| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Tanulmány

A torz magyar térszerkezet

1/28

Budapest kapta a pénzek zömét

A 20 legnagyobb bevételű vegyipari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű kereskedelmi cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű informatikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű gyógyszeripari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű élelmiszeripari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű távközlési cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű energetikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű építőipari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű elektronikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű járműgyártó cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű turisztikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű közlekedési, logisztikai cég elhelyezkedése

A 200 legnagyobb bevételű cég elhelyezkedése

A 200 feltörekvő cég elhelyezkedése

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése

Nincs már olyan kék árnyalat, mely felhívná a figyelmet: 375+138 kontra 15-20

A különböző gazdasági hierarchia szintű városok eloszlása

Ezek után miért is lenne más a munkanélküliség térképe, mint ez

A legutolsó rajzon látható az Alföld közepén egy zöld vonal, az ún. Alföldi autóút, mely a fenti rajz barna és sárga, tehát hátrányos helyzetű kistérségeit fűzné fel!

Ez a dél-német, cseh, szlovák és magyar tengely, amely megteremtette Európa új autóipari gyártóközpontját.” Vannak követhető minták.

Az északi irányú ellipszis azaz kapcsolati igény „alátámasztása”

Miért ne erősítsük kapcsolatainkat a nálunk fejlődőképesebb országokkal?

Határon átnyúló városi együttműködéseket – a közép-kelet európai új metropolisz térségeket

Itthon sincs már vita a kelet-nyugat irányú autópályákat illetően. A térképen ezek kék színűek.

Pirosak a gyorsforgalmi hálózati elemek, kékek a 90 km/óra tervezési sebességű külterületi utak, a K90 jelű utak, (jelenleg főutak és mellékutak), míg a többi 70 km/óra tervezési sebességű – a K70 jelű - részhalmaz lenne.

?>
Budapest kapta a pénzek zömét
?>
A 20 legnagyobb bevételű vegyipari cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű kereskedelmi cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű informatikai cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű gyógyszeripari cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű élelmiszeripari cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű távközlési cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű energetikai cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű építőipari cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű elektronikai cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű járműgyártó cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű turisztikai cég elhelyezkedése
?>
A 20 legnagyobb bevételű közlekedési, logisztikai cég elhelyezkedése
?>
A 200 legnagyobb bevételű cég elhelyezkedése
?>
A 200 feltörekvő cég elhelyezkedése
?>
A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése
?>
A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése
?>
Nincs már olyan kék árnyalat, mely felhívná a figyelmet: 375+138 kontra 15-20
?>
A különböző gazdasági hierarchia szintű városok eloszlása
?>
Ezek után miért is lenne más a munkanélküliség térképe, mint ez
?>
A legutolsó rajzon látható az Alföld közepén egy zöld vonal, az ún.  Alföldi autóút, mely a fenti rajz barna és sárga, tehát hátrányos  helyzetű kistérségeit fűzné fel!
?>
Ez a dél-német, cseh, szlovák és magyar tengely, amely megteremtette  Európa új autóipari gyártóközpontját.” Vannak követhető minták.
?>
Az északi irányú ellipszis azaz kapcsolati igény „alátámasztása”
?>
Miért ne erősítsük kapcsolatainkat a nálunk fejlődőképesebb országokkal?
?>
Határon átnyúló városi együttműködéseket – a közép-kelet európai új metropolisz térségeket
?>
Itthon sincs már vita a kelet-nyugat irányú autópályákat illetően. A térképen ezek kék színűek.
?>
Pirosak a gyorsforgalmi hálózati elemek, kékek a 90 km/óra tervezési  sebességű külterületi utak, a K90 jelű utak, (jelenleg főutak és  mellékutak), míg a többi 70 km/óra tervezési sebességű – a K70 jelű -  részhalmaz lenne.
?>
1/28

Budapest kapta a pénzek zömét

A 20 legnagyobb bevételű vegyipari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű kereskedelmi cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű informatikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű gyógyszeripari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű élelmiszeripari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű távközlési cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű energetikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű építőipari cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű elektronikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű járműgyártó cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű turisztikai cég elhelyezkedése

A 20 legnagyobb bevételű közlekedési, logisztikai cég elhelyezkedése

A 200 legnagyobb bevételű cég elhelyezkedése

A 200 feltörekvő cég elhelyezkedése

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése

Nincs már olyan kék árnyalat, mely felhívná a figyelmet: 375+138 kontra 15-20

A különböző gazdasági hierarchia szintű városok eloszlása

Ezek után miért is lenne más a munkanélküliség térképe, mint ez

A legutolsó rajzon látható az Alföld közepén egy zöld vonal, az ún. Alföldi autóút, mely a fenti rajz barna és sárga, tehát hátrányos helyzetű kistérségeit fűzné fel!

Ez a dél-német, cseh, szlovák és magyar tengely, amely megteremtette Európa új autóipari gyártóközpontját.” Vannak követhető minták.

Az északi irányú ellipszis azaz kapcsolati igény „alátámasztása”

Miért ne erősítsük kapcsolatainkat a nálunk fejlődőképesebb országokkal?

Határon átnyúló városi együttműködéseket – a közép-kelet európai új metropolisz térségeket

Itthon sincs már vita a kelet-nyugat irányú autópályákat illetően. A térképen ezek kék színűek.

Pirosak a gyorsforgalmi hálózati elemek, kékek a 90 km/óra tervezési sebességű külterületi utak, a K90 jelű utak, (jelenleg főutak és mellékutak), míg a többi 70 km/óra tervezési sebességű – a K70 jelű - részhalmaz lenne.

A torz magyar térszerkezet
Nézőpontok/Tanulmány

A torz magyar térszerkezet

2012.06.22. 13:32

Cikkinfó

Szerzők:
dr. Rigó Mihály

Vélemények:
11

Dr. Rigó Mihály okl. erdőmérnök és építőmérnök legújabb írásában az ország gazdasági teljesítőképességének egyenlőtlen területi eloszlását vizsgálja a 2011 decemberében megjelent Magyar növekedési terv megállapításain keresztül, keresve a decentralizáció, a leszakadt térségek felzárkóztatásának lehetőségeit. A probléma egyik kulcsát egy homogén magyar úthálózat kialakítása adhatná, továbbfejlesztve a meglévő, elhanyagolt főutak rendszerét.

Írásom az ország gazdasági térszerkezetéről szól. A felhasznált adatokat, képeket a 2011. decemberében megjelent Magyar növekedési tervből vettem ki.

Mi is történt évtizedeken át?

A beruházások 1990 előtt a kékkel, utána pedig a rózsaszínnel jelölt sávban történtek. A lila oszlopok arányosak a beruházott milliókkal. A kép címe: „Az ipari beruházások központjai és az ipari tengelyek térbeli elmozdulása a rendszerváltás utáni évtizedben." A lényeg: akármilyen világ is volt, Budapest kapta a pénzek zömét.

 

Budapest kapta a pénzek zömét
1/28
Budapest kapta a pénzek zömét

 

 

Mi lett ennek a következménye?

Az alábbi képek a topon lévők országon belüli elhelyezkedését mutatják. Mint látható lesz, nincsenek véletlenek.

A 20 legnagyobb bevételű vegyipari cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű vegyipari cég elhelyezkedése
2/28
A 20 legnagyobb bevételű vegyipari cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű kereskedelmi cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű kereskedelmi cég elhelyezkedése
3/28
A 20 legnagyobb bevételű kereskedelmi cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű informatikai cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű informatikai cég elhelyezkedése
4/28
A 20 legnagyobb bevételű informatikai cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű gyógyszeripari cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű gyógyszeripari cég elhelyezkedése
5/28
A 20 legnagyobb bevételű gyógyszeripari cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű élelmiszeripari cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű élelmiszeripari cég elhelyezkedése
6/28
A 20 legnagyobb bevételű élelmiszeripari cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű távközlési cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű távközlési cég elhelyezkedése
7/28
A 20 legnagyobb bevételű távközlési cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű energetikai cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű energetikai cég elhelyezkedése
8/28
A 20 legnagyobb bevételű energetikai cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű építőipari cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű építőipari cég elhelyezkedése
9/28
A 20 legnagyobb bevételű építőipari cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű elektronikai cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű elektronikai cég elhelyezkedése
10/28
A 20 legnagyobb bevételű elektronikai cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű járműgyártó cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű járműgyártó cég elhelyezkedése
11/28
A 20 legnagyobb bevételű járműgyártó cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű turisztikai cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű turisztikai cég elhelyezkedése
12/28
A 20 legnagyobb bevételű turisztikai cég elhelyezkedése

 

 

A 20 legnagyobb bevételű közlekedési, logisztikai cég elhelyezkedése:

 

A 20 legnagyobb bevételű közlekedési, logisztikai cég elhelyezkedése
13/28
A 20 legnagyobb bevételű közlekedési, logisztikai cég elhelyezkedése

 

 

A 200 legnagyobb bevételű cég elhelyezkedése:

 

A 200 legnagyobb bevételű cég elhelyezkedése
14/28
A 200 legnagyobb bevételű cég elhelyezkedése

 

 

A 200 feltörekvő cég elhelyezkedése:

 

A 200 feltörekvő cég elhelyezkedése
15/28
A 200 feltörekvő cég elhelyezkedése

 

 

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése:

 

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése
16/28
A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése

A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése
17/28
A sikeres kis- és középvállalkozások elhelyezkedése

 

 

Nincs már olyan kék árnyalat, mely felhívná a figyelmet: 375+138 kontra 15-20!

 

Nincs már olyan kék árnyalat, mely felhívná a figyelmet: 375+138 kontra 15-20
18/28
Nincs már olyan kék árnyalat, mely felhívná a figyelmet: 375+138 kontra 15-20

 

 

37,1+16,3 kontra 1-3!


A különböző gazdasági hierarchia szintű városok eloszlása:

 

A különböző gazdasági hierarchia szintű városok eloszlása
19/28
A különböző gazdasági hierarchia szintű városok eloszlása

 

 

A 130. oldalon ez olvasható (nem az anyag oldalszámozása szerinti, hanem a számítógép által kiírt oldalszám szerint):

„A 430 érdemi gazdasági erőt felmutató település közül összesen 193 mutat központi szerepet, ebből (Budapesttel együtt) 33 a fővárosi agglomeráció területén helyezkedik el. A vidéki 160 centrum nagyjából 40%-a tekinthető teljes értékű, mintegy 60%-a kisebb, vagy nagyobb deficitekkel küzdő központnak. Ezek térbeli eloszlása azonban nem egyenletes, nem fedi az ország egészét, részben az ipari zónák térbeli koncentrációja, részben a szuburbanizációs-agglomerációs jelenségek következtében." (Az idézeteken belüli aláhúzások RM-tól erednek)


Ezek után miért is lenne más a munkanélküliség térképe, mint ez?

 

Ezek után miért is lenne más a munkanélküliség térképe, mint ez
20/28
Ezek után miért is lenne más a munkanélküliség térképe, mint ez

 

 

A legutolsó rajzon látható az Alföld közepén egy zöld vonal, az ún. Alföldi autóút, mely a fenti rajz barna és sárga, tehát hátrányos helyzetű kistérségeit fűzné fel!

 

A legutolsó rajzon látható az Alföld közepén egy zöld vonal, az ún.  Alföldi autóút, mely a fenti rajz barna és sárga, tehát hátrányos  helyzetű kistérségeit fűzné fel!
21/28
A legutolsó rajzon látható az Alföld közepén egy zöld vonal, az ún. Alföldi autóút, mely a fenti rajz barna és sárga, tehát hátrányos helyzetű kistérségeit fűzné fel!

 

 

Mit javasol a Magyar növekedési terv?

10. old.:

„A Terv a földrajzi kapcsolataink diverzifikálását négy irányban vázolja fel:

- Erőteljes keleti nyitás

- Erős rácsatlakozás a nagy európai exportőrökre

- Kárpát-medencei Gazdasági Együttműködés

- Visegrádi és Nyugat-Balkáni együttműködés"

Javasolja az együttműködést a Visegrádi és Nyugat-Balkáni országokkal

156. old.:
„Magyarország negyede ma azért van kedvezőbb helyzetben, mint háromnegyede, mert bekapcsolódott egy térségi integrációba. Magyarország területi és népességi negyede már a piaci átmenet elején bekapcsolódott egy olyan európai és globális integrációba, amely kezdettől fogva átlépte az államhatárokat. A dél-német, osztrák, cseh és szlovák területeket már a 90’es évek eleje óta egyre szorosabb szálakkal fűzik össze az európai és globális autóipari befektetések, melyekhez elektronikai, pénzügyi, ingatlanpiaci és szolgáltatási befektetések társulnak. Ez a dél-német, cseh, szlovák és magyar tengely, amely megteremtette Európa új autóipari gyártóközpontját." Vannak követhető minták.

 

 

Ez a dél-német, cseh, szlovák és magyar tengely, amely megteremtette  Európa új autóipari gyártóközpontját.” Vannak követhető minták.
22/28
Ez a dél-német, cseh, szlovák és magyar tengely, amely megteremtette Európa új autóipari gyártóközpontját.” Vannak követhető minták.

 

Számomra új az északi és a délkeleti irányú ellipszis!

Átfogó kitörési pontok

40. old.:
„A három átfogó kitörési pont (foglalkoztatás, otthonteremtés, és közlekedés) a tartalmas élet, a sikeres gazdasági működés általános feltételeinek javítására fókuszál …"; tehát a közlekedést, mint a három kitörési pont egyikét nevesíti.

65. old.:
„Kína iparfejlesztési stratégiáját a 12. ötéves terv tartalmazza. Az iparfejlesztés fő célkitűzései a kulcsfontosságú iparágak újrastruktúrálásának ösztönzése, az ipar optimális regionális elrendezése, …",

Az északi irányú ellipszis azaz kapcsolati igény „alátámasztása":

 

Az északi irányú ellipszis azaz kapcsolati igény „alátámasztása”
23/28
Az északi irányú ellipszis azaz kapcsolati igény „alátámasztása”

 

Forrás: nol.hu

A színek jelentése:

sötétkék – mag-Európa
világoskék – külső eurózóna
szürke – perifériális EU-tagállamok
zöld – eurozónán kívüli, de nem perifériális EU-tagállamok

A térkép részhalmazokba csoportosítja az EU országait, meg nem nevezett szempontok szerint, mely napjainkban nagyon is érthető. Szinte ismét feltalálja a Visegrádi négyeket, a „V4"-et, esetleg a „V4+"-t. Ennek nyilvánvaló oka a „V4" országok sok hasonlósága. Így ezek természetes egységei egy bármilyen Európának a mindenkori német és orosz hatalmasság között, rengeteg történelmi hasonlósággal.

21. old.:
Miért ne erősítsük kapcsolatainkat a nálunk fejlődőképesebb országokkal?

 

Miért ne erősítsük kapcsolatainkat a nálunk fejlődőképesebb országokkal?
24/28
Miért ne erősítsük kapcsolatainkat a nálunk fejlődőképesebb országokkal?

 

 

Ahogy újszerű módon fogalmaznak: „szűkebb hazánkban, Közép-Európában"

Új dolog-e ez?

„A visegrádi egyezmény létrejöttének apropóját egy középkori megállapodás adta. A visegrádi királyi palotában 1335 novemberében Károly Róbert magyar király kezdeményezésére tanácskozást tartottak III. Kázmér lengyel és Luxemburgi János cseh király részvételével. A három ország találkozójának célja az volt, hogy elsimítsák ellentéteiket és gazdasági-politikai együttműködésben állapodjanak meg Bécs árumegállító joga ellenében. Új kereskedelmi utakat jelöltek ki, hogy kikerüljék a bécsi vámot. A Buda–Brünn útvonal főbb állomásai Esztergom, Nagyszombat és Holics voltak. Buda és Brünn teljes árumegállító jogot kaptak. A lengyel-orosz kereskedelem magyarországi központja Kassa lett. Ez az együttműködés olyan sikeres volt, hogy a három királyság gazdasága ebben a korban virágkorát élte." 1

Ennek immár 676 éve! Ma is megvan az akkori Bécs megfelelője.

„Ennek az együttműködésnek a felújítására került sor 1991. február 15-én. Ekkor írta alá a Visegrádi Nyilatkozatot Václav Havel, a Csehszlovák Köztársaság köztársasági elnöke, Lech Wałęsa, a Lengyel Köztársaság elnöke és Antall József, a Magyar Köztársaság miniszterelnöke. 1993-ban Csehszlovákia kettészakadásával vált négytagúvá a Visegrádi Együttműködés. Eredetileg Románia is szerepet vállalt volna az együttműködésben, azonban a marosvásárhelyi fekete március és a bányászjárások után Ion Iliescu közölte, hogy országa nem vesz részt a V4-ek munkájában." 2

Ez pedig 21 évvel ezelőtt történt. Az idők során a politika ezt a kapcsolatrendszert hol hűtötte, hol fűtötte. Előnye ennek az együttműködésnek is lenne, mint minden együttműködésnek. Hasonló több is működik a világban. Nekünk közeli példa lehetne az EU-n belül a Balti-tenger mentén lévő államok együttműködése. Ezek a kapcsolatrendszerek nem valami helyett, hanem mellett kellenének!

Volt eredménye a V4-ek energetikai tárgyalásának is, mely a közelmúltban zajlott. Ezen észak-déli irányú vezetékekkel kapcsolták össze az érintett országok hálózatait. Lenne hozadéka annak az észak-déli konferenciának is, amely a V4 országok gyorsforgalmi út hálózatainak észak-déli elemeit hangolná, hangolhatná össze.

A Magyar növekedési terv javasolja a Kárpát-medencei Gazdasági Együttműködést

156. old.:
„Magyarország felzárkózásának e másik földrajzi kulcsa a Kárpát-medence teljes gazdasági integrációját teszi szükségessé, ami a közlekedési és humán infrastruktúra fejlesztése mellett az élet minden területére kiterjed majd.

A Kárpát-medence természetes integrációs egység – a korábbi kereskedelmi, majd vasúti hálózatok alapján alakult ki e három kör-, és a politikai, piaci és közlekedési gátak leomlása után helyreállhat a Kárpát-medence természeti és természetes egysége."

157. old.:
„ez a Kárpát-medence rejtett növekedési forrása, történelmileg sok eltérő nyelv, kultúra, vallás, értékrend jött létre és élt együtt e területen. A gazdasági integráció előrehaladásával megnyílnak ezek a rejtett kulturális források, hatnak egymásra, gazdagítják egymást: ebből többlet növekedési-, és felzárkózási forrás érkezik minden ország, így Magyarország számára is."

161. old.:
„Magyarország történelmi határain belül a múltban a helyi összeköttetések a jelenleginél tágabb térséget átfogó, egységes rendszerben alakultak ki, funkcionális szempontból hasznosak voltak. Hiányukban elszegényedett a határövezet mindkét oldala. Visszaállításuk várhatóan szolgálni tudja a nagyobb léptékű uniós térszervezés céljait is, és előnyt jelent mindegyik szomszédos állam számára."

Végül két javaslatot ötvöz:

158. old.:
„A magyar gazdaság Kárpát-medencei szerepe abban áll, hogy kihasználva centrális elhelyezkedését, és építve Budapest, valamint néhány vidéki nagyváros növekedési csomópont (hub) szerepére, a Baltikumtól az Adriáig terjedő új európai növekedési övezetbe a Kárpát-medencét szervesen bekapcsolja."

„Ez a két kiemelt terület a térségi infrastruktúra összehangolása, valamint az egységes munkaerőpiac megteremtése."

Új dolog-e ez?

Trianon előtt is, után is, tudták elődeink és tudjuk mi is, hogy a Kárpát-medence egy gazdasági, egy földrajzi, egy vízügyi stb. egység függetlenül attól, hogy területén hány ország van.

Javasolja a „Határon átnyúló városi együttműködéseket – a közép-kelet európai új metropolisz térségeket"

 

Határon átnyúló városi együttműködéseket – a közép-kelet európai új metropolisz térségeket
25/28
Határon átnyúló városi együttműködéseket – a közép-kelet európai új metropolisz térségeket

 

 

A rajzon kiemelt a „Miskolc-Ózd-Kassa" és a „Szeged- Temesvár (-Szabadka)" metropolisz térség. Kassa Szlovákia, míg Temesvár Románia 2. legnagyobb városa. Közöttük húztam be az ún. Alföldi autóutat, az Alföld elmaradott térségeit felfűzve, amely a legutolsó rajzon zöld vonalként látszik.

Ez egy nagy lehetőség lenne a korábban pólus-városoknak nevezett magyar településeknek, mint amilyen Győr, Debrecen, Szeged, Pécs. Trianon előtt ugyanis a főváros ellenpólusai nem ezek a vidéki nagyvárosok voltak, hanem a határon kívül rekedt valódi nagyvárosok, mint pl. a mai Temesvár 400 ezer fős lakossággal, nagy egyetemmel és nemzetközi repülőtérrel. De ugyanilyen volt Pozsony, Kassa, Nagyvárad és Újvidék is. Ezek az ábrázolt városcsoportok vehetik csak fel a gazdasági versenyt az 5 milliósra elképzelt Budapesttel, melyre az országnak nagy szüksége lenne.

A kapcsolatok javulásához azonban pénz kellene, melyet a fővárosi döntéshozók osztanak le. Mivel ezek az utak általában nem mennek át Budapesten, könnyen megkaphatják a fővárosi leminősítést: van ezeknél fontosabb út. Ha a kapcsolat kiépítéséhez nem lesz pénz, akkor az előbbi térkép csak egyike lesz álmainknak.

Új dolog-e ez?

Régen ez így volt, ezek a városok Trianon előtt a legtermészetesebb módon működtek együtt. Trianon után csak vissza kellene állítani az azt megelőző kapcsolatrendszert. Visszaállítani a felhagyott, elvágott utakat, újraépíteni a felrobbantott hidakat, ahogyan az igazi kapitalizmusban volt.

Mik a veszélyek?

31. old.:
„Prága-Bécs-Pozsony-Budapest négyszög."

Nem kellene fővárosokra torzítani a V4-et, mert az országokról és nem a fővárosokról szól!

132. old.:

„A településhálózat egyértelmű központja a főváros. Budapest kiemelkedő világvárosi funkciója révén a településrendszer centrális elemeként sokoldalú nemzetközi várossá, metropolisszá, környezetével együtt pedig metropolisz térséggé fejleszthető, fejlődése, innovációt kisugárzó hatása az ország településhálózatának egésze tekintetében kifejezett előnyökkel jár." Ismét megjelenik a régi ámítás, mely ide juttatott bennünket.

Van-e esélye a torz térszerkezet módosításának?

Igen, ha a pénzosztáskor is a fenti elvek érvényesülhetnek, nemcsak a szólamok szintjén.

Az ország úthálózata a térszerkezet egyik alapja, egyik eleme, egy a sok közül. Ha más szakmák is átgondolnák azt, hogy ki és mit tehetne a torz térszerkezet módosítása érdekében, akkor nyilván hamarabb célba érhetnénk.

Homogén térszerkezet kellene, amely igyekszik homogén viszonyokat biztosítani az ország bármely pontján. Senki sem tagadja, hogy mind a magyar főutak, mind a magyar autópályák Budapest-központúak. Az autópályákat annak idején a sugaras úthálózat megszüntetése céljából kezdték építeni. A cél jó volt. A sugaras vasúthálózat, a sugaras főúthálózat után létrejött a sugaras autópálya hálózat, mindez Budapest érdekében.

Nem kellene a homogén térszerkezethez egy új magyar úthálózat?

A V4 országok gyorsforgalmi úthálózati elemei közül épülnek a kelet-nyugat irányúak, a legfejlettebb európai, az előbb mag-európai országok érdekei szerint. Nem épülnek viszont a „V4" országok gyorsforgalmi alaphálózatának észak-déli irányú elemei, mert ezek „csak" a „V4" országok érdekei. Ezek pedig szükségesek lennének az egymás alatt és felett elhelyezkedő „V4" országok összekapcsolódásához, mivel azok így helyezkednek el.

Az anyagban többször említésre kerül, hogy az érintett országok infrastrukturális elemeit össze kell hangolni. Egy hangolódási lehetőség lenne a „V4+" országok észak-déli konferenciája, az autópálya, autóút elemek összehangolására. Hasonlóan ugyanezen országok észak-déli irányú energetikai vezetékeinek nemrég megkezdett összehangolásához.

Az ilyen irányú célokról írtam az alábbi dolgozatomban.

Egy „V4" észak-déli gyorsforgalmi úti konferencia eredménye lehetne a magyarországi észak-déli irányú gyorsforgalmi útjainak alaphálózata, amely hasonló lenne az alábbihoz. Természetesen a piros vonalaknak igazodnia kellene az országtól északra és délre lévő hasonló vonalakhoz. Itthon sincs már vita a kelet-nyugat irányú autópályákat illetően. A térképen ezek kék színűek.

 

Itthon sincs már vita a kelet-nyugat irányú autópályákat illetően. A térképen ezek kék színűek.
26/28
Itthon sincs már vita a kelet-nyugat irányú autópályákat illetően. A térképen ezek kék színűek.

 

 

Egy előbbihez hasonló ábra lenne a magyar úthálózat alaprendszere. A fejlett országok már a 2000-es évek elejére kidolgozták alaphálózatukat, amely szintén kelet-nyugat és észak-déli irányú vonalakból áll. Nyilván nem kell felbontani az ettől eltérő irányú autópályákat, mint pl. az M7-et.

Mára már kielégítettük a fejlett európai országok azon kívánságait, hogy Magyarország számukra - a nekik fontos irányokban - átlósan átjárható legyen, hiszen a határig érnek az M7 és az M3, az M1 és az M5 autópályák is. Így készen van a két nagy autópályás átló: az M7-M0-M3 illetve az M1-M0-M5. Ezzel számukra elérhető lett Németország felől a Balkán és Olaszország irányából a volt Szovjetunió.

Az előbbi gyorsforgalmi utas alaphálózat elfogadása után besűríthető lenne a meglévő nem autópályákat felhasználva. Az alábbi ábrán pirossal látható a gyorsforgalmi hálózat, kékkel pedig az azt besűrítő hálózat. A kék vonalakat igyekeztem észak-déli és kelet-nyugat irányúnak felvenni. Kismértékű eltérések azért vannak, mert ezeket meglévő utak nyomvonalán vettem fel úgy, hogy átmenjenek azok a meglévő és tervezett autópálya csomópontokon, dunai és tiszai hidakon, illetve meglévő és tervezett határállomásokon.

 

Pirosak a gyorsforgalmi hálózati elemek, kékek a 90 km/óra tervezési  sebességű külterületi utak, a K90 jelű utak, (jelenleg főutak és  mellékutak), míg a többi 70 km/óra tervezési sebességű – a K70 jelű -  részhalmaz lenne.
27/28
Pirosak a gyorsforgalmi hálózati elemek, kékek a 90 km/óra tervezési sebességű külterületi utak, a K90 jelű utak, (jelenleg főutak és mellékutak), míg a többi 70 km/óra tervezési sebességű – a K70 jelű - részhalmaz lenne.

 

 

Pirosak a gyorsforgalmi hálózati elemek, kékek a 90 km/óra tervezési sebességű külterületi utak, a K90 jelű utak, (jelenleg főutak és mellékutak), míg a többi 70 km/óra tervezési sebességű – a K70 jelű - részhalmaz lenne. Mint látható, Nyíregyházán ugyanolyan úthálózat lenne, mint Szombathelyen! Természetesen megmaradnak az ábrázoltakon felül a már ma is főutak - erről részletesen írtam a „Nyomuló centralizáció a hálózatfejlesztésben" című tanulmányomban, amelyben bőségesen bemutattam a KSH legfrissebb grafikonjait, melyek igazolják Magyarország területi, fejlettségbeli kettészakadását. 

A hazai 30.000 km hosszú, nem autópályás úthálózat, a jelenlegi főutak és mellékutak a megszűnés szintjére süllyedtek elhanyagolásuk miatt. Sajnos súlyos árat fizettünk a hazai autópálya-hálózatért! Felújításuk után viszont kaphatnának hálózati szerepet. Természetesen a K90 hálózat gazdagodásunk ütemében továbbfejleszthető.

A legutolsó rajz szerinti úthálózat demokratikus, mert az ország minden pontján teljesen azonos utazási feltételeket biztosít a magyar úthasználóknak. Ahogyan ugyanők azonos TV műsorokat nézhetnek, azonos módon juthatnak internethez, nagyáruházhoz, stb.

Mindenképpen javaslom az úthálózat-fejlesztési tervek készítési és megvalósítási szempontjául az eddig figyelmen kívül hagyott területfejlesztési szempontok figyelembe vételét, mert csak így dolgozható le az ország kettészakadása. Javaslom a 2011-ben elfogadott megalomán úthálózat-fejlesztési terv helyett az előbbiek megvalósítását anyagi lehetőségeink függvényében.

dr. Rigó Mihály
okl. erdőmérnök, okl. építőmérnök
Szeged, 2011. december 5.


Jegyzetek:

1: wikipédia

2: wikipédia

Kapcsolódó oldalak:

Nyomuló centralizáció a hálózatfejlesztésben

Vélemények (11)
pesti civil
2012.06.26.
13:42

Kedves alfoldi2011! Már mért lenne Budapest elviselhetetlenül nagy ebben az országban? Szerintem meg pont, hogy megfelelő méretű. Budapesten és a környékén több mint 3 millió ember él! Tudja hogy ez mekkora tőke és beruházás vonzó erő? Ha ez nem lenne Magyarország le húzhatná a rolót, mert Debrecent, Miskolcot, Szegedet meg a többi "nagyvárosunkat" a hajunkra kenhetjük. Még hogy rákos daganat? Meg vízfej? Ugyan már hiszen ez a "tumor" eteti az országot, az ÖN jó Magyar vidékét. A GDP 38%-át és az állam adóbevételeinek több mint felét Budapest adja. Elvonni? Mit és kitől? Pont, hogy Budapesttől vonnak el szinte minden fillért. A Budapesten keletkezett személyi jövedelemadó alig 5 százaléka marad helyben és még azon is kénytelenek megosztozni a kerületek és főváros. Igen operáljunk, de ne a szívet, hanem a testet. Azzal van a gond.

alfoldi2011
2012.06.27.
08:56

@pesti civil: Ezt is köszönöm! Az adatok nagyon jók. Szerintem ezek is a vízfejból voltból következnek, abból erednek, ezek súlyos következményeként. Ha 3 millió megtermeli a GDP 38%-át, akkor 1 millió bp-i 13%-ot. Ha a maradék 7 millióra jut a GDP 100-38= 62%-a, akkor 1 millió vidéki a GDP 9%-át állítja elő. A 13 és a 9 nagyon közel van egymáshoz, melyhez tessék figyelembe venni észak-kelet-Magyarországot és dél-nyugat-Magyarországot, melyek ugye nem a GDP kitermelésről híres területeink. Erre felé inkább segélyért nyújtják az emberek a kezüket. Ha a vidékre jutó 62%-ot az előbbiek szerint csak 6 millió körüli ember termeli meg, akkor 1 millió vidéki adja a GDP 10%-át, tehát még kisebb a különbség, miközben minden másban óriási! Miben nagy a különbség? Autópályákban, színházakban, kórházakban, sokféle iskolában és főleg a munkahelyek és ezzel a lehetőségek számában! Így már nem is áll ez a vidék rosszul a GDP és a GDP termelés feltételei tekintetében. Az írásomban lévő képeket szívekedjen megnézni. Minden Budapesten van, mint ahogyan minden döntéshozó és pénzosztó is, akik erősen be tudják folyásolni a "tőkevonzó" és "beruházást vonzó" erőt. Mintha az autót gyártó robotoknak nem lenne tök mindegy, hogy az a csarnok, melyben dolgoznak éppen hol áll! De a csarnok valami matt nem juthat ki Budapestről. Kifelejtettem, hogy a közpénzek lenyúlásában is vezet a főváros. Sehol nincs olyan hegyvidéki városrész, amely miatt újra kell rajzolni a mesekönyveket. Hiszen, amit azokban a kacsalábon folyó háznak neveznek, putri ahhoz képest, amit a közpénzek lenyúlásából össze tudnak egyesek rakni. Az adó pedig a fizetések különbsége és a munaklehetőségek miatt ismét a vízfej következménye. Az SZJA tehát éppen a betegséget igazolja, mint a láz. Miért mennek vidékról Budapestre dolgozni? Ugyen nem kell nagy ész a válaszhoz. Szerintem a felsorolt "nagyvárosok" egyike sem akar Budapest méretű lenni. Lehet, hogy nem tetszik elhinni, de öröm a fővárosból végre hazaérni. Valami miatt az etetés sem stimmel. Én azt látom, hogy a zöldséget, a gyümölcsöt, a húst nem a metró alagútban vagy a "híres" Váci utcán termelik és viszik Mátészalkára, hanem esetleg fordítva. Nem tetszik gondolni? Budapest fővárosi olimpiáról, stadionokról, luxus hidakról, metrókról, alagutakról ábrándozik, ugyanakkor tessék megnézni ezzel szemben mit nevez még lakóháznak a vidéki magyar, mint az EU "büszke" tagja. Ha a szív hasonlatnál maradunk, ám legyen, de a szükségesnél nagyobb szív súlyos betegség.

pesti civil
2012.06.27.
13:31

@alfoldi2011: Bocsánat ha félre érthető voltam, de a 3 milliót a Budapesten és annak agglomerációjában lakó népességre értettem. A konkrét adatokat sajnos nem tudom, de úgy kb az országban 3 és fél millióan dolgoznak, akik közül ténylegesen úgy 2 millió hat-nyolc százezer adózik rendesen. Budapesten kb 1 750 ezer ember lakik (bár egyes becslések szerint a be nem jelentett albérlők és az egy munkahétből öt napot itt tartózkodó, de hivatalosan vidékre bejelentett emberekkel együtt ez kb. 2 millió fő.) Így vidéken 8 millióan laknak. :-) De ennyit a számokról. Nagyjából ez úgy néz ki, hogy az országban található három és fél millió munkahelyből úgy kb másfél millió található Budapesten és további fél millió Pest megyében a maradék meg vidéken. A GDP 38-át az itt Budapesten lévő cégek, vállalkozások, a még megmaradt gyárak és természetesen a munkavállalók termelik meg kiegészülve a különféle szolgáltatásokkal, amik ezt a hazai viszonylatban rendkívül sűrű (már-már túlzsúfolt) városi lakosság óriási igényeit igyekszenek kiszolgálni. A SZJA befizetés ilyen mértékű torzulása a Budapesten található koncentráltabb, több hozzáadott értéket előállító munkahelyek sokaságából adódik. Igen nagy a különbség, de ez nem Budapest hibája, hiszen más országokban is természetes, hogy sajnos vannak gazdagabb régiók meg vannak szegényebb területek. Igen szinte minden Budapesten van, mert ez az ország pénzügyi, kereskedelmi, politikai, gazdasági és még sok-sok minden központja. Csak úgy mint Ausztriában Bécs, Szlovákiában Pozsony vagy Szerbiában Belgrád. Magyarország sajnos nem olyan gazdag, mint Németország, aminek szinte minden régiója fejlett és a főváros Berlin mellett van egy pénzügyi, banki központ Frankfurt, egy kereskedelmi fellegvár Hamburg vagy egy ipari központ mint a Ruhr-vidék. Az autógyártó robotokat Győrben, Esztergomban és Kecskeméten keresse ne itt Pesten. :-)Sajnos az "etetés"-re már nem lehet ráhúzni azt a régi sablonszöveget hogy a "vidék eteti a fővárost". Ennek oka egyrészt, hogy rendkívül sok terményt és terméket már külföldről hoznak a pesti boltok és hipermarketek polcaira, mert olcsóbb mint a MAGYAR, mert sajnos megtehetik azt, hogy előállítási költség alatt eladásra kínálják és ezzel sajnos a magyar gazdák nem tudnak versenyezni és tönkre mennek. A budapesti olimpia úgy hülyeség ahogy van. Nálunk sokkal nagyobb és gazdagabb országoknak is nagy erőfeszítésébe kerül egy ilyen világmérető sportesemény megrendezése. Stadion most speciel Debrecenben épül és ha jól tudom Debrecen nem Budapesten van. Sose értettem mi köze van egymáshoz ahhoz hogy Budapesten szükség volna még több metróra, új hidakra(amelyet mellesleg sok vidéki is használna) és eközben meg borsodban és a nyírségben kartonokból és mindenféle anyagokból összetákolt "házakban" húzzák meg magukat az emberek. Igen nagy probléma, hogy ilyen van, de erre kéne lenni egy külön szociális vagy akármilyen irányultságú szervezet vagy a helyi önkormányzat, aki épp most kapott egy-két milliárdot a falu főterének rekonstrukciójára. Abból a pénzből talán futná néhány tucat takarosabb ház felépítésére is a rászorulóknak. És talán hasznosabb is lenne mint a csilli-villi műmárvány a kis posta előtt. És a szív köszöni szépen jól van, még dobog. A kérdés, hogy meddig?

alfoldi2011
2012.06.27.
17:22

@pesti civil: Akkor próbáljuk az új számokkal. azt tetszik írni, hogy 3,5 millió munkahely van az országban, melyből 1,5 millió a fővárosban és 2 millió a vidéken. Ez számomra már így is borzasztó megoszlás. Még elfogadhatatlanabb akkor, ha hozzáteszem, amit tetszik írni: Bp-en 1,5 millió munkahely jut 1,75 millió lakosra, míg vidéken 2,0 millió munkahely jut 8,00 millió lakosra. Budapesten majdnem 1:1, míg vidéken 1:4 az arány! Ez sem inhomogenitás? Nem feltúnő az, hogy a rendkívül kevés munkahely megoszlása, szétoszlása nagyon szélsőséges. Tetszik írni az SZJA-val kapcsolatban, hogy "igen nagy a különbség, de ez nem Bp. hibája". Hanem kié? Mátészalka akarta így? A robotok alatt az emberieket is értem. A banki, a biztosítói stb. robotok is robotok. Ezek munkáját Mátészalka is el tudná végezni. Mégsem. A magyar gazdák tönkretétele szükséges ahhoz, hogy földjeiket üveggyöngyért meg lehessen venni. Meg kell mutatni a parasztnk, hogy bármibe kezd legelni fog. Menjen csak el a kedve a melótól! Ugyan miből tudná hitelezni a magyar gazda az önköltség alatti árat? Miért tetszik ezt az aljasságot természetesenek venni? A metrők és a viskók közötti kapcsolat szoros. A pénz a kapcsolat. Az egyik helyen minden, és bármi, míg a másikon semmi. Erről írtam. A rajzokon lévő munkák mind csak a fővárosban végezhetők? Mégis ott vannak! Miért? Az eddig ide benyomott rengeteg pénz miatt. A gond az, hogy a vízfej egyre több pénzt kér, étvágya fokozódik. Nyerő helyzetbe kerülni Béccsel szemben, a régi budapesti vágy. Ez már eddig is nagyon sokba került, Budapest mégsem lett Bécs. A városok versenyét az ország pénzéből, mondván a mátészalkai is használja majd a 12-es metrót. Nem lett Bécs, és valószínűen nem is lesz. Budapest Bécsből nézve is Balkán. Az okot és az okozatot most sem lenne szabad összekeverni. Írásából mintha az látszana, hogy nyűg a vidék a fővárosnak. Csak meg kellene csinálni Budapestországot, a környező resztlit meg odanyomni a trianoni győzteseknek. A budapestiek zöme vidéki, utánpótlása most is onnan ered. Attól okosodnak meg, hogy átlépik a városhatárt? Nem lehetnének okosok otthonukban, vidéken, egy homogénebb Magyarországon? Én az aránytalanság, az inhomogenitás csökkentését szeretném javasolni ezért mutattam rá a torz térszerkezetre.

pesti civil
2012.06.28.
13:57

@alfoldi2011: Igen ezek a valós számok. Egy kicsit árnyalnám a képet, mert ez a 3és fél millió munkahely úgy kb öt és fél millió emberre jut, ugyanis van közel két millió munkaképes kor előtti (18 év alatti) és van kb két és fél millió munkaképes kor utáni (62 evésnél idősebb) ember. Így már nem 1,75 millióra jut 1,5 millió munkahely hanem csak kb 700 ezerre. Ugyanez vidéken a 8 millió helyett csak kb 4és fél millióra jut a 2 millió munkahely meg értelemszerűen a fennmaradt 800 ezer fővárosi munkahely. Így már azért csak nem olyan rossz a helyzet nem? :-) Mint már írtam azért van zömmel minden Budapesten minden mert egyrészt ez az ország fővárosa és másrészt a város rendkívül kedvező helyzetéből adódóan az ország legtávolabbi pontja is elérhető 3 órán belül. Ezzel szemben a román határ melletti Mátészalkáról pl Zalaegerszeg cirka 6 órás út. Az országon belüli elhelyezkedés sokat számít. Ezért van az, hogy kelet és közép Szlovákia nem Pozsony hanem Budapest vonzáskörzete. Nem vettem természetesnek a magyar gazdák tönkretételét, de azt Ön sem gondolhatja komolyan, hogy majd a mezőgazdaságból (amely a nemzeti össztermék (GDP) alig 5%át adja) fog megélni az ország? Természetesen rossz hogy hanyatlik a mezőgazdaság és a még abból élő emberek helyzete kilátástalan, de ezért megint nem Budapest a hibás. Azért volt itt egy Torgyán József is, meg kárpótlás, ellenőrizetlen földosztás stb. Ez nagyon összetett probléma. Hát igen a pénz, mely kapcsolatot jelent egy világváros alapvető működéséhez elengedhetetlen közlekedési eszköze és a magyar vidéken az ingatlanok kb 5-6 %át kitevő normális életre alkalmatlan "házai" között. Volt szerencsém elolvasni az írását és fogadja minden elismerésem. Ritkán olvastam ennyire aprólékos, minden részletre kiterjedő komplett vidékfejlesztési programot/dolgozatot. Látszik, hogy tényleg érdekli és a szívén viseli a jobb sorsra érdemes magyar vidék ügyét. Gratulálok. El is olvastam a művet és még nekem egyszerű pesti embernek is tetszett és mindenféleképpen tovább gondolásra érdemesnek tartom azt. Két dolgot nem igazán értek benne. Szép és jó dolognak tartom ezt határokon átívelő Szeged-Szabadka-Arad és Temesvár közötti együtt működési és együtt fejlődési megállapodást, de hogy ezek a városok együtt egy "metropoliszt" alkotnának? Elég merész dolog egy ilyet leírni 4 olyan városról, amelyek keresztben hosszában alig 6 km "szélesek és amelyek majd 100 km-re vannak egymástól. Nekem ezek inkább kicsi városoknak tűnnek jó távol egymástól a Dél Alföldi síkságon. A másik dolog ez az Alföldi autóút. Kérdés: mit nyernek az Alföld szegény részei, ha egy 2X2 sávos autópályával összekötik őket egymással, Temesvárral és Kassával? Az autópályáknak pont az a célja, hogy a szegényebb területeket összekössék a fejlett központtal, hogy esetleg a jó elérhetőség miatt a központi helyet nem igénylő gyárak vagy cégek a szegényebb régiókban építsék fel új székhelyüket, gyártóbázisukat, lehetőleg a központtal (Budapesttel)jó összeköttetésben lévő autópályák mentén lévő ipari parkokban. De az Kassa és Temesvár duó melyike fog az alföldi szegényebb régióknak fellendülést hozni? Főleg úgy, hogy trianon óta egyik sem az anyaország része? Így van Budapest nem lett Bécs. Hála a jó Istennek. Volt szerencsém Bécsben járni tavaly nyáron és bizony semmiért nem cserélném el az ottani állapotokat az itteniekre, mert Budapest egy igazi város, amely bizony barátságos, él, lélegzik és nem olyan steril műkatyvasz mint Bécs. Nem nyűg a vidék Budapestnek, hiszen nagyrészt a vidéknek, a vidéki embereknek (és a zsidóknak) köszönhető mind az az épített, építetlen és természeti érték, amely azzá tette Budapestet, ami ma látható. Budapestre mindnyájunknak büszkének kéne lenni, pestinek, budainak, vidékinek egyaránt, mert mindmáig ez a legnagyobb és legnagyszerűbb dolog, amit mi MAGYAROK felépítettünk. Hiába vannak szép falvaink, mert abból van több száz. Ha egyet láttunk mindet láttuk. De olyan város mint Budapest nincs még egy az országban. Itt mindenki ott hon lehet bárhonnan is jött. Ez a város befogad, ha már mindenhonnan kitaszítottak. Ha megkérdezünk egy külföldit, hogy mi is jut eszébe először Magyarországról, akkor vagy azt mondja hogy Puskás vagy gulyás, de még azért sokan a Budapest szót is kiejtik a szájukon. Talán nem véletlenül.

alfoldi2011
2012.06.28.
21:50

@pesti civil: Jó, menjünk tovább az Ön újabb számaival, de valami a számításában nem stimmel, hiszen: nem munkás korú 2+2,5= 4,5 munkás korú 9,8-4,5= 5,3 munkás korúak aránya 5,3/9,8= 54 % (1) (2) (3) (4) Bp. 1,8 1,0 1,5 1,5 vidék 8 4,3 2,0 0,5 5,3 3,5 (1): lakosság száma (2): ezen belül a munkás korúak az 54%-os arány szerint (3): a munkahelyek száma (4): az egy munkás korúra jutó munkahely száma Az arány még így is HÁROMSZOROS. De miként is lehetne másként, tessék szíves ránézni az írásomban lévő képekre. A képeken jól látszik, hogy a munkahelyek zöme Bp-en van! Minden számítás nélküli nyilvánvaló aránytalanság ez. Minden a munkahelytől függ, mindennek alapja a munka, mivel itt kap a szerencsés ember pénzt, amiből azután eszik, lakik, színházba megy stb. A munkahely létesítéséhez pedig a sokféle inhomogenitást meg kellene szüntetni. Hasonlóan pl. a mobilok vételi képességéhez, mely ma már majdnem azonos az ország majdnem teljes területén. Pozsony, Bukarest, Párizs, London sincs az ország majdnem közepén, tehát kissé sántít, amit írni tetszik. Az energianövények termelésével, a tisztességes felvásárlási árakkal, a valóban minőségi mezőgazdasági termékekkel az 5%-os GDP változhat. Miért is akar itt annyi külföldi földet venni? Csak itthon nézik le, kezelik le a földet. (Ennek okát az előző levelemben leírtam.) A GDP ma már nem az a mutató, mellyel minden kifejezhető. Sőt, a GDP az állandó növekedés és nem a fejlődés mutatója. Az állandó növekedés pedig, mint tudjuk, fenntarthatatlan, a természeti kincsek végessége miatt. Elavult, túlhaladott mérőszám! Igen, a mezőgazdaságot összetett problémává sikerült tenni. Szerintem nagyon kicsi a lakhatatlan ingatlanok 5-6%-os aránya is, melyet írni tetszik. Az egyszerű szegedi ember köszöni az egyszerű pesti ember gratulációját! Ma a világban folyik a települések versenye. Szeged, de Pécs, Debrecen, Győr sem, Budapestre nem számíthat. A megoldást a határokon kívül kell keresni, bármilyen nehéz is. Az alföldi ember ugyanazt nyerné az autóúttal, mint Budapest az autópályákkal. A budapesti döntéshozók Budapestet beültették az autópálya hálózat középpontjába, mint pókot a hálójába, nyilván nem véletlenül, hiszen lehetne autópálya csomópontban Mátészalka is. Mégsincs ot, valami miatt. Másrészt: az Alföld szegény része Ukrjana keleti széléből nézve távoli nyugat! Csak mostohaságra van kényszerítve. Temesvár Románia, Kassa Szlovákia második legnyagyobb városa. Temesvár 400 ezer fő körüli lakosságú. Két ekkora város között Európa boldogabb felén nem is kérdés az autópálya szükségessége, csak itthon vitatják. Ráadásul én csak autóutat írtam. Úgy helyes, ahogyan írni tetszik az "Az autópályáknak pont az a célja ..." kezdetű mondatban. Meg tetszett válaszolni a saját kérdését. Szerintem vidéken legalább annyi szépség van, mint Bp-en. Hol található meg Sopron, Keszthely, Eger szépsége Budapesten? Vidéken legalább annyit építettek a Magyarországon élő népek, mint Bp-en. Sajnos azzal sem értek egyet, hogy a falvaink mind egyformák, már csak a bennük élő emberek különbözőségei miatt sem. Hogyan lenne a turistának Bp-en kívüli képe, ha nem jutnak, ha nem juthat el a vidéki szépségekhez. Én a turista szótárból a Balatont sem hagynám ki. Szeretném javasolni, hogy nézze végig a Tisza, a Maros vonalát, remélem megváltozik a véleménye.

pesti civil
2012.06.29.
13:20

@alfoldi2011: Igen igaza van rosszul számoltam, mert én kereken 10 millióval számoltam, mint az ország lakossága, de sajnos mint tudjuk már nem vagyunk ennyien. Megint igazat kell adjak önnek kedves Mihály, lakosságszámhoz mérten a pesti munkahelyek száma a vidékihez képesti aránya tényleg háromszoros. De azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy Budapesten a népsűrűség 3200 fő/km2, amely több mint 30 szorosa az országos 104 fő/km2-es átlagnak . Ilyen kis területen ekkora népesség koncentráció már önmagában is teremt közel fél millió munkahelyet a hatalmas tömeg alapvető szükségleteinek kielégítésére. Ezzel szemben mondjuk Mátészalkán nem igen van ekkora forgalom. Mellesleg Mátészalka már a szocializmus idején is az elmaradott területek közé tartozott, szóval sajnos nem új keletű a kelet nyírségi kisváros hanyatlása. Mivel vidéken igen nagy területen igen kevesen laknak, tehát nem nagy a népsűrűség, így sajnos kevesebb a lehetőség is, mert nem éri meg a ritkán lakott területeken beruházni. Nem lehet nagy forgalmú és sok magasan vagy alacsonyan képzett embert igényló hatalmas gyárakat építeni ott ahol nem hogy elegendő munkaképes korú ember, de még elegendő lakosság sincs. Ezért ezek a cégek zömmel Budapesten és környékén vagy Szegeden, Debrecenben, Miskolcon, Pécsett, Győrben, Kecskeméten, Nyíregyházán vagy Székesfehérváron ruháznak be. egyszóval ott ahol az eleve magasabb lakosság és nagyobb népsűrűség esetleg autópálya található. Nem számíthatnak Budapestre? Tetszik tudni, hogy már jó ideje a hatalmas adósság alatt fuldokló "bezzeg" város Debrecent a budapesti adófizetők pénzéből finanszírozzák? Akkor még egyszer utoljára leírom, Budapest az országon belül a lehető legkedvezőbb helyen található (pont középen szinte mindentől egyenlő távolságra), így a lehető legnagyobb balgaság lenne a határhoz közeli Debrecent, Nyíregyházát vagy éppen Mátészalkát kijelölni fővárosnak. Hiába épít Pozsony akárhány autópályát a szélrózsa minden irányába, attól még az marad ami. Egy határszéli kisváros, amely nagyobbnak akar látszani mint ami, ráadásul még Bécs elővárosa is. Romániában nincsenek autópályák, Bukarest meg egy hatalmas panellakótelep hatalmas nyomortanyákkal tarkítva. Nálam ez nem tartozik bele az igazi város kategóriába csak maximum egy helyre összehordott kövek és téglák sokasága. Párizs meg London egész Európa központjai, így nem egy kategória az előbb említett városokkal. Az energianövények termesztése egyenlő a fölpazarlással ugyanis több energia kell az előállításukhoz, mint amennyi energiát adnak végül. Igen tisztességes módszerekkel változhat és nőhet kb 8-9 %-ra. De a tisztesség szó, mint tudjuk már nagyon rég nem szerepel "szent" társadalmunk szótárában. Igen folyik a települések versenye jól mondja. Ezért én elsősorban az országon belül keresném a helyzet megoldását. Le Temesvárral, le Kassával. Koncentráljunk a mi saját városainkra és ne siránkozzunk a trianoni következmények miatt. Fel a fejjel és mutassuk meg a világnak, hogy ha már így alakult, akkor mi ebben kis országban is képesek vagyunk nagyot alkotni. Először is mindenki, aki teheti költözzön be a legközelebbi városba vagy nagyvárosba. A jövő a városokban van nem a falvakban. Konkrétan most Magyarországnak egy 3 milliós Budapestre (1 milliós agglomerációval) és egy fél milliós Szegedre, Kecskemétre, Nyíregyházára, Miskolcra, Debrecenre, Székesfehérvárra, Pécsre és Győrre van szüksége, melyeknek dinamikus gazdasága, nagy belső piaca, kereslete, jó fizetőképessége, nagy GDP-je, jó infrastruktúrája és közlekedése lenne. Ha ez megvalósulna akkor Kassa, Temesvár sőt még Pozsony is csak ámulna, bámulna. Kisebb kb 100-200 ezres városok továbbá lehetnek Veszprém, Nagykanizsa, Békéscsaba, Szolnok, Eger, Siófok, Sopron, Szombathely, Kaposvár, Dunaújváros, Baja, Zalaegerszeg, Salgótarján, Tatabánya és Esztergom. A fenn maradó 1,5-2 millió ember meg aki még akar nyugodtan lakhat a falvakban. Ez olyan 80 százalék körüli városi, nagyvárosi népességarány lenne Magyarországon. És ez még nem is olyan magas mert Angliában ez az arány 94 illetve 6 százalék. Igen vidéken is rengeteg szépség és csoda van, de mint már írtam feljebb is elszórtan és némelyik eléggé megközelíthetetlen, eldugott helyen van. Nem egyformák a falvaink persze, nagyon nem. Vidéken is legalább annyit építettek, mint Pesten igaza van. A különbség csak annyi hogy itt ezt a sok mindent sokkal koncentráltabban és sokkal nagyobban építették meg. Az átlagember meg olyan hogy sokkal jobban érdekli ha valami nagy és érdekes, mint ha kicsi és érdekes. Amúgy meg volt szerencsém Szegedhez is pár éve és higyje el sokkal több, jobb és főleg szebb épített érték van az Ön városában, mint az agyonsztárolt Debrecenben vagy akármelyik másik nagyvárosunkban. Szegedet egyébként szokták a hasonló városszerkezet (az ott található sugár és körutak meg hidak) miatt kis Budapestnek is hívni. Bizony a Balaton is erősen jelen van mint a turisták egyik legkedveltebb célpontja. Arra is büszkék vagyunk. Minthogy Szegedre is.

alfoldi2011
2012.07.01.
09:31

@pesti civil: Tisztelt Vitapartnerem! Miután írásom lesodródott az első oldalról, nyilván kisebb lesz iránta az érdeklődés. Köszönöm észrevételeit. Kérem, szíveskedjen nézegetni a dolgozatomban lévő rajzokat, mert azok minden különösebb számítgatások helyett egyértelműen mutatják torz világunkat. Rákattintva a rajzokra, azok látható méretűek lesznek. Sajnos ezek a tények senkit sem érdekelnek. A fővárosi döntéshozóknak kellemetlenek, mert az eddig elrejtett valóságra engednek rálátni, a vidékieket pedig tovább szomorítják. A vidék számára ez mega a kiúttalanság. Budapestország, a városállam, hatalmas iramban épül tovább.

roland.laposi
2012.06.25.
08:58

errol a temarol es altalaban a talaltakrol az jut eszembe hogy tervezokent nem is tudom hogy kik tudnanak ekkora teruletet lefedo strukturat letrehozni - ha egyaltalan (marmint konkret szemelyek). Teruleti diverzifikacio, munkamegosztas, szerepek a telepuleseknek, regioknak es videkeknek, gazdasagi verseny, adottsagok es hatranyok - realitas annak belatasara hogy mi nem fog menni, illetve hogy neha szarbol kell varat epiteni. Abban sem vagyok biztos hogy eleg befuto es feldolgozhato informaciot kepesek lennenk menedzselni vagy sem, foleg anelkul, hogy aztan a fejlodesi iranyokra valojaban fejlesztesi penzeket koltok (kicsi es nagy, hazai es nemzetkozileg erdekelt gazdasagi szereplok) be tudnanak csatlakozni. Hiszen szamukra es altaluk generalodna mindaz ami a "tervben" benne foglaltatik. Raadasul rugalmasan, hogy viszonylag gyorsan lehessen reagalni a korulmenyek trendjenek valtozasara. Nemreg a facebook-on az urbanNext csoportban - urbanistak innen onnan - dumaltunk hasonlo temarol, illetve hogy mikepp tud a varos/teruleti tervezo szakma hozzanyulni ekkora leptekben strukturat tervezni es a helyzet az hogy maga a modszerek, metodikak es tervi mufajok sem ismertek legtobbunknek. (pedig nmi csak a megyek, regiok es a metropoliszok szintjeig jutottunk el). Nem is veletlenul persze, mint emlitettem hatalmas leptekvaltast kell felfogni es arra meretezni a melot. Mielott benyogi valaki hogy ez "hu de nagy baj" azert mondanam, hogy a keresztmetszet a 30-40 kozotti teruleti tervezest, varostervezest tanult, az orszag valamennyi egyetemerol kikerult fiatalokrol beszelunk, akik azert mar dolgoznak vagy tiz eve, szoval eppen tudhatnank is hogy kene, de megsem tudjuk. Ezert kicsit elgondolkodtat mennyire semmit sem tudok sem a novekedesi tervrol, sem arrok hogy hogyan keszult - tul sokaig nem keszulhetett mondjuk leven jelen komranyzat altal elfogadott - es hogy vajon azok akikre alapozodna, azaz a gazdsagi szereplok (es mint individuumok termeszetesen emberek is :-) ) tudjak mihez kene igazodniuk? ui: ja es kiskoromban erdesz akartam lenni :-) hogy bokoljak a szerzo fele is!

alfoldi2011
2012.06.26.
11:14

@roland.laposi: Köszönöm! Szeretném azonban, ha az alapkérdésre kapnék választ: fenntarthatónak, fejlesztendőnek tartják-e mértékadó szakemberek az ország ilyen mérvű gazdasági, életminőség-beli kettészakítását, mint amilyen az idézett rajzok alapján nyilvánvaló? Vagy másként: megengedhető-e ekkera inhomogenitás ebben a kis országban, mely Közép-Európa szívében fekszik? Budapest már Trianon előtt is nagy volt az országhoz képest, még elviselhetetlenebb méretű, és főleg arányú lett Trianon után. Miközben ez hatalmas áldozatába került már eddig is az országnak, az igyekezetek következményeként létrejött egy vízfej, mely sajnos egyre több energiát akar elvonni, elszívni környezetéből, akár egy rákos daganat. Etetjük tovább ezt a tumort? Operálunk vagy nem?

Hartmann György Sándor
2012.06.27.
09:23

@alfoldi2011: Erről a hozzászólásról a következő jutott eszembe, igaz már régen, de megtörtént: Országos cégnél dolgoztam és az egyik vidéki (vezető állású) kollegának, ha már nem volt más érve, mindig a következőket modta. Ezeknek a k... pestieknek még abban is szerencséjük van, hogy az évi átlhőmérséklet Pesten két fokkal magassabb. Ryhe

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.