Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Dunapartok víz alatt – Budapest új látképei

1/18

A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.  

Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.

A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.

A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.  

Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.  

A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.  

A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.

A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.

A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.  

A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.

Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.

A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.  

Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.  

A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.  

Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.  

A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.  

Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.  

A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.  

?>
A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.

 
?>
Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.
?>
A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.
?>
A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.

 
?>
Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.

 
?>
A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.

 
?>
A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.
?>
A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.
?>
A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.

 
?>
A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.
?>
Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.
?>
A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.

 
?>
Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.

 
?>
A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.

 
?>
Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.

 
?>
A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.

 
?>
Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.

 
?>
A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.

 
1/18

A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.  

Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.

A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.

A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.  

Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.  

A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.  

A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.

A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.

A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.  

A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.

Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.

A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.  

Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.  

A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.  

Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.  

A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.  

Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.  

A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.  

Nézőpontok/Vélemény

Dunapartok víz alatt – Budapest új látképei

2024.09.22. 08:31
1/18

A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.  

Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.

A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.

A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.  

Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.  

A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.  

A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.

A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.

A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.  

A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.

Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.

A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.  

Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.  

A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.  

Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.  

A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.  

Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.  

A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.  

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.