Épülettervek

A pályaudvar kultúrája – Marienhof, München

1/5

?>
?>
Koncepció - Ángyán Attila
?>
Marienhof tér - Ángyán Attila
?>
Marienhof tér, O szint - Ángyán Attila
?>
Blend wall - Ángyán Attila
1/5

A pályaudvar kultúrája – Marienhof, München
Épülettervek

A pályaudvar kultúrája – Marienhof, München

2011.11.30. 12:15

Projektinfó

Földrajzi hely:
München, Németország

Építészek, alkotók:
Ángyán Attila

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Az egészen a II. világháborúig beépített Marienhof tér ma kihasználatlan, viszonylag leromlott állapotú park München szívében. Ezt a területet rendezte Ángyán Attila virtuális és fizikai építészeti megoldásokkal, ám terve túlmegy egy szimpla városi rehabilitáción: a helyszínen megépítendő S-Bahn állomás felesleges tereit kulturális funkciókkal töltené meg. Diplomamunkája részt vett az idei Holcim Awards pályázaton is.

Koncepció leírása:
2009 nyarán jártam először Münchenben. Budapest Keleti – München Hauptbahnhof – taxi – Bonnerplatz – say hello – Odeonsplatz – see you soon, go sightseeing – Marienhof – első fotó. A hely kissé elhanyagolt. Miért nincs itt egy kult-találkozóhely? Egy nagy zöld placc, pár fűben ülő pár. Sok-sok kerékpár. Elhanyagolt. ’44-ben lebombázták. Sok koncepció született ezidáig. Nem lehet beépíteni. Nyertes parkterv 2006-ban. Berlinieké. Új S-Bahn állomás tervei. A fentiek tükrében születik a '44 előtti állapot alapján komponált park, valamint az új S-Bahn fölös tereit használó, ötvöző szimbióta.

 

Koncepció - Ángyán Attila
2/5
Koncepció - Ángyán Attila

 

 

Leírás:
A terv nem csupán egy normál értelemben vett épület, hiszen rendelkezik valós és virtuális terekkel is. A tervezési helyszín München egyik tere – Marienhof –, ami egészen a II. világháborúig be volt építve. Ma parkként funkcionál, komolyabb kihasználtság nélkül, viszonylag leromlott állapotban, annak ellenére, hogy München szívében, eléggé frekventált helyen található. A tervezés során a Deutsche Bahntól kapott új S-Bahn állomás terveit alakítottam át és szőttem bele egy föld alatti kulturális központot, kitöltve az S-Bahn építési technológiájából adódó felesleges tereket, valamint szem előtt tartva, hogy a városvezetés továbbra is meg kívánta tartani a felszínen a zöld tér funkciót. Mivel ez is szerves része az egész tervnek, így született a '44 előtti állapot alapján komponált park, ahol a régi épületeket helyeztem el, persze csak virtuálisan, ami annyit tesz, hogy fogj egy mobilt, csatlakozz a netre, és láthatod.

A tervem azt a kérdést feszegeti, hogy az olyan városi helyzetek, fejlesztési lehetőségek, melyeket egy nagy infrastrukturális beruházás generál, kihasználhatók-e intenzív közösségi funkciók telepítésére, illetve olyan városi hibridek létrehozására, mint például egy központi helyzetben lévő S-Bahn állomásba oltott előadó-szórakoztató-kulturális komplexum?

A földalatti közlekedés tereinek építése az összetett és rendkívül kötött építéstechnológiának köszönhetően sok, úgymond, kényszer-szülte teret eredményez, célom ezek hasznosítása volt valamely koncepció mentén. A közlekedési infrastruktúra saját funkcióját tekintve rendkívül nagy forgalmat generál, ennek egy részét „beterelni" kulturális, közösségi terekbe értelmes koncepció lehet, a kultúra számára egy újabb lehetőséget jelenthet. Persze az ilyen terek, szituációk nagy valószínűséggel visszahatnak magára a kultúrára is.

A tervezés során körüljártam a helyszínt, alaposan elemezve mind a tágabb városi összefüggéseket, a felszíni vonatkozásokat, mind a kontextust, a várost, és annak múltját is. A kutatásból kialakuló koncepció összetett, több síkon értelmezhető és működő komplex rendszert hozott létre, ennek eredménye főként a felszín tervein érhető tetten, de az erővonalak levezetnek a mélybe is az S-Bahn állomás térrendszerébe beleszőtt, spirális közlekedési rendszer mentén, melyen keresztül a legnagyobb felületen kapcsolódik a két funkció.

 

 

 

A felszín kialakítása, térképzése a városi szövet szerves folytatása, mely kortárs nyelven igyekszik bemutatni, értelmezni a terület szerepét és múltját München központjában. A koncepció alapján a nyüzsgő Marienplatz lüktetését próbáltam átvezetni a Rathaus mögötti területre, úgy, hogy közben lehetőséget biztosítok a tér zöldfelületei révén a pihenésre, lazításra is, a két tér így jól kiegészíti egymást. A kapcsolatok egybefonódó hálózati rendszere, a város, a virtualitás és a konkrét térbeliség egymásra úsztatása, ez mind MARIENHOF.

Innováció és szállíthatóság – Progresszió
„A bennünket körülölelő világ nagy része mozgásban van. Az építészet merev mozdulatlansága az egyedüli kivétel. Ennek meg kell változnia. Az építészetnek meg kell elevenednie." (Marcos Novak)

A térfelszínen megjelenő virtuális falak, melyek a II. világháborúban 1944. december 18-án lebombázott épületek kortárs másai, éves performansz keretében esnek alkotóelemeikre, majd szóródnak szét a városban, emlékeztetve a II. világháború áldozataira és veszteségeire. A virtuális elemek „augmented reality" szemüveggel, illetve mobiltelefonra írt alkalmazással lennének láthatók, hasonlóan a holland fejlesztésű Layar alkalmazáshoz.

Elrugaszkodva a házak megjelenítési lehetőségétől, további kutatási és fejlesztési lehetőségeket hordoz magában a virtuális technológia a forgalom irányítástól a virtuális performanszokig. A virtuális rendszerekkel egy olyan „anyagot" kapunk a kezünkbe, amit bármikor átformálhatunk, lebonthatunk, felépíthetünk. Egy anyagot, amit már használunk a mindennapokban (internet, email), viszont építészeti vonatkozására még kevés példa található.

 

Marienhof tér, O szint - Ángyán Attila
4/5
Marienhof tér, O szint - Ángyán Attila

Marienhof tér - Ángyán Attila
3/5
Marienhof tér - Ángyán Attila

 

 

Etikai normák és szociális egyenlőség – Emberek
A tér, valamint a tervezett S-Bahnhoz spirálisan kapcsolódó, föld alatti kulturális épület a Marienhofra érkezett embereknek kínál új atmoszférájú szabadidő-eltöltési lehetőséget, egy helyet, ahol találkozhatnak, ahol bár rengetegen járnak, mégis csak elmennek egymás mellett az aluljárókban, az U-Bahn, S-Bahn alagutakban. A tér és épület tervezése során kiemelt figyelmet kapott az akadálymentesítés.

Környezettudatos minőség és hatékony erőforrás-felhasználás – Föld
A tervezési koncepció részben a kihasználatlan terek beépítésének lehetőségéből indult ki. Mivel az épület teljes egészében a föld alatt található, a lehűlő felületek jelentősen csökkennek. A fűtés-hűtés geotermikus energiával történik, hővisszanyerés használt meleg levegőből, plusz az emberi hő. A téli fűtésre rásegít az 5. homlokzaton elhelyezett üvegmedencék alatt kialakított, 675 m3-es pufferzóna. Az áramellátást segíti a téren felszerelt, 360 m2 fotovoltatikus panel, valamint az S-Bahn főbb közlekedési útvonalain és a tánctermekben elhelyezett piezó membrános áramtermelő padló. A gépészeti terekben csapadékvíz-tárolás van, a vizet a közvécék üzemeltetéséhez, a park fenntartásához hasznosítják újra.

Közlekedés: 289 db bicikli elhelyezésére van lehetőség, ami szintén elősegíti az ökologikus közlekedést. A Schrammerstrassén megszűnik a parkolási lehetőség  az embereket arra sarkallva, hogy tömegközlekedési eszközöket használjanak autó helyett.

 

Blend wall - Ángyán Attila
5/5
Blend wall - Ángyán Attila

 

 

Az S-Bahn állomáson 4 db öko „blend wall" kerül elhelyezésre, ezek az S-Bahn vasúti kocsik által generált szelet alakítják árammá, valamint interaktív képként működnek, mivel folyamatos változásban vannak a fekete-fehér színezésnek köszönhetően. Az ökofalak szélkerekeinek széle piros-zöld-kék (RGB); egy számítógép választ ki random 3 szélkereket az ökofalakból, és a színezett szélek szögelfordulásának mértékétől függően kever ki egy színt, amivel az állomást megvilágítja.

Gazdasági hatékonyság és kompatibilitás
A koncepcióm egy tervezett S-Bahn állomás és felette lévő tér terveit gondolja/szervezi át, komplex funkciót adva mind a térnek mind az állomásnak. Az épület központi elhelyezkedését, valamint megközelítését tekintetbe véve jól szervezett kulturális programokkal fenntartható és kifizetődő a beruházás.

Környezeti és esztétikai hatás
A tervezési folyamat során törekedtem arra, hogy a meglévő S-Bahn terveket minél kisebb mértékben változtassam meg (pl.: a -2. szinten elhelyezkedő galéria a ki nem használt tereket tölti ki). A tervezett épületem valójában belefolyik az S-Bahnba. A föld feletti tér a régi városi szövet alapján került kialakításra. Mind a park mind az épületem egyfajta szimbiózis motívumaként fogható fel.


München Marienhof kulturális központ és park

tervező:  Ángyán Attila
konzulensek: Hatvani Ádám, ifj. Kistelegdi István DLA
tervezés éve: 2010
bruttó szintterület: 22946 m2 (saját épületrész+park) összesen: 45155 m2
 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk