Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium rekonstrukció és bővítés
"Az öreg ház rekonstrukciója elsősorban a régi emlékek és történetek megőrzéséről szól. Ezekhez kell az újat hangolni, ezek a lényegi kapcsolódási pontok az új számára." - Cságoly Ferenc és Sólyom Benedek a Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium rekonstrukciójáról és bővítéséről.
Bevezetés
Az iskola épülete elárvult, utolsó tanúja a hajdani Vizivárosnak, a hajdani Medve utcának. Megváltozott minden körülötte. Szemben vele különállásával tüntető, magában gyönyörködő banképület, szomszédja modern irodaház, a túloldalon üres telekrész poros parkolóval, az utca távolabbi szakaszán mindenféle új épületek. Úgy áll itt a régi ház, mint öreg tanár a kamaszok között. Azok hangosak, elevenek, emez csöndes és emlékekkel tartalmas. Emlékszik Németh Lászlóra, aki tanult és tanított is itt, és sok mindenki másra, tanárok és diákok nemzedékeire. Ennek az öreg háznak több emléke és története van, mint az utcában az összes többinek együttvéve. Az öreg ház rekonstrukciója elsősorban a régi emlékek és történetek megőrzéséről szól. Ezekhez kell az újat hangolni, ezek a lényegi kapcsolódási pontok az új számára. És ezek építészetileg konkrétan kifejthető, valóságos összefüggések.
Előzmények
Az első tervváltozat abból indult ki, hogy az iskola telkének északi részét (jelenleg bérparkoló), az ott nemrégiben fellelt ókori épületmaradványok miatt nem építi be. a teljes bővítést a telek megmaradó D-i részén próbálta megoldani. E telepítési forma szerint az új tantermi szárny a régi épület mellett, azzal párhuzamosan helyezkedett el, a tornaterem pedig a teljes együttes déli oldalán, merőlegesen az iskolaszárnyakra. A leszûkített mozgástér következtében a teljes program csak az épületek alápincézésével volt teljesíthető. A szomszédos Külügyminisztérium bővítése során előkerült újabb régészeti leletek azt valószínûsítették, hogy az iskolaudvar eddig fel nem tárt részein is jelentős római emlékek találhatók.
A helyszín és az új telepítésû ("B" változat )
Az előzményekben leírt fejlemények miatt az új telepítésnél, az egész területet úgy kezeltük, hogy a már feltárt- és a feltételezett régészeti emlékek maximális védettséget élvezhessenek. Az új tantermi szárnyat továbbra is a régi épület mellé, azzal párhuzamosan telepítjük, de az udvari szinttől értelmezett 1,90 m magasan elhelyezkedő földszinti járószint és födémlemez alatt az épületet "lábakra állítjuk". Ezt a pontalapozású, pillérvázas megoldást a BTM régészeinek és mûemléki szakmérnök konzulensünk javaslatára választottuk, mely egyrészt a lehető legkisebb beavatkozást jelenti a régészeti "lelőhelyen", másrészt biztosítja az emlékek későbbi teljes feltárásának, bemutatásának lehetőségét. A tornatermet és azokat a funkciókat, melyek a csökkentett szintalapterületû tantermi szárnyból kikerültek, a nemrég feltárt és dokumentált északi telekrészen helyeztük el, hasonló "lábakra állított", pontalapozású, pillérvázas megoldással.
Az előző változathoz hasonlóan, az új telepítés is csak a régi iskolaépület részleges bontásával és átalakításával valósítható meg. Ennek során el kell bontani a régi szûk és alkalmatlan tornatermet, valamint az iskolaépület K-i oldalán lévő kis középszárnyat. Az új épületszárny szintmagasságai gazdaságosan nem lehetnek azonosak a régi épületével (4,70 m). A régi- és az új szárnyak eltérő belmagasságait az előző változatban kidolgozott megoldással hidaljuk át. A régi épület három szintjének magasságában négy új szint helyezhető el kényelmesen, úgy hogy az új szintmagasságok is elérik a 3,5 métert, azaz az osztálytermek belmagassága meghaladja a szükséges 3 métert. Az eltérő régi és új épületszinteket lépcsővel és lifttel is összekapcsoltuk. A meglévő épület (alagsor + földszint + két emelet + magastető) padlásterét továbbra sem építjük be, az új tantermi szárnyat földszint + 3 emelet + tetőteres kialakításúra terveztük, a tornatermi szárnyban a földszintre telepített tantermek felett kap helyet a dupla légterû, lapos tetős tornaterem.
Funkcionális elrendezés ("B" változat)
A régi épületszárny alagsori szintjén helyeztük el a tanmûhelyeket, a számítógépes tantermeket, a TMK raktárat és a melegítőkonyha egyes kiszolgáló helyiségeit (átvevő, hulladék tároló, szociális blokk). Ez a szint a parkolóból rámpán közelíthető meg.
Az új épületszárnyak legalsó szintjei a régivel azonos szintmagaságban lesznek. Északi felől az új épületszárny földszintjét az alsó tagozat nyolc tanterme tölti ki, és a "kis tanári" szoba is itt kap helyet. A régi épület ehhez csatlakozó végében lesznek a melegítőkonyha helyiségei, ezekhez kapcsolódóan a diákok étterme. Ez az éttermi tér úgy van kialakítva, hogy térben összefügg a központi közlekedő és aula terekkel, mozgatható térelhatárolóval leválaszthatóan. A régi épület földszintjén helyezkedik még el a könyvtár, két szaktanterem és szertáraik (földrajz, biológia).
Az új főbejárat is a régi épületrészben van, innen fél szint fellépcsőzéssel érhető el a tényleges földszint, és letekinthetünk az alagsori szintre. A bejárati előtér térileg és a látvány szempontjából összenyitja ezt a három különböző magasságban lévő szintet, így tágas, levegős előtér keletkezik, mely segíti a belépő tájékozódását is. Az előtérrel szemben helyezkedik el a meglévő épületrész felújított lépcsőháza.
Az első emeleten, az új északi szárnyban található a tornaterem, mellette a fogasos öltözők (fiú-lány) és a tornaszertár. A régi épületben utcai fronton helyeztük el az orvosi- és a tornatanári szobát, a "nagy tanári" és az igazgatási helységeket, valamint az ének szaktantermet. Az új udvari épületrészben osztálytermek és a kémiaterem található a kapcsolódó szertárral. A szárny északi végében helyeztük el a füstvédett menekülő lépcsőházat.
A második emeleten a tornateremmel egy légtérben, galériaszerûen helyeztünk el a kis tornatermet (konditerem), mely tanítás alatt a kicsik tornaszobájaként, délutánonként pedig fitness teremként hasznosítható. A régi épületben megtartottuk a tantermek eredeti kiosztását. Az új udvari épületrészben, az első emelethez hasonlóan osztálytermek és egy szaktanterem található a kapcsolódó szertárral.
A harmadik emeleten az új udvari szárnyban további osztálytermek és szaktermek kaptak helyet, a szükséges szertárakkal. Az új épületrész tetőterében kistermeket alakítottunk ki a nyelvi- és egyéb kiscsoportos foglalkozások számára, és itt helyeztük el a kazánházat is. A régi épület padlástere nagyrészt beépítetlen marad, a régi, vasbeton szerkezetû kazánház helyére a liftgépházat telepítjük.
Közlekedő rendszer
A régi és az új épületszárnyak földszinti része azonos szintmagasságban van, a régi és új emeleti szintek viszont -a korábbiakban indokoltak miatt- eltérő magasságúak. A teljes épületegyüttesnek három lépcsőháza lesz (a jelenlegi épületnek kettő van). A régi épület északi lépcsőjét felújítjuk, így az a közlekedőrendszer része marad, az új udvari szárny északi végében helyeztük el a füstvédett menekülő lépcsőházat. A régi épület súlypontjában, a régi, szûk világítóudvar helyén, teljes épületmagasságban átriumszerû teret képezünk, melybe egy új, egyenes, háromkarú lépcső kerül.
Szerkezetek és anyaghasználat
Az új épületszárnyak monolit vasbeton pillérvázas szerkezetûek, kitöltő falazattal. A pillérkiosztás tiszteletben tartja a feltárt-, illetve a feltételezett régészeti leleteket, és az első használati szint "lábakra állítása" biztosítja az emlékek későbbi teljes feltárásának, bemutatásának lehetőségét. A szárnyak hosszvázas szerkezetét úgy alakítottuk ki, hogy a fúrt cölöpalapozás gerendarácsozata is a földszinti járófödémmel ad egy szerkezetet. A tornateremnél a monolit vasbeton váz középső pillérsora elmarad, és a nagyobb fesztávolságot lelógó monolit gerendákkal hidaljuk át. A régi épületrész tégla hosszfalas szerkezettel épült, a meglévő és megtartandó födémszerkezetei az emeleteken vasbeton alulbordás vagy béléstestes rendszerûek, az alagsori szint és a középfolyosó felett általában téglaboltozatúak.
Architektúra
A meglévő épület eklektikus romantikus architektúrája megmarad és felújításra kerül, a javasolt színezés kicsit izgalmasabb képet ad, mint a meglévő. Új elem lesz a régi homlokzaton a bejárat, ahol is érzékeltetve a megváltozott rendeltetést, felbukkan az új épületrész architektúrájának anyaghasználata és jellege. A két régi, -immár használaton kívüli- bejárat az új szakipari falakkal megőrzi a régi jelleget, de lehetővé teszi az új rendeltetést.
A Medve utcai homlokzat legizgalmasabb kérdése a régi épület és az új, lapostetős tornatermi szárny egymáshoz való viszonya, csatlakozása. A vasbeton főpárkánnyal lezárt új szárny némileg alacsonyabb tömege és a régi iskolaépület közé egy toronyszerû tömeg vertikális motívuma épül be.
Sólyom Benedek, Cságoly Ferenc
Többek között a Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén. További munkák és cikkek itt érhetőek el.