Nézőpontok/Vélemény

A bécsi Aspern Seestadt városrész hétköznapjai

1/18

Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.  

Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.  

A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.

A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.  

Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.  

A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.  

Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.

Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.

A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…

… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.  

Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.  

A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.

A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.  

Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.  

A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.

Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.

A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.

A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.

?>
Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.

 
?>
Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.

 
?>
A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.
?>
A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.

 
?>
Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.

 
?>
A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.

 
?>
Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.
?>
Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.
?>
A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…
?>
… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.

 
?>
Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.

 
?>
A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.
?>
A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.

 
?>
Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.

 
?>
A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.
?>
Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.
?>
A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.
?>
A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.
1/18

Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.  

Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.  

A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.

A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.  

Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.  

A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.  

Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.

Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.

A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…

… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.  

Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.  

A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.

A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.  

Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.  

A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.

Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.

A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.

A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.

Nézőpontok/Vélemény

A bécsi Aspern Seestadt városrész hétköznapjai

2024.12.21. 19:00
1/18

Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.  

Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.  

A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.

A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.  

Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.  

A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.  

Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.

Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.

A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…

… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.  

Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.  

A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.

A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.  

Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.  

A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.

Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.

A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.

A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Bécs

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.