Épületek/Középület

Bővítés több értelemben: Modern Magyar Képtár, Pécs

1/24

18. századi Pécs

18. századi Megyeháza

A műemlék épület déli nézete - fotó: Szentendrei Antal

A múzeum megközelítése a Papnövelde utcáról, fotó: Szentendrei Antal

A bővítés üvegháza a történelmi épületek között - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A felvezető az üvegfallal - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A kiállítótér főbejárata az udvarról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Az új üvegfal és a történeti rokokó homlokzat - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Kitekintés a rokokó homlokzatra - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A múzeum látványa a Papnövelde utcáról - fotó: Szentendrei Antal

Udvari kép a díszterem felől - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A régi kapuzat és a bővítés üveg-acél szerkezete - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Régi és új találkozása - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Régi és új egymásmellettisége - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Látogatóközpont belső tere - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A látogatóközpont üvegháza - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Panorámaképz a látógatóközpontból - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Látogatóközpont belső tere - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Alkonyati kép a főbejáratról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Udvari kép a múzeumról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Esti kép az üvegházról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Kistelegdi István

ifj. Kistelegdi István

?>
18. századi Pécs
?>
18. századi Megyeháza
?>
A műemlék épület déli nézete - fotó: Szentendrei Antal
?>
A múzeum megközelítése a Papnövelde utcáról, fotó: Szentendrei Antal
?>
A bővítés üvegháza a történelmi épületek között - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
A felvezető az üvegfallal - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
A kiállítótér főbejárata az udvarról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Az új üvegfal és a történeti rokokó homlokzat - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Kitekintés a rokokó homlokzatra - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
A múzeum látványa a Papnövelde utcáról - fotó: Szentendrei Antal
?>
Udvari kép a díszterem felől - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
A régi kapuzat és a bővítés üveg-acél szerkezete - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Régi és új találkozása - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Régi és új egymásmellettisége - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Látogatóközpont belső tere - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
A látogatóközpont üvegháza - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Panorámaképz a látógatóközpontból - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Látogatóközpont belső tere - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Alkonyati kép a főbejáratról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Udvari kép a múzeumról -  építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Esti kép az üvegházról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
?>
Kistelegdi István
?>
ifj. Kistelegdi István
1/24

18. századi Pécs

18. századi Megyeháza

A műemlék épület déli nézete - fotó: Szentendrei Antal

A múzeum megközelítése a Papnövelde utcáról, fotó: Szentendrei Antal

A bővítés üvegháza a történelmi épületek között - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A felvezető az üvegfallal - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A kiállítótér főbejárata az udvarról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Az új üvegfal és a történeti rokokó homlokzat - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Kitekintés a rokokó homlokzatra - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A múzeum látványa a Papnövelde utcáról - fotó: Szentendrei Antal

Udvari kép a díszterem felől - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A régi kapuzat és a bővítés üveg-acél szerkezete - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Régi és új találkozása - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Régi és új egymásmellettisége - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Látogatóközpont belső tere - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

A látogatóközpont üvegháza - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Panorámaképz a látógatóközpontból - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Látogatóközpont belső tere - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Alkonyati kép a főbejáratról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Udvari kép a múzeumról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Esti kép az üvegházról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Kistelegdi István

ifj. Kistelegdi István

Bővítés több értelemben: Modern Magyar Képtár, Pécs
Épületek/Középület

Bővítés több értelemben: Modern Magyar Képtár, Pécs

2011.04.21. 14:28
MÉD

Projektinfó

Térkép:
Modern Magyar Képtár

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kistelegdi István, ifj. Kistelegdi István

Vélemények:
3

Modern Magyar Képtár bővítése és rekonstrukciója

Építés éve:
2010

Stáblista

építészek:
Prof. Dr. habil. Kistelegdi István DLA, ifj. Dr. habil. Kistelegdi István DLA.
generáltervező: Kistelegdi 2008 Építész – Tervező Kft.
építész munkatársak: Halada Miklós DLA, Széll Judit, Vörös Erika
kiviteli terv, építész: M. Juhász Ágnes
belsőépítész: Uherkovich Ágnes
statikus tervező: Brandmüller István
épületgépész tervező: Vígh Szabolcs
villamos tervező: Hegyi Béla
burkolat és kertészeti tervező: BöjteTibor
felvonó tervező: Hlatky Endre
környezetvédelem: Szathmáry Magdolna
akadálymentesítés: Bodor Zoltán
tűzvédelem: Vágvölgyi László
fotó: Szentendrei Antal

megrendelő: Baranya Megyei Önkormányzat
generál kivitelező: Laki Épületszobrász Zrt.
felelős műszaki vezető: Greskovics Balázs

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Az 1731-ben épített vármegyeháza több jelentős periódust és funkcióváltást is megélt, míg 1978-ban született a gondolat, hogy a Modern Magyar Képtárnak adjon helyet az épület. Pénz hiányában a bővítésre, felújításra csak az EKF évében, 2010-ben került sor. Az idősebb és ifjabb Kistelegdi István tervei alapján végzett rekonstrukció a fizikai bővítésen túl felvállalta a műemléki épületrészek bemutatását és a ház energiahatékony fejlesztését is, így adva hozzá többletértéket.

Történet

A pécsi történeti belváros műemlékileg védett területén helyezkedik el a karakteres középület – volt vármegyeháza –, amely maga is jelentős történelmi korral bíró, védett műemlék épület. Az eredetileg barokk stílusban alapított épület egyedi jelentőségén túlmenően nemzeti kulturális örökségünk jellegzetes értéke, valamint a világörökség, a pécsi történeti városmag kiemelkedő eleme. Az épületegyüttes történelmében három jelentős periódus különíthető el, az első a vármegyeháza alapítása és felépítése 1731-ben, ekkor először az alápincézett, háromszintes, manzárdtetős épület készült el barokk stílusban. A második építési ütemre viszonylag hosszú idő után került sor, az eklektika korában, 1886-ban adták át az épület bővítését nyugati irányban, hasonló háromszintes, barokkizáló homlokzattal, mint a törzsépület megjelenése volt. A harmadik jelentős építési periódus 1930-ban érkezett el, amikor is északi irányú bővítéssel megvalósult a közgyűlési terem együttese, amely építészeti megjelenésében harmonizál az eredeti barokk épülettel. Köztes időben, 1895-ben épült az udvari épület, amelynek a déli homlokzata védendő, barokkizáló eklektika, rokokó köntösben.

A bővítés üvegháza a történelmi épületek között - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
5/24
A bővítés üvegháza a történelmi épületek között - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Az eredeti funkciót, a megyei közigazgatási célokat 1950-ig szolgálta az épület, majd Járási Tanácsként működött, illetve földhivatali funkciókat is betöltött a ’70-es évek végéig, ekkor a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága költözött a valamikori Vármegyeháza ódon falai közé. Tulajdonképpen ebben az időben, 1978-ban született a gondolat, hogy a Modern Magyar Képtárnak adjon helyet az épület, s így a múzeumi funkcióra történő váltás ötlete elindult a maga meglehetősen göröngyös útján. A következő két évtized a tervezés és reménykedés – úgymond aktív – várakozásában telt el, viszont a pénzügyi kondíció hiányosságai miatt nem sokat változott a helyzet az EKF évéig, 2010-ig.

A Janus Pannonius Múzeum huszadik századi gyűjteménye a magyar képzőművészet nemzetközileg számon tartott kincsestára. Festészeti, grafikai és szobrászati anyaga a magyar kultúrtörténet pótolhatatlan része. A korszak legjelentősebb vidéki kollekciója, melynek egyes fejezetei országos vonatkozásban is csak itt találhatók meg a maguk teljességében, összefüggéseiben. A 12 ezer darabos gyűjtemény több milliárdos érték. A modern magyar kultúra európai irányultságának dokumentálása mellett a nemzeti értékek egyetemes jellegét is bizonyítják a művek. Nem csak kortárs gyűjteményi anyagot, hanem a klasszikus avantgárd, valamint a 18-19. századi történeti festmény- és grafikai gyűjteményünk túlnyomó többségét is itt őrzik, többek között Munkácsy, Benczúr, Ferenczy Károly, Rippl-Rónai, Gulácsy, Egry, Szőnyi valamint Victor Vasarely műveinek állandó kiállításon nem szereplő kollekcióját.

építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
19/24
építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Megvalósulás

A tetőszerkezet-, héjalás- és a homlokzatfelújítási munkák 1999-ben, a rekonstrukció előszeleként elkészültek. A megvalósított beruházás célja az értékes műemlékegyüttes múzeumi és rendezvényi funkcionális hasznosítása. Térbeli megjelenítése a sokoldalúan hasznosítható tereivel, illetve a múzeumi fogadótér kiépítésével a multifuncionalitás és múzeumi funkciók optimális kialakításával áll összhangban.

A rekonstrukció és bővítések révén, az épület teljes kubaturájának hasznosításával az értékes barokk létesítmény külső és belső védettsége, bemutatása hosszútávon biztosítható. A bővítés-hozzáadás értéknövelő tényező, és mind belső, funkcionális, mind pedig külső, tömegbeli megjelenéseit illetően a múlt és a 20-21. századforduló szerves találkozása. A bővítés kettős célt szolgál, egyrészt a nagymennyiségű műtárgyállomány kulturált raktározási feltételeinek biztosítását (ezáltal az értékes barokk terek bemutathatóvá válnak a közönség számára, s nem raktárként funkcionálnak), másrészt a mennyiségi bővítés egyben minőségi is, gondoljunk csak az északi üvegtető alatti kiállítóterek, galériák áttetsző tereire. Az esztétikai értékbővüléseken túl, a funkcionális hasznosítással egyben hosszútávon védetté válik a 270 éves barokk műemlék épület.

A történeti épületegyüttes rekonstrukciója és az északi – udvari – bővítés megvalósulása révén különleges térbeli és funkcionális építmény született a Papnövelde utcában. A masszív barokk és eklektikus történeti épület szerencsésen és intenzíven kapcsolódik az acél-üveg bővítés áttetsző tömegéhez. Az „üvegház" a belső térben lehetőséget ad a nézőknek, hogy egyrészt a történeti épületrészeket felfedezzék, másrészt az üvegen keresztül a középkori városfal, a rokokó udvari homlokzat és a közgyűlési terem építészeti elemei érzékelhetővé, élvezhetővé válnak a látogatóközpont elegáns teréből is. A kapun áthaladva, a múzeum bejáratáig az üvegfalban tükröződő rokokó homlokzat kíséri, vezeti szemünket, majd megérkezvén az udvari intim térbe, a teljes üvegtömb feltárulkozik a látogató előtt, magába foglalva a környező történelmi közeget. A meglévő terek összenyitása, kapcsolata az új épületrésszel lehetőséget ad időszakos és állandó kiállítások rendezésére. A kiszolgáló funkciói révén korszerű, 21. századi múzeum született a Papnövelde utcában, méltó elemeként az EKF programnak és a Múzeum utcának.

Alkonyati kép a főbejáratról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
20/24
Alkonyati kép a főbejáratról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Részletek

A meglévő kő-tégla vegyes falszerkezetek csak az új bővítés mentén kerülnek falsíkba rejtett vasbeton pillérekkel megerősítésre, s fogadják annak többletterheit. A boltozatok és fafödémek egyaránt vasbeton héj- és lemez-megerősítéssel készültek a történeti szárnyakon. A régi épületben utólagos padló és falszigetelésen biztosítják a talajnedvesség elleni védelmet.

Az új bővítés felmenő szerkezetei acél tartóvázon lévő acél szelemenekből állnak, amelyek az északi vasbeton falakra, illetve a meglévő eklektikus falakban rejtett vasbeton pillérekre támaszkodnak. Ezen acél keresztvázra kerül az üveg-acél, strukturált háromrétegű üvegezés, mint függőleges és ferde térlehatároló konstrukció. Az új üvegfelület hőszigetelt, fémlemez burkolatú „cezúra" közvetítésével csatlakozik a történeti épület zárt tömegéhez.

A belső felületképzések terén a meglévő épületben világos, tört fehér szín biztosítja a képzőművészeti alkotások visszafogott hátterét, csakúgy, mint a szürkészöld kőlap padlóburkolat. A bővítés felületein az üvegfal és tető dominál, valamint a látogatóközpont mobil „bútorai" jelennek meg meghatározó elemekként.

A létesítmény komfortját, függőleges mozgásait a beépített személy- és teherlift biztosítja a képtár szintjei között.

Udvari kép a múzeumról -  építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
21/24
Udvari kép a múzeumról - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Energetikai aspektusok

Egy múzeum-képtár funkciójú épületnek nagyon szigorú hőtechnikai igényeket kell egész éves távlatban kielégítenie. Az épület egy normál és egy emelt szintű épületklíma-zónára lett tagolva, hogy a nemzetközi színvonalú kiállítási vándoranyagokat be tudja fogadni. Az épület alaphőterhét és -hőigényét egy alacsony hőmérsékletű, energiahatékony, felületi kondicionáló rendszerrel, mennyezethűtéssel és padlófűtéssel lehet hűteni, ill. fűteni. A csúcsterheléshez (nyáron kb. 24°, 55%) már konvencionális épületkondicionáló rendszer kerül bevetésre. Mindkét esetben biztosított a mesterséges szellőzés az előírásoknak megfelelően. A felületi fűtő-hűtő alaprendszer energiahatékonyságának a hagyományos megoldásokhoz képest páratlan, pozitív mellékhatása, hogy az épületbelső felületei kellemes hőmérsékletűek, mely nem csak a komfortérzet és a vitathatatlan egészségügyi előnyök szempontjából fontos. E rendszer működési elve alapján mindig vagy magasabb (tél) vagy alacsonyabb (nyár) felületi hőmérsékletet hoz létre, mint az adott beltéri levegő hőmérséklete.

Épületpszichológiai kutatások kimutatták, hogy a beltéri levegőnél magasabb vagy alacsonyabb felületi hőmérsékletek az emberekben mindig melegebb, ill. hidegebb szubjektív hőérzetet alakítanak ki, mint ami az épületbelsőben valóban uralkodó hőmérséklet, így sokkal takarékosabb és hatásosabb energiahasználat biztosított. Mivel a középületek hűtése köztudottan sokkal problematikusabb, és több, mint háromszor annyi energiaigénnyel rendelkezik, mint a fűtés, a múzeum megoldásában optimális megoldásnak tűnik a felületi termo-aktív rendszerek alkalmazása, ill. az üvegcsarnok északi tájolásának kihasználása.

A látogatóközpont üvegháza - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
16/24
A látogatóközpont üvegháza - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Az új bővítmény-épületrész üvegfalának és tetőfelületének érdekessége a 3 rétegű „passzívház" üvegezés, U=….W/mK alacsony hőátbocsátási tényezővel (minimált hideglevegő-eséssel az üveghomlokzat belső felén) és szinte elhanyagolható hőveszteséggel. A meleg levegő befúvatással az üvegfelületek téli hőszigetelését optimálva, a téli és nyári hővédelem „megváltásával" nagymennyiségű fűtési, ill. hűtési energiát takaríthatunk meg – a téli transzmissziós energiaveszteség, továbbá a nyári hőteher drasztikusan csökken. Az üvegburok transzparens, neutrális „bőrként" inkább hangsúlyozza, felértékeli a barokk épület udvari homlokzatát, egyben egy energetikailag hatásos, hőszigetelő pufferzónaként védi az örökséget. Az északi tájolás esetünkben kifejezetten előnyös, a bejárati (2.em.) szint látogatói központjában a homlokzaton keresztül egész évben kiegyensúlyozott, diffúz természetes fényviszonyokat teremt a beltérben. A nagy üvegfelület okozta túlzott nyári felmelegedés veszélye a tájolásból és a légtechnikai rendszerből adódóan nem áll fenn, továbbá a direkt fénysugárzott tetőfelület szitanyomtatott, fehér reflektáló, fénytörő-árnyékoló mintázattal lett ellátva. A beeső direkt napsugárzás ezen a diffúzor árnyékolófelületen képes az épületbe bejutni. A világos üvegcsarnokban a megvilágítási elektromosenergia-megtakarítás jelentős.

Panorámaképz a látógatóközpontból - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal
17/24
Panorámaképz a látógatóközpontból - építészet: Kistelegdi 2008 Építész Tervező Kft., fotó: Szentendrei Antal

Udvarrendezés

Az udvari bontások révén felszabaduló területekkel kiegészülő telken a parkolók kiépítése és az épületek megközelítései biztosíthatók az udvarrendezés során. A rekonstrukció során az udvarban már megtalálható anyagok megtartása, megújítása és bővítése kívánatos. A megvalósulás során az udvar északi oldalán kiszabadul a középkori történeti városfal. Fontos része az udvarrendezésnek a meglévő faállomány és zöldterületek védelme és megtartása, valamint kiegészítése-bővítése. A szilárd burkolatú felületeken a meglévő kiskockakő megújítása és bővítése készült el.

 

Vélemények (3)
istvan@berkeczi.hu
2011.04.22.
11:55

Én is megnéztem az épületet, mert érdekelt a kiállítás (a Nyolcak.) Nem csalódtam benne, nagyon jó volt a kiállítás. Az épületért nem ujjongtam annyira… A konkrét gondjaim, amikre másfél hónap után is emlékszem: 1. a bejárat béna (furcsa előtető - ld. fotók; furcsa lépcső bent – nincs róla fotó) 2. a bejárati üvegtetős csarnokot az üzemeltető túlbútorozta. Ne nézzék a fotókat, mert nem olyan lett… 3. az alatta levő térben a kiállításépítők elfalazták az üvegfalat, mert kellett a felület a képeknek. Ezt már nem róhatjuk fel nekik, egy képtárban sokszor képeket lógatnak falakra. A végeredmény egy alagsor hangulatú snassz hely lett. Ezúttal a „Kitekintés a rokokó homlokzatra” c. fotó az, amit hiába néznek, illetve nem hiába, mert szép, csak a helyszínen ne keressék. 4. az eredeti bejárat belülről valami nagyon snassz hely lett: egy elegáns palotabejáratból egy közlekedőt csináltak. Nem tudom jobban elmagyarázni, fotó sincs róla. Valami érdekeset kellene kiállítani ott is, hogy teremnek tűnjön, ne sötét folyosónak. Esetleg lehetne bejárat a bejárat, vagy az uncsi? 5. a világítás csak a kiállítótermekben jó, mindenhol máshol (közlekedők, lépcsőházak) gyenge. Sötét van. De nem baj, ha lebontották a kiállítást, az egész épületben gyenge lesz és úgy már nem lesz annyira feltűnő a hiányosság. 6. Nagyon furcsa a számomra, hogy egy kisléptékű térből (utca, udvar), belépek egy nagyléptékűbe (üvegcsarnok), aztán pedig a csoda nem folytatódik - fokozódik, hanem mennem kell vissza a kisléptékűbe, vagyis az eredeti épületbe (kis termek, kis közlekedők, kis lépcsőházak). Talán ha az a két nagyterem az út végén volna… 7. …mert kivűlről nézve azt is szörnyen sajnálom, hogy ki lett iktatva a régi bejárat. (Pláne úgy, hogy az új még a maga nemében sem lett szép.) A bővítés építészéti szempontból nekem nem tetszik. De jó hír, hogy mindegyik fenti hibát ki lehetne javítani, még az utolsókat is, vagyis az épületben való közlekedés megváltoztatható. Egyébként pedig lehet, hogy pénzkidobás volt az egész bővítés: egy hagyományos kiállítást, mint ezt a Nyolcak kiállítás, ahol sok kis festmény és szobor van kiállítva, a bővítés nélküli épületben is meg lehet rendezni, igazi modern kiállítást pedig ebben a bővített épületben sem lehet rendezni. (Mostanában az óriásméretű festmények, szobrok, installációk a menők.) Kérem az építészfórumot, írasson újabb cikkeket a házról, a máskéntgondolkozásnak, ne csak az apróbetűs hozzászólásokban legyen tere. Esetleg jelenjek a valós állapot fotói is, mert még csalódni fog, aki beruház a vonatjegybe!

Pákozdi Imre
2011.04.21.
20:59

Ez a múzeumbővítés a Nyolcak nagy kiállításával debütált, amit január elején láttam. A hozzáépítés szerintem az első üvegtáblától az utolsó vastraverzig testidegen módon csúfítja a régi épületet. A bejárati szinten lévő hatalmas, magas és hosszú üvegkalicka enyhén kifelé dől, ami eleve egyensúlytalanságot sugall. Ezt a groteszkig fokozza a nagy, esetlen bejárati üvegtető túlméretesen kinyúló szerkezete. A nagy üvegfelületnek amúgy semmi értelme, mert egy belső udvarra nyílik, tehát amit mutat, az semmi különös. A belső tér külső folytatását sem sugallja, mert szintben nem igazodik a külső felszínhez, sőt: a külső út lejt, a benti padló vizszintes... A képtár belső elrendezésének lényege - legalábbis a Nyolcak kiállításának esetében az volt -, hogy két vagy három szinten kanyargunk lefelé, egyre szűkebb és kacifántosabb terekbe; a minusz egyedik szint még csak-csak, de ami lejjebb van, az valódi pince-képzetet kelt. Műséges az egész, a föld alatt sehol nem tudjuk, hogy a régi vagy az újonnan épített terekben járunk, ezért egyiknek az aurája sem érvényesül. Bocsánat, de szerintem ez a bővítés nagyon nem sikerült.

sos
2011.04.21.
17:21

Érdekes általában tetszeni szokott az ilyen régi épületekhez való hozzányúlás, de ez valahogy nekem nem. Értem én a háromrétegű üvegezést csak ilyen vaskos szerkezetek tartanak meg, mégis azt gondolom, sokkal szebb lenne egy transzparensebb, könnyebb szerkezettel.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.