Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

24 tantermes iskola - Budaörs
Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

2006.11.09. 11:46

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Tarnóczky Tamás Attila

Megvételben részesült pályamű vezető építész tervező: Tarnóczky Tamás Attila

35 sz. pályamű - Építészkohó Kft.
vezető építész tervező: Tarnóczky Tamás Attila



Részletes bírálat:
 
Telepítés

A terv az épület telepítését egy tömbben a Hársfa utca felé helyezte. A ház hangsúlyos főbejárata és fogadótere az uszodával szemközt helyezkedik el, biztosítva ezáltal a megfelelő gyalogos kapcsolatot és elegáns rávezetést. A funkcionális tagoltságot az épület térszervezésénél hangsúlyosnak tekintették, az alsó- felső tagozatosok szétválasztását jól megoldották a szintenkénti bontással (0. szint: aula, igazgatás, étterem, 1. em. alsósok, 2. em. felsősök, 3. em. szaktantermek). A terv a szabályozási tervi előírásoknak maximálisan megfelel.

Az épület nincs alápincézve, a parkolást a felszínen oldották meg (figyelembe véve az agresszív talajvíz jelenlétét és a költségtakarékossági szempontokat), a gépjárművel történő megközelítés szintén a Hársfa utcáról bonyolódik.

A telekhasználat a sport-játék-pihenés tekintetében funkcionálisan jól elkülönített. A kertépítészeti kialakítás erénye, hogy nagy egybefüggő zöldterületeket hagy a játékra és a gyepes területek akár külön az alsó- és külön a felső tagozatosok részére is működhetnek. A sportpálya, atlétikai pálya a telek déli végében a felszíni parkoló mellett kapott helyet, így a játéktértől célszerűen elkülönül.

A Hársfa utcára néző épülethomlokzat egységes, zárt és markáns térfalat képez, az új uszoda épületének méltó ellenpontozásaként.

Építészet

A Hársfa utcával párhuzamos elrendezésű háromhajós iskola racionálisan egy tömbbe telepíti az iskolai funkciót, valamint a tornatermi funkciót. Az iskola oktatási része igen zárt, szigorú belső világgal tervezett, középső zsibongó zónára szervezett tantermekkel. Az összekötő tér biztosítja a függőleges közlekedés sávját, valamint a légtér összenyitásokkal annak egységét. Ezt a szigorú zsibongó rendszert az alsó- és felsőtagozatos tantermi szinteken egy-egy fedett-nyitott játszóudvarral jól oldja fel. A harmadik emeleti szinten kialakított bevilágító magastető a közlekedő-zsibongó homlokzati zártsága mellett biztosítja e szint, valamint a többi szint másodlagos megvilágítását.

A bejárati szint aula kialakítása három részre bontja a funkcionális elrendezést, egy részt a konyha+ étkezés, más részt a tornatermi blokk és öltöző csoportja, valamint az igazgatás helyiségcsoportjaira. A tornatermi öltözők közvetlen aula terébe nyitása nem célszerű. Az aula-előcsarnok összenyitása közvetlen kertkapcsolattal emelné annak térépítészeti előnyeit. Az oktatási egységek elhelyezése racionális, de a tantermek mélysége miatt megvilágításuk nem megfelelő. A tornaterem belmagassága az építészeti tömeg alakítás érdekében túlzott.

Homlokzati megjelenítése, anyag használata az épület iskola funkcióját jól tükrözi.

A külső sportpálya és a hozzáépített lelátó-rézsű jól elválasztja a terepszinten elhelyezett gépkocsi parkolót. A telek fenn maradó részén kialakított funkciók csak a közös használatot biztosítják.

Oktatási-nevelési szakmai kritériumok

A magtár alakzat iskolának újszerű, szokatlan de nem zavaró.

A földszinten az étkező, tornaterem és az igazgatási egységek foglalnak helyet. Funkcióit tekintve ésszerű, de a megvalósulásához pici közlekedők elhelyezését szükségesnek látom. Az oktatási helységek az első emeleten kezdődnek. Az aula hosszúkás alakú, innen nyílnak a tantermek. Az aula légtere magas, galériás kialakítással a felső szintekről belátható. Érdekes megoldás a nyitott fedett játszóudvar első emeleti elhelyezése, bár balesetveszélyes is lehet. Jó megoldás, hogy szintenként különül el az alsó/felső tagozat. Az adott oktatási szinthez helyesen egy-egy tanári csatlakozik. A harmadik emeleten kerültek elhelyezésre a szaktantermek.

Az osztott tornaterem nem rendelkezik különálló bejárattal, így egymáson kell keresztülhaladva elérni a másik oldalt.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.