Épülettervek/Tervpályázat

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

1/6

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
1/6

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
Épülettervek/Tervpályázat

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

2022.07.21. 11:38

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szigetszentmiklós, Magyarország

Építészek, alkotók:
TSPC, FINECUT

Címkék:
közlekedés, tervpályázat

Szigetszentmiklós HÉV-megálló és környékének megújítása

URL:
TSPC

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Generáltervező: TPSC Kft.

Felelős tervező: Kádár Mihály, Pálffy György

Építész tervező munkatársak: Aboudeif Abdelrahman, Bóta Andrea, Gyovai Benjámin, Ozsváth-Klenik Annamária

Látványtervezés: Csörsz Judit, Tornyi Dávid

Költségvetés: Kovács Erzsébet, Péter Éva

Úttervezés: Egyed András

Tartószerkezet: Jancsó László

Projektmenedzser: Szova Ákos

Tájépítészet: FINECUT, Zsigmond György

Márciusban írt ki tervpályázatot a BFK Nonprofit Zrt. a szigetszentmiklósi H6-os HÉV megállójának és környezetének megújítására, melyre 12 pályamű érkezett. A TSPC pályaművének parkolóház épületét a közvetlen közelben található úszóláp formavilága ihlette meg.

A TSPC koncepciójának célja egy olyan közlekedési csomópont és parkolóház kialakítása volt, amely funkcionálisan a kor és a környezet követelményeinek is megfelel. A terv egyszerre rendezi és alakítja a HÉV-vonal környékét. A parkolóház és a köré épült park építészeti kialakítása az állomás közvetlen közelében található úszóláp formavilágát idézi meg. A Ráckevei Duna-ágon található ugyanis Európa második legnagyobb úszóláp-együttese.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
5/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A terv kidolgozásánál jelentőséget kapott a Gyári úti József Attila lakótelep elhelyezkedése és közlekedéshálózata. Az 1950-es évek végén épült lakótelep a Csepel Autógyár dolgozóinak készült, meghatározó elrendezésű, szocreál épületegyüttesről van szó. A parkolóház terve a meglévő építészeti környezet tiszteletben tartása mellett kívánja fejleszteni a terület megjelenését.

A parkolóház kialakításál fontos volt, hogy a területen találkozó, különböző közlekedési módok egymástól elkülönített, biztonságos útvonalakon kapjanak helyet, a lehető legkevesebb kereszteződéssel. A tervpályázat során nagy hangsúlyt kapott a biztonságos kerékpárút létrehozása. Szigetszentmiklóson keresztülhalad az EuroVelo kerékpárhálózat, így koncepcionálisan fontos volt ezt az úthálózatot összekötni a városi hálózattal.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
4/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

Közösségi közlekedés szempontjából a területet a HÉV-vonal és az annak elérését biztosító busz járatok határozzák meg, így az átszállás miatt intenzív gyalogosforgalom alakul ki.

A körforgalom kialakítását kihasználva, a parkolóházhoz vezető bekötőutat autóval mindkét irányból meg lehet közelíteni. A négyemeletes parkolóházat a Gyári út, a Csépi út és az Állomás utca között alakítják ki, mely 100 parkolóhelyet biztosítana. Az épületek telepítéséből adódóan létrejön egy közlekedési csomópont, egy városi rendezvénytér és egy szolgáltatásokkal gazdagított lineáris park. A tér biztosítja a biztonságos gyalogos átjárást a HÉV állomás, a parkoló és a buszmegállók között. Télen jégkorcsolyapálya felállítására, nyáron piac és rendezvények tartására is alkalmas.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
2/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A parkolóház kialakításánál célkitűzés volt egy olyan egyszerű, gazdaságos szerkezeti megoldás, amelyet a későbbiekben a HÉV-vonal mentén más helyszíneken is lehet alkalmazni eltérő, a helyi környezeti adottságokra reflektáló homlokzati kialakítással.

A szigetszentmiklósi HÉV-állomásnál a parkolóház zöld homlokzatához a Duna közelsége adta az inspirációt. A tervezők az épületen körbefutó élő növényzet mellé mesterséges, levélformát imitáló homlokzati elemeket álmodtak meg, melyeket az épületszerkezetre applikálható műszaki textillel alakítanák ki. A textilvászon költséghatékonyan oldja meg az épület esővédelmét és árnyékolását, és sötétben mozgalmas fényjátékká varázsolja a parkolóban közlekedő autók világítását. Ez később akár minden HÉV-állomáson alkalmazható lehetne az adott területre jellemző burkolóformát használva.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
1/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A parkolóház körüli térrendezés integrálja az állomásépület funkcióit, így a kerékpártárolót, kávézót és büfét is. A park mentén, a magasperonnal párhuzamosan egy áttörésekkel kialakított zöldtető kapott helyet, mely átjárást biztosít a HÉV megálló és a parkolóház körül kialakított park között. Az úszólápra utaló, betonból kiöntött szabad forma finomítja és eltakarja a vasúti töltést. A lápos, folyóparti területek tipikus fa fajtájának, nyárfának olyan változata kerül az új telepítésbe, mely nem okoz tavasszal kellemetlenséget a nyárfavattával. A kertbe ültetett, egyszerű növények a dunai úszóláp természetvédelmi területét idézik fel.

A projektterv célja tehát, hogy a Szigetszentmiklósra látogatókat már az állomásra érkezés pillanatában megragadja a város természetközelisége és emlékezetessé varázsolja a kirándulás élményét.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.