Az Avis Budget Group iroda belsőépítészete a Green House-ban
Az irodaház, a tervezési koncepció és a berendezések kiválasztásánál is kiemelkedő szempont volt a multikulturális közösség és az Y generáció elvárásai, amelyek a gyors kommunikációra és a közösségi terek tudatos és rendszeres használatára épülnek. Ebben a szellemben készült az Avis Budget Group Shared Service Center Budapesti irodája a Green House-ban.
Az AVIS BUDGET GROUP új irodába költözését egy 2 éves előkészítési és tervezési folyamat előzte meg. Iroda ergonómiai, munkafolyamat szervezési és fenntarthatósági szempontok vezérelték a céget, hogy a duplájára nőtt, Y generációs szervezetet valóban inspiráló munkakörülmények között foglalkoztathassák.
Az irodaház, a tervezési koncepció és a berendezések kiválasztásánál is kiemelkedő szempont volt a multikulturális közösség és az Y generáció elvárásai, amelyek a gyors kommunikációra és a közösségi terek tudatos és rendszeres használatára épülnek. Ebben a szellemben készült az Avis Budget Group Shared Service Center Budapesti irodája.
Az alaprajzi elrendezés fő koncepciója, hogy a Skanska Green House jól benapozott területeit megtartsuk a munkavégzés helyszíneként, míg a kevésbé benapozott tereket − melyek az épület magjában találhatóak −, olyan funkciókkal töltsük meg, amiket csak időszakosan használnak az ott dolgozók. Ilyen területek például a tárgyalók, a rekreációs zónák, a gardrobe-ok, a nyomtató szigetek és a konyha.
A belsőépítészeti design koncepciójában ötvöztük a cég profilját megidéző „utazás" témáját az ott dolgozók életét körülvevő, urbánus világgal, amely így egy nagyon színes és energikus enteriőrt eredményezett. A legfőbb motívum az épület magján elhelyezkedő, fákkal tűzdelt város sziluett, amelyen a rekreációs terek felé haladva egyre inkább a fák dominálnak – kijelölve a más funkciójú teret. Az alapszíneket a fehér és a szürke különböző árnyalatai adják, amelyeket a szivárvány összes élénk színével kombináltunk.
A recepció tere a mögötte elhelyezkedő lobby- és konferenciarésszel tovább viszi a természeti koncepciót, ugyanakkor egy visszafogott, elegáns hangulatot nyújt. Ezt a színek, a felhasznált anyagok és az alkalmazott grafikai megoldások is tükrözik. Felfedezhető a madárfészek motívuma, mint természeti elem, illetve a földszínek dominálnak, mint a bézs, a barna, s ezek különböző árnyalatai.
Természetesen az Avis saját arculatát is figyelembe vettük, és úgy alakítottunk ki helyiségeket, hogy egymás melletti elhelyezkedésük a cég háromszínű logóját idézi.
A szőnyegben szintén megjelennek ezek a színek, a dolgozói résztől jól elhatárolt breakout területet hozva létre.
A 3 tervezendő szintből az elsőn kapott helyet a recepció, közvetlenül a liftekkel szemben. Maga a recepció, mint egy „doboz" helyezkedik el a nagy térben, amelyet kívülről faburkolat határol, belülről pedig kőutánzatú , Armourcoat design falpanel burkol. Ennek a burkolatnak a rajzolatát az álmennyezetben elhelyezett, irányított fényforrások emelik ki, a recepciós pult egyedileg tervezett, melyen a recepciós „doboz" anyagai köszönnek vissza.
A recepció mögött találhatjuk a lobby- és konferencia területet, külön IT oktató termet, továbbá kisebb exkluzív tárgyalókat és interjúszobákat. Ezen helyiségek úgy kerültek kialakításra, hogy önálló funkcionális egységként működjenek, a cég üzemszerű működését ne zavarják, és izolálják a külsős vendégeket. A mobilfalakkal és a könnyen mozgatható lobby bútorokkal berendezett tér ugyanakkor több funkcióra is alkalmas, egyszerűen és gyorsan átalakítható akár egy 3-400 fős all staff meeting megtartásához is. Profi, multimédiás kijelzők, vetítők és hangosítás teszi élvezhetőbbé az előadásokat.
A madárfészek motívum a kézzel falra festett grafikában, a modulszőnyeg némely elemén, az egyedileg nyomtatott árnyékolókon és az Elitis tapéta redőzött formáiban is visszaköszön.
A lobby bútorokat az Allermuir Pause család elemeiből alakítottuk ki. Alkalmasak rövid várakozásra vagy hosszabb beszélgetésekre, kávézásra, valamint a bútorba integrált dugaljak és internet csatlakozók révén a rövidebb munkavégzésekre, internet használatra is.
A lobbyból nyíló teakonyhában további természeti utalás a bárpultba integrált növénytároló, amelyből a természet maga nő ki.
Az általános szintek nagy részét a munkaállomások foglalják el. A nagy, egybefüggő open space területeken Herman Miller Mirra munkaszékek és Sense munkaállomások kerültek használatba. A tervezés során törekedtünk arra, hogy a hagyományos open space irodát a bútorok kombinálásával és a különböző funkciók vegyítésével tegyük élhetőbbé. A berendezésben feloldottuk az egyenes, 6−8 fős benchek monotonitását a 120°-os asztalcsoportok játékosságával. A munkaállomásokat 1 to 1 területek is szabdalják, melyek a kisebb megbeszéléseknek biztosítanak intim ülőhelyet a Herman Miller Resolve asztalrendszer által adott lehetőségeket teljes mértékben kihasználva. A nagyobb egységeket pedig a rekreációs terek, úgynevezett breakout area-k határolják. Ezek között is megtaláljuk a kisebb megbeszélésekre, a nagyobb kikapcsolódásra alkalmas tereket, valamint a konyhával szemben pozícionált, kávé és szendvics elfogyasztására kialakított piazzákat. Az itt elhelyezett Howe bútorok fő szempontja a kényelem, a játékosság és az átrendezhetőség volt, valamint az élénk színek megjelenítése.
Egy különleges, egyedileg tervezett breakout falat is találhatunk ezen a területen, amely alagútkezdemény- vagy kapuszerű megjelenése miatt hamarosan megkapta a csillagkapu munkanevet. Az egyik felén 2 személy intim beszélgetésének ad teret a bútor, a másik oldalon egy egyszemélyes, kör alakú, párnázott, némi testmozgást kínálva létrán megközelíthető fülkébe ülhetünk be relaxálni.
A szőnyeg színkoncepciójában meghatározó szürkét és annak árnyalatait élénk színekkel vegyítettük, melyek az épület egyik nyúlványában a hideg színárnyalatból az épület másik nyúlványába, a meleg színárnyalatba mennek át. A munkahelyek alatt középszürke tónusú szőnyeg található, mely nyugodt hangulatot áraszt, míg a közlekedőt az antracit szín uralja. Jól érvényesülnek benne a zebrára utaló, színes csíkok, amelyek a falgrafikában folytatódnak, ahol már fatörzsként futnak fel az egyedileg nyomtatott tapétán.
A cég arculati színei a piazzákban mind a szőnyegkiosztásban, mind a bútorok szöveteiben visszaköszönnek.
Az open space ellenpólusaként kisebb phone booth-okat, vagyis 1−2 személyes, intim telefonálásra és rövidebb megbeszélésekre, vagy egyedüli elvonulásra is alkalmas tereket hoztunk létre. Az épület magján elhelyezett három phone booth egy-egy cégarculati színt kapott a szőnyeg és a falburkolat által. A falat itt a BuzziSpace gyártó akusztikus filctapétájával láttuk el.
A tárgyalók az épület nyúlványainak középső magjában kaptak helyet, melyek egyik oldalukon üvegfallal kapcsolódnak az open space terekhez. Minden tárgyaló olyan városról kapta a nevét, ahol a cég jelen van, így adta magát az ötlet, hogy a falon az adott város meghatározó építményének sziluettje szerepeljen. A tárgyalókhoz különböző színeket kapcsoltunk, amely a falfestésben és a szőnyegek színében is megjelenik, tovább erősítve a korábban részletezett színkoncepciót.
A konyhák minden szinten más és más koncepciókból születtek, ezzel is színesebbé téve az itt dolgozók környezetét.
A harmadik szinten az alapkoncepció a cég arculati színeinek használata − nem mindennapi módon.
Az ott dolgozó fiatalabb korosztálynak a Parri bárszékeivel úgy hoztuk létre az étkező terét, hogy az arculati szín ismételt jelenléte ne legyen túl direkt. A képregény megvalósulásával egy modern, valóban fiatalos konyhát lehetett létrehozni, a képregényre jellemző, fekete-fehér színkombinációt pedig nagyon jól lehetett ötvözni az arculat erőteljes színeivel. A grafika végigfut a falakon és némely asztalon, történetét a cég munkatársai között kiírt nyertes pályázat storyboard-ja meséli el, melyet egy neves képregényrajzoló, Haránt Artúr készített.
A második szinten visszafogottabb színhasználattal találkozunk. A természet felé vettük ismét az irányt, elegáns megoldásokkal. A sötét dió színű Akaba Gorka székek tömege keveredik a kilátszó betont imitáló tapétával, a táblafesték fekete színével, valamint az élő növényfallal. Ezt emelik ki az Inox előlapú konyhagépek, és a Tom Dixon által tervezett Beat Light lámpák.
Az első szinten hasonló környezetet akartunk teremteni, mint a másodikon, de kicsit mégis mást.
A kívánt hatás a Wall and Deco tapétájával jött létre, amely egy reptéri váró hangulatát idézi.
Project management: REscon kft: Bakos Kristós építészmérnök
Space planning: Bukosza Kristóf építész-belsőépítész
Falgrafikák, színterv: Pojtli Brigitta grafikus
Egyedi bútor tervek: Nietsch Márta belsőépítész
Berendezések: Europa Design Zrt: Őri Adrienn project vezető
Fotó: Zsitva Tibor
09:01
Nagyon szép lett! Le a kalapom a tervezők előtt, igazán különleges megoldások, rengeteg szín, mégis harmónikus végeredmény! A "csillagkapu" nevű pihenőrész pedig egyszerűen nagyszerű:)