Riken Yamamoto az idei Nemzetközi Építészkongresszuson
Társadalom és transzparencia az építészetben címmel rendezik meg az idei Nemzetközi Építészkongresszust, ahol a világhírű építészek, többek között a Pritzker-díjas Riken Yamamoto tart előadást. A 2025. március 7-i rendezvény helyszíne ezúttal az új Nemzetközi Atlétikai Központ konferenciaterme.
A transzparencia az egyik kulcsszó Riken Yamamoto munkájának megértéséhez. A 2024-ben Pritzker-díjjal kitüntetett japán építész megkérdőjelezi a szokványos térkoncepciókat és anyaghasználatot, és olyan tereket hoz létre, amelyek elősegítik az emberek és környezetük közötti interakciót és kapcsolatokat. A transzparencia – akár az épületek kialakításában, akár a felhasznált anyagok kiválasztásában, akár az összes művében alkalmazott alapfilozófiában – központi elemként jelenik meg nemcsak Yamamoto műveiben, hanem a többi világhírű alkotó (Anne Lacaton, Evan Jahn, Max Hacke, Remco Siebring) műveiben is – olvasható az esemény leírásában.
IDŐPONT: 2025. március 7. (péntek), 9 óra
HELYSZÍN: Nemzeti Atlétikai Központ, 1095 Budapest, Hajóállomás utca 1. (parkoló: Kvassay zsilip 4.)
MÉK AKKREDITÁCIÓ: elbírálás alatt
RÉSZVÉTELI DÍJ: 35.000 Ft + áfa (bruttó 44.450 Ft), a kedvezményes díj – január 31-ig történő befizetés esetén – csak 29.000 Ft+áfa (bruttó 36.830 Ft)
A részletes program ezen a linken érhető el.
A 2025. március 7-i MÉSZ Nemzetközi Építészkongresszus előadói:
Remco Siebring (Studio Anne Holtrop, Amszterdam, Bahrein)
Holland építész, aki az arnhemi építészeti akadémián tanult építészetet. 2014 óta a Studio Anne Holtrop projekttervezője, és olyan jelentős munkákhoz járult hozzá, mint a Bahreini Királyság nemzeti pavilonja a 2015-ös milánói expóra, valamint a Museum Fort Vechten, amely Hollandia legnagyobb világörökségi területének része. További megvalósult projektjei közé tartozik a muharraqi Green Corner Building, a Siyadi Pearl Museum a világörökségi bahreini Gyöngyösvény részeként, valamint a Maison Margiela több márkaboltja Londonban, Párizsban, Oszakában és Sanghajban. Jelenleg a stúdió a rijádi Misk Art Institute-on dolgozik, amely úttörő kulturális projekt Szaúd-Arábiában.
Evan Jahn (Jahn Építésziroda, Chicago)
Helmut Jahn irodájának nevéhez fűződik a Sony Center Berlinben, a bangkoki Suvarnabhumi repülőtér terminálja, a Bayer központja Leverkusenben, a Japán Posta épülete Tokióban, a VEER Towers Las Vegasban, a Messeturm Frankfurtban. A chicagói székhelyű cég a néhai vezetője, névadója, Helmut Jahn (1940–2021) által képviselt tervezői kiválóság, valamint a szakmai együttműködés előtt tiszteleg, amely régóta a cég sikerének középpontjában áll. Evan Jahn elnök és Philip Castillo, Steven Cook és Scott Seyer vezető tervezők irányításával a Jahn Stúdió egyesíti a megrendelő építészeti identitás iránti vágyát a fegyelmezett műszaki szakértelemmel, a felelős tervezés iránti elkötelezettséggel és a megbízók folyamatos bevonásával.
Max Hacke (Büro Hacke, Berlin)
Berlini építész, tanulmányait a stuttgarti Képzőművészeti Akadémián (2006–2007) és a londoni Architectural Associationnél végezte (2007–2013). A londoni inasévek után 2016-ban alapította meg a berlini Büro Hacke irodát. 2021 és 2023 között a TU Braunschweigben, 2016 és 2019 között pedig a TU Berlinben oktatott. Vendégoktató és -kutató volt Bécsben, Berlinben és Bolíviában. Max Hacke Gustav Düsinggel együtt elnyerte az EU Mies van der Rohe-díjat 2024-ben, a Német Építészeti Díjat 2023-ban és a DAM Preis 2024-et a TU Braunschweig tanulmányi pavilonjáért.
Anne Lacaton (Lacaton & Vassal, Párizs)
1984-ben diplomázott a Bordeaux-i Egyetemen, 1987-ben Jean-Philippe Vassallal megalapította a Lacaton & Vassal irodát, mely 2000-ben költözött Bordeaux-ból Párizsba. Az iroda az alacsony költségű építésre összpontosít. Számos projektjük kortárs épületkoncepció és változatos technikák hibridje, felborítva az építési gyakorlatot. Számos elismerésük közül a 2019-es Mies van der Rohe-díj és a 2021-es Pritzker-díj a legkiemelkedőbb. Legismertebb munkájuk a Bordeaux-i Grand Parc projekt, melynek három épületében 530 szociális lakást bontás helyett üvegezett verandákkal bővítettek, értékeltek fel.
Riken Yamamoto (Riken Yamamoto & Field Shop, Yokohama)
Tokióban diplomázott 1971-ben, 1973-ban alapított saját irodát. Öt évtizedes gyakorlata során kísérletezett a szerkezetekkel, anyagokkal és építési rendszerekkel, hogy olyan projekteket hozzon létre, amelyek egyedülállóan alkalmazkodnak a felhasználóikhoz. A transzparencia az egyik közös szál, amely összeköti projektjeit, akárcsak a nyilvános vagy közös használatú terek beépítése, amelyek újszerű módon kapcsolódnak az épületekhez. Számos tokiói egyetemen oktatott, és szinte minden japán építészeti díjat megkapott. 2024-ben Pritzker-díjat kapott.