| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Belsőépítészet

A fehérség antitézise: az arany-fekete fürdőszoba

1/30

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Fotó: Ludman Dániel
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
?>
Fotó: Sarkadi Ádám
1/30

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Fotó: Ludman Dániel

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

Fotó: Sarkadi Ádám

A fehérség antitézise: az arany-fekete fürdőszoba
Design/Belsőépítészet

A fehérség antitézise: az arany-fekete fürdőszoba

2023.10.19. 16:13
MÉD

Projektinfó

A Design rovatot támogatja a 

Építészek, alkotók:
Krauth Vera

Cég, szervezet:
INDIVIDIN design studio

Arany-fekete fürdőszoba

Tervezés éve:
2022

Építés éve:
2023

Stáblista

Tervező: INDIVIDIN design studio, Krauth Vera

Kivitelezők:
generálkivitelező:
ALBOR Kft.,
asztalosmunkák: Lőrincz Csaba,
ötvösmunkák: Káldi Gergő,
kőburkolatok: Aspire Home,
kőburkolatok kivitelezése: Kőművészet Kft.,
mennyezeti dekorfestés: Della Dekorfa,
szaniterek: Momento Design

MÉD:

Az INDIVIDIN fürdőszobamegújítása a szűkös, ablaktalan fürdőszoba kihívásaira adott válasz. Célja, hogy egyszerre képviselje a luxust és kérdőjelezze meg a fehér, modern fürdőszoba normativitását. 

Tágas budapesti nagypolgári lakások luxus színvonalú átalakítása során sokszor kihívást jelent a fürdőszoba felújítása. Gyakran ablaktalan, kisebb helyiségekben kapnak helyet – belmagasságuk azonban sokszor 3 méter feletti. 

Az INDIVIDIN design studio tervező csapatának új, megvalósult munkája egy budapesti belvárosi, nagypolgári lakás fürdőszobájának megújítása. Frappáns alaprajzi és térbeli megoldásokat, valódi fém és kő anyagokat alkalmazva olyan fürdőszobateret varázsoltak, mely elrejtett zug helyett a lakás ékszerdoboza és büszkesége lett.

Fotó: Ludman Dániel
2/30
Fotó: Ludman Dániel

Az elegáns környéken lévő, első emeleti lakás megújított fürdőszobájában meglepő tágasság és különleges atmoszféra tárul elénk. Az ajtón belépve rögtön szembetűnik a hatalmas, kétszemélyes, ovális fekete kád. Feketesége nem hat furcsán, hiszen ebben a helyiségben minden elem és felület vagy fekete, vagy arany színű. Fekete többek között a toalett, a mosdótál, a fal- és padlóburkolatok, aranyszínű (sárgaréz) a legtöbb bútor és csaptelep, a mennyezet és a kád mögötti fal. A teljes térben a fekete-arany kontraszt játéka és arányos egyensúlya érvényesül.

A mennyezet kialakítása meglepetésszerű élmény adhat, a csonkagúla alakzatú aranyszínű elem “Kupolaként" lebeg a fürdőszoba felett. A lebegő hatást az alsó pereméből induló rejtett világítás is segíti. Az egyedi geometriai kialakítás a 4 méteres belmagasságú helyiséget sokkal arányosabbá tette, miközben praktikus haszna is van: a gépészeti vezetékek eltakarása.

Fotó: Ludman Dániel
6/30
Fotó: Ludman Dániel

 A fürdőbe belépve egy török fürdőben vagy egy luxushotel exkluzív wellness részlegén érezzük magunkat, nem pedig budapesti társasház fürdőszobájában. De miből is ered ez a hatás és mi volt az alkotók célja?

A fehér szín a modernitás során a higiéniával, az átláthatósággal és a purifikációval kapcsolódott össze, azonban egyben a modernitás biopolitikai helyszíneinek kontroll-központú tereihez is kapcsolódik. A 21. század egyik alapvető feladata megkerülni a modernitás biopolitikai és leegyszerűsítő fehér-fétisét. A fekete-arany fürdőszoba sokkal inkább merít a barokk és a modernitást megelőző terek és fürdők színhasználatából. A nonmodern vagy premodern térkompozíció izgalmasan hibridizál a különböző kortárs technológiai eszközökkel. Az arany és fekete felületek mögött rejtőző kortárs technológiai géppark közös hibridként kerülik meg a fehérség biopolitikai rezsimjét.

Fotó: Ludman Dániel
13/30
Fotó: Ludman Dániel

Ez a fürdőszoba kifejezetten az érzékekre hat és az elme elcsendesedését támogatja. Sötét, mégis meleg atmoszférája sokkal inkább hasonlít az anyaméh ölelő és lebegő tartására, mint egy megszokott vizes helyiségre. A vízzel való kapcsolódás alaptapasztalata bőrfelületünkön és a víz által való megtartottság testi tapasztalatán keresztül minden emberi lény számára az anyaméhből származik. A vízzel való mélyebb, sötétebb és elcsendesültebb, már-már spirituálisabb találkozást teszi lehetővé ez a csábító feketeség. Legtöbbünk a mindennapi életében elsődlegesen a fürdőszobában kapcsolódik ilyen meghitt módon a vízzel. Így a teljes élet egyik kulcsfontosságú eleme, hogy a hétköznapokban ezt a kapcsolódást hogyan tesszük meg - minél intimebb, bensőségesebb ez a kapcsolódás, annál jobban megpihenhetünk belső világunkban. Pontosan ez vezette a INDIVIDIN tervező csapatát a design megalkotásakor.

Fotó: Ludman Dániel
19/30
Fotó: Ludman Dániel

A színek mellett az anyaghasználat is az érzéki kapcsolódást támogatja. Mind a falburkolat, mind a padlóburkolat természetes kőlapokból készült. A hatalmas természetes kőtáblák valódi finom mintázatát az érintés által érzékelhető hőmérsékletét, kisugárzását egyetlen nyomtatott burkolólap sem tudja megteremteni. Kifejezetten megnyugtató a tudat, hogy bármilyen közelről nézzük, soha nem lehet a nyomtatási pixeleket érzékelni ezeken a felületeken, hiszen az valódi. A másik meghatározó anyag a sárgaréz. Minden olyan egyedi arany színű elem és felület, amivel a fürdőben érintkezhetünk, valódi sárgaréz lapokból készült. Nem csak a megjelenésén és a kisugárzásán érezni az anyag valódiságát, de az időben való változásán is.

Fotó: Sarkadi Ádám
27/30
Fotó: Sarkadi Ádám

A fürdőszoba helyiség meglepően sok funkciót rejt - a hatalmas kád mellett walk-in zuhanyfülke, toalett és mosdótál is helyet kapott, a kazánt rejtő szekrény mellett. Ahhoz, hogy egy hatalmas kád mellé még ennyi minden beférjen egy közepes méretű fürdőszoba helyiségbe, egyedi elrendezés volt szükséges. A zuhanyfülke elhelyezkedése miatt egyetlen üvegfallal van elválasztva a tértől, mely üvegfal behajtható, így amikor a zuhanyt épp nem használják, a zuhanykabin is a tér részévé válik. A másik eszköz, ami a tágasság érzetét elősegíti, hogy minden térbe álló elem íves és lekerekített, így áramló tér alakul ki körülöttük. A mosdó mögötti tükör felső része art deco hangulatú ívben végződik. a mennyezethez hasonló rejtett világítással, így a tükör is lebegni látszik.

A tükör, az üvegfal és a polírozott falburkolati lapok tükröződései a tér határait kissé elmossák, az érzékelési fókusz ezzel is a tér tapasztalóinak saját belső világa, testérzetei felé terelődik.

INDIVIDIN

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.