Design/Formatervezés

A DÉMÁSZ Értékesítési pont ürügyén

1/1

Hirdetés
?>
1/1

A DÉMÁSZ Értékesítési pont ürügyén
Design/Formatervezés

A DÉMÁSZ Értékesítési pont ürügyén

2004.02.17. 15:48

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Építészek, alkotók:
Patartics Zorán

"Már régóta érdekel a plázák jelentette belsőépítészeti kihívás." Kapcsolódó vélemény a DÉMÁSZ Értékesítési pont belsőépítészeti kialakításához.

Már régóta érdekel a plázák jelentette belsőépítészeti kihívás. Nem mintha kedvelni tudnám ezt a miliőt, de amit itt belsőépítészet címszó alatt művelni lehet, az igazi redukció: szinte minden összefüggésétől megfosztott, csak befelé figyelő építészeti/belsőépítészeti feladat - és mint ilyen érdekel. Érdekel, mert bizonyos kérdések modellértékűek, bizonyos megoldások elemi erejűek, de vannak maguktól alakuló helyzetek és ezekből adódó feszültségek. A pláza ügy amolyan cipősdoboz építészet, babaház, dobozonként teljesen önálló világokkal. A lényeg a belülről való megtapasztalás, a kintlét kíváncsisága után. A külső rendszerint közömbös, érdeklődésünknek nem tárgya, csak a belső, és maga a folyamat: benézni, bejutni valaminek a belsejébe. Ez sokszor valóban izgalmas.

Az egyik alapfeszültség, hogy a ´belsőépítészet´ műszó vajon valóban létező problémakört ír-e le. Úgy hiszem, az építészet nem lehet a tér problematikájától független, ha mégis így van, ott komoly problémákkal kell szembenézni. Eképp a belsőépítészet önmagában talán nem is létezik, tárgya ugyanis nem más, mint az építészeti probléma origója. Az ugyanakkor igaz, hogy a belső míves alakításához a durvább szerkezeti és küllem-alakításnál cizelláltabb eszköztár és nagyobb figyelem szükségeltetik. E teljes spektrum azonos szintű művelése egyetlen alkotó számára sokszor nem lehetséges, legfőképpen az adottságok híján, illetve a beruházások és a szakmagyakorlás korlátai miatt. Ezért a belsőépítészeti professzió talán leginkább amolyan ´szakosodásnak´ fogható fel. A szakosodás azonban nemcsak speciális felkészültséget jelent, de korlátokat is, mindenek előtt az egész látásának képességében. Ez pedig komoly hiányosság.

A másik zavaró tényező tulajdonképpen az előbbiből fakad. A belsőépítészet sokak számára akkor tűnik tettnek, ha anyagokból felületek és tárgyak keletkeznek, bizonyos értelemben tulajdonképpen dizájn. De az építészet esetében ez alapvetően téves megítélés, a lényeg elvesztése és a figyelem elterelése. A tér ugyanis már önmagában kihívás, sőt az igazi kihívás éppen ez. A teret kifejteni, képességeit alakítani, erősíteni vagy gyengíteni, esetleg valamilyen cél érdekében kifejezetten felhasználni: indirekt módszerekkel művelhető tevékenység. Miként maga a tér is indirekten létezik. Csak az anyag építhető, és a látvány is az anyagból adódik. De a tér maga - habár az anyagok, felületek, szerkezetek által jön létre - nem látható, nem tapintható és nem építhető. Mégis létezik, saját természete van, domináns vagy rejtőzködő hatása erősebbnek bizonyul minden látványosságnál. A teret alakítani ezért az építész dolga, ez ´az építészeti´ probléma. Ha adott keretek között adódik egy kizárólag a belsőre szorítkozó feladat, nagy a kísértés a fentiek szerinti elcsábulásra a belsőépítészet irányába, azaz a látványt tűzni ki célul.

A látvány - mint mondtam - inkább a tárgyak problematikája. No, és persze a képeké. Ebben rejlik a harmadik feszültség. Az építészet népszerűsítése meghatározó súllyal a nyomtatott média. A magazinok eszköze pedig alig lehet más, mint a kép, azon belül is a fotó. A fotó számára lehet az építészeti ábrázolás kihívás, és lehet ürügy önnön maga eladására. A választás a fotósban, az építészben és a főszerkesztőben is eldőlhet. A dilemma nagyon szakmai és morális, de piacinak tűnik fel. A vélt és valós igény a magazinokkal szemben már nem elkülöníthető - alapvetően kísérletező kedv, tőke, bátorság, hozzáértés hiányában és beidegződések kényszerében. Ilyen értelemben jó képet pedig majdnem minden házról lehet készíteni. Gyakran a hatásvadász, s így nem éppen értékes építészetről egyenesen a legkiválóbb fotók készíthetők. Gyönyörű fotók készíthetők jó házakról is, de azok nagyon ritkán ábrázolják a lényeget. Csupán talált kompozíciók valamiről, ami egyébként alapvetően más. A lényeg az épületről, s legfőképpen tereiről, nem ábrázolható a fotó eszközeivel, vagy ha abban a legmesszebb megy el, nem értékelik jó képnek, mert nem látványos. Hogyan is lehetne, ha amit rögzít, az nem látvány? A három dimenzió lehetőségei nem tehetők a kétdimenziós ábrázolás eszközeivé.

A fentiekhez hozzátartozik, hogy éppen a modern építészet dicső időszakaiban készültek a feladathoz méltó fotográfiák. Megbecsültségük nem képezi vita tárgyát, még e hatásvadász vizuális világban sem. Igaz, ez nem egyenlő a népszerűséggel, nem a tér ábrázolásának kísérletét méltatják bennük, hanem a mesterség egyéb erényeit, és az előállítás módja előtt tisztelegnek. Mintául így nem szolgálhatnak - sajnos. Az eredményesség oka abban volt, hogy az öndefiniálásra képes építészet értékeit, erejét meg akarták jeleníteni. Mivel ez az építészeti gondolkodás erősen kötődött a térhez és annak kapcsolataihoz, a motívum épületléptékű volt, rendelkezett kisugárzással, tudatában volt céljainak, Sőt ezt kommunikálta is, és ebben kiváló partnerek lehettek a fotósok. Ma az építészetben ilyen irányultság nincs, az építészek önálló utakat járnak, a fotósoknak tehát saját szempontjaikon túl nincs mire figyelniük. Ha egy adott ház az adott fotóst megmozgatja, az általában a leíró motívumok képi keresésében merül ki. Mindez természetesen nem értendő mindenkire, de tendenciákban feltétlenül igaz. Mint ahogyan az is igaz, hogy e folyamat pozitív alakításában a magazinok nem vállalnak kockázatot. Az eredmény közös: építészek, fotósok és a médiumok egyaránt nem ösztönzik az építészetre érzékeny képalakítást, és nem segítik a nehezen népszerűsíthető építészet megértését.

A térről egyébként beszélni is nehéz. Ha egy bennem lévő - megtapasztalt, vagy csak magamban felépített - teret elmesélek akár egy szakmabelinek is, a benne szavaim nyomán újra felépülő tér karakteresen különböző lesz. Ha egyszerre meg tudnánk kettőnk virtuális terét jeleníteni, a különbözőség meglepő volna. Persze szavakat azért kénytelenek vagyunk használni, miként a képeket is, de valójában azt sem tudjuk pontosan, a tér mibenlétét hogyan és mivel észleljük. A szem ehhez alapvető érzékszerv, ugyanakkor csukott szemmel is rengeteg információt nyerünk és használunk fel térképzetünk alakításakor. Következtetünk a hangokból és visszhangokból, hőérzetünkből, a felületek érintéséből, vagy csak a velük való érintkezésből, a szemhéjunkon át is észlelhető fényviszonyokból. Nyitott szemmel is használjuk mindezeket. A periférikus látás, és a mozgásból származó megtapasztalás is alapvetően befolyásolják az érzékelést. Mindebből valami még a tarkónkon is képződik. De ezt fejtegetni inkább tudomány, mint a téralakításhoz feltétlenül szükséges ismeret.

Bár a DÉMÁSZ doboz izgalmas kalandnak bizonyult, sikert nem arathatott. Kevés az ilyen kísérlet, a gyakorlat rendszerint igazodik az elvárásokhoz. A tér a szemlélő számára semminek tűnik, hisz amihez szokott, az megfoghatóbb. A lapoknak is semmi ez, hiszen ezt fotózni csak kihívás, motívumok nem lelhetők, képpé így nehezen tehető a megszokott értelemben. A valami tehát ez esetben semmi?

Patartics Zorán


DÉMÁSZ Értékesítési pont - Békéscsaba, Csaba Center.
Belsőépítész tervező: Patartics Zorán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.