Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/10

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/10

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.04.05. 07:56

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Vadász Bence, Kőmíves Szabolcs, Rumi Imre

Letölthető dokumentumok:

vezető tervezők: Kőmíves Szabolcs, Vadász Bence, Rumi Imre

2. sorszámú pályamű
vezető tervezők: Kőmíves Szabolcs, Vadász Bence, Rumi Imre
társtervezők: Kiss Réka, Karádi Zsófia, Parizán Borbála, Miklós Zoltán, Urbán Attila, Szenteleky Katica
szakági tervezők: Kiszely Gergely Kusid, Szabó Zsolt
egyéb munkatársak: Kisely Krisztián, Hajnal Péter, Csanády Csaba, Szúnyog Ádám



Részletes bírálat:

A terv a kiemelt területből kiindulva mindent forgalommentesen próbál megoldani, de ennek megvalósítása túlzottan nagymértékű beruházást igényel. Itt mindent a gyalogos jelenlétének rendel alá, de nem oldja meg a Belváros alapvető működését sem. Ellentmondásba kerül önmagával: ezt a koncepciót csak a kiemelt terület környezetében követi, és a Belváros egyéb területein, ahol különösképpen indokolt lenne a gyalogos zóna kiterjesztése, ezt nem javasolja. Így például a Duna-part gyalogosfelülete csak kis szakaszon jelenik meg, azt már a Március 15. tér és Belvárosi templom környezetében nem folytatja. A Váci utca két szakaszának összekötését sem oldja meg, amely jelentőségében nagyobb, mint más, a terv által gyalogosított felület, annak ellenére, hogy nagyvonalú gyalogos zónát alakít ki a Kossuth Lajos utcán. A süllyesztés értelmetlenül nagyra tervezett, a Deák tértől az Egyetemig tartó szakaszon. (Az alagút felszínre vezetése is esetleges éppen a Nemzeti Múzeum előtt.)

Elvben támogatható javaslat a József Attila utca gépjárműforgalmának térszín alatti elvezetése és a Lánchíd gyalogosítása, a József Attila utcáról Budára induló alagút. Nagyvonalú felvetés a Károly körút és a Kossuth Lajos utcai átmenő forgalom térszint alatti vezetése, azonban együttesen irreálisan nagy beruházást és fölöslegesen sok különszintű útvezetést eredményez.

A Duna-parti kapcsolat iránti törekvés helyes, azonban a javasolt megoldás csupán részleges és kissé bátortalan. Helyes a parkolási rendszerre vonatkozó javaslat, valamint helyes a 47-es, 49-es villamosok megtartása.

Vélhetően grafikai hiba a József Nádor tér körüli tömbök irreális bontása a nagy kiterjedésű gyalogos tér érdekében.

A kiemelt területre vonatkozó javaslatában a Károly körút gyalogos keresztmetszete túlzott, és emiatt eltúlzott a kereszttengelyre szervezett térrendszer a Városháza tömbje esetében. Hatalmas deck-hidat hoz létre a Kiskörút felett, ebből adódik a túlhangsúlyozott kereszt. A süllyesztett tér – amely pihenőparkszerű, nem agóra – túlzott intimitású és szétdarabolt. A tervezett vízfelület felülete eltúlzott, nem javasolható – inkább a Duna-partot kellene visszaadni.

A Városháza-tömb sarkait keményen kezeli, ami építészeti-városépítészeti szempontból kedvező, de túlzottan nagy a Városház-tömb felnyílása a Károly körút felé. A műemlék épületeket, épületrészeket „tiszteletben tartja". Ez vonatkozik a tömbbelső térkialakítására is, de a terv egyik legnagyobb hibája jól érezhető: a Városháza tér szűk, légtéraránya rossz, ennek oka nagyrészt az új beépítés, ahol – feleslegesen – több épületréteget is besorol a tömbbelső, azaz a tér felé. A különálló torony elhelyezése vitatható koncepció. A tömb töredezetté válik, a kemény sarokpontok közt túlzott, de mégis felületében szétdarabolt és esetleges nyitottságot eredményez.

A nagy üvegfelületű épületrészek esztétikusak és arányosak, a burkolt/ablakos épülethomlokzatok építészeti minősége azonban megkérdőjelezhető.

Figyelemre méltó a tömb sarkait karakteres építészeti megoldással lezáró és közepét nagyvonalúan megnyitó beépítési javaslata.

A pályamű a fenti részértékek elismeréseként rangsorolás nélküli 1,0 MFt-os Megvételben részesült.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.