Épülettervek/Hallgatói terv

A fehér nyárfa háza – Belvárosi menedék

1/14

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita

?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
?>
Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
?>
Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
?>
Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
?>
Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
?>
Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
?>
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
?>
Pelle Zita
?>
1/14

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita

A fehér nyárfa háza – Belvárosi menedék
Épülettervek/Hallgatói terv

A fehér nyárfa háza – Belvárosi menedék

2010.10.22. 10:20

Budapest belvárosa egyre inkább a turistákat és a shoppingoló fogyasztói réteget tartja célközönségnek. A még „véletlenül" itt ragadt lakók az elidegenedett környezetben nem találják helyüket – Pelle Zita Hauszmann-díjjal jutalmazott diplomamunkája számukra kíván urbánus menedéket nyújtani.

A diplomatéma helyszíne Budapest belvárosa, a konkrét tervezési terület a Szerb utca 11. szám alatti, jelenleg üres foghíj.

Budapest belvárosa

A témaválasztás alapvető motivációja az a kettős érzés, amelyet friss elkészültét követően a „Budapest Szíve" kiváltott belőlem. Nyilvánvaló, hogy a környéknek nagyon jót tett a megújulás, azonban a hely nehezen tudta befogadni a változást. Ezt a bizonytalanságot érzékelve kezdtem el keresni az okokat: statisztikai táblázatok rideg tárgyilagossággal tükrözik a folyamatokat.

 

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
1/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
2/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
3/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

 

 

A belváros drasztikusan kiürült a rendszerváltás óta, mind a lakók, mind pedig a kiskereskedők üzleteikkel együtt elvándoroltak máshová. Aki marad, nagyrészt idős, inaktív generáció, jó eséllyel a mobilitás hiányában ragadtak otthonaikban. A kiürült lakásállomány egy része leamortizáltan marad hátra használóik után, másik részét pedig luxuskivitelben újítják fel, kizárólag külföldieket megcélozva árulják őket. Közel négyszer annyi szálláshelyet ad a kerület, mint amennyien lakják a belvárost, a háztartások átlagos mérete magányos emberek jelenlétét tükrözi. Csupán kávézók, éttermek, egyéb fogyasztói helyek képesek fenntartani önmagukat, a kis boltok kirakatai nagyrészt üresen tátonganak. A lényeg a fogyasztás. Nincs olyan hely, ahová be lehetne menni anélkül, hogy pénzt költenénk.

A közelmúltban elkészült utcák „shopping" utcák. Dicséretükre váljék bár, hogy a régi üzletsorokat visszaidéző világukkal talán felveszik a versenyt a Westend Niagara terével, de hiába ez a naiv jó szándék, ha az üzleteket ugyanazok a multinacionális divatcégek birtokolják, mint a bevásárlóközpontok butikjait. A Deák Ferenc utca ma már „Fashion Street" címkével hódít. Ezekből a jelenségekből levonható, hogy minden mai szándék a turistáknak, külföldieknek kedveskedik. Kirakatba helyezve a belváros messze földön híres „eklektikus" hangulatát, a fő téma a fogyasztás.

Szerb utca 11.

A foghíj a belváros telekosztását tekintve a legkisebb telek. Adottságait tekintve egyedi kihívásokkal és lehetőségekkel bír, arányai a múlt telekosztásának öröksége, amióta története (és a szomszédos házaké) visszakövethető, a telek üresen tátong a Szerb utcában. Ez annak köszönhető, hogy geometriájából adódóan rendkívül nehéz beépíteni, kevés az olyan funkció, amely számára elegendő helyet tud biztosítani. Hamar belátható, hogy ez a hely így, elhagyottan, üresen, rendezetlenül nem maradhat a frissen felújított belvárosi közegben, azonban a vizuálisan, funkcionálisan túlterhelt környékre nemigen kívánkozik további sűrítés. A környék rendkívül sokszínű, de nagyon zsúfolt. Ebben a kettősségben a jelen és a jövő lépései mind a hely nyugalmát és felkönnyítését kell, hogy szolgálják az élhetőbb belváros jegyében.

Funkció keresése

A funkció mindezek mellett arra a problémára is megoldást kell, hogy adjon, hogy a környék működtetésének „célcsoportja" sokkal inkább a turisták halmaza, mintsem a napi rutinjukat végző vagy akár az itt lakó emberek. Nem csoda tehát, ha alig akad ember, aki magáénak érzi a környéket, netalán megtalálja benne helyét. A hely városi menedék. Aki betér ide, az itt lakó (nagyrészt itt maradt, elmagányosodott idősek) és a környéket használó ember. A kert menedék az idősek magányában rejlő ingerszegénység elől, a kert menedék a városi ingerzuhogás elől. A találkozás menedék az elidegenedés elől.

Beépítés

A tervezési folyamat során kikristályosodott, hogy az üres foghíjon legmegfelelőbb viselkedés a minimalizált építés, minél nagyobb szabad tér biztosítása, a ház és az utca között a lehető legnyitottabb kapcsolatteremtés. Ennek oka, hogy a többszázados helyi örökség jelenleg egy megkövült, elhidegült világot mutat, amelyben a századfordulós házak halmaza kiválóan tükrözi a manapság – az élet sok színterén – érzékelhető rideg és elidegenedett emberek egymásmellettiségét. Ezt oldja az extrovertált viselkedésmód, nyitottság a külvilág és egymás felé. Ezt a szándékot szolgálva az inverz beépítés. A környezet vonalait, arányrendszerét alapul véve új térszervezési rendszer formálódik. Ebben a formában a múlt örökségei megőrződnek, de újraértelmezésükben a mai igényekhez szükséges hátteret is képesek biztosítani. A gangos ház modulját felhasználva a helyek kicserélődnek, ahol eddig tömör volt, kiürül, ahol luk volt, betömörödik. Így a fojtott sűrűségben a „levegővétel" biztosítottá válik, a nyitottság magától adódik. A ház megosztja kertjét az utcával, mert közvetlenül kapcsolódik ahhoz, a ház ezért visszahúzódik. Nem a kert válik a ház részévé, hanem a ház válik a szabad tér elemévé.

 

Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
4/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
5/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
6/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett  fotó.
7/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle  Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.
8/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék, makett fotó.

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
9/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
10/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
11/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék
12/14
Pelle Zita diplomamunkája. Belvárosi menedék

 

Felépítés

Az inverz, kifordított világban az épített közeg egyszerű. Egymás feletti födémlemezek, amelyeket az egyik tűzfal és az egyetlen telekre épített fal tart. A szinteken felfelé haladva a nyílt közösségi funkciók a teljes egyedüllét lehetőségéig differenciálódnak, így a város színétől felfelé távolodva a kávézótól az előadón és olvasón át a legfelső szinten az egyéni tanuló/pihenő helyiség biztosítja a városi létnek kitett lélek megnyugvását. A zárt sorú beépítéshez alkalmazkodó utcai homlokzat növénnyel befuttatott acélsodrony hálója nem engedi a kertet kisajátítani, mindössze szűrőként jelzi a kert utcával való érintkezési felületét, fényt és levegőt adva az úttestnek.

A vertikális irányban kifejtett szándéknak szerves eleme a függőleges közlekedést biztosító lépcső. A télikertben fokról fokra történő emelkedés közben a tűzfalak kézzel elérhetővé válnak, a ráültetett növények így az épület teljes magasságában gondozhatóak, ápolhatóak. Ennyiben különbözik a hátsó télikert az első kerttől. Az első kertben a „földszint" fala művelhető vertikális kert, amely évről évre megújulhat, egynyári növényekkel válthatja arcát, a földszint felett pedig saját, belső törvényei szerint működő és növekedő vadszőlő zöldül. A kertbe ültetett fehér nyárfa az egyetlen fa a Szerb utcában. Leveleinek színe sötétzöld, hátoldala fehér. Ez a fa természeténél fogva magába sűríti a terv lényegét: zöld, szabad tér mögött fehér, nyugodt háttér. Ennyi a ház. Se több, se kevesebb.


Pelle Zita
13/14
Pelle Zita

Pelle Zita diplomamunka
opponens: Mórocz Tamás

Vélemények (6)
bm.bm
2011.03.19.
20:08

bm Kedves Kommentelők! Így utólag, abban bízva, hogy az első indulatok kicsit csitultak, engedjenek meg néhány mondatot ezzel a tervvel kapcsolatban. Végtelenül fontosnak érzem, hogy tudatában legyünk: a "szakma" reakciója egy fiatal építész számára, aki éppen most lép ki az iskolából nagyon fontos. Létezhetnek szakmai ellenérvek egy-egy tervvel kapcsolatban, de megalázó, indulatos észrevételek ebben a helyzetben elfogadhatatlanok. Különösen egy olyan kérdésben nehéz tudomásul venni a magabiztos kritikát, amely kérdést ez a kor képtelen megoldani, és különösen nehéz elfogadni azok részéről (építészek)akiknek a megoldás keresésében jobbára csak kudarcba fulladt kísérleteik voltak ezidáig. Számomra ez mindenek előtt álló etikai kérdés. Tervtanácsokban számos tervet láttam, melyek nem hogy a megoldásig, még a kérdésfeltevésig sem jutottak el a Belváros, egy tömb, vagy akár egy telek beépítése során. Építészként és tanárként kötelességemnek érzem Pelle Zita tervének megvédését, már csak azért is, mert vele való személyes ismeretségem alapján bizton állíthatom: nála tisztább, őszintébb és érzékenyebb építész hallgatóval kevéssel találkoztam harminc éves praxisom során. Bizonyára ezt a tisztaságot és felelősségteljes hozzáállást vette észre és értékelte a Diploma Bizottság is. A profizmust persze lehet hiányolni, de mit ér az tisztesség és őszinteség nélkül? Csak kérdezem, tisztelt magabiztos hozzászólók! A profizmus tanulható, az érzékenység adottság. Az idő az érzékeny hozzáállás képviselőinek dolgozik, higgyék el! Balázs Mihály

polly
2010.12.13.
19:24

Bocsánat, hogy ilyen csúnyán fogalmazok, de ez a terv nagyon gyerekes. totál működésképtelen, naív. még porta sincs, semmi, ami pl. megakadályozná, hogy a cipősszekrényből ellopják a cipőket, vagy bármi mást. Kávézóhoz még egy raktár sem tartozik. Nem értem, hogy működik a ház. Kulcsos rendszerrel? Vagy valaki minden reggel kicsitja, aztán bárki bemehet? Ja és mozgássérült wc sincs.

A tervlapok persze nagyon szép grafikával, művészkedően megcsináltak. Csak a tartalom, ami mögötte van, egy 12 éves gyerek színvonala. Ez nem tűnt fel senkinek? 

pz
2010.11.03.
07:32

"A vesztesnek mindig van kifogása.A győztesnek mindig van egy koncepciója. A vesztes mindig része a problémának.A győztes mindig része a válasznak.

A vesztes minden válaszban problémát lát.A győztesnek minden problémára van válasza.

A vesztes azt mondja: lehetséges, de túl nehéz.A győztes azt mondja: lehet, hogy nehéz, de lehetséges.

A vesztes azt mondja: nem vagyok annyira rossz, mint sokan mások.A győztes azt mondja: jó vagyok, de még nem eléggé."

kékharis
2010.10.23.
00:06

Ki tanítja ezeket a gyerekeket fogalmazni? Hogy építeni nem tanulnak meg, azt a hozzáértők hajtogatják itt eleget. Én a szövegeken akadok fenn állandóan: gomolyog a lila köd, se fül, se fark, se a nyelv legelemibb tisztelete. Mi az, hogy "jó eséllyel a mobilitás hiányában ragadtak otthonaikban"? (Azt az egyszerű gondolatot cifrázza ez a szegény teremtés, hogy "csak azért maradtak, mert nem tudnak máshova menni". Egyébként szerintem ez hülyeség.) "... az üres foghíjon legmegfelelőbb viselkedés a minimalizált építés"? Üres foghíj? Ne vicceljünk már. (Nem attól foghíj, hogy üres?) Foghíjon megfelelően viselkedünk? De bájos képzavar. "... a századfordulós házak halmaza kiválóan tükrözi a manapság – az élet sok színterén – érzékelhető rideg és elidegenedett emberek egymásmellettiségét"? Házak halmaza? Tükröz? A századfordulós már előre tükrözte a mait? Mármint tükrözte az egymásmellettiséget? Érzékelhető rideg emberek? Na, hát szóval botrányos zagyvalék az egész szöveg. Nem beszélve azokról, amelyeket a képek között találtam. Brrrr.

zapata
2010.10.23.
05:54

@kékharis: Kedves kékharis, ez úgy van, hogy létezik egy species, amit egyik kollégám egyszer még régen, diákkorunkban úgy definiált, hogy "beszélő építész". Egyedeinek kedvelt előfordulási helyei voltak már akkor is az építész kar különböző tanszékei. Jellemzőjük, hogy nem térben-anyagban gondolkodnak, hanem frázisokban és építészeti divatlapokból ellesett panelekben. Utóbbiakat esetenként még "alkotó módon továbbfejlesztik" olyannyira, hogy még az eredeti elkövető se ismerne rá. Az a gyanúm, hogy a hallgatók tőlük tanulnak félrefogalmazni. Megeshet, hogy a sikeres félrefogalmazás, mint pozitív érték jelentős súllyal esik latba a diplomaterv értékelésénél, ezért talán ne a szegény hallgatókat bántsuk érte.

kékharis
2010.10.23.
09:40

@zapata: Kedves Zapata, magam is nagyon sajnálom őket, ezért is szaladt ki belőlem a "szegény" jelző, de mást várok el egy elcsigázottan vonító háromévestől és mást egy díjazott (=a többiek elé mintaképül állított) huszonévestől, akinek nem kelekótya művészként, hanem mértékadó értelmiségiként kell(ene) majd megnyilatkoznia a munkáiban, sőt szóban, írásban is. Elég szégyen, hogy egyetlen felnőtt se akadt, aki segítő kezet nyújtott volna ennek a leánykának, de annyira már nem kicsi, hogy ne legyen saját jogon is felelős a szavaiért. A szövegépítés sok tekintetben hasonlít a házépítésre, ugyanazokból a téglákból lehet rakni reterátot vagy katedrálist, itt is vannak elemi szerkesztési szabályok, és rossz szöveggel ugyanúgy lehet ártani, mint rossz házzal. Nem tanítják meg nekik, hogy megszólalni felelősséggel jár, de láthatólag azt se, hogy a nyelv nem bír mást közvetíteni, mint gondolatot: ha az utóbbi egy penészes szénakazal, a mondatokból is az lesz. És lőn.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.