Bachman tényleg ott áll Isozaki mellett – FRISSÍTVE
Megvalósult-e Bachman Gábor közel 20 éve tervezett épülete Kínában? Smiló Dávid ennek a kérdésnek járt utána egy, a napokban újra előkerült pdf kiadvány nyomán, rekonstruálva a nagyszabású, világhírű építészeket felsorakoztató beruházás történetét.
Csanády Pál pár napja egy saját, Bachman Gábor Prima Primissima díjáról szóló posztja alatti kommentben tett közzé egy pdf kiadványt, ami több jelentős kínai beruházás között listázta azt a hírhedt giga kulturális beruházást is, amelyben a pletykák szerint közreműködött Bachman Gábor magyar építész is mint tervező. A kiadvány nagyon apró, pixeles képeken mutatja be az épületeket, és ezek között Bachman Gábor épülete is szerepel, amelyet egyébként Bachman zavaros Wikipédia oldala úgy mutat be, mint kivitelezés előtt álló épület.
Mivel szombat délutáni kávézásomat ejtettem éppen mikor ez a pdf újra szembejött velem a facebookon, úgy voltam vele, hogy most eljött az ideje, hogy ennek kicsit utána járjak. Fél óra intenzívebb Google keresés után, és kávém végeztével pedig összeállt a bizonyos beruházás töredékes története, és így választ kaptam arra is, hogy van-e, vagy esetleg lesz-e épülete Bachman Gábornak a fenti gigaberuházás részeként. És ehhez még egy emailt sem kellett megírnom, vagy megkeresnem telefonon valakit.
A beruházás masterplanje a kínai Nanjingban városába készült és 2003-ban egy Ekistikcs nevű kanadai székhelyű, de Kínában is aktívan tevékenykedő iroda tervezte, amely javarészt várostervezéssel foglalkozik. Munkáik között listázott is az említett beruházás CIPEA masterplan néven. A projekt leírása szerint a beruházás 24 neves építész/művész munkáját szervezi össze egy tó körüli, egybefüggő komplexummá, ahol a koncepció lényege, hogy a fejlesztés önmagában is egy hatalmas léptékű építészeti kiállítás legyen, olyan tervezők munkáival, mint az azóta Pritzker díjas Arata Isozaki, Steven Holl, a 2007-ben elhunyt Ettore Sottsass, a SANAA, Ai Weiwei és sokan mások, akik között elvileg ott található Bachman Gábor is. [Bachman meghívásáról 2004-ben az Építészfórum is beszámolt, az akkori cikk még "Balance Building" néven hivatkozik a projektre, melybe Isozaki hívta meg a magyar építészt – mint a cikkből kiderül, nem először – a szerk.]
És ez igaz is. Ezt kétségbe vonhatatlanul bizonyítja, hogy Bachman látható azon az Ekistics honlapján közzétett csoportképen is, ahol a 24 tervezőből 16 szerepel. Bachman közvetlenül Isozaki mellett áll, hárommal mellette Ai Weiwei vehető ki, a kép jobb sarkában pedig Kazuyo Sejima mosolyog.
Bachman tehát része volt a beruházásnak a kezdeti szakaszban biztosan. Itt pedig fontos megjegyezni, hogy ez már önmagában is óriási szó. Bachman tényleg olyan listában szerepelt, ami irigylésre méltó, és amely listákon magyar építészek ritkán szerepeltek. Nem a Paradigma Ariadné építésze lennék, ha önmagában ezt nem értékelném komoly sikernek. Ezért is érthetetlen talán, hogy az egész projektet miért lengi körül furcsa köd idehaza.
A válasz lehetne annyi, hogy a 2003-as projektet nagy valószínűséggel elkaszálta a 2008-ban kirobbanó gazdasági világválság, és az ambiciózus 24 épületből semmi sem valósult meg, a területet pedig azóta luxus lakótelep foglalja el. De nem így történt, a masterplan megvalósult és ma Sifang Művészeti Múzeum néven működik.
Ha pedig külön-külön keres rá az ember az egyes beruházásokra, akkor látható, hogy néhány épület publikálva is lett, mint például Steven Holl múzeuma, vagy a számomra ezidáig ismeretlen építész Zhang Lei háza. De kis keresés után látható, hogy Ettore Sottsass rekreációs központja, Isozaki konferencia központja, Adjaye szállásépülete, valamint a SANAA beazonosíthatatlan funkciójú épülete is áll, még ha arról render érhető csak el.
Google Earth-ön pedig egyértelműen kivehető, hogy a masterplan szerint Bachman Gábor tervének szánt parcellán pontosan egy olyan kontúrú épület áll, mint amilyen a Csanády Pál által linkelt kiadványban látható kis ábra szerint Bachman által tervezett, éppen szemben a Sanaa épülettel.
Itt érdemes elidőzni azon, hogy vajon a fejlesztésnek miért nem volt jelentősebb nemzetközi médiavisszhangja és miért csak pár épület lett publikálva, és azok sem a teljesség igényével? Különösen akkor – bár ezt részleteiben nem kutattam meg – ha például a megtalált képek alapján úgy tűnik, Ettore Sottsass legnagyobb léptékű épülete is ebben a speciális együttesben kap helyet.
A Sifang honlapja egyébként kellően részletes. Szépen összegzi az egész projekt menetét, de már Sifang Parkland néven hivatkozik a korábbi CIPEA azaz China International Practical Exhibition of Architecture projektre, viszont egyáltalán nem rejtegeti, hogy a projekt lényege tényleg egy sokszereplős, valós léptékű építészeti kiállítás létrehozása volt.
Éppen ezért a honlap sorolja is az összes épületet a tervezők megnevezésével. Ha pedig valaki lelkesen végig görgeti a listát, Bachman Gábor neve után kutatva, mint ahogyan azt én is tettem, akkor pont annyira lehet csalódott, mint amilyen csalódott én voltam szombat délutáni kávém utolsó cseppjeit szürcsölgetve.
Az eredeti 2003-as masterplan szerint Bachman Gábornak szánt területen bizonyos Philip F. Yuan épülete áll, amely Wonderland House névre hallgat. Yuan a Sanghaji székhelyű Archi-Union architects alapítója, a Tongji egyetem professzora.
Bár Yuan épületéről nem fotó, hanem látványterv szerepel csak, és ez reménykedésre adhatna okot, hogy Yuan szerepeltetése csak félreértés, elvégre az Archi-Union honlapján sem található meg az épület, de a látványterven látható épület tömegének karaktere egybevág a Google Earthon látható épület tömegével, és sehogyan sem vág egybe Bachmanéval.
Utolsó utáni próbálkozásként, mind Bachman, mind pedig élettársa, Yasar Meral nevére rákerestem a Sifang Museum adatbázisában.
No result. Ez már nem csak az épület miatt, de talán azért is szomorú, mert Bachman wikipédia oldala szerint neki kiállítása is volt a Sifang Múzeumban. A nyomozás részemről itt ért véget.
Ezek alapján kijelenthető, hogy Bachman Gábornak nincs és nem lesz épülete Ninjang városában. De ennek ellenére csodás lenne, ha Bachman Gábor egyszer elmesélné a tervezés és a tervezés megszakadásának történetét, mert még így is, be nem teljesülten is, valószínűleg az egyik legizgalmasabb és legnemzetközibb története a magyar építészetnek, jó lenne, ha nem veszne el.
FRISSÍTÉS
A cikk megjelenése óta többen jelezték, hogy az interneten további anyagok lelhetőek fel Bachman nanjingi házával kapcsolatban.
Egyfelől, számomra nem volt egyértelmű, de van Instagram oldala Bachman Gábornak, ahol látható egy másik, élesebb csapat fotó a CIPEA projekt tervezőiről, látványtervek és makett az épületről és fotó az alapozásról. Továbbá egy csomó másik fotó, ahol Bachman pózol Steven Hollal vagy éppen Hans Holleinnel.
Twitteren Mészáros András osztott meg említésre érdemes képeket. Az egyik Clement Guillaume Flickr felhasználó által, Zang Lei házából készített fotó, amely 2010-ben került fel Flickrre. Ezen tisztán kivehető, hogy Bachman háza félkész állapotban létezett. A feltételezhetően acél szerkezet geometriája egybevág a Bachman Instagramján található látványterveken láható ház geometriájával.
Másfelől szintén Mészáros András készített egy képsorozatot Google Earth Pro segítségével, amin látható, hogy miként változik a terület 2012 és 2017 között. Ebből kiolvasható, hogy valahol 2013 körül Bachman félkész házát elbontják. Ezt támasztja alá az is, hogy szintén Mészáros András által talált képeken, amelyek 2014-ben kerültek fel a Flickr-re, már Philip F. Yuan majdnem kész háza látható.
És akkor itt érdemes abbahagyni, mert kezd olyan hangulata lenni ennek a cikknek, mint Bachman Gábor Wikiépdia oldalának.
Smiló Dávid
Szerk.: Hulesch Máté
13:55
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Bachman és a Pihlip F. Yuan-féle épületkontúr nagyon hasonlítanak egymáshoz, de a keleti ihletettség senkit sem lep meg, főként, ha a korábbi kontúrhoz kellett igazodni. Utóbbi miatt Bachmant illett volna legalább megemlíteni a Sifang archívumában. Következő kérdés: miért tűnt el a terv a nyomtalanul?