Nézőpontok/Vélemény

A molnár fia, aki megváltoztatta a világot

1/22

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo Valmarana, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo Barbaran da Porto, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo di Iseppo Porto, fotó: Pino Guidolotti

Basilica, Vicenza, Pino Guidolotti

Palazzo Chiericati, Pino Guidolotti

Loggia del Capitano, fotó: Pino Guidolotti

Arco delle Scalette, fotó: Pino Guidolotti

Capella Valmarana, fotó: Pino Guidolotti

Teatro Olimpico, fotó: Pino Guidolotti

Villa Emo, fotó: Pino Guidolotti

San Giorgio Maggiore, Velence, fotó: Pino Guidolotti

Teatro Olimpico, tervrajz

Villa Barbaro, makett

Villa Malcontenta, makett

Canaletto: Veduta del Redentore a Venezia

Redentore, makett

Firenzei síremlék tervrajza, Magyar Nemzeti Múzeum

Convento della Carita, fotó: Pino Guidolotti

?>
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
?>
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
?>
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
?>
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
?>
Palazzo Valmarana, fotó: Pino Guidolotti
?>
Palazzo Barbaran da Porto, fotó: Pino Guidolotti
?>
Palazzo di Iseppo Porto, fotó: Pino Guidolotti
?>
Basilica, Vicenza, Pino Guidolotti
?>
Palazzo Chiericati, Pino Guidolotti
?>
Loggia del Capitano, fotó: Pino Guidolotti
?>
Arco delle Scalette, fotó: Pino Guidolotti
?>
Capella Valmarana, fotó: Pino Guidolotti
?>
Teatro Olimpico, fotó: Pino Guidolotti
?>
Villa Emo, fotó: Pino Guidolotti
?>
San Giorgio Maggiore, Velence, fotó: Pino Guidolotti
?>
Teatro Olimpico, tervrajz
?>
Villa Barbaro, makett
?>
Villa Malcontenta, makett
?>
Canaletto: Veduta del Redentore a Venezia
?>
Redentore, makett
?>
Firenzei síremlék tervrajza, Magyar Nemzeti Múzeum
?>
Convento della Carita, fotó: Pino Guidolotti
1/22

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo Valmarana, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo Barbaran da Porto, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo di Iseppo Porto, fotó: Pino Guidolotti

Basilica, Vicenza, Pino Guidolotti

Palazzo Chiericati, Pino Guidolotti

Loggia del Capitano, fotó: Pino Guidolotti

Arco delle Scalette, fotó: Pino Guidolotti

Capella Valmarana, fotó: Pino Guidolotti

Teatro Olimpico, fotó: Pino Guidolotti

Villa Emo, fotó: Pino Guidolotti

San Giorgio Maggiore, Velence, fotó: Pino Guidolotti

Teatro Olimpico, tervrajz

Villa Barbaro, makett

Villa Malcontenta, makett

Canaletto: Veduta del Redentore a Venezia

Redentore, makett

Firenzei síremlék tervrajza, Magyar Nemzeti Múzeum

Convento della Carita, fotó: Pino Guidolotti

A molnár fia, aki megváltoztatta a világot
Nézőpontok/Vélemény

A molnár fia, aki megváltoztatta a világot

2009.01.12. 12:23

Cikkinfó

Szerzők:
Károlyi Zsuzsanna

Építészek, alkotók:
Andrea Palladio

Földrajzi hely:
Vicenza, Olaszország

Az Andrea Palladio születésének 500. évfordulójára rendezett vicenzai kiállítás megkísérli feltárni a rejtélyt, hogyan válhatott egy egyszerű molnár fia az elmúlt öt évszázad egyik leghíresebb építészévé. Károlyi Zsuzsanna esszéje.

Az Andrea Palladio születésének 500. évfordulójára rendezett vicenzai kiállítás megkísérli feltárni a rejtélyt, hogyan válhatott egy egyszerű molnár fia az elmúlt öt évszázad egyik leghíresebb építészévé. A történetet különleges képek mesélik el, amelyeket Európa több, mint nyolcvan könyvtárából és múzeumából – köztük a Magyar Nemzeti Múzeumból - gyűjtött össze az olasz, francia, brit, német, spanyol és amerikai csapat. A kiállítást Vicenzában a Palazzo Barbaran da Porto palotában rendezték meg.

 

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
1/22
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
2/22
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
3/22
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti
4/22
Részlet a kiállításból, fotó: Pino Guidolotti

 

A mester karrierjét taglaló első részben nagy reneszánsz festők képei mutatták be Palladio barátait, patrónusait és ellenfeleit. Ezután a kiállítás arra a kérdésre próbált választ adni, hogyan születtek a mesterművek, hogyan vetette őket papírra Palladio, hogyan folyt az építkezés és hogyan közvetítette építészeti elképzeléseit a világ felé.

Eredeti rajzok segítségével mutatták be azt a folyamatot amint a sietősen felvázolt ötletek alapos tanulmányrajzok után pompásan kidolgozott végleges tervvé váltak. Palladio művészeket, barátokat és rajzmestereket is bevont a tervrajzok megalkotásába. Kivitelezési titkokról is fellebbent a fátyol: hogyan kell téglát faragni a drága márvány- és kőoszlopok kiváltására. A kiállítást előkészítő kutatás egyik legfontosabb felfedezése, hogy Palladio vörös festést használt az építészeti rendszer egyes elemeinek kiemelésére. A meglepő hatást a velencei San Giorgio templom enteriőrjének színrekonstrukcióján mutatták be.

 

Palazzo Valmarana, fotó: Pino Guidolotti
5/22
Palazzo Valmarana, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo Barbaran da Porto, fotó: Pino Guidolotti
6/22
Palazzo Barbaran da Porto, fotó: Pino Guidolotti

Palazzo di Iseppo Porto, fotó: Pino Guidolotti
7/22
Palazzo di Iseppo Porto, fotó: Pino Guidolotti

Basilica, Vicenza, Pino Guidolotti
8/22
Basilica, Vicenza, Pino Guidolotti

Palazzo Chiericati, Pino Guidolotti
9/22
Palazzo Chiericati, Pino Guidolotti

Loggia del Capitano, fotó: Pino Guidolotti
10/22
Loggia del Capitano, fotó: Pino Guidolotti

 

Palladio széleskörű ismertségének és sikerének kulcsát az általa írott könyvek jelentették. A Quattro Libri korrektúrázott szövegrészletekkel és a vésnöknek előkészített tükrözött rajzmásolatokkal teli nyomdai előkészítő lapjai Palladio könyvtervezési módszerébe engedtek bepillantást.

A kiállítás utolsó szakasza Palladio hatását mutatatta be. Vicenza 1580-ból származó madártávlati képén látható, mit is épített a városban, és azt is felfedezhettük, hogy az építész halálának évében sok épülete, például a Palazzo Chiericati, a Palazzo Thiene és a Palazzo Barbaran da Porto még nem készült el. A kiállítás Canaletto Capriccio-jával zárul. A képen Palladio tervei szerint festette meg Rialto-hídat, és „virtuálisan" a Canale Grande partjára helyezte a Palazzo Chiericatit és a Basilicát. Canaletto Palladio iránti csodálatát akarta kifejezni Velence palladianizált látképével.

 

Arco delle Scalette, fotó: Pino Guidolotti
11/22
Arco delle Scalette, fotó: Pino Guidolotti

Capella Valmarana, fotó: Pino Guidolotti
12/22
Capella Valmarana, fotó: Pino Guidolotti

Convento della Carita, fotó: Pino Guidolotti
22/22
Convento della Carita, fotó: Pino Guidolotti

Teatro Olimpico, fotó: Pino Guidolotti
13/22
Teatro Olimpico, fotó: Pino Guidolotti

Villa Emo, fotó: Pino Guidolotti
14/22
Villa Emo, fotó: Pino Guidolotti

San Giorgio Maggiore, Velence, fotó: Pino Guidolotti
15/22
San Giorgio Maggiore, Velence, fotó: Pino Guidolotti

 

A kiállításhoz átfogó katalógust készítettek, amelyből az építészeti munkásságon túl sok mindent megtudhattunk Palladio személyéről. Palladio nem született gazdagnak és nem is lett vagyonos soha. Saját háza nem volt, családjával egyik albérletből a másikba költözött. Gyermekei közül egyik sem örökölte tehetségét. Életének és karrierjének fordulópontján kapott megbízatása a Basilica átépítésére haláláig fix jövedelmet biztosított ugyan, de ez alig volt több, mint egy kőművesmester fizetése. Kétszer pályázott a Velencei Köztársaság főépítészi posztjára, ám alulmaradt a kevésbé híres és talán megbízhatóbb jelöltekkel szemben. Sohasem gazdagodott meg a munkáiból, és jövedelme elhanyagolható volt a velencei művész céna más vezető alakjainak vagyonához képest. Talán ez volt az egyik ok, ami miatt az 1550-es években az építészi munkájával párhuzamosan hozzáfogott az íráshoz. Ám az anyagi megbecsülés továbbra is elmaradt.

 

Teatro Olimpico, tervrajz
16/22
Teatro Olimpico, tervrajz

Villa Barbaro, makett
17/22
Villa Barbaro, makett

Villa Malcontenta, makett
18/22
Villa Malcontenta, makett

Canaletto: Veduta del Redentore a Venezia
19/22
Canaletto: Veduta del Redentore a Venezia

Redentore, makett
20/22
Redentore, makett

Firenzei síremlék tervrajza, Magyar Nemzeti Múzeum
21/22
Firenzei síremlék tervrajza, Magyar Nemzeti Múzeum

 

Nagyon szellemes és jó beszélgetőtárs hírében állt, aki egyaránt szépen beszélt megbízóival, és munkásaival. Ügyelt arra is, hogy sohase törjön le munkásainak lelkesedése, és jókedv uralkodjon az építkezésen. Szívesen és nagy türelemmel tanította embereinek az építészeti alapfogalmakat, művészeti szakkifejezéseket. Így nem volt egyetlen kőműves, kőfaragó vagy ács sem, aki ne ismerte volna a mértékegységeket és az építészeti elemeket pontos megnevezésükkel együtt.

A kiállítás új formák, innovatív megoldások feltalálójaként mutatta be Palladiot, aki megváltoztatta Vicenza arculatát. A lenyűgöző tárlat a Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio, a Royal Academy of Arts és a Royal Institute of British Architects szervezésében jött létre.

Károlyi Zsuzsanna

A kiállítás kurátorai: Guido Beltramini és Howard Burns

www.andreapalladio500.it

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.