Amit egy optimális tanulási környezet biztosíthat a mai kor gyermeke számára – Gyöngyszem Tagóvoda
A Gyöngyösi utcai lakótelepen működő Gyöngyszem Tagóvoda átalakítása a gyermekek, a szülők és a pedagógusok igényeit is szem előtt tartva, korszerű okosmegoldásokkal valósult meg az Archikon tervei alapján. Az épületet és a benne zajló életet Erdélyi Nóra, a XIII. Kerületi Önkormányzat Egyesített Óvodáinak igazgatója ismerteti.
Kivételes lehetőség, amikor egy oktatási intézmény, jelen esetben egy óvoda felújításakor az épület funkcióinak átgondolásában a pedagógiai munka is teret kaphat. 2019-ben az Intelligens Kerület Koncepció elfogadásával határozták meg az Intelligens Kerület Stratégia alapjait a 13. kerületben. Ennek szellemiségében valósult meg a Gyöngyszem Tagóvoda rekonstrukciója.
A mai gyermekképet a digitális kor jellemzői átalakították. McCrindle szerint az alfa generáció tagjai egy teljesen új korszakba születtek, amelyben a technológia domináns szerepet játszik. A mai 3-7 éves gyermekek születésüktől fogva a digitális technológiákkal élnek együtt. Természetes számukra, hogy okostelefonok, táblagépek, számítógépek veszik őket körül. A hagyományos játékok, a szabadtéri tevékenységek mellett a virtuális valóság elemi részévé vált mindennapjaiknak. Az okoseszközök folyamatos jelenléte, illetve a szülői felhasználói minták hatása által a gyermekek több képességterületen is fejlődtek. Képessé váltak a különböző feladatok közötti gyors váltásokra, ami motivációjuk egyik meghatározó forrásává is vált. Az újabb és újabb eszközök gyors adaptációja pedig innovatívabb gondolkodást és az új kihívásokhoz való könnyebb alkalmazkodóképességet eredményezte a gyermeki működésben.
Az auditív és a vizuális ingerek felerősödött komplex hatása az új készségek megszerzése mellett azonban nehézségeket is okoz sok gyermek számára. A digitális függőség megjelenésével, ami a túlzott képernyőidő miatt alakulhat ki, a gyermekek fizikai és mentális egészsége, valamint a szociális készségek fejlődése is nehezítetté vált. Az interperszonális készségek, az empátia és a közvetlen kommunikáció háttérbe került, melynek fejlesztése kiemelten fontossá vált a személyes kapcsolatok kialakításához és fenntartásához. Az állandóan változó, gyors tempójú digitális környezet miatt az alfa generáció tagjai hajlamosak a rövid távú figyelemre. Ez befolyásolja a hosszú távú tervezést és az összetettebb gondolkodási folyamatokat. A gyermekek nehezebben koncentrálnak egy tevékenységre hosszú távon, a gondolkodási műveletek differenciálódása is bizonyos területeken lassabbá válik. Gyakori diagnózis az ADHD, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (attention deficit hyperactivity disorder – ADHD), melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, a feledékenység és a gyenge impulzuskontroll.
A Gyöngyszem Tagóvoda funkcióinak kialakításánál a felsorolt jellemzők alapján gondoltuk át azt a tanulási környezetet, amelyben a különböző fejlődésmenetű gyermekek egy időben és egy helyen találhatják meg a számukra élményt adó és emellett fejlesztő hatású tevékenységeiket. A megvalósítás során a természeti és épített környezet, valamint az óvodai nevelés és a digitális pedagógia harmonikus találkozásának egyensúlyára törekedtünk. Ebben az oktatási intézmények szerepe meghatározó a tanulási környezet funkciójának újragondolásával.
A SMART célok három fő szempont mentén valósultak meg, építészeti, gépészeti és pedagógiai szempontból. A pedagógiai elgondolás adta a kialakítás kereteit.
A célunk az volt, hogy a megváltozott általános gyermekképre reagálva gondoljuk át a gyermekeket érő közvetlen környezeti hatásokat. Első számú szempontunk volt, hogy az egyébként is túltelített vizuális ingerekkel érkező gyermekek a tanulási terükben egy letisztult, egyszerű szín-, és formavilággal találkozzanak, a felesleges, kizárólag esztétikai célú dekorációk mellőzésével. A gyermeki játékosság több helyen is előtérbe kerül az átjáró terekben, öltözőkbe épített mászóelemek, fali kirakó játékok által. A színvilág mellett az anyagok kiválasztásában is tudatosan döntöttünk. A tárgyak megtapogatása során a gyermekek külvilágról szerzett tudása beépül a szókincsükbe, hozzájárulva a nagymozgások és a kézügyesség fejlődéséhez; ennél fogva az ismeretek agyi feldolgozása és összerendeződése során pedig a magasabb szintű gondolkodási folyamatok nélkülözhetetlen eleme. Ennek érdekében az anyag és forma mintázatokban természetes, önmagát mutató és érzékeltető felületek lettek beépítve a terekbe (üveg, fa, fém, fagyapot, porcelán, égetett kerámia, beltéri zöld növények). A beltéri zöldfelületek, a beltéri fa ültetése sajátos hangulatot hoz létre, mely által a gyermekek közvetlenül kapcsolódnak a természethez, ami egy városi óvodában nagyobb jelentőséggel bír.
A csoportok, az óvodai jelek, a helyiségek megjelölése a gyermeki játékosságra építve a gondolkodási műveleteket erősítve kerültek tervezésre, építve a gyermeki kreativitásra. Mindezek mellett ügyeltünk a terek egyértelműségének kihangsúlyozására és azok pontos jelölésére, ezzel is hozzájárulva a gyermekek biztonságérzetének erősítéséhez. A gyermekek tevékenységeinek helyszíneit gazdagítja és a komfortjukat erősíti a csoportszobákban a teraszok összekapcsolása a csoportszobai térrel.
Összességében egy olyan optimális környezeti feltételrendszer kialakítására törekedtünk, ahol az általános gyermeki jóllét biztosított a tipikus, az eltérő fejlődésű, a szociális hátránnyal élő, a kiemelt figyelmet, különleges bánásmódot igénylő gyermekek számára egyaránt, az inkluzív szemléletet érvényesítve együttesen időben és térben.
A fenti szempontok érvényesülésével a Gyöngyszem Tagóvoda környezetkultúrájának kialakításában egy érzelmileg és fizikailag is biztonságos, stimuláló és ingergazdag, ösztönző, pozitív, bátorító, felfedezhető, manipulálható, aktív-mozgásos tanulási teret hoztunk létre.
A pedagógiai igényeket három területen, az épületet használók szempontjából is figyelembe vettük.
Gyermeki igény: Az általános optimális tanulási környezet kialakításán túl a helyiségek funkcióiban is megjelenik a pedagógiai tudatosság. Lehetőséget teremtettünk arra, hogy a gyermekcsoportok több pedagógiai funkciójú helyiséget is tudjanak használni, egyéni, kiscsoportos, vagy nagyobb létszámú csoportokkal is. A kreatív alkotó műhely lehetőséget teremt a szabad önkifejezésre, az alkotói folyamat fókuszba helyezésével.
A tankonyha az egészséges életmód kiemelt feladatának megvalósításához nyújt segítséget, lehetőséget teremtve a családok bevonására az egészséges táplálkozás szemléletmódjának formálása érdekében. A két tornaszoba egyidőben több csoportnak is lehetőséget biztosít a mozgásfejlesztésre. A sószoba szintén az egészséges életmód részeként, a városi klímát ellensúlyozva támogatja a gyermekek légzőszervi megbetegedéseinek a megelőzését. Az okosszoba az iskolára való felkészítésben támogatja az 5-7 éves korosztályt játékos tanulási képességeket mérő okosterem kialakításával. A helyiségek funkciójában az élményalapú tanulás, a tapasztalatszerzés feltételeinek megteremtése volt a célunk az egyén és a közösség szintjén is.
Szülői igény: A gyermekek biztonsága az egyik legfontosabb szülői igény, amely a kódos, csoportokhoz rendelt egyedi számsorral biztosított beléptető rendszerrel maximális védettséget nyújt. Pedagógiai munkánk családfókuszú megközelítéssel, kizárólag a szülőkkel együttműködve, egymás támogatásával és együtt gondolkodásával tud hatékonyan megvalósulni. Annak érdekében, hogy terünk legyen a közös beszélgetésekhez, szakemberekkel való konzultációkhoz, az épületben kialakítottunk egy szülői közösségi teret, szülői fogadóval egybekötve. A szülőkkel történő kommunikáció több színtéren és megoldással is meg tud valósulni az információ tartalmának típusától függően. Az online felületeket ehhez igazítva biztosítjuk az elektronikus csoportnapló, az ovipanel segítségével. Ezen kívül nyílt csoportlátogatások is szervezhetők a tornaszoba és a tankonyha beépített kameráján keresztül, előre egyeztetett időpontokban.
Pedagógusi igény: Az élményalapú tanulás megvalósításában a digitális eszközök pedagógiai célú felhasználása gazdag lehetőségeket kínál. Az ismeretek átadásában, a tevékenységek élményalapú támogatásában a beépített audiovizuális eszközök segítenek számukra. A pedagógusok által használt helyiségek, mint nevelői szoba, öltöző, teakonyha felszereltsége lehetőséget biztosít a kényelmes komfortérzet megteremtésében.
Mindhárom felhasználói csoport komfortját támogatja a beépített LOXONE okosrendszer, amelyben az intelligens eszközök (pl. okos világítás, okos termosztát, okos zárak stb.) összekapcsolódnak és kommunikálnak egymással, valamint a felhasználóval, hogy segítsék az intézmény kényelmesebbé, biztonságosabbá és energiahatékonyabbá tételét. Az eszközök internetkapcsolaton keresztül kommunikálnak, és a rendszer lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy távolról is ellenőrizze és irányítsa az épületet okostelefonon vagy táblagépen keresztül. A hőmérséklet, a világítás, az árnyékolás a fizikai feltételekben nyújt egyedi igényekhez való alkalmazkodást.
Az oktatási intézmények kialakítása meghatározó a gyermekek harmonikus fejlődése szempontjából. A biztonságos, a gyermeki szükségletekre épülő, a kor oktatási kihívásaira érdemben reagáló épített környezet a hátránykompenzációnak, az esélyteremtésnek és a tehetséggondozásnak az alapja lehet, amely kiegészülve egy alkotó pedagógiai klímával és abban koordinált pedagógiai cselekvést támogató gyakorlatokkal együtt fejti ki hosszú távú hatását az adott nemzedékre.
Erdélyi Nóra
a XIII. Kerületi Önkormányzat Egyesített Óvodáinak igazgatója
Az 1970-es évek végén épült Gyöngyösi utcai lakótelep tízemeletes házgyári panel lakóépületei között működik a Gyöngyszem Tagóvoda. Az intézmény épületének amortizált állapota szükségessé tette annak felújítását és bővítését. Mindezt a funkcionális működés problémái, a helyiségek szűk mérete, a közös terek és térkapcsolatok hiánya, valamint az energetikai korszerűsítés és akadálymentesítés igénye is indokolta. A Gyöngyszem Ovi megújítása azt példázza, hogy egy panel óvodából is lehet környezettudatos és energetikailag is korszerű, játékos és élhető épületet létrehozni úgy, hogy az egyedülállóan újszerű smart épület, smart oktatási-nevelési program is meg tudjon valósulni. A rekonstrukció az Archikon Architects tervei alapján valósult meg.
Szerk.: Hulesch Máté