építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

A bikaviadal arénák utóélete Barcelonában

A bikaviadalok megszűnésével két aréna is funkciót vált Barcelonában. A Las Arenas negyedszázados kallódás után Richard Rogers tervei alapján épült át bevásárlóközponttá, a nemrég bezárt La Monumental pedig katari pénzből hatalmas mecsetté változna.

Egy sokak által vitatott, barbárnak, mások szerint nemes küzdelemnek tartott spanyol – katalán – tradíció szűnt meg Barcelonában: a bikaviadal. A katalán parlament 2010-ben szavazta meg a bikaviadalok megrendezésének tilalmáról szóló törvényt, ami egy évvel később lépett hatályba, és tartották meg a tartomány az utolsó viadalát a La Monumental arénában.

Las Arenas, Barcelona. Forrás: Colleccio Roisin IEFC, Flickr

Ezzel bezárt a katalán főváros második arénája is, hiszen a városközpont túloldalán, a Plaça d’Espanya melletti Las Arenas-ban már 1977-ben lezajlott az utolsó küzdelem. Arról alapvetően egyetértés alakult ki, hogy az így megüresedett két épületet nem bontják le, de funkciót sokáig nem találtak már a Las Arenas-nak sem.

Las Arenas, Barcelona. Forrás: Carlos Lorenzo, Flickr

Az 1900-ban a mór stílust felelevenítő, keleties díszítésű klinkertégla építésű Las Arenas állaga az elhagyottság közel negyed évszázada alatt erőteljesen leromlott, falát graffitik fedték, benne hajléktalanok vertek tábort. Amikor a város végül úgy döntött, hogy kereskedelmi célú épületté alakítják át az arénát, Richard Rogers nyerte el annak megtervezését. A brit építész először oly rossz állapotúnak vélte az épület szerkezetét, hogy úgy gondolta, kénytelen lesz lebontani és tégláról téglára újraépíteni a homlokzatot. Végül hatalmas fémgyűrűkkel erősítették meg belülről a gyenge homlokzatot, az aréna pedig üveg-acél szerkezetű teljesen új belső teret kapott, amibe bevásárlóközpont, vendéglátóhelyek és multiplex mozi nyílt 2011 tavaszán.

Las Arenas, Barcelona. Forrás: Flickr

Az épület tetején, annak teljes kerületét végigjárható körpanorámás kilátót alakítottak ki, ami hamar igen népszerű turistalátványosság lett. Rogers a belső szerkezetben a párizsi Pompidouhoz és a madridi Barajas repülőtérhez hasonlóan jól látható vizuális szerepet adott a beépített fémtartópilléreknek. Az átriumos elrendezésű központ tetejére külön külső látványlifttel is fel lehet jutni, a földszintről pedig közvetlen kapcsolat nyílik a szomszédos népszerű Joan Miro parkkal. Az épülethez egy új, irodaszárnyat is tervezett Rogers.

Las Arenas, Barcelona. Forrás: Flickr

A város másik, néhány évvel később bezárt La Monumental arénát 1914-ben avatták, építészetében szintén dominánsan mór jegyeket visel magán, tervezője Manuel Joaquim Raspall i Mayol volt. Az Eixample kerületben, a Gaudí-féle Sagrada Família templom tőszomszédságában lévő, magántulajdonú épület hasznosításáról már a bezárása óta élénk vita folyik. Akárcsak a Las Arenas esetében, itt is előkerült a mecsetépítés lehetősége, amit most a katari emír jelentős pénzösszeggel támogatna, hiszen az öböl menti állam már több komoly gazdasági befektetéssel van jelen a városban. Ugyan még sem az aréna tulajdonosa nem adta el számukra az épületet, sem a város nem bólintott rá a tervre, de a barcelonai muszlim közösség a 2,2 milliárd eurós befektetéssel megvalósuló Európa legnagyobb mecsetét vizionálja az aréna épületébe.

La Monumental, Barcelona. Forrás: Flickr

Bán Dávid

 

vélemény írásához jelentkezzen be »