Közélet, hírek

Beyond the Product - A szekér elindult...

1/17

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/17

Beyond the Product - A szekér elindult...
Közélet, hírek

Beyond the Product - A szekér elindult...

2007.05.16. 09:15

A MOME élénk nemzetközi kapcsolatépítésbe kezdett. A május 14-én az Olasz Kultúrintézetben megnyílt kiállításon elhangzott, hogy a tárlatot nem klasszikus designkiállításnak kell tekintetnünk, sokkal inkább az oktatásban, az iskolák együttműködésében rejlő lehetőségek szemléltető eszközeként.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) élénk nemzetközi kapcsolatépítésbe kezdett. Az elmúlt hónapokban egyre-másra értesülünk az egyetem külföldi szerepléseiről, rangos díjakban, ösztöndíjakban részesült hallgatókról, híres designerek budapesti előadásairól, csereprogramokról. Újabb lépés volt az a május 14-én az Olasz Kultúrintézetben megnyílt kiállítás, melyet a MOME Formatervezési Tanszéke és az olasz designoktatás fellegvárának számító római ISIA (Instituto Superiore per le Industrie Artistiche) közösen rendezett Beyond the Product - Industrial Design in the age of Complexity címmel. A tárlat a két egyetem legújabb eredményeit, diákmunkáit mutatja be a formakutatás, a termékdesign, az ökodesign, a környezettervezés és a vizuális kommunikáció terén.

A két intézmény vezetői, Giuliano Angelini, az ISIA igazgatója, Giuseppe Marinelli, igazgatóhelyettes, Stefan Lengyel, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője, valamint Piero Solazzi az Olasz Kultúrintézet igazgatóhelyettese mondtak beszédet a kiállítás megnyitója alkalmával.

Elhangzott, hogy a tárlatot nem klasszikus designkiállításnak kell tekintetnünk, sokkal inkább az oktatásban, az iskolák együttműködésében rejlő lehetőségek szemléltető eszközeként. A szervezők egy, a következő években folyamatosan bővülő vándorkiállítás kezdőpontjának szánják a budapesti tárlatot: a projekt fő célja, hogy további iskolák bevonásával egyfajta európai designoktatási dokumentáció, illusztrált „helyzetjelentés" alakuljon ki. A kiállítás címe (A terméken túl) arra utal, hogy a rendezők a designt nem művészetként, hanem társadalmi tevékenységként, egy alapvetően etikai alapú, a környezetre minden szempontból érzékeny tárgyalkotó munkaként értelmezik. A kiállítás következő állomása októberben Olaszországban lesz.

Noha nagyon jó látni, hogy a magyar designerhallgatók immár a legtehetségesebb fiatal olasz formatervezőkkel együtt állíthatnak ki, a tárlat egyelőre kissé szerény – a két egyetem közötti kapcsolat jelentőségéhez mérten mindenképpen az. Ezt fokozza a kissé szerencsétlen helyszínválasztás is: a tárlat az Olasz Kultúrintézet egyik sötét oldalfolyósóján foglal helyet.




 

A kiállítás anyagául szolgáló tervdokumentációk, fotók, rajzok Pyka Zsolt magasszínvonalú tervezőgrafikai munkájának eredményeként rendeződnek jól áttekinthető, az egyes alkotások értékeit kiemelő tablókba. A későbbiekben bizonyára modellekkel, részletesebb szemléltetőrajzokkal is bővül az anyag, s – ha a tervek megvalósulnak és sikerül további iskolákat bekapcsolni – terjedeleme is jelentősen megnő majd. Ez az anyagi források felszaporodását is magával hozhatja, s végre igazán nagyvonalú, a szakma és a laikusok számára egyaránt jól fogyasztható kiállítás megrendezésére nyílik lehetőség. Az esemény egyelőre elsősorban a kapcsolatépítésről, kevésbé a reprezentálásról szólt. A szekér mindenesetre elindult, s talán messze áll meg.

fotók és szöveg: HP

 


Prof.Stefan Lengyel előszava a kiállítási katalógusban

 

Budapest és Róma, a MOME formatervezö tanszéke és az ISIA közös kiállítása egy sokatigérö nemzetközi együttmüködés  elsö lépése, amely a római egyetem kezdeményezésére jött létre.(A két intézett közötti kapcsolat diákcsere fomájában azomban már több mint tíz éves múltra tekinthet vissza )

Ez a kiallitás elsö alkalommal mutatja be parallel  Roma és Budapest Design oktatását. Bepillantást nyujt a  két egyetem  tervezöi munkájába, kivaló lehetöseget  adva a két tervezöi kultura összehasonlitásaára  Ha ez az összehasonlitás azt mutatná, hogy nincsenek is olyan nagy külömbségek, az  annak lenne bizonyitéka, hogy a designoktatás –mint diszciplina – sokkal elörébb van mint a hétköznapi gyakorlat, illetve az ötletek ipari megvalósitásának lehetösége..
A munkákat négy témakörböl válogattuk: formakutatás, konkrét terméktervezés, publicdesign és ökodesign, utalva a képzés sokrétüségére.
 
A bemutatott  munkák igazolják, hogy a designerek feladatához tartozik a társadalmi igényekböl kiindulva,  koncepciokat kidolgozni, melyek alapján létrehozott termékek az ember környezetét, tárgyi világát,  a tárgyak használati modját,  gyakorlati és kulturális szempontból pozitivan befolyasolják, gazdagitják. Ezért a design  nem müszaki, nem müvészeti, hanem társadalmi jelenség. Nem véletlen tehát, hogy a design, amely tárgyi világunk termékeit, döntően befolyásolja, korunk egyik legjelentősebb.tényezőjévé vált.

Köztudott, hogy környezetünk,  használati tárgyaink,  társadalmunk kulturális és gazdasági szintjét tükrözik. Igy az itt bemutatott tanulmányi munkák bizonyos mértékben a két ország ezirányú struktúrájába is bepillantást nyújthatnak.

A kiállitás ez év októberében Rómában kerül ismét bemutatásra. A következö években további intézetek bevonásával egy európai designoktatási dokumentációvá fejlödhet.

Prof.Stefan Lengyel
Head o the  Department of Product Design



 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.