építészet : környezet : innováció

A Procter & Gamble új irodája

Feszes határidőkkel készült el 2012-ben a Procter & Gamble új központja a Corvin Towers épületében. A fenntarthatóság tematikáján alapuló koncepció a cég részletes arculati előírásainak és a munkatársak ötleteinek ötvözéséből született meg. Sárosdi-Mádi Krisztina, Láncos Áron és Móder Edit vezető tervezők munkája az iroda.hu versenyén az „Az Év Irodája 2012 Különdíját” nyerte el.

A Procter & Gamble régóta tervezte a költözést régi irodájukból, választásuk végül a Futureal csoport által fejlesztett Corvin Towers irodaházra esett. Ennek az épületegyüttesnek egy másik tömbjében található a Ringier Kiadó irodája, amit korábban terveztünk. Ezt a munkánkat egy bejárás során látták a Procter & Gamble munkatársai és nagyon megtetszett nekik. A ház tulajdonosa is jó szívvel ajánlott minket, mert az egyedi dizájn és kialakítás mellett is határidőre és büdzsén belül teljesítettük a Ringier iroda tervezését, projektmenedzselését.

A Procter & Gamble új irodája, fotó: Batár Zsolt

A Procter & Gamble új irodája, fotó: Batár Zsolt

A házat, annak jellemezőit már jól ismertük a tervezés kezdetekor, így könnyű dolgunk volt - korszerű épület, jó műszaki adottságokkal, sok természetes fénnyel, teraszokkal és néhol fantasztikus kilátással a városra. A teljes tervezés 4,5 hónapot, a kivitelezés 4 hónapot vett igénybe, amelyen belül szigorú részhatáridők tették feszessé a folyamatot.

A megbízásunk korszerű, egyterű iroda tervezésére szólt, 240 munkahely elhelyezését kellett biztosítanunk 2984 m2 alapterületen. Az újgenerációs egyterű iroda jellemzőjeként az egyéni munkahelyekkel egyenlő, ha nem nagyobb hangsúlyt kaptak a közös, a kommunikációt és interakciót elősegítő munkahelyek. Egy mobil falakkal osztható konferencia- és oktatótermet, számos nagyobb tárgyalót és sok kisebb, 2-3 fős „huddle room” nevű kistárgyalót és 1-2 fős telefonszobát terveztünk.

A Procter & Gamble új irodája, fotó: Batár Zsolt

A teakonyhákat az általános rossz gyakorlattal szemben nem a félreeső, sötét zugokban, hanem a frekventáltabb, napsütötte irodarészeken alakítottuk ki. Ezek szerves részét képzik a munkahelynek, a bútorozását is ennek megfelelően, változatosan alakítottuk ki. Sokan dolgoznak laptopon, a foteleken ellazulva, vagy tartanak informális megbeszéléseket a magas bárszékes asztaloknál. A multinacionális cég munkamódszeréből adódóan nagyon fontos a kisebb-nagyobb tárgyalók szerepe, ahol a sokszereplős konferenciahívásokat zavartalanul lehet lebonyolítani, illetve az egyes team-ek spontán együttdolgozására is adódik megfelelő tér.

A dizájnt tekintve a Procter & Gamble-nek nagyon profi és részletesen kidolgozott arculata van az irodáik számára. Felismerve a kézenfekvő tényt, hogy az iroda belső kialakítása a vállalat értékeinek az egyik leghatékonyabb kommunikációs eszköze - mind az ügyfelek, mind a munkatársak felé -, nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy világszerte egységes és színvonalas képet biztosítsanak. A tervezés kezdetén megkaptuk ezt a részletes anyagot és több körös tréninget kaptunk az amerikai központtól telefonkonferenciák keretében. Szigorú szabályok határozzák meg, hogy az adott tértípusban milyen arculati elemeket lehet, vagy kötelező megjeleníteni, milyen anyagokkal, színekkel, felületekkel szabad dolgozni. Az arculat része ugyanakkor a helyi kultúra és sajátosságok megjelenítése. A mi esetünkben ez nem csak Magyarországot, hanem a szomszédos országokat is jelentette, hiszen a csapat nagyon nemzetközi, az egész régió képviselteti magát a budapesti irodában és szorosan együtt dolgoznak. A tervezési folyamat a szigorú szabályok ellenére egy nagyon felszabadult, a helyi munkatársakból alakult csapatokkal közös ötletbörzével kezdődött. Ennek a célja az volt, hogy a dolgozók maguk fogalmazzák meg, hogy milyen irodát szeretnének, mit jelent nekik a cég identitása, kultúrája, Budapest miben jó, mit tud hozzáadni a nemzetközi szervezet életéhez. Ebben bármelyik PG munkatárs részt vehetett. A branstorming folyamatát nekünk kellett moderálni, a dizájn nyelvére lefordítani és összeegyeztetni az arculati szabályokkal. Nagyon intenzív, de izgalmas és tanulságos feladat volt, hosszú időt fordítottunk a koncepció kialakítására, melyet a Procter & Gamble projekt csapatával, a „Culture Team” - el egyeztetve alakítottunk ki.

A Procter & Gamble új irodája, fotó: Batár Zsolt

A Procter & Gamble új irodája, fotó: Batár Zsolt

A munkatársak szavazatai alapján a különböző design tematikák közül a fenntartható iroda koncepcióját választottuk ki, melyet lefordítottunk a belsőépítészeti elemekre is. A zöldfal a természet hangulatát hozza be az irodába. A nagy fa felületekkel, a földszínekkel is a természetesség köszön vissza, nagy hangsúlyt kaptak a nagyméretű fotók, az általunk tervezett grafikák, amelyek szintén a zöld környezetet tükrözik. A környezettudatosság jegyében szelektív szemeteseket, elkülönített és közösen használt fénymásoló szigeteket terveztünk, a meglévő irodabútorok jelentős részét megtartottuk, átalakítottuk és felújítottuk.
Miközben figyelembe kellett venni a Procter & Gamble nemzetközi design kézikönyvét - mely szigorú kötöttségeket jelentett -, a dolgozók igényét is meg kellett valósítani, akik játékos, színes, izgalmas irodatereket akartak. A két, gyakran ellentmondásos irány között kellett megtalálnunk a legmegfelelőbb utat.

vélemény írásához jelentkezzen be »