Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

24 tantermes iskola - Budaörs
Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

2006.11.09. 11:46

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Tarnóczky Tamás Attila

Megvételben részesült pályamű vezető építész tervező: Tarnóczky Tamás Attila

35 sz. pályamű - Építészkohó Kft.
vezető építész tervező: Tarnóczky Tamás Attila



Részletes bírálat:
 
Telepítés

A terv az épület telepítését egy tömbben a Hársfa utca felé helyezte. A ház hangsúlyos főbejárata és fogadótere az uszodával szemközt helyezkedik el, biztosítva ezáltal a megfelelő gyalogos kapcsolatot és elegáns rávezetést. A funkcionális tagoltságot az épület térszervezésénél hangsúlyosnak tekintették, az alsó- felső tagozatosok szétválasztását jól megoldották a szintenkénti bontással (0. szint: aula, igazgatás, étterem, 1. em. alsósok, 2. em. felsősök, 3. em. szaktantermek). A terv a szabályozási tervi előírásoknak maximálisan megfelel.

Az épület nincs alápincézve, a parkolást a felszínen oldották meg (figyelembe véve az agresszív talajvíz jelenlétét és a költségtakarékossági szempontokat), a gépjárművel történő megközelítés szintén a Hársfa utcáról bonyolódik.

A telekhasználat a sport-játék-pihenés tekintetében funkcionálisan jól elkülönített. A kertépítészeti kialakítás erénye, hogy nagy egybefüggő zöldterületeket hagy a játékra és a gyepes területek akár külön az alsó- és külön a felső tagozatosok részére is működhetnek. A sportpálya, atlétikai pálya a telek déli végében a felszíni parkoló mellett kapott helyet, így a játéktértől célszerűen elkülönül.

A Hársfa utcára néző épülethomlokzat egységes, zárt és markáns térfalat képez, az új uszoda épületének méltó ellenpontozásaként.

Építészet

A Hársfa utcával párhuzamos elrendezésű háromhajós iskola racionálisan egy tömbbe telepíti az iskolai funkciót, valamint a tornatermi funkciót. Az iskola oktatási része igen zárt, szigorú belső világgal tervezett, középső zsibongó zónára szervezett tantermekkel. Az összekötő tér biztosítja a függőleges közlekedés sávját, valamint a légtér összenyitásokkal annak egységét. Ezt a szigorú zsibongó rendszert az alsó- és felsőtagozatos tantermi szinteken egy-egy fedett-nyitott játszóudvarral jól oldja fel. A harmadik emeleti szinten kialakított bevilágító magastető a közlekedő-zsibongó homlokzati zártsága mellett biztosítja e szint, valamint a többi szint másodlagos megvilágítását.

A bejárati szint aula kialakítása három részre bontja a funkcionális elrendezést, egy részt a konyha+ étkezés, más részt a tornatermi blokk és öltöző csoportja, valamint az igazgatás helyiségcsoportjaira. A tornatermi öltözők közvetlen aula terébe nyitása nem célszerű. Az aula-előcsarnok összenyitása közvetlen kertkapcsolattal emelné annak térépítészeti előnyeit. Az oktatási egységek elhelyezése racionális, de a tantermek mélysége miatt megvilágításuk nem megfelelő. A tornaterem belmagassága az építészeti tömeg alakítás érdekében túlzott.

Homlokzati megjelenítése, anyag használata az épület iskola funkcióját jól tükrözi.

A külső sportpálya és a hozzáépített lelátó-rézsű jól elválasztja a terepszinten elhelyezett gépkocsi parkolót. A telek fenn maradó részén kialakított funkciók csak a közös használatot biztosítják.

Oktatási-nevelési szakmai kritériumok

A magtár alakzat iskolának újszerű, szokatlan de nem zavaró.

A földszinten az étkező, tornaterem és az igazgatási egységek foglalnak helyet. Funkcióit tekintve ésszerű, de a megvalósulásához pici közlekedők elhelyezését szükségesnek látom. Az oktatási helységek az első emeleten kezdődnek. Az aula hosszúkás alakú, innen nyílnak a tantermek. Az aula légtere magas, galériás kialakítással a felső szintekről belátható. Érdekes megoldás a nyitott fedett játszóudvar első emeleti elhelyezése, bár balesetveszélyes is lehet. Jó megoldás, hogy szintenként különül el az alsó/felső tagozat. Az adott oktatási szinthez helyesen egy-egy tanári csatlakozik. A harmadik emeleten kerültek elhelyezésre a szaktantermek.

Az osztott tornaterem nem rendelkezik különálló bejárattal, így egymáson kell keresztülhaladva elérni a másik oldalt.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.