| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

A felsőoktatás átalakításának lehetőségei a Bolognai Nyilatkozat tükrében

1/1

Hirdetés
?>
1/1

A felsőoktatás átalakításának lehetőségei a Bolognai Nyilatkozat tükrében
Közélet, hírek

A felsőoktatás átalakításának lehetőségei a Bolognai Nyilatkozat tükrében

2003.09.08. 10:15

Mecsi József írása

Mottó:
Ha nem a megoldás része vagy,
akkor a probléma részévé váltál!
[Dr. Varga László gyűjtéséből]

A Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) 2001. május 31-én „Bologna nap"-ot rendezett, a nyilatkozatban felvetett kihívások megbeszélésére. A szerzőt a felhasználói szféra képviselőjeként mint a hivatásrendi kamarák MAB delegáltját kérték fel korreferátum tartására. A cikk az elhangzott előadás alapján készült.

A Bolognai Nyilatkozat (1999) és azt követően 2001. május 19-én aláírt Prágai Közlemény kényszerítő erővel hat a felsőoktatási rendszerünk átalakítására. Ezzel kapcsolatban különböző támogató és gyakran a változásokat ellenző észrevételeket is lehet hallani. A Magyar Mérnöki Kamara az elmúlt időszakban a Mérnök Újság hasábjain több cikkben is foglalkozott a jelenlegi felsőoktatási képzésünk strukturális problémáival, azzal a végkicsengéssel, hogy „egyetlen dolog aminek nincs jövője: a változatlanság." [Dr. Hajtó Ödön: Javaslatok a jövő mérnökképzéséhez. Mérnök Újság 2001. január, 4-6 oldal.] Ez nem azt jelenti, hogy az eddigi értékeinket feladva kell változtatni, hanem „előre menekülve" meg kell ismernünk a felvállalt új felsőoktatási szerkezet előnyeit, a felhasználói igényeknek jobban megfelelő képzési formák felsőoktatási keretekbe való illesztésének lehetőségeit, az adottságainkhoz alkalmazkodva ki kell építeni azt a szabályozási és minőségbiztosítási rendszert, ami minimalizálhatja a tömegessé vált képzéssel járó színvonal-csökkenést.

A Bolognai Nyilatkozat (1999) szerint az egységessé váló felsőoktatási képzési rendszer két alapelemre épül:

   1. az alapképzésre és azt követő továbbképzési rendszerre, valamint
   2. a kreditpontos oktatás alkalmazására.

A két alapelem egységet alkot, ugyanakkor a magyar gyakorlattól eltérő rendszert jelent, szakterületenként más-más lehetőségekkel, feltételekkel.

Alapképzés és azt követő továbbképzési rendszer

Az alapképzés időtartama minimum 3 év, melynek elvégzése után egyetemi alapdiplomát kap a hallgató, s lehetőséget a továbbképzésre. Ez az alapképzési szint különbözik a Magyarországon szokásos főiskolai szinttől. Az elméleti és a gyakorlati jellegű tárgyak arányának a kérdése és az alapképzés szükséges időtartama okozhatja a problémákat.

Szemléletesen mutatja be ezt az 1. ábra, ahol a vízszintes tengelyen a gyakorlati jellegű ismeretek, a függőleges tengelyen az elméleti jellegű ismeretek hányadát ábrázoljuk. Míg az egyetemi szintű képzésben az elméleti ismeretek aránya dominánsabb, azaz a diagram szerint az elméleti ismeretek nagyobb arányához közelítő ismereteket eredményez, ugyanakkor a főiskolai szintű képzés a gyakorlati ismeretek megszerzését helyezi inkább előtérbe.

Kérdés:
  • Elegendő-e a 3 éves képzési idő az egyetemi továbbképzést is megalapozó, de gyakorlati ismeretek megszerzését is lehetővé tevő képzésre?
  • Milyen mértékű gyakorlati jellegű ismeretek tartozhatnak az alapképzésbe, és mi tartozik a továbbképzésbe?


1. ábra
Az alapképzésre és azt követő továbbképzésre épülő felsőoktatási rendszer egy lehetséges modellje.
Dr. Hajtó Ödön: Javaslatok a jövő mérnökképzéséhez.
Mérnök Újság 2001. januári cikke alapján.

Átgondolva a különböző képzési lehetőségeket, megfontolandónak tartom az alapképzés elméleti-gyakorlati sávját kiszélesíteni, s ugyanakkor az államilag finanszírozott képzési idő lehetőségét a három évről négy évre növelni. Arra való tekintettel, hogy jelenleg is a főiskola elvégzéséhez nem egy szakterületen átlagosan négy év szükséges, ez reális lehetőséget jelent, anyagilag is vállalható többletkiadást eredményezne. Átgondolandó ugyanakkor a gyakorlati orientáltságú alapképzettség befejezésénél egyes szakterületeknél kb. féléves szakmai-ipari gyakorlat beépítése a képzési időtartamba.

 

Kreditpontos képzés bevezetése

A kreditpont kb. 30 órás munkaidőt jelent, amit az átlagos hallgató ráfordít a tanulásra, azaz a hallgatói munka mennyiségét méri. Hangsúlyozni kell, hogy a kreditpont az átlagos képességű hallgatóra megállapított időtartamot jelent, és természetes, hogy egy átlagosnál jobb képességű, gyors felfogású hallgató hatékonyabb munkavégzésre, nagyobb teljesítményre képes. Erre figyelemmel kell lenni. A kreditpontos rendszernél a teljesítés igazolásának igen szigorú minőségi feltételeit kell megszabni. Tehát alapvető minőségi kérdéssé válik: milyen teljesítmény és munkaértéknél kaphat „kettes-megfelelő" osztályzatot a hallgató?

A kreditpontos rendszernek több előnye van: rugalmasságot ad az egyénnek a tantárgyválasztásra és időbeosztásra, szélesíti a képzésben megszerezhető ismeretek körét stb. A kreditpontos rendszerrel kapcsolatban azonban érzékelhetően kialakult ellenszenv is, gyakran arra hivatkozva, hogy a hallgatók a legkönnyebb utat választják, így a képzés színvonala ugrásszerűen le fog romlani. Úgy gondolom, hogy az igazi problémák már a gyökereiknél megfelelő szabályozással és a külső feltételek tudatos kihasználásával leleplezhetők, a képzés színvonalcsökkenése irányába mutató hatásokat minimalizálni lehet.

Az alkalmazható szabályozási elemek:
  • előtanulmányi követelmények átgondolt következetes megfogalmazása,
  • tárgyak kötelező választásának közvetett és közvetlen előírása,
  • ajánlott tanulmányi rend megfogalmazása,
  • fontos tárgyak kiemelése, (pl. ne lehessen kikerülni a nehezebb-a szakmai képzés szempontjából alapvető- tantárgyak csoportját)
  • félévente előírt teljesítési szint meghatározása, időtartami limit, aminek túllépése pénzbe kerül stb.

Szükséges, hogy már a képzés időszakában egyértelmu legyen, hogy az elvégzett tanulmányok után milyen szakmai jogosítványokat lehet megszerezni, milyen kreditpont igénye lehet az egyes szakterületeknek. Ennek megfogalmazása pl. a hivatásrendi kamarák feladata az oktatási intézményekkel közös és együttműködő megállapodás alapján.

Fontosnak tartom azonban egy alapvető kérdésre felhívni a figyelmet. Az egyetemi képzés legfontosabb célja a megfelelő képességfejlesztés, alkalmassá tenni a hallgatót önálló, alkotó gondolkodásra, olyan helyzetgyakorlatok elvégeztetésével, melyek bevezetik a gyakorlati életben előfordulható feladatok értelmes megoldására.

Például a mérnöknek mérnökké kell válnia, azaz képességet szerezni, hogy a sok összefüggő tényezőből ki tudja választani a lényeges információkat, szintetizálni tudja az ismereteket, modellt tudjon alkotni, és ez még nem elegendő: választani tudjon lehetőségek között, dönteni tudjon és vállalni tudja döntése felelősségét. Ez a képességfejlesztési feladat legyen a vezérelve a kreditpontos mozaikokból összeálló képzésnek és az ismeretszerzés „étlapját" összeállítóknak.

A képesség fejlesztéséhez a környezetet a felsőoktatási intézmény adja. Nagyon fontosnak tartom a képzés és képességfejlesztés szempontjából, hogy olyan képzési környezet alakuljon ki, ami biztosítja a „jól elvégzett munka örömét" a hallgatóknak és a tanároknak egyaránt. Az oktatási intézmény akkor működik hatékonyan, ha érdemi és valós értékfelismerő, elismerő és értékmegbecsülő hangulatot tud érzékeltetni az intézményen belül és közvetíteni az intézményen kívül is. Ezek a tényezők nem szabad, hogy elsikkadjanak a felsőoktatás átalakításánál.

Továbképzések lehetőségei


A bevezetendő új rendszer nagy előnye, hogy lehetővé válik a továbbképzések hatékony megszervezése. A doktori PhD, DLA továbbképzések lehetőségei adottak és szabályozottak, bár nem mentesek a problémáktól. Új területet jelent a felhasználói igényeknek jobban megfelelő szakirányú továbbképzések megszervezése. A hivatásrendi kamarák és hatóságok különböző követelményeket, egyes esetekben szakmai vizsgához is kötött feltételeket határoznak meg a szakma gyakorlásához, például a tervezői és szakértői engedélyeket a hivatásrendi kamarák adhatják ki, műszaki ellenőri tevékenység, felelős műszaki vezetői tevékenység is hatósági engedélyhez kötött.

Az egyetemi szintű fokozat megszerzésével a továbbképzéshez való jog is megszerezhető. Ez azt jelentheti, hogy további kreditpontok megszerezhetők fizetett képzés alapján, ami előnyös az egyetem számára is, mert az akkreditált intézmény szakmai felügyeletével ellenorizhető és biztosítható a szakmai színvonal, az intézmény felhasználható pénzbevételhez juthat, kapcsolatai kibővülhetnek a külső előadók bekapcsolásával. A BME Építőmérnöki Karának és a MMK között már előrehaladott és megegyezéshez közeli tárgyalások folynak az egyetemi képzés utáni kreditpontszerzés technikai kérdéseiről (például az index betétlapján rögzítik a kreditek teljesítését).

A felsőoktatás szerkezeti átalakítása, a kreditrendszer kiterjesztése tehát megadja a lehetőséget a felsőoktatási intézmények számára a továbbképzések megújítására.

Mecsi József
A Magyar Akkreditációs Bizottság tagja

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.