"Budapest Szíve - Városháza Fórum" tervpályázat 2008
4 millió forintos kiemelt megvételben részesült az 1. bírálati sorszámú pályamű, amelynek szerzője: ONL Hungary Kft. vezető tervezők: Prof. Ir. Kas Oosterhuis, Vukoszávlyev Zorán
4 millió forintos kiemelt megvételben részesült az 1. bírálati sorszámú pályamű, amelynek szerzője: ONL Hungary Kft.
vezető tervezők: Prof. Ir. Kas Oosterhuis, Vukoszávlyev Zorán
szakági tervezők: Markovits Péter, Szigyártó Gábor, Papp Péter, Szőlősi Levente, Szepezdi Ildikó, Kelen Csaba
képzőművész munkatársak: Lénárd Ilona, Kapitány András,
építész munkatársak: Marthijn Pool, Owen Slootweg, Káli Béla, Bujdosó Attila, Márku Judit, Romvári Péter, Bulcsu Tamás, Fortvingler Éva, Fábry Zoltán, Varga Piroska, Katona Vilmos, Gijs Joosen
munkatársak: Guzmics Gyula, Szternák Anett, Nyári Attila, Martin Bering Henriksen
modell: Szabó Miklós
látványterv: Ölbey Zoltán
Részletes bírálat
A terv nagyvonalú szerkesztéssel komponál, a különböző funkciókat egy épülettömegben fogja össze. A választott megoldás nem kíván a régi és új épületekkel egy építészeti egységet létrehozni, ugyanakkor tiszteletben tartja történetileg kialakult környezetét.
Az új épülettömböt kiállítási tárgyként kezelve kiemeli környezetéből. Ez a kompozíciós elv épít a műemlék épületszárnyak körút felöli feltárulkozásra – mintegy keretként közrefogva a tervezett új épületet – a Gerlóczy és Bárczy István utcák felől azonban a régi és új épületek tér- és tömegkapcsolata kissé bizonytalan. A tömb tudatosan kezelt be nem épített (negatív) sarkai vitatható értéket képviselnek annak ellenére, hogy létrehozásukkal a szerzők gazdagítani kívánták a már meglévő közterületi struktúrát.
A pályamű tér- és tömegkoncepciója határozottan zárt, a Fórum vizuális kapcsolatát csak részben tudja biztosítani környezetével. Az új épület dominálóan beépített földszinti területei pedig csak a Madách-térre komponált megnyitásnál adnak lehetőséget az átjárhatóságra. Így a tér befelé forduló, az izolált belső udvar Fórum funkcióját csak részben tudja betölteni.
A környezeti kapcsolatok erősítése szempontjából előnyös, hogy a Deák-tér kapu-szerepét felismerve a terv a mélyszinten közvetlen kapcsolatot hoz létre az aluljáróval.
A terv a Fórum és az új épület kapcsolatára a süllyesztett térből történő indítással és vízfelület alkalmazásával nagyvonalú megoldást ad.
A kiírás szerinti területi igényeknek a pályamű megfelel, bár a köz- és kulturális célra fejlesztendő területeket túlméretezi.
Figyelemre méltó a terv nappal köztérként működő színházi előcsarnok kialakítására tett javaslata. A megemelt szintű átrium tér – funkciójában és téralakításában egyaránt – a terv értékes eleme.
A pályamű transzparenciára irányuló törekvésével igyekszik a zárt tér- és tömegkompozíciót oldani, de az alkalmazott betonszerkezet hangsúlyos megjelenése ezt a törekvést nem engedi érvényesülni.
A terv a műemlék épület átalakítását gondos történeti elemzésen alapuló érzékeny szemlélettel próbálja új elemekkel gazdagítani, megfeleltetve azt a korszerű igényeknek. A pályaműnek a meglévő épület tereinek jobb megvilágítását célzó „fény-udvarokra" tett javaslata figyelemre méltó.
A javasolt közlekedésfejlesztéseket illetően a pályázó a Károly körúton a villamost középfekvésben megtartva, kedvező megoldásként az autóbuszt is rávezeti a villamosvágányra, de a kialakult forgalmi renden lényegi változtatást nem javasol.
A Károly körút két oldalán tervezett garázsok összekötésére adott térszín alatti körforgalmi javaslata eltúlzott, nem reális.
A pályaműben javasolt Városháza fórum tere kevéssé tagolt, de a térburkolatok – zöldfelületek – vízfelületek aránya a választott funkciónak megfelelő.
Belső udvarainak kialakítása kedvező, a meglévő értékes faállomány megőrzésével számol, de az udvarok formai átrendezése nem lép túl a mechanikus geometrizáláson.
A tervben az örökségi értékekkel kapcsolatos javaslatokat korrektnek lehet tekinteni, bár különösebb hangsúlyt nem kapnak.
A terv a Belváros kapujaként szolgáló Erzsébet tér – Deák tér – Városház tér városkép alakító kapuszerepe megjelenítését jól szolgálja. Emblematikus jellegű és brandként is hasznosítható együttes, amely lehetővé teszi a Károly körút – Madách tér térsora hangsúlyozását, a városrész egyik főutcájának helyreállítását. Megteremti a Városháza tömb, mint valós kapcsolatrendszer lehetőségét a Belváros többi része, ill. a Duna között. A „szupertömb" funkció túlhangsúlyozása mellett a terv létrehozza a város hiányzó főterét, és a Városháza klasszikus udvarai átalakításával további közösségi tereket teremt. A gyalogos és közösségi térszerkezettel növeli a lakhatóságot, a kulturális tereket, a komfortérzetet és a turisztikai vonzerőt.
A terv időmalom óraszoborra tett javaslata figyelemreméltó.
Fentiek alapján a Bíráló Bizottság a pályaművet 4 millió Ft összegű kiemelt megvételben részesíti