Nézőpontok/Vélemény

Dunapartok víz alatt – Budapest új látképei

1/18

A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.  

Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.

A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.

A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.  

Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.  

A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.  

A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.

A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.

A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.  

A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.

Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.

A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.  

Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.  

A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.  

Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.  

A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.  

Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.  

A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.  

?>
A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.

 
?>
Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.
?>
A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.
?>
A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.

 
?>
Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.

 
?>
A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.

 
?>
A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.
?>
A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.
?>
A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.

 
?>
A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.
?>
Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.
?>
A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.

 
?>
Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.

 
?>
A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.

 
?>
Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.

 
?>
A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.

 
?>
Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.

 
?>
A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.

 
1/18

A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.  

Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.

A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.

A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.  

Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.  

A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.  

A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.

A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.

A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.  

A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.

Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.

A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.  

Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.  

A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.  

Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.  

A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.  

Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.  

A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.  

Nézőpontok/Vélemény

Dunapartok víz alatt – Budapest új látképei

2024.09.22. 08:31
1/18

A csendesen csörgedező Rákos-patak dunai torkolata mellett álló Duna Aréna, ami előtt a mostani hétvége két és fél napja alatt egy Balatonnyi víz folyik el. Az aréna és az Árpád-híd közti folyóparti sétányt pár napra lezárták a gyalogosforgalom előtt, a Dagály Fürdő azonban változatlanul nyitva tart.  

Az örökre félkészen maradt budapesti Északi Kikötő öblébe a 2000-es években költözött jachtkikötő, a következő húsz év építkezései nyomán pedig mára szinte rá sem lehet ismerni a korábbi ipari területre.

A T2.a Architects által tervezett Danubio lakóház 2020 óta áll mintegy hetven méterre az öböl partjától - ez a távolság most jócskán lecsökkent.

A megemelkedett vízállás több kilométer hosszan duzzasztotta vissza a Rákos-patakot is, így az addigi mély mederben folydogáló patak néhány napra Angyalföldet átszelő mini folyóvá változott.  

Hazánk legnagyobb támaszközű gerinclemezes hídszerkezete, Árpád-híd, mögötte a lezárt Margit-szigettel. Jól látszik, hogy az 1950-es években átadott eredeti, négy sáv szélességű híd bővítésekor, 30 évvel később már magasabb pillérekre állították az új szerkezetet, amiben valószínűleg az 1965-ös, 845 centiméteren tetőző rekord árvíznek is szerepe volt.  

A rendkívüli helyzet egyik folyománya az Országház és a Lánchíd díszkivilágításának lekapcsolása, amire az alacsonyabb részek víz alá került lámpái miatt volt szükség. Bár az éjszakai fényszennyezés ritkán látott mértékűre csökkent, a csillagos égbolt még így is rejtve marad.  

A Lánchíd budai hídfőjének talpalattnyi zöld fövenye néhány napra a város legtöbbet fényképezett gyepévé változott.

A teljes egészében víz alá került pesti alsó rakpartnál csak sejteni lehet az egykori kisvízi part vonalát.  A Pontoon bár teraszának karcsú acél lábait homokzsákok védik a felszínen úszó hordalékoktól.

A Magyar Tudományos Akadémia felújítása miatt a Széchenyi-rakpart úttestje munkaterületté alakult, így a gyalogosforgalom csak a 2-es villamos lezárt pályáján haladhat a Kossuth tér felé.  

A Duna szintje alá került aluljárókban több százan dolgoztak a homokzsákok deponálásán. A várt esetleges vízbetörések forrásai a néha még feltérképezetlen régi csövek átvezetései, a vasbeton szerkezet dilatációs hézagai, vagy épp a csatornák tökéletlenül záró zsilipjei is lehetnek; a Fővám téri aluljáróban szerencsére ezek egyike sem okozott még komoly gondot.

Az állami szervek járműveit leszámítva, a nagy árvíz teljes hajózási zárlattal is jár, így a legtöbb szállodahajó már el sem indult a hétre tervezett útjába. Az itt ragadt hajók utasai most a szokásosnál két-három emelettel magasabb perspektívából láthatják a várost.

A város legmélyebb vízben álló hídpillére, a Szabadság híd budai támasza, a sziklás fenéktől számítva most mintegy 15 méteres magasságig van kitéve az ár sodrásának.  

Bár kissé már vészjóslóan közel a víz, a Bálna teraszának forgalma zavartalan.  

A hazai Duna-szakasz egyetlen felsőpályás rácstartós hídszerkezete, a Petőfi-híd áll legközelebb a vízhez. A híd acél felszerkezetét nem maga a víz veszélyezteti, sokkal inkább az általa szállított hordalék: egy nagyobb uszadékfa, esetleg elsodródó hajó 15 km/h sebességű ütközése már nem elhanyagolható erőhatás lenne a 2-4 centi vastag lemezekből álló rácsrudakon, de a legnagyobb veszélyt az óriási jégtáblák jelentenék.  

Az utóbbiak több éven át tartó, újra és újra ismétlődő, pusztító munkája ellen még a modern vasbetonépítés korában sincs biztosabb védelem, mint a faragott gránit, amivel a hídpillérek felső éleit burkolják. Az 1995-ben épült Rákóczi-híd esetén sincs ez másként.  

A Budapart toronyházainak helyén egykor a Duna medre terült el, aminek természetes szélessége itt elérte a 800 métert, és a történelem során számos esetben segítette elő a jég feltorlódását. A 19. század végi új partvonal részeként jött létre a mai Kopaszi-gát. Hazánk legmagasabb irodaháza, a Mol campus tehát egy alig száz éves feltöltésre épült, de a teherhordó cölöpalapozása természetesen jóval mélyebbre támaszkodik.  

Az Atlétikai stadion körüli közpark a nyár végére lényegében elkészült, de az augusztus 31-re beharangozott megnyitása még várat magára. A víz alá került parti sétányon várhatóan bőven akad majd extra tennivaló az ár levonulása után, a végén azonban a város egy új, zöld Dunaparttal gazdagodik majd.  

A Kopaszi-gát teteje alig egy méterrel emelkedik a vízszint fölé, de ez már épp elég ahhoz, hogy a töltésen végigfutó sétány biztonságos maradjon, az itteni szolgáltatók pedig tovább működjenek.  

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.