A szakma nemzetközi nagyágyúi a Média Építészeti Díjának előzsűrijében
A Hollandiában kiadott, legismertebb európai építészeti magazin, az A10 és a horvát ORIS főszerkesztői, valamint a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennále egyik főkurátora dolgozik a 11. Média Építészeti Díjának előzsűrijében. Idén rekord mennyiségű, összesen 84 épületet és 60 tervet néznek át, és ezekből választják ki szeptember közepéig azt az öt épületet és öt tervet, amelyeket a tervezők élőben, az Urániában is bemutatnak a nagyközönségnek.
Az európai építészet meghatározó folyóirata az A10, amelynek főszerkesztője, Indira van ‘t Klooster elfogadta felkérésünket, hogy részt vegyen a szakmai előzsűri munkájában. Indira már 2013-ban is részt vett a zsűrizésben, majd ezt követően kezdett el a KÉK-el és Polyák Leventével együtt dolgozni az A10 magyarországi anyagain.
A második zsűritag egy középgenerációs portugál építésziroda, a Barbas Lopes egyik alapítója, Diogo Seixas Lopes, aki egyben a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennálé egyik főkurátora is André Tavares-szel közösen. Az iroda munkássága ugyanúgy Portugália igen gazdag építészeti hagyományaiban gyökerezik, mint amelyet az elmúlt évtizedben Eduardo Souto de Moura és Álvaro Siza munkássága közvetített a világ kortárs építészete felé.
Bujnovszky Tamás javaslatára felkértük a rendkívül magas színvonalú, elegáns és intellektuális horvát építészeti magazin, az ORIS főszerkesztőjét, Andrija Rusant is erre a munkára, aki szintén elfogadta a felkérésünket. A zágrábi ORIS Építészet Házában szakmai rendezvényeket tartanak, olvasósarka, könyvtára van, itt működik a lap szerkesztősége, és most nyitottak egy építész-klub éttermet. Ez majdnem olyan, mint a budapesti Építészek Háza, azzal a különbséggel, hogy a zágrábit nem egy szakmai szervezet, hanem Andrija Rusan maga hozta létre és irányítja.
Indira van’t Klooster (1971) 2012-től az A10 új európai építészet című folyóirat főszerkesztője. Építészettörténészként végzett, számos olyan építészeti szervezetnél dolgozott, mint az Amszterdami Építészeti Központ, az Amszterdami Építészeti Akadémia, vagy a Helyi Építészet nevű, holland alapítványnál, amely egyrészt a pályázatok és európai közbeszerzési eljárások kapcsán a jó megrendelő mibenlétét, másrészt a helyi, regionális és nemzeti szintű építészet politikát népszerűsítette. Túl azon, hogy az A10 szerkesztőségét vezeti, Európa-szerte számos előadást tartott, illetve eseményt moderált. Olyan nemzetközi zsűrik tagja volt, mint a skót Doolan Díj, a magyar Média Építészeti Díja (2013), az AIAC Fiatal Olasz Építésze díj, a Fiatal Észt Építész Díj, illetve a rotterdami Maaskant Díj. 2013-ban megjelent a „Reactivate! – Innovators of Dutch Architecture" című könyve arról, hogy a holland építészek hogyan tágítják a szakma határait a külső társadalmi-gazdasági változások ideje alatt. Most a téma európai szintű kiterjesztésén dolgozik, a „Reactivate! Innovators of European Architecture" című könyvön.
Diogo Seixas Lopes (1972) építész. A Lisszaboni Műszaki Egyetemen végzett, majd a svájci ETHZ-n doktorált. Vendégprofesszor volt a Coimbra Egyetemen és az ottawai Carleton Egyetemen. Tudományos munkatársa volt a Kanadai Építészeti Központnak és a Portugál Tudományos és Technológiai Alapítványnak. Jelenleg a Belém Kulturális Központ építészeti tanácsadója Lisszabonban, illetve a Jornal Arquitectosmagazin igazgatóhelyettese. Patrícia Barbassal közösen alapították a Barbas Lopes Arquitectos építészirodát. Az iroda munkái között ugyanúgy jelen vannak a közcélú és privát épületek, belső terek és kiállítástervek, mint az olyan építészekkel való közös munkák, mint pl. Peter Märkli. Gonçalo Byrne-el közösen 2012-ben fejezték be a lisszaboni Thalia Színház rekonstrukcióját, amelyet jelöltek 2012-ben az Icon Díjra, 2013-ban a „Designs of the Year" díjra, 2013-ban pedig a Mies van der Rohe díjra. Andre Tavaressel közösen a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennále kurátora.
Andrija Rusan (1957) építész, publicista, az Oris magazin alapító főszerkesztője, a zágrábi Építészet Háza igazgatója. Zágrábban született és a zágrábi egyetem építész karán diplomázott 1980-ban. Az egyetemen 1984-ig kutatóként dolgozott. 1986-tól önálló építészeti praxist folytat, a Rusan Építészirodát vezeti. A “Zágráb, ó Zágráb" című kiállításával részt vett 1987-ben a berlini IBA-n (Internationale Bauaustellung). Szerzője és kurátora az “ORIS IDEA – építészeti vázlatrajzok" kiállításnak és társszerzője “A modernitás folytonossága – fragmentumok a horváth építészetből a modernizmustól 2010-ig“című kiállításnak, amelyet Bécsben, Bukarestben, Skopjéban, Újvidéken, Amszterdamban, Pécsett, Szarajevóban, Belgrádban, Barcelonában, Madridban, Pamplonában, illetve River és Kotor városában láthatott a közönség. Vedran Mimica-val és Maroj Mrduljaš-al közösen jegyzik a “Kortárs horvát építészet – a valóság tesztelése" című könyvet. A nyolcvanas és kilencvenes években a Horvát Építész Szövetség építészeti lapjait szerkesztette. 1998-tól az Oris szerkesztője és kiadója. Az Orist az építészet területén végzett tudományos, zsurnalisztikai, kritikai és elméleti munkájáért kétszer tüntették ki a Horvát Építész Szövetség Neven Šegvic díjával.
Andrija Rusan 1997-ben elnyerte a Horvát Építész Szövetség legjobb lakóépületért járó Drago Galik kitüntetését, valamint díjat kapott 2007-ben a pulai Dedalo Minosse Lumenart házért. 2006-ban ő volt a 10. Velencei Építészeti Biennále nemzeti biztosa. A kiadói tevékenység és a kiállítások mellett számos építészeti – belsőépítészeti, családi ház, villa, illetve kereskedelmi és közcélú épület tervezési – munkája is volt. Ezek több horvát és nemzetközi magazinban és könyvben is megjelentek, többek között “A 21. századi világépítészet Phaidon atlasza" című könyvben, a BBVA Alapítvány által kiadott “Atlas Global Architecture circa 2000″, illetve a Birkhäuser kiadó gondozásában megjelent, Sylvia Leydecker által írt “NANO Materialien" című könyvben. Számos előadást tartott, amelyeken építészeti munkásságán túl bemutatta az Oris különféle tevékenységeit, így a magazin kiadása mellett működtetett szakmai kiállító- és találkozó helyet, a zágrábi Építészet Házát, amelyben idén megnyitottak egy építészeknek dedikált klub-éttermet is.