/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Lakóépület

Zöldtetős családi ház Pécsett

1/28

?>
?>
déli homlokzat
?>
déli homlokzat
?>
délkeletről
?>
déli homlokzat részlet
?>
déli homlokzat részlet
?>
déli homlokzat részlet
?>
déli homlokzat
?>
déli homlokzat
?>
délkeletről
?>
nyugati homlokzat
?>
nyugati oldal részlet
?>
nyugati homlokzat részlet
?>
emelet, nyugati oldal
?>
fszt, fürdő ablak
?>
zöldtető északról
?>
zöldtető
?>
zöldtető
?>
északi udvar
?>
északi udvar
?>
északi udvar
?>
északi udvar
?>
északi udvar belső
?>
északi udvar belső
?>
északi udvar belső
?>
emeleti erkély
?>
emeletről földszintre
?>
pécsi családi ház, déli homlokzat
1/28

Zöldtetős családi ház Pécsett
Épületek/Lakóépület

Zöldtetős családi ház Pécsett

2007.09.05. 09:14
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Keller Ferenc

Vélemények:
2

Stáblista

Építész tervező: Keller Ferenc Építész Stúdió Kft.

Építész munkatárs: Várkonyi Andrea

Belsőépítészet: Resszer Mária

Statika: Hernád Attila - Tihanyi Halmos és Tsa

Gépészet: Oltvai Tamás - Oltvai Gépész Stúdió

Elektromos: Oláh Andors -Ovill Kft.

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A természetből kiszakított részt csupán kicsit átértékelve, átfogalmazva, viszont a természeti közeget - mint a hely szellemét legerősebben meghatározó részt - kiemelten kezelve olyan házat létrehozni, mely mindennek megfogalmazott eleme, "visszaadás" a természet számára… ez a cél.  

1/28

Helyszín
A tervezett beépítés helye a Mecsekoldal déli lejtője. A Bárány út és a Székely Bertalan út által határolt terület enyhén beékelődik a hegyoldal viszonylag összefüggő zöldfelületébe. A telek dél-keleti irányban lejt, a lejtés irányában szép kilátás nyílik az alattunk elterülő városra. Növényzete a korábbi földmunkák és támfalépítések után nem számottevő, cserje-bokor alig található, egy–két, kiöregedett, értéktelen fa van csak a telken.

délkeletről
4/28
délkeletről

A közvetlen környezet három oldalról beépített, északi és keleti oldalról sorházakkal, nyugati és északnyugati irányból családi házakkal. A délre fekvő telek, még beépítetlen. (volt)

déli homlokzat
8/28
déli homlokzat


Beépítés
A tájolásból és lejtésből adódóan az épület a telek északi oldalára került, így viszonylag nagyobb összefüggő terület maradt a kert számára. Az „U" alakú kompozíció, egy védett (intím) belső udvart keretez, amely késő tavasztól kora őszig hűvös, árnyékos átriumként tud működni. Maga az épület felvállaltan a domboldal, a terep részeként kíván megjelenni. A természetből kiszakított részt csupán kicsit átértékelve, átfogalmazva, viszont a természeti közeget - mint a hely szellemét legerősebben meghatározó részt - kiemelten kezelve olyan házat létrehozni, mely mindennek megfogalmazott eleme, "visszaadás" a természet számára... ez a cél.

nyugati oldal részlet
12/28
nyugati oldal részlet


Architektúra
A „terepalakulat", mint szubjektív vízió, legerőteljesebben a tömegformálásban érhető tetten. Az északi telekhatáron, kihasználva a meglévő többméteres szintkülönbséget, mintegy a szomszédos (magasabban fekvő) terepszint folytatását képezi a tördelt felületű „tető", s ez alá épül be a ház. A környezettel való azonosulás természetesen nem lehet didaktikus, csak bizonyos karakterjegyek ismerhetők fel, amelyek segítségével a vízióból „anyagi" lesz. Ezek közül a zöldtető könnyen értelmezhető utalás.

északi udvar
20/28
északi udvar

A külső falak burkolatánál használt, élére állított (kant) bontott tégla - elemmérete, felülete, változatossága által - igyekszik elkerülni a túlságosan művi, steril, „újszerű" megjelenést.

északi udvar
22/28
északi udvar


szöveg: Keller Ferenc; fotók: Polgár Attila és Batár Zsolt

Vélemények (2)
építtető
2020.04.13.
08:29

Alaprajz, belső képek?

építtető
2020.04.13.
11:07

@építtető: Ja, közben megtaláltam.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk