Közélet, hírek

A szakma nemzetközi nagyágyúi a Média Építészeti Díjának előzsűrijében

1/6

Indira vant Klooster, az A10 főszerkesztője

Andrija Rusan, az ORIS főszerkesztője - fotó: Bujnovszky Tamás

Diogo Seixas Lopes építész, a 2016-os Lisszaboni Triennále főkurátora

?>
Indira vant Klooster, az A10 főszerkesztője
?>
Andrija Rusan, az ORIS főszerkesztője - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Diogo Seixas Lopes építész, a 2016-os Lisszaboni Triennále főkurátora
?>
?>
?>
1/6

Indira vant Klooster, az A10 főszerkesztője

Andrija Rusan, az ORIS főszerkesztője - fotó: Bujnovszky Tamás

Diogo Seixas Lopes építész, a 2016-os Lisszaboni Triennále főkurátora

A szakma nemzetközi nagyágyúi a Média Építészeti Díjának előzsűrijében
Közélet, hírek

A szakma nemzetközi nagyágyúi a Média Építészeti Díjának előzsűrijében

2015.08.31. 12:00

A Hollandiában kiadott, legismertebb európai építészeti magazin, az A10 és a horvát ORIS főszerkesztői, valamint a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennále egyik főkurátora dolgozik a 11. Média Építészeti Díjának előzsűrijében. Idén rekord mennyiségű, összesen 84 épületet és 60 tervet néznek át, és ezekből választják ki szeptember közepéig azt az öt épületet és öt tervet, amelyeket a tervezők élőben, az Urániában is bemutatnak a nagyközönségnek. 

Az európai építészet meghatározó folyóirata az A10, amelynek főszerkesztője, Indira van ‘t Klooster elfogadta felkérésünket, hogy részt vegyen a szakmai előzsűri munkájában. Indira már 2013-ban is részt vett a zsűrizésben, majd ezt követően kezdett el a KÉK-el és Polyák Leventével együtt dolgozni az A10 magyarországi anyagain.

A második zsűritag egy középgenerációs portugál építésziroda, a Barbas Lopes egyik alapítója, Diogo Seixas Lopesaki egyben a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennálé egyik főkurátora is André Tavares-szel közösen. Az iroda munkássága ugyanúgy Portugália igen gazdag építészeti hagyományaiban gyökerezik, mint amelyet az elmúlt évtizedben Eduardo Souto de Moura és Álvaro Siza munkássága közvetített a világ kortárs építészete felé.

Bujnovszky Tamás javaslatára felkértük a rendkívül magas színvonalú, elegáns és intellektuális horvát építészeti magazin, az ORIS főszerkesztőjét, Andrija Rusant is erre a munkára, aki szintén elfogadta a felkérésünket. A zágrábi ORIS Építészet Házában szakmai rendezvényeket tartanak, olvasósarka, könyvtára van, itt működik a lap szerkesztősége, és most nyitottak egy építész-klub éttermet. Ez majdnem olyan, mint a budapesti Építészek Háza, azzal a különbséggel, hogy a zágrábit nem egy szakmai szervezet, hanem Andrija Rusan maga hozta létre és irányítja.


Indira vant Klooster, az A10 főszerkesztője
1/6
Indira vant Klooster, az A10 főszerkesztője

Indira van’t Klooster (1971) 2012-től az A10 új európai építészet című folyóirat főszerkesztője. Építészettörténészként végzett, számos olyan építészeti szervezetnél dolgozott, mint az Amszterdami Építészeti Központ, az Amszterdami Építészeti Akadémia, vagy a Helyi Építészet nevű, holland alapítványnál, amely egyrészt a pályázatok és európai közbeszerzési eljárások kapcsán a jó megrendelő mibenlétét, másrészt a helyi, regionális és nemzeti szintű építészet politikát népszerűsítette. Túl azon, hogy az A10 szerkesztőségét vezeti, Európa-szerte számos előadást tartott, illetve eseményt moderált. Olyan nemzetközi zsűrik tagja volt, mint a skót Doolan Díj, a magyar Média Építészeti Díja (2013), az AIAC Fiatal Olasz Építésze díj, a Fiatal Észt Építész Díj, illetve a rotterdami Maaskant Díj. 2013-ban megjelent a „Reactivate! – Innovators of Dutch Architecture" című könyve arról, hogy a holland építészek hogyan tágítják a szakma határait a külső társadalmi-gazdasági változások ideje alatt. Most a téma európai szintű kiterjesztésén dolgozik, a „Reactivate! Innovators of European Architecture" című könyvön.


Diogo Seixas Lopes építész, a 2016-os Lisszaboni Triennále főkurátora
3/6
Diogo Seixas Lopes építész, a 2016-os Lisszaboni Triennále főkurátora


Diogo Seixas Lopes (1972) építész. A Lisszaboni Műszaki Egyetemen végzett, majd a svájci ETHZ-n doktorált. Vendégprofesszor volt a Coimbra Egyetemen és az ottawai Carleton Egyetemen. Tudományos munkatársa volt a Kanadai Építészeti Központnak és a Portugál Tudományos és Technológiai Alapítványnak. Jelenleg a Belém Kulturális Központ építészeti tanácsadója Lisszabonban, illetve a Jornal Arquitectosmagazin igazgatóhelyettese. Patrícia Barbassal közösen alapították a Barbas Lopes Arquitectos építészirodát. Az iroda munkái között ugyanúgy jelen vannak a közcélú és privát épületek, belső terek és kiállítástervek, mint az olyan építészekkel való közös munkák, mint pl. Peter Märkli. Gonçalo Byrne-el közösen 2012-ben fejezték be a lisszaboni Thalia Színház rekonstrukcióját, amelyet jelöltek 2012-ben az Icon Díjra, 2013-ban a „Designs of the Year" díjra, 2013-ban pedig a Mies van der Rohe díjra. Andre Tavaressel közösen a 2016-os Lisszaboni Építészeti Triennále kurátora.

 


Andrija Rusan, az ORIS főszerkesztője - fotó: Bujnovszky Tamás
2/6
Andrija Rusan, az ORIS főszerkesztője - fotó: Bujnovszky Tamás


Andrija Rusan (1957) építész, publicista, az Oris magazin alapító főszerkesztője, a zágrábi Építészet Háza igazgatója. Zágrábban született és a zágrábi egyetem építész karán diplomázott 1980-ban. Az egyetemen 1984-ig kutatóként dolgozott. 1986-tól önálló építészeti praxist folytat, a Rusan Építészirodát vezeti. A “Zágráb, ó Zágráb" című kiállításával részt vett 1987-ben a berlini IBA-n (Internationale Bauaustellung). Szerzője és kurátora az “ORIS IDEA – építészeti vázlatrajzok" kiállításnak és társszerzője “A modernitás folytonossága – fragmentumok a horváth építészetből a modernizmustól 2010-ig“című kiállításnak, amelyet Bécsben, Bukarestben, Skopjéban, Újvidéken, Amszterdamban, Pécsett, Szarajevóban, Belgrádban, Barcelonában, Madridban, Pamplonában, illetve River és Kotor városában láthatott a közönség. Vedran Mimica-val és Maroj Mrduljaš-al közösen jegyzik a “Kortárs horvát építészet – a valóság tesztelése" című könyvet. A nyolcvanas és kilencvenes években a Horvát Építész Szövetség építészeti lapjait szerkesztette. 1998-tól az Oris szerkesztője és kiadója. Az Orist az építészet területén végzett tudományos, zsurnalisztikai, kritikai és elméleti munkájáért kétszer tüntették ki a Horvát Építész Szövetség Neven Šegvic díjával.

Andrija Rusan 1997-ben elnyerte a Horvát Építész Szövetség legjobb lakóépületért járó Drago Galik kitüntetését, valamint díjat kapott 2007-ben a pulai Dedalo Minosse Lumenart házért. 2006-ban ő volt a 10. Velencei Építészeti Biennále nemzeti biztosa. A kiadói tevékenység és a kiállítások mellett számos építészeti – belsőépítészeti, családi ház, villa, illetve kereskedelmi és közcélú épület tervezési – munkája is volt. Ezek több horvát és nemzetközi magazinban és könyvben is megjelentek, többek között “A 21. századi világépítészet Phaidon atlasza" című könyvben, a BBVA Alapítvány által kiadott “Atlas Global Architecture circa 2000″, illetve a Birkhäuser kiadó gondozásában megjelent, Sylvia Leydecker által írt “NANO Materialien" című könyvben. Számos előadást tartott, amelyeken építészeti munkásságán túl bemutatta az Oris különféle tevékenységeit, így a magazin kiadása mellett működtetett szakmai kiállító- és találkozó helyet, a zágrábi Építészet Házát, amelyben idén megnyitottak egy építészeknek dedikált klub-éttermet is.

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.