/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Nézőpontok/Vélemény

A műemlékvédelem történelme dióhéjban: a visegrádi Salamon-torony

1/19

Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka

A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.  

Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.  

A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.

Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.  

A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.  

A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.  

A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.  

A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.  

A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.  

A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.

A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.  

A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.  

A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 

Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.

A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.  

A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.

A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.

Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.

?>
Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka
?>
A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.

 
?>
Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.

 
?>
A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.
?>
Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.

 
?>
A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.

 
?>
A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.

 
?>
A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.

 
?>
A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.

 
?>
A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.

 
?>
A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.
?>
A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.

 
?>
A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.

 
?>
A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 
?>
Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.
?>
A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.

 
?>
A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.
?>
A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.
?>
Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.
1/19

Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka

A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.  

Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.  

A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.

Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.  

A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.  

A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.  

A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.  

A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.  

A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.  

A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.

A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.  

A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.  

A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 

Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.

A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.  

A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.

A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.

Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.

Nézőpontok/Vélemény

A műemlékvédelem történelme dióhéjban: a visegrádi Salamon-torony

2024.05.04. 08:49
1/19

Közel nyolcszáz éve áll a visegrádi alsóvár tornya, aminek Duna felé néző oldalát súlyosan megrongálta az 1544-es török ágyúzás, amit a várostromok korában már nem is javítottak ki. A 20. század közepén látható állapotát Schulek Frigyes, majd Lux Kálmán tervei alapján nyerte el. Forrás: Fortepan / Szekrényesy Réka

A nyugati oldalán változatlanul csonkán maradt torony rekonstrukciója  a 19. században a harmadik szintig, kőből készült el. Később a legfelső szintjén kapott vasbeton lefedést, majd az alatta lévő faszerkezetek 1950-es pusztító tűzvésze után egy átfogó felújítás kezdődött, létrehozva a torony mai képét.  

Az 1960-as, 70-es évek műemléki rekonstrukcióinak legfőbb iránymutatója az 1964-es Velencei Műemlékvédelmi Charta volt, aminek lényege, ugyan közel sem teljes egyetértésben, de már a megelőző években megfogalmazódott szakmai körökben: a régi és az új egyértelmű elkülönítése, az akkori kortárs építészet eszközeivel.  

A 31 méter magas torony Dunára néző oldalán nem csak a középkorból megmaradt falrészek, de az elmúlt százötven év rekonstrukcióinak eltérő megközelítése és anyaghasználata is látványosan elkülönül.

Az alsóvár mai képét az 1959 és 64 közötti felújítás határozza meg. A beruházás vezető tervezője, a későbbi Ybl-díjas, de a tervezés kezdetén mindössze 27 éves Sedlmayr János volt, aki bátran használta az akkoriban új későmodern és brutalista építészet eszköztárát.  

A torony belső terének alaprajza négyszög, amit az északi és a déli oldalon egy-egy háromszög alakú toldat egészít ki a kívülről látható, elnyújtott hatszöggé. Az ostromnak leginkább kitett északi oldal nyolc méterre kiálló éle belül teljesen tömör, míg a déli ék belsejében két csigalépcső vezet fölfelé.  

A torony földszintjére belépve a középkori falrészek mellett az 1960-as évek enteriőrje fogadja a látogatókat. A terem legnagyobb látványossága az egykori királyi palota díszkútjának rekonstrukciója – ennek helyén épült Mátyás korában az ezer forintos bankjegyről is ismerős Herkules-kút.  

A rekonstruált kandalló működőképes, több mint húsz méter hosszú kéménye a nyolc méter vastag keleti fal belsejébe rejtve vezet a tetőig.  

A déli, 1874-re helyreállított, több méter vastag falak alatt indul a tetőig vezető csigalépcső. Bejáratánál tábla állít emléket a rekonstrukciót tervező Schulek Frigyes úttörő műemlékvédelmi munkásságának.  

A 150 éves lépcsőn át az első emeleti kiállítótér mellett egy másik, kisebb átmérőjű csigalépcsőbe is átjárás nyílik. Nem csak az építészet, de a Dunakanyar panorámája okán is érdemes megmászni a tetőre vezető több mint 150 lépcsőfokot.  

A lépcső a harmadik szinttől jócskán kiszélesedve, immár a Sedlmayr tervezte vasbeton szerkezetben folytatódik, és a következő emeleten, már a tetőről beszűrődő napfényben érkezik meg a dupla belmagasságú, legfelső szintre.

A szerkezet minden ponton határozottan elkülönül a középkori falaktól.  

A legfelső szinten két eredeti, oszlop-bélletes ikerablak is fennmaradt, míg a többi ilyen kőablak 19. századi. A belső ablak kiosztása a hatvanas évek építészetének jellegzetes megoldása.  

A felső szint reprezentatív terében szintén helytörténeti kiállítás látható. A földszinttől idáig figyelmesen eljutni még a kiállítások felét átnézve is bő egy órás program a nyáron is hűvös kőfalak között. 

Az eredetileg fából épült födémet I. Károly idején, a 14. században kőboltozatokra cserélték, hogy a tetőre nehéz kőhajító gépeket telepíthessenek. Az 1960-as években készült acélrács ennek formáját követi. A fölötte lévő vasbeton födém beázását a szigetelés utólagos javítása is csak mérsékelni tudta.

A csigalépcső utolsó szakasza a tetőn elhelyezett modern pavilonban ér véget, ahonnan még egy kisebb képcső vezet a tetőre.  

A torony első vasbeton lefedése nem a hatvanas években, hanem a Lux Kálmán által tervezett 1917-es rekonstrukció során készült el, a korban rendkívül modern, de a szakembereket akkor is megosztó megoldásként; a munka folytatása azonban a világháború miatt elmaradt.

A Lux-féle vasbeton födém az 1950-es tűz hőterhelésétől menthetetlen állapotba került, így a mai összkép már teljes mértékben Sedlmayr János műve. A vasbeton fal vízszintes sávjai, azok kiosztása az egykori kváderkövezést követi.

Bő hatvan évvel az utolsó átfogó felújítás után a torony sorsa ismét kérdéses. A málló vasbeton, a beázások és a fél évszázadon túli elektromos hálózat miatt is rendszeresen felmerül a torony bezárásának veszélye. Eközben helyreállítási tervek hosszú sora készült el, a mai állapot konzerválásától egészen a nagyarányú bontással járó rekonstrukciókig.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Visegrád

Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.