrikusak, horizontális hangsúlyúak, nyugalmat sugároznak.

BT: Mindig igyekszem a lehető legegyszerűbben megkomponálni a képeket úgy, hogy látszólag ne a fotó domináljon, hanem az épület. Látszólag, mert a fotó átfogalmazás: annyi köze van a valósághoz, mintha szavakkal írnánk le az épületet. Törekszem arra, hogy szülessenek olyan képek is, ahol a környezethez való viszony látszik – főleg, ahol külön izgalmas ezek kapcsolódása. Sokszor azonban ki kell emelni a házat, mert olyan a környezet, ami elrontaná a látványt. A fotó kihangsúlyoz minden elemet, ami a képen van. Az agyunk ki tudja kapcsolni a zavaró dolgokat, de a fotón nem tudunk szelektálni: minden, ami a képen szerepel, jelentőséggel bír.

 

Under construction
11/12
Under construction

 

ML: Vannak kedvenc témáid?

BT: Épülettípusonként nincsenek kedvenceim. A helyszín, a hangulat befolyásolnak inkább, ami munka közben, apró részletekből áll össze bennem. Nagyon lényeges, hogy ki az építész, ő hogyan viszonyul az épülethez, mi a története a háznak.

ML: Látsz ma tendenciákat a saját területeden? Merre tart az építészeti fotózás?

BT: Nem tudom megmondani, merre tart. Követem az építészeti sajtót, de csak nagyon szűrten, mert zavar a sok kép. Ha túl sokat lát az ember, az olyan mint a zaj, amiból nem hallod ki a lényeges hangokat. Fontos az is, hogy mások fotói által ne alakuljon ki bennem vélemény az épületről amit később én is fotózni fogok. Vannak ugyan az építészeti fényképezésben apró, de folyamatos stílusbeli változások, átfogó tendenciát azonban nem látok.

 

Hello Wood : Debreceni Egyetem: Szerencsi cukorgyár
4/12
Hello Wood : Debreceni Egyetem: Szerencsi cukorgyár

 

Úgy vetttem észre, nincsenek olyan trendek, amik valahová tartanak, inkább egy nagyon sokszálú, szerves változást tapasztalok, ami a technikai fejlődésből is adódik. Az utóbbi években a látványtervezés nagy hatással volt az építészeti fotográfiára. A látványterveken megjelenő képi világ visszahatott az építészeti fotóra – technikailag és látásmódban egyaránt. A képfeldolgozás fejlődése is ebbe az irányba viszi a fotósokat, mert sokkal több lehetőség van az utómunkában mint korábban.

Az utómunka nem ugyanaz, mint az analóg képeknél a labor volt. A digitális kép egy információhalmaz – önmagában csak egy lehetőség, amiből az utómunka által hozhatom létre azt, amit szeretnék. Amikor elkészítek egy képet már előre tudom, hogy mit szeretnék az utómunka végén látni, és eszerint fényképezek. Az utómunka számomra nem javítás, a fotózási folyamat része.

 

Tiba Építész Stúdió: Telekom székház, Budapest
8/12
Tiba Építész Stúdió: Telekom székház, Budapest

 

Abban látok különbséget, hogy a nemzetközi sajtóban nagyon sokféle formanyelv jelenik meg, míg itthon viszonylag homogén a közeg. Kicsi az építészeti sajtó és kevés lehetőség van arra, hogy eltérő vizuális felfogásban jelenjenek meg az épületek.

ML: Az építészeti fotózás rendszerint alárendődik az építészetnek; tekinthető mégis önálló művészeti ágnak?

BT: Az építészeti fotográfia alkalmazott művészet, de ahogy más, hasonló műfajokban (mint például a divatfotóban), itt is számtalan olyan anyag készül, amelyek az eredeti megbízástól vagy céltól függetleníthetők, önállóan is értelmezhetőek - autonóm művészi alkotásokká válnak.

 

John Pawson - 3H: Pannonhalmi bazilika
6/12
John Pawson - 3H: Pannonhalmi bazilika

 

Móré Levente

 

Vélemények (3)
Pákozdi Imre
2019.03.04.
21:50

Móré Levente írásait szeretem, de itt olyan sablonosan, annyira poros mikrofonállványként kérdez, hogy felmerül a gyanú: voltaképpen semmilyen kérdése sincs. Ahogy egy hajdani író mondotta a szocializmusban megsavanyodott pályatársairól: "nincs problémájuk".

Pedig Bujnovszky Tamás életműve nagy szám. Nem is csak azért, mert valamikor, amikor még én is versenyeztem, a vitorlás fotózás koronázatlan királya volt. Hanem mert olyan erős invencióval bír, hogy néha szinte újrateremti a valóságot. Soha nem feledem Százhalombatta főterén készült kiváló fotóit (amelyek egy technikailag kevésbé elhanyagolt Építészfórumon játszva előkereshetők lennének). A felvételeket nézve, akár azt is hihettük, hogy a főtéren egy komoly dísz-tavacska virít a kőrengeteg felvidítására. Odautazva és a téren körbesétálva derült csak ki, hogy Tamás egy alig kétméteres átmérőjű, vízzel teli betoncsészét fényképezett úgy, hogy az, legalábbis virtuálisan, helyzetbe hozta az összes, a téren található épületet.

gádor
2019.03.05.
12:28

@Pákozdi Imre: Őszintén kíváncsi vagyok, hogy milyen módon hatolhatott volna mélyebbre az interjú. Szerintem, a fontos kérdésekben elhangzottak a válaszok, ennél mélyebbre egy alapvetően vizuális témában aligha lehetne hatolni.Az már egy fotóművészeti kurzus témája lehetne.

Ráadásul - tapasztalatból tudom, hogy - Bujnovszky Tamás nem a szavak embere, nem lehet vele könnyű interjút készíteni. Az interjú amúgy is az egyik legnehezebb műfaj...

Egy szó mint száz, bennem nincs hiány, talán még korrektor is látta a szöveget (elnézést kérek...).

Pákozdi Imre
2019.03.05.
18:23

@gádor: A gondom az, hogy a kérdések az általánosság szintjén mozognak és teljesen szabványosak. Annyira, hogy feltehetőek lennének bármelyik építészeti fotósnak, sőt, egy-egy szó megváltoztatásával, akár egy divatfényképésznek, természetfotósnak, vagy futballmeccseket, netán vitorlásversenyeket fényképező sportriporternek is. Ha a szerző valamelyik projektre, vagy csupán egyetlen képre is rákérdezett volna - például a Telekom új székházának felvételére, annak sajátos elkészítési módjára - mindjárt személyesebb, egyedibb, testreszabottabb lenne a beszélgetés. Hogy könnyen elfogadható jó példát hozzak, Kozár Alexandra interjúit említem.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.