építészet : környezet : innováció

Betonkenu két kézzel

2014 tavaszán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karán, a Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszék felhívására másodszor vettünk részt a Magyarországon harmadik alkalommal megrendezésre kerülő III. MAPEI Betonkenu Kupán.

A betonkenu versenyeken résztvevő csapatok a maguk által épített, betonból (pontosabban ferrocementből) készített kenukkal versenyeznek. A zsűri a futamokon elért eredmények mellett a kenu kialakításának ötletességét és a prezentációt értékeli. 

A betonkenu verseny az Amerikai Egyesült Államokból indult el az 1960-as években, majd vált egyre népszerűbbé. A 80-as években jutott el Európába, előbb Németországban, majd Svédországban terjedt el. A versenyek célja, hogy a kenuépítés tapasztalatait az építőipar más területein is hasznosítani lehessen.
Az első, acélháló erősítésű ’ferrocement’ hajót a francia Joseph Louis Lambot készítette 1848-ban, amivel ma a Brignoles Museum tárházában találkozhatunk. Manapság kis hajókat, jachtokat készítenek betonból. Hollandiában például rengeteg úszóház, lakóhajó épül beton dobozzal a vízben. Az építészetben leginkább Pierre Luigi Nervi nevéhez (aki maga is tervezett betonhajókat) köthető a ferrocment az alkalmazása (pl. Palazetto dello Sport, Róma, héjzsaluzat). Napjainkban a ferrocement használata kézi megmunkálhatósága, javíthatósága miatt a harmadik világban nagyon elterjedt, ún. ’low-tech’, fenntartható építési technológia.

Próbazsalu, fotó: Bereczki Dávid

A ferrocement tulajdonságai lehetővé teszik, hogy rendkívül kis szerkezeti vastagsággal dolgozzunk. A tavaly készített kenunk mindössze 5 mm vastag volt, idén ezt szerettük volna tovább csökkenteni. Fontos, hogy a kenu formája, az alkalmazott technológia (zsaluzat, háló, keverék bedolgozása) és nem utolsó sorban a keverék minősége összhangban legyen egymással.

A formakeresés során egy izgalmas, alul enyhén homorú alakot dolgoztunk ki. Ennek előnye, hogy stabilabb, mint a hagyományos versenykenuk domború alja, ami, mivel a csapattagok között nem mindenki rendelkezett evezős múlttal, számunkra fontos volt. További szempont volt a kis falvastagság miatt, hogy a hajótesten ne legyenek síkpontok. A hajó külső felületének simasága rendkívül fontos, ezért külső oldali zsaluzat mellett döntöttünk. Az egyszerű és költséghatékony kivitelezhetőség miatt zsaluzatként EPS táblákat használtunk. A zsaluzat belsejét gipsszel kentük ki, melynek csiszolása után szép sima, egyenletes felületet kaptunk.

Kész a nagy mű, fotó: Bereczki Dávid

Vasalás helyett 3 réteg üvegszövet hálót alkalmaztunk. A folyamat során a betonozás a legkritikusabb lépés, sok ember összehangolt munkájára volt szükség, hiszen egy ütemben készítettük el az egész hajótestet. A rendkívül finom szemcséjű homokkal kevert cementes keveréket a rétegekre egyenként hordtuk fel, majd ezt terítettük bele a zsaluzatba.

A kizsaluzás izgalmas percei után elvégeztük az utolsó simításokat a kenun, majd következett a vízpróba: úszott.

A III. Mapei Betonkenu Kupa a ráckevei kastélynál került megrendezésre, június 20-án. 7 csapat indult, cégek és egyetemi csapatok vegyesen. A kenunk, mely 95 kilós súlyával a harmadik legkönnyebb hajó lett, nagy örömünkre összesítésben az 1. helyen végzett.

A csapat, fotó: Vajk Rita

A verseny remek hangulatban telt, az elmúlt hetek munkája után mindenki élvezte a megérdemelt kikapcsolódást. Jövőre folytatjuk!

A csapat tagjai voltak: Ábrahám Tamás, Bereczki Dávid, Csapó Anna Viktória, Fehérvári Tekla, Gáspár Orsolya, Jánossy Dóra, Jung Renáta, Kalmár Csaba Bence, Karádi Dániel Tamás, Kiss Benedek, Kovács Lili, Kulik Benedek, Muzsnai Zsófia, Öcsi Gabriella, Dr. Sajtos István, Salát Zsófia, Vizi Kata Veronika.

Köszönjük támogatóinknak, a Nemzeti Tehetség Program NTP-TDK-13-050 számú, EMMI-EMET-OFI pályázatának, a Szebeton Zrt-nek és a Festool Magyarországnak, hogy hozzájárultak a csapat sikeres szerepléséhez.

A BME csapata 

 

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »