Chidori nyomdokain, Tenjin vonzásában - a legújabb Starbucks Japánban
A közelmúltban készült el Kengo Kuma irodájának koncepciója alapján a Starbucks új kávézója Japánban, Dazaifu városában, a híres szentélykörzet felé vezető út vonalán. A tér különlegességét az átlós szerkesztésű faelemekből kialakított belső világ jelenti, amelynek konstrukciós módszereit az építészek a Chidori bútorcsalád és a GC Prostho Múzeum projektek során kísérletezték ki – az eredmény akár a hazai HelloWood alkotótáborok installációit is eszünkbe juttathatja.
Japán legújabb Starbucks kávézójának elhelyezkedése szimbolikus jelentőséggel is bír, hiszen Japán egyik legfontosabb sinto szentélye, a Dazaifu Tenmangu felé vezető fő útvonalon található. A Sugawara no Michizane (845-903) tudós, költő, politikus sírja felé épített, 919-ből származó szentélyt Michizane istenné vált alakjának, Tenjinnek ajánlották. A mintegy 12 km2-en elterülő szakrális körzetet évente körülbelül 2 millió látogató keresi fel, akik a „vizsgák istene"-ként tisztelt Tenjinhez könyörögnek sikerért. A szentélyhez vezető út mentén hagyományos, egy- vagy kétszintes japán épületek sorakoznak. A kávézó koncepciójának alapja egy olyan tér létrehozása volt, amely illeszkedik a városképbe, ugyanakkor egy innovatív, vékony lécekből álló, átlósan szőtt faszerkezetből épül fel.
A belső tér szerkezetét 2000 darab, 6 cm vastag faelem alkotja, amelyek hosszúsága 1,3-4,0 m között változik – a felhasznált lécek teljes hossza 4,4 km-t tesz ki. Az építészek a konstrukciós módszer alapjait a Chidori projekt és a GC Prostho Múzeum és Kutatóközpont tervezése során kísérletezték ki, ez alkalommal pedig az átlós szerkesztést próbálták ki, hogy egy sajátosan irányított és áramló teret hozzanak létre. A Chidori és a GC esetében három elem találkozik egy pontban, itt négy lépésre van szükség egy kapcsolat kialakításához, amely az átlós szerkesztés miatt jóval bonyolultabb. A problémát úgy oldották meg, hogy egyszerűen megváltoztatták az alátámasztási helyeket - eltoltva és kettéosztva a négy találkozó elemet -, hogy egy-egy csomópontot ne terheljen túl nagy koncentrált igénybevétel. A talajszintről indított, egymásra halmozott faelemek koncepciója a hagyományos japán és kínai építészetben gyökerezik. Az ősi módszert a modern technológiával kombinálták, így vált lehetővé ezen formálás alkalmazása a kortárs építészetben. Az épületburkon belül a kávézó belső világa egy áramló, barlangszerű teret idéz. Az elemek a falakon ritkábbak - itt ismétlődő mintázatokat alkotnak -, a mennyezeten pedig besűrűsödnek – mögöttük, mint belső héj mögött helyezkednek el a világítótestek.
fordította: Garai Péter
Starbucks Coffee - Dazaifutenmangu Omotesando
vezető tervező: Kengo Kuma
tervezés éve: 2011
bruttó szintterület: 213 m2
telekterület: 437 m2
helyszín: 3-2-43 Zaifu, Dazaifu, Fukuoka prefektúra, Japán
generáltervező: Kengo Kuma & Associates
építtető/Megbízó/Fejlesztő neve: Manten Corporation
tartószerkezet: Jun Sato Structural Engineers
világítástechnika: Isumi Okayasu Lighting Design
projektvezető: Kengo Kuma & Associates
generálkivitelező: Matsumoto-gumi Corporation
20:39
Asztapaszta. Dísz, de gyönyörű. Csak azt a két kerek, zöld Starbucks jelvényt, vagy mit, azt hagyták vóna el. A függőleges felirat jó is, elég is.
06:30
@Pákozdi Imre: Gyönyörű, de DÍSZ.
07:46
@sanyiahegyről: Igen. Amúgy Japánban nagyon sok minden csak dísz. A díszítés - értsd: a szerkezeti szereppel nem rendelkező ornamentika - méterről-méterre jelen van. Ez alatt nem kell csiricsáréságot érteni, mert van ízlésük, nagyonis van; csak éppen az épületek legfőbb szerkezeti jellemzője, ha úgy tetszik, a szerkezetek nyelvén kifejezett mondanivalója a földrengésállóság. Ráadásul ezt nem acélszerkezetekkel, hanem a vasbeton szinte mértéken felüli alkalmazásával érik el.
21:13
@Pákozdi Imre: Kuma-szan szeret fészkeket építeni. Nagyon szép ez is, jól illik a Starbuck-hoz, ahol fél napokat is el lehet üldögélni félliteres kávékkal, gyerekkel, kutyával. Kuma, mint belsőépítész a kis, ismétlődő formákat kedveli. Nagyon nehéz műfaj, tévedhetetlen formálókészség kell hozzá. Neki van. Miután kigyönyörködtük magunkat, egy alpári kérdés a művész úrhoz: ki, mikor, hogyan, mivel, merre, meddig takarítja ezt a vendéglátóipari egységet??? Konkrétan az innovatív installáció porral (a levegőben eloszlatott finomszemcsés /10 μm alatti részecskeátmérőjű/ szilárd vagy folyékony halmazállapotú anyagokkal) való fedettségének eltávolítására gondoltam.