| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Technológia

A cölöpházak megidézett történelme

1/9

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
?>
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
1/9

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

A cölöpházak megidézett történelme
Technológia

A cölöpházak megidézett történelme

2023.11.24. 15:48

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Szlovénia, Ig

Építészek, alkotók:
Natascha Pavlin, Aleksander Saša Ostan, Ostan Pavlin Atelje

Cég, szervezet:
Prefa

Termék, technológia:
Prefalz tető, tető

A Ljubljana körüli lápvidéken elsüllyedt cölöpházak történetét mutatja be a Laibachtól délre, Ig településen létesült múzeum, amelynek külső megjelenése a cölöpházak hangulatának megidézését a hullámzó alumínium tetővel kombinálja.

Natascha Pavlin és Aleksander Saša Ostan építészek egy nemzetközi építészeti pályázaton nyerték el a Ljubljana körüli lápvidék, és az ott elsüllyed szlovén cölöpházak történetét bemutató múzeum tervezési feladatát. Az UNESCO Világörökség részeként számon tartott témát az Igben megépült látogatóközpont az épület megjelenésével is őrzi: a fa homlokzatot a cölöpházakat elnyelő lápvidéket idéző, és szokatlanul hullámzó sötét alumínium tető koronázza.

Ig községben, az őskori cölöptelepek egyik legjelentősebb lelőhelyén évezredes faluromokat és használati tárgyakat tártak fel, amelyekkel ez a régió kiérdemelte a világ kulturális örökségének státuszát. A felfedezések természetesen pozitív hatással voltak a turizmusra, így ennek a jelenségnek az eredménye lett az új múzeum terve. A ljubljanai lápvidék bronz és neolitikus cölöptelepeinek életét dokumentáló létesítmény építészeti koncepciója az épület megjelenésén, szín- és anyagválasztásán, valamint egyszerű építési módján keresztül is szimbolizálja a lápba süllyedt őskori épületeket.

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
4/9
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Kanyargó, hullámzó tető

Az építészeti programban természetesen az optimális térkihasználás is szerepet játszott: az épület térfogatát és geometriáját úgy választották meg, hogy az tömegét tekintve is illeszkedjen az őt körülvevő belvárosi kultúrház, posta, általános iskola, templom és magtár épületei közé. Első pillantásra a múzeum egy mezőgazdasági épületre emlékeztet, amelyről azonban a földszinti, a cölöpházakra félreérthetetlenül utaló konzolok között felsejlő üvegezett tér látványa azonnal eltereli a figyelmet. Az épületbe lépve tágas belső tér fogadja a látogatót, amely az emeleten egy szintén tágas kiállítói térben folytatódik. A kanyargós, hullámzó Prefalz-tető a szó legjobb értelmében is szokatlan: követve az épület formáját, kontrasztot teremtve a sötétszürke színezésű rácsos fa homlokzattal asszociációkat ébreszt a láp tőzegének anyagával és színével egyaránt.

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
5/9
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Állandóan fejlesztett szaktudás

A tetőt építő bádogosmester, Blaž Kovič az első pillanatban látta, hogy az Igben tervezett múzeum nagyon összetett tetőrészleteinek és egyedi formájának szakszerű megépítése kihívásokkal teli munka lesz. A gerinc és az eresz több tetősíkon nem párhuzamos egymással, a fektetési irány az egyenes gerinchez igazodik, ezért precízen kellett a lemezsávokat a megfelelő méretűre szabni. 

A szakember tapasztalatai szerint mind az építészek, mind az építtetők körében egyre népszerűbbek a PREFA anyagai a sokrétű használhatóságuk, karbantartásmentességük miatti költséghatékonyságuk és esztétikájuk okán egyaránt. Éppen ezért szakkivitelezőként ha teheti, minden továbbképzésen részt vesz, hogy a PREFA anyagokból a lehető legtöbbet kihozva komplex tető- vagy homlokzati megoldásokat kínálhasson.

Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir
3/9
Múzeum és látogatóközpont Igben – fotó: PREFA | Croce & Wir

Ilyen komplex megoldásokra képes a Prefalz is, amely akár alacsony hőfokon is könnyen formálható és 100%-ban újrahasznosítható. Az anyag jellemzői miatt íves tetőtől a bonyolult tetőfelépítményekig, kupolatetőkig vagy nagy felületű tetőkig változatos és kreatív felhasználási lehetőséget kínál, sőt mindezt akár a homlokzaton is. A sokoldalúan alkalmazható, 19 standard színben, sima és stukkó felülettel, minden rendszertartozékkal elérhető nagy teherbírású anyag hosszú élettartama alatt nem rozsdásodik és a P.10 bevonattal pedig extrém módon ellenálló.

PREFA

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.