"A XIII. kerületi városrészközpont térfalainak városépítészeti kialakítása" ötletpályázat
Építészek: van der Burgh, Sanne, García Serdio, María van Gemert, Mick Machado Silva, Renato Korényi Balázs, Z. Halmágyi Judit
Költségtérítésben részesült, illetve emléklapot vehetett át:
van der Burgh, Sanne
García Serdio, María
van Gemert, Mick
Machado Silva, Renato
Korényi Balázs
Z. Halmágyi Judit építészek, Erick van Egeraat Associated Architects (EEA) - Budapest
Műleírás
Alkalmas-e egy közlekedési csomópont, hogy a kerület központjává váljon?
A helyszínen útvonalak metszéspontjában: eltérő sebességű „ haladás" zajlik…..
Gyalogos, gépkocsi, teher, metró és villamos dinamikájával állunk szemben…..ill….áll szemben látszólag egy köztér találkozási helyen – levés elképzelt idill-je, nyugalmával szemben…
Vagy éppen a nyüzsgés, forgalom, látványosság, gyorsaság az elérhetőségben, a "mindent egy helyben kapni" legújabb városi igény megtalálása az, ami a friss megközelítését a problémának jelenti…..és jelölheti ki egyben a hely identitását.
E területen a (lég)térnek, vagy űrnek kettős jellegtelen-jellege van: a csomópontban a városi térfalak eltérő minősége és távolsága miatt széteső, míg a Duna irányában a közlekedési útvonalat övező foghíjas térfalnak és zöldsávnak viszont erős húzása van.
Lényegében a hatalmas “ember-folyamot" átengedő városrésznek a dinamika a lételeme, alapja.
Ezt a forgalmat kell megállítani azzal, hogy valami eltérő hatás történjen és az embereknek kedvük támadjon “csak úgy ott-lenni" huzamosabb ideig. Ezek az elemek a következőek:
- ott képződik tér, ahol ezek az utak keresztezik egymást: …és fedett vagy nyitott városi köztérré olvadnak össze, még a közlekedési útvonalak fölött is, védett terekben.
- a föld alatti területek is napfényre jutnak: a „horpa" révén
- a környező lakózóna élhetősége védelmében az újonnan javasolt forgalmi rend zaját lokálisan fogjuk meg: üvegalagutakba burkoltan.
- mindegyik szegmens területnek más és más az identitása. (magas, vagy tranzíciós, vagy tájépítészeti zóna ill. zöldsáv….
- intermodális központot kell itt létrehozni, melynek középpontjába az embert kell állítani.
- a csomópontot vertikális, toronyház arányú építészeti formálással hangsúlyoztuk. A jelszerűség mellett a karcsúságnak és a tömeg-kompozíciónak is jelentősége van. A denzitás növelése és egyben a városi terek kompressziója és izgalma emeli szellemi és fizikai gócponttá a helyet.
- az alagútak formáját a rohanó járművek dinamikája keltette légnyomás és „ svung" formálta táj-szobrokká.
- a gyalogos, akadálymentes vonulás a városias fejtől alakul át a Duna felé haladva tájépítészetté, majd Duna-parti parkká …
Ilyen feltételekkel, a genius loci, vagy a hely karakterét megfogó városépítészeti elemekkel, az eltérő minőségű “élhetőségi paraméterek"-kel megteremthető különböző fizikai szinteken a valóságos kerület-központ.
q.e.d.