Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

BMW Welt

1/18

képek forrása: Coop Himmelblau

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
képek forrása: Coop Himmelblau
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/18

képek forrása: Coop Himmelblau

BMW Welt
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

BMW Welt

2007.11.14. 09:19

Projektinfó

Földrajzi hely:
München, Németország

Építészek, alkotók:
Coop Himmelb(l)au

Októberben a Coop Himmelb(l)au-i tervek alapján elkészült BMW Welt ünnepélyes keretek között, mintegy 800 vendég jelenlétében megnyitotta kapuit a látogatók előtt.

2007. október 17-én, hétfőn, nagyszabású rendezvény keretében kezdetét vette a BMW Welt megnyitójának ünnepségsorozata. A nagyközönség számára az új létesítmény kapui a 2007. október 20-21-i hétvégén tárultak fel.

A BMW Welt – közönségnapok, október 20-21.
A közönségnapokon a látogatók egy körsétát tettek meg, amely végigvezette őket az épület részein, megmutatva annak különleges funkcióit. A „pláza" ideális kiindulási pontnak bizonyult az épületkomplexum minden része felé, s kiváló áttekintést kínált a BMW Welt egyedülálló architektúrájára és egyes területeire. Közvetlenül az északi kapu mellett, jobb oldalon a BMW modellek bemutatója kezdődik, a BMW Welt ugyanis a gyár összes jelenlegi modellsorozatát felsorakoztatja. Néhány méterrel arrébb a BMW Individual részlege kínálja egyedi színeit és különlegesen ritka anyagait. Balra eszpresszó és a „Junior Campus" várja a látogatókat. Utóbbi a 7 és 13 év közötti gyermekek számára kialakított, egészen egyedülálló élménycentrum, ahol a fiatalok a mobilitást minden érzékszervükkel megtapasztalhatják.

1/18

2/18

3/18

 

Közvetlenül szemben találhatják a látogatók a Technikai és Design Stúdiót. Aki a BMW mérnöki tudományába és formatervezésébe kíván bepillantást nyerni, itt széles körű ismeretekre tehet szert, érdekes kiállításokat tekinthet meg és interaktív programokon vehet részt. Ilyen például a design-konfigurátor, amellyel a látogató megalkothatja álmai autóját, de érdekesek a BMW CleanEnergy vagy a BMW Hatékony Dinamika (BMW Efficient Dynamics) koncepcióiról szóló anyagok is.

A „Junior Campus" mögött pár méterrel működik a gyári kiegészítők BMW Lifestyle & Original üzlete. A márka, az igényes kiegészítők vagy éppen a Forma-1 rajongói itt egyedülálló kínálatból válogathatnak, de a járművüket éppen átvevő ügyfelek is hasznos kiegészítőket – például kerékpártartót vagy gyerekülést – vásárolhatnak, s a helyszínen be is szereltethetik.

A plázát tovább követve, az út a déli kapu kettős-kúp épületrészéhez vezet. Ez a rendkívül különleges, egyben figyelemfelkeltő építészeti alkotás a BMW márka kiállításainak színtere. A nyitórendezvényen, két szinten, egyedülálló művek, filmek és járművek szerepeltek, egyaránt a BMW Hatékony Dinamika témaköréből. A kettős-kúp emellett exkluzív kulturális rendezvényeknek is otthont ad, novemberben például válogatott nemzetközi művészek közreműködésével dzsessz-matinék szerepelnek műsoron, decemberben pedig adventi dzsessz- és klasszikus zenei koncertsorozat indul.

4/18

5/18

6/18

A BMW Welt kellős közepén, közvetlenül a Technikai és Design Stúdió felett, a „Premier-átadó" területén vette kezdetét a járművek átadása. E részlegbe a közönségnapok alatt szabad volt a bejárás, ám mostanra már csak az autójuk átvételére érkező ügyfelek előtt áll nyitva, hogy itt valóban exkluzív körülmények között ülhessenek először új gépkocsijukba. A járművek összesen 20 forgóemelvényen és tíz panorámastandon előkészítve várják gazdájukat. A látogatók a közönségnapok során csodálatos panorámában gyönyörködhettek innen, a BMW Múzeumra, a BMW müncheni gyárára, illetve a toronyépületre és a kettős-kúp kompozíciójára. Észak felé, a metróállomás irányába tekintve jól látható a rendezvényközpont, a motorkerékpár-kiállítás, illetve a prémiumszalon, ahol az autójukra várakozó ügyfelek kényelmesen tölthetik el az időt a nagy pillanatig, amikor elindulhatnak a „Premier-átadó" felé vezető lépcsőkön.

A BMW Welt további impozáns építészeti alkotása a „Galéria", ez a lendületes hatalmas híd, amely a BMW Welt és a BMW Múzeum közötti gyalogos-felüljáró folytatásaként, az épületet átszelve egészen az északi oldal rendezvényközpontjáig ível. A „Galéria" magasságából átfogó pillantást vethetünk a BMW Welt-re, a „Premier-átadóra" éppúgy, mint a földszinten zajló eseményekre. A látogatók innen a gasztronómia világába is könnyedén beléphetnek, a nemzetközi étterem, a Coffee Bar vagy a Club Restaurant ajtaján át.

képek forrása: Coop Himmelblau
7/18
képek forrása: Coop Himmelblau

8/18

9/18

10/18

11/18

12/18


3. A BMW Welt története - A tervektől a megnyitóig


A BMW Welt története 2001 januárjában vette kezdetét, amikor a Prof. Wolf D. Prix vezetése alatt álló COOP HIMMELB(L)AU megnyerte a nemzetközi építészeti pályázatot. A BMW AG igazgatótanácsa még decemberben ugyanis alapos kiértékelést és részletes konzultációt követően végül az osztrák tervezőiroda rendhagyó kompozíciója mellett döntött.

A részletes tervezés egy évvel ezután kezdődhetett el. A főépítészi és generáltervezői szerepet betöltő COOP HIMMELB(L)AU mellett további 30 alvállalkozó összesen 120 építésze és mérnöke dolgozott a projekten. Ennek során összesen 15 ezer terv készült, miközben a teljes tervezési fázisra 800 ezer munkaórát fordítottak.

2003. augusztus 1-jén bezárt az Olympia-parkolóház, s a bontási munkálatokkal megkezdődhetett a BMW Welt megvalósításának hosszú folyamata. 2004 januárjában lezárultak a terület környezetvédelmi munkálatai is, s elindulhatott a felszín alatti mélyépítési kivitelezés. A következő hónapok során az egyik lefúrt lyukat a másik után töltötték fel betonnal, az eredmény pedig az egyenként 17 méter mélyen lenyúló, 88 centiméter átmérőjű, összesen 775 betonoszlopban mutatkozott meg. Ezek közvetlenül egymáshoz illeszkedve, a későbbi felszín alatti szintek részeként függőleges betonfalat alkottak. E falazat a munkagödörben folyó további munkálatok során hatékony védelmet nyújtott a környező földtömeg megcsúszása és a behatoló talajvízzel szemben. A 210 méter hosszú és helyenként 120 méter széles építési területről összesen 12 ezer alkalommal gördülhettek ki a megrakott billencsek. 2004 májusában 14 méterrel a talaj, illetve 6 méterrel a talajvíz szintje alatt, az alapozás elérte legmélyebb pontját.

 

13/18

14/18

15/18


A BMW Welt alapkőletételét, ünnepélyes keretek között, 2004. július 16-án tartották, amelyet a BMW Welt északi bejáratánál, a padlózatba jól láthatóan beépítve, a látogatók ma is megtekinthetnek.

Ekkortól kezdődhetett meg a szerkezetépítés, amely során szintről szintre haladva, összesen 55 ezer köbméter beton érkezett az építési területre. Elsőként a BMW Welt felszín alatti szintjeinek fő helyiségeit alakították ki, például az 580 parkolóhely, az átadásra érkező autókat szállító járműszerelvények, a mosó, a nappali tárolók vagy éppen a műhely számára, egészen a földalatti konyhákig és ellátó helyiségekig.

A 2004/2005-ös esztendő fordulójára megkezdődhetett az acélszerkezetek és a homlokzatok kivitelezése, különösen az acél magasépítési munkálatok számítottak az elkövetkezendő hónapok legjelentősebb kihívásának. A kettős-kúp architektúrájának komplex geometriája és a teljes épület statikája komoly feladat elé állította az acélszerkezetek specialistáit. Összesen 13 ezer szerelési terv született annak érdekében, hogy a biztonsági követelményeknek és Prix professzor építészi terveinek egyaránt megfelelhessenek. 2005. február végére elkészült a kettős-kúp acélkonstrukciójának alsó része, s mivel ekkorra a felszín alatti szinteket is teljes mértékben kialakították, a belső szerelések is megkezdődhettek. 2006 januárjára elkészült a kettős-kúp tartószerkezete.

 

16/18

17/18

18/18


2005. július 1-jén ünnepelhettek az építők, amikor a BMW Welt hatalmas kiterjedésű, számtalan állványszerkezet által megtámasztott, „lebegő" tetejével a talajszinttől 28 méterre elérték az épület legmagasabb pontját. Ekkor, a régi szokás szerint, az építkezés vezetője felmászott egészen az épületszerkezet tetejére, s az ünnepség 400 vendége előtt kihirdette a szerkezetépítő munkák befejeztét.

2005/2006 fordulóján az épület teljes tetőszerkezetét több mint 150 ideiglenes tartójáról a 12 végleges támaszra eresztették le. E bonyolult „leterhelési" művelet problémamentesen és olyan gyorsan zajlott, hogy a munkások már február elején a homlokzat üvegezéséhez kezdhettek. Ennek során összesen 14500 négyzetméter üveget szereltek fel, a tető fokozatosan bezárult, s elkészült a napelemes villamosenergia-termelő rendszer is. Az építkezés környezete is változott, ekkorra például már lebontották a legnagyobb darut.

2006 és 2007 júniusa között a felszín feletti szintek belső szerelési munkálatai folytak. A „Premier-átadó" a járművek forgóemelvényeivel és egyéb más technikáival, a liftek, a gasztronómiai létesítmények és a rendezvényközpont műszaki berendezései elnyerték végső formájukat. Megkezdődhetett a helyiségek berendezése és részletes belsőépítészeti kialakítása, 2007 júniusától pedig a próbaüzem is beindulhatott.

A gyalogoshíd 2007 áprilisában került a helyére, összeköttetést nyújtva a BMW Welt, illetve a BMW Múzeumot, a gyárat és a „négy henger" tornyait magában foglaló BMW toronyépület-komplexum között. Az épület hivatalos műszaki átadására 2007. június 30-án került sor.

2007. október 17-én a megvalósítás folyamata elérkezett csúcspontjára: a BMW Welt ünnepélyes keretek között, mintegy 800 vendég előtt megnyitotta kapuit a látogatók előtt. A 2007. október 20-21-én tartott közönségnapokon a létesítmény minden látogató és ügyfél számára nyitva állt, hogy még a tulajdonképpeni üzemkezdet előtt felderíthessék és megismerhessék a BMW világát, a BMW Welt-et.


A BMW Welt helye és címe:
BMW Welt
Am Olympiapark 1
80809 München

Információ: www.bmw-welt.com

képek: sajtóanyag és coophimmelblau.at

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.