´56-os magyar építészek: Gabor Lorant
´56-os magyar építészek című sorozatunkat Gabor Loranttal zárjuk, aki az 1956-os forradalmat követően nem más, mint Frank Lloyd Wright meghívására telepedhetett le az arizónai Phoenixben. Bár Gabor Lorant már nincs köztünk, a fia által küldött fotók bepillantást engednek izgalmas és változatos építészetébe.
Az 1956-os forradalmat követően külföldön letelepedett építészek munkásságát ismertető sorozat egy képgalériával zárul, melynek segítségével Gabor Lorant építészetébe nyerhetünk bepillantást. Az Amerikai Egyesült Államokban új életet kezdő építésszel a 2016–17-es kutatás során sajnos nem volt már lehetőség interjút készíteni, de fia, Jan Lorant számos olyan fotót küldött a megvalósult házakról, melyek különösebb magyarázat nélkül is érthetők, magukért beszélnek.
A tizenhárom részes sorozat ugyan most lezárul, de arra bátorítanánk olvasóinkat, hogy akik az itt bemutatott építészekhez hasonlóan 1956-ban külföldön folytatták pályafutásukat, vagy kapcsolatban állnak ilyen építésszel, jelezzék az Építészfórum szerkesztőségének, hogy a kutatást és a sorozatot újabb fejezetekkel bővíthessük.
Gabor Lorant (született Zsitvay Gábor Lóránt, 1930–2005) 1954-ben végzett a Műegyetem építészmérnöki karán, ezt követően Komárom, illetve Békés megyei állami tervező és kivitelező intézetekben kapott állást. 1956-ban jelentős szerepet vállalt a forradalmi eseményekben, így menekülni kényszerült Magyarországról. Pár hónappal később, 1957 elején végül Phoenixben, Arizona államban telepedett le. Lánytestvére néhány évvel korábban érkezett az Egyesült Államokba – neki és főhadnagy férjének köszönhetően kapott Gabor Lorant meghívást Phoenixbe, méghozzá nem mástól, mint Frank Lloyd Wright-tól.
Amerika egyik leghíresebb építésze akkor már a 90. életévében járt, de tervezői felfogásának hatása így is nyomot hagyott a fiatal magyar építész munkáin, legalábbis ami az anyaghasználatot és a formaképzést illeti. Épületei, amelyeken megfigyelhetők a délnyugati államokra jellemző megoldások, hűek a tradíciókhoz, ugyanakkor kortárs alkotások, emberléptékűek és alkalmazkodnak használóik elvárásaihoz.
Gabor Lorant eleinte különböző építészcégeknél vállalt munkát, majd 1963-ban létrehozta saját irodáját, a Gabor Lorant Architect-et. Vezetésével 30 év alatt 32 államban és 3 országban terveztek és kiviteleztek különböző funkciójú épületeket, melyek közül a továbbiakban egy kisebb válogatást nézhetünk végig.
KÉPEK (A képeket Jan Lorant bocsátotta a szerző rendelkezésére a 2016–17-ben lezajlott kutatás alkalmával.):
Phoenix Elks Park, Phoenix, AZ, 1966. A családi kikapcsolódást szolgáló épületegyüttesre a természetes anyaghasználat jellemző. A homlokzatokat a nap ellen védő erőteljes falsávok és előtetők tagolják, míg az aulának a lépcsőzetes felülvilágító ad hangsúlyt.
Sun City Christian Science Church, Sun City, AZ, 1967. A GLA több templomot is tervezett a Keresztény Tudomány Egyháza számára: Scottsdalebe, Sun Citybe és Tempébe. Alacsony hajlásszögű tetők, verandák és teraszok, illetve jelzésértékű toronyfelépítmények tagolják őket.
Maricopa County Health Building, Phoenix, AZ, 1968. A GLA a parkolóhelyek fölé egy lábakra állított, hídszerű épületet tervezett. Az egyik oldalról csatlakozó, félköríves, zárt formába helyezett lépcsőház mintegy lehorgonyozza a „lebegő" épületrészt.
Washington Adult Center, Phoenix, AZ, 1967. A felnőttek és idősek kikapcsolódását szolgáló épület homlokzatképzése a Phoenix Elks Park esetében megismert megoldásokat viszi tovább. Felújítása és bővítése 2006–2007 között Jan Lorant tervei szerint valósult meg.
South Mountain High School Learning Center, Phoenix, AZ, 1974. Az iskolaépületet az egyszerű, geometriai formák és a zárt, sík felületek határozzák meg. Mindezek ideális hátteret biztosítottak a tájékozódást szolgáló jeleknek, feliratoknak.
Seattle Opportunities Industrialization Center, Seattle, WA, 1974–82. Az épületegyüttes lekerekített formája és sávozott kialakítása eszünkbe juttathatja Wright építészetét, mégpedig az SC Johnson épületegyüttesét. A belsőben ismét nagy szerepet kapnak a grafikai jelek.
Phoenix Preparatory Academy, Phoenix, AZ, 1992. Itt is megtaláljuk a korábbi építészeti elemeket: az előépítményeket, a téglahomlokzat és a világos sávok kettősségét, de ezen az épületen sokkal több a játékos forma, ami már a posztmodernhez köti az alkotást.
Gabor Lorant az irodájában.
Karácsony Rita
Szerk.: Winkler Márk
09:57
Az a seattle-i épület nagyon jó. Az a gyanúm, a Mesterre hatással volt a 2001: Űrodüsszeia film :-D
13:13
Gratulálok a csodás felvételekhez és az értékes gyűjtéshez! Egy hasonló kutatómunka alapján ideje volna megírni a modern építészet elhallgatott, nem ismert vagy letagadott alternatív történetét.