Épülettervek/Középület

Budakeszi alapítványi iskola

1/17

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út

Helyszíni fotó - a gyümölcsös, fotó: a tervezők

Helyszíni fotók - ösvénye, fotó: a tervezők

Helyszíni fotó - a tisztás, fotó: a tervezők

Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel

Milyen a jó iskola? - a tanulók válaszai

Budakeszi területei

Budakeszi "oktatási tengelye"

Az új alapítványi iskola

Telepítés - meglevő útvonalak,tisztások, kompakt tömeg

Tömegalakítás - átrium és ösvény

Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság

Látványterv

Külső látványtervek

Külső látványtervek - átrium és ösvény

Belső látványtervek - átrium

A tervezők

?>
A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út
?>
Helyszíni fotó - a gyümölcsös, fotó: a tervezők
?>
Helyszíni fotók - ösvénye, fotó: a tervezők
?>
Helyszíni fotó - a tisztás, fotó: a tervezők
?>
Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel
?>
Milyen a jó iskola? - a tanulók válaszai
?>
Budakeszi területei
?>
Budakeszi "oktatási tengelye"
?>
Az új alapítványi iskola
?>
Telepítés - meglevő útvonalak,tisztások, kompakt tömeg
?>
Tömegalakítás - átrium és ösvény
?>
Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság
?>
Látványterv
?>
Külső látványtervek
?>
Külső látványtervek - átrium és ösvény
?>
Belső látványtervek - átrium
?>
A tervezők
1/17

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út

Helyszíni fotó - a gyümölcsös, fotó: a tervezők

Helyszíni fotók - ösvénye, fotó: a tervezők

Helyszíni fotó - a tisztás, fotó: a tervezők

Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel

Milyen a jó iskola? - a tanulók válaszai

Budakeszi területei

Budakeszi "oktatási tengelye"

Az új alapítványi iskola

Telepítés - meglevő útvonalak,tisztások, kompakt tömeg

Tömegalakítás - átrium és ösvény

Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság

Látványterv

Külső látványtervek

Külső látványtervek - átrium és ösvény

Belső látványtervek - átrium

A tervezők

Budakeszi alapítványi iskola
Épülettervek/Középület

Budakeszi alapítványi iskola

2014.09.16. 13:14
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budakeszi, Magyarország

Építészek, alkotók:
Varga Tamás DLA

Budakeszi, Alapítványi Iskola

URL:
BME Lakóépülettervezési Tanszék

Tervezés éve:
2014

Stáblista

Vezető építész tervező: Varga Tamás DLA
Építész munkatársak: Deli Gabriella, Kaszás Nóra, Koller-Posztós Ágnes, Varga Luca, Kovács Máté Gergő
Tájépítész tervező: Király-Salgó Borbála
Tartószerkezet tervező: Dr. Hegyi Dezső, Buella Csaba
Épületgépész tervező: Bokor András
Épületvillamossági tervező: Balázs Judit
Tűzrendészeti tervező: Székács András
Konyhatechnológia tervező: Dr. Nagy Józsefné
Sporttechnológia tervező: Tappler Zita
Közlekedés tervező: Farkas Sándor

MÉD:

Az új épületbe költöző intézmény egy nemzetközi iskolalánc tagjaként 23 éve működik, mely a világ bármely országából olyan gyermekek számára biztosít tanulási lehetőséget, akik szüleikkel gyakran váltanak lakóhelyet, országot. Intézményfejlesztésük terveinek elkészítésére a Budapesti Műszaki Egyetem Lakóépülettervezési Tanszékét kérték fel.

A tervezési munka egy építész Mester vezetésével a korábbi hallgatói pályázat győzteseinek bevonásával folyik. A terv koncepciója és a tervezés folyamata egyszerre mutat példát az ott tanuló gyermekek és a környezetben élők számára a közösségi létről, az elfogadásról, beilleszkedésről, mértékletességről és természetességről. Véleményünk szerint mindez nagyon sok rétegében a hosszú távú fenntarthatóságot biztosítja.

Az alapítványi iskola új épületének tervezési területe a település zöld övezeti határán, a régi gyümölcsösök helyén kialakított városrészben található, egy összefüggő 17.000 m2-es, beépítetlen területen.

A helyszín egy óriási zöld szőnyeg Budakeszi külterületén dombok, családi házak és kertek közt. Beépítési javaslatunk szerint egy, a korábban elhibázott városépítészeti koncepció, a tengelyesen kialakított utcatér vonala az utca mentén zártabb beépítéssel megállításra kerül. Az épületek azonban, a meglévő gyalogutak megtartásával egy szűrőként tudnak szolgálni a családi házak irányába, kaput nyitnak a békés szomszédsághoz. A terület déli részén leválasztott 6.000 m2 optimális az iskolaépületünk elhelyezésére, mert a környező oktatási intézményekkel is közvetlenebb kapcsolatba kerülhet, felfűződhet a település oktatási tengelyére.

A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út
1/17
A tervezési helyszín - Budakeszi, Márity László út

Az épület tervezési folyamata, a terv koncepciója, a tervezés módszerei egyszerre mutatják a szándékot és a példát a „betelepült" új intézmény és a környezetében élők számára a természetességről, mértékletességről, az elfogadásról, beilleszkedésről és közösségi létről. Véleményünk szerint mindez nagyon sok rétegében a hosszú távú fenntarthatóságot biztosítja.

Közösségben élni

Iskolaépületünk tervezésének fő szempontjai a fenntarthatóságon alapulnak, mivel jelen gazdasági és társadalmi helyzetben nem engedhető meg ezen elvek figyelmen kívül hagyása. A fenntarthatóságnak azonban nem csupán a fizikai, vagy műszaki oldalát tartottuk fontosnak, hanem a tervezési munkánkban már a kezdetektől a társadalmi és szociális szempontokat is figyelembe vettünk.

Az intézmény új környezete egy kis település, Budakeszi családi házas övezete, ahol, mint új szomszéd, nagy szerepet szánunk a sikeres beilleszkedésnek. Ez mutatkozik meg pl. az épületünk elhelyezésben, a tömegformálásban, a terepre illesztésben, az anyaghasználatban, a település szerkezetének és az ott kialakult szokások tiszteletben tartásában, a felfedezett településre jellemző karakterek alkalmazásában. Ezen elvek alkalmazása egy nagyobb, városi léptékű folyamat kezdeti lépései is egyben, amik az alvóvárosrészt a későbbiekben élhetővé teszik.

Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel
5/17
Tervezési módszer: helyszíni kutatás és beszélgetés az iskolaközösséggel

Az épület funkcionális kialakítása illeszkedik a megrendelő intézmény egyedülálló pedagógiai programjához. Ez nem egy szokásos program, ezért ennek előzetes feltérképezése elengedhetetlen volt a hosszútávon is jól működő oktatási és tanulási feltételek megteremtéséhez. Kérdőíveket készítettünk az iskola tanulói, dolgozói, valamint a szülők számára, hogy jobban megismerhessük igényeiket elképzelt jövőbeli iskolájukról. A tervbe beépítettük a többszöri személyes látogatásaink tapasztalatait is, valamint környezetpszichológussal is konzultáltunk. Mindezek eredményeként sikerült megalkotni azt a külső és belső téri világot, ami egy biztos, barátságos pontot jelent az itt tanuló gyermekeknek. Kreativitásuk és egyéni képességeik felismerése és fejlesztése mellett az álalunk tervezett terekben a közösséggé válás élményét is megtapasztalhatják. A flexibilisen alakítható térsorok mind a földszinten, mind az emeleten változatos programok szervezésére adnak lehetőséget, akár kitárva az intézmény kapuit, ezzel is segítve a településbe történő beilleszkedést.

Az iskola költséghatékonysága, gazdaságossága és praktikussága miatt egyszerű, kompakt formájú a tömeg. A tömbszerűséget azonban olyan tradicionális építészeti elemekkel bontottuk meg, melyek mind a műszaki szempontok szerint, mind pedig a belső tér szervezésben és az épület építészeti karakterében igazoltan „okosan" viselkednek:

  • összekapcsolják a természetes és az épített környezetet,
  • izgalmas tereket hoznak létre,
  • bevilágítják a belsőbb helyiségeket,
  • átmeneti teret képeznek,
  • hozzájárulnak a családias léptékhez és a barátságos környezethez,
  • optimális mikroklímát biztosítunk természetes módon!

Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság
12/17
Tömegalakítás - természeti kapcsolatok és környezettudatosság

Az átrium 10x10 méteres alaprajzi méretű, napcsapdaként működik, segítségével a természetes megvilágítás biztosítható, a nagy mennyiségű felületen felmelegedő hő segítségével egyenletes, kellemes a klíma. Részt vesz a passzív napenergia hasznosításában, a nyitható ablak felületei az épület természetes átszellőztetésében fontosak. Működési szempontból költséghatékony, környezetbarát és a komfortérzetet is jelentősen javítja. Az iskola életében leginkább a közösségi együttlét tere, szünetekben jó idő esetén, a családi rendezvények során összenyitva az épület más belső terével. Átláthatóvá teszi az állandó vizuális kapcsolattal az épület belső tereit, a különböző korosztályok között folyamatos kapcsolatot teremt.

A tornác természetes módon biztosít árnyékolást. A vernakuláris építészet tradicionális szürke tere egy zöld árnyékolóval kiegészülve a külső és belső térben is megfelelő mikroklímát biztosít. Az osztálytermek előtt fedett-nyitott térként átmeneti időben is használható.

Az emelet érdekessége az ösvény. Az ösvény a budakeszi gyalogutak átirata, beillesztése a tervbe. K-Ny-i irányban keskenyebb és nyitott, É-D-i irányban raszter szélességű és fedett-nyitott tér. A lelépcsőzés a terep kapcsolat miatt szükséges, de a kis teraszokon az iskolások számtalan elfoglaltságot találhatnak, reményeink szerint a pedagógusokat is inspirálni fogja a térsor.

A felsliccelt épületrész alkalmas az emeleti tantermek, a földszinti étterem és a tornaterem bevilágítására is. „Ösvény" nélkül tehát használhatatlanokká válnának ezek a helyiségek! Tagolja az épületet, melynek léptéke ezzel a település képéhez és a környezethez is jobban illeszkedik, kijelöli a tornaterem helyét. Lehetőséget biztosít a hátsó és oldalkertek megközelítésére. Az átszellőzés biztosításával valamennyi terem természetes szellőzést kap, a gépi szellőzés így minimálisra csökkenthető. Mindez költséghatékony, környezetbarát és sokkal komfortosabb.

Az épület kialakítása továbbá olyan eszközökkel segíti a hosszú távú fenntarthatóságot, amik a lehető legkevesebb gépesítést igénylik. Ezen eszközök nagy része szintén a családi házas építészeti környezet átültetéséből jönnek létre. A tornác és árnyékolók alkalmazása, az ösvény, mint gyalogút, az átrium, mint a közös együttlét tere és a zöld tető mind a természetes, megújuló erőforrások (napfény, megvilágítás, természetes szellőzés, csapadékvíz elvezetés, párologtatás, épületenergetika stb.) nagyobb mértékben történő hasznosítását segítik elő, miközben a fosszilis erőforrások felhasználásának mértékét nagy mértékben csökkentik. Az épületszerkezeti megoldások ezt tovább erősítik, (pl. fagerendák,a zárófödém) a megújuló és helyi építőanyagok alkalmazásával. A távoli hasznosításra gondolva ugyanakkor a belső válaszfalak könnyen elbonthatóak, hogy egy esetleges funkció váltás esetén képes legyen az épület kis átalakítással alkalmazkodni.

A tervezett épület funkciójából adódó nagyobb tömege a terepet kihasználva megbújik, hogy jelenlétével ne bontsa meg a környezet léptékét. A kialakult, kitaposott ösvények megmaradnak, az épület észrevétlenül szervül környezetébe, a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyva környezetében.

Külső látványtervek
14/17
Külső látványtervek

A jó iskola úgy működik, akár egy kisváros, számos jól elkülöníthető, változatos térszervezéssel, élményekkel, apró kihívásokkal melyek aktívvá teszik az gyerekeket és pozitív hatással vannak a fiatalok társasági fejlődésére. Ezáltal még inkább kötődnek majd az iskolához, annak közösségéhez. Mindez egy ilyen egyedülálló iskolaközösségben alapvető fontosságú.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.