Helyek/Városépítészet

Édenkert a szingapúri repülőtéren

1/7

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
?>
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
1/7

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Édenkert a szingapúri repülőtéren
Helyek/Városépítészet

Édenkert a szingapúri repülőtéren

2015.11.12. 11:08

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Szingapúr

Építészek, alkotók:
Mohse Safdie

Mohse Safdie a szingapúri repülőtér új épületével magasra tette a lécet minden tervező számára, aki a jövőben közlekedési csomópontok tervezésével foglalkozna. A Jewel projekt egy hatalmas üvegburába zárt erdő, ahol az átszálló és érkező utasok pihenhetnek vagy vásárolhatnak. Bán Dávid írása.

Új közösségi teret, hatalmas üvegburába zárt zöld kertet, aláhulló vízesést, bevásárló- és szórakoztatóközpontot tervezett Mohse Safdie, izraeli-kanadai-amerikai várostervező és teoretikus a szingapúri Changi Repülőtérre. A terminálok közötti új szárny a délkelet-ázsiai városállam légiközlekedésének jelentős változásait követi, hiszen a légikikötő egyre fontosabb szerepet játszik a térség átszálló forgalmában, kapu Európa, Délkelet-Ázsia és Ausztrália között. A repülőtéren áthaladó és az átszállások miatt akár órákat itt veszteglő tömegek számára nyújt a megszokott terminálokhoz képest teljesen újszerű élményt és kikapcsolódást az új építmény.

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
2/7
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

A tervekben „ékszernek" titulált épület nem más, mint egy hatalmas, acélvázas üvegbura, amely üvegezett zárt folyósóval, közvetlenül kapcsolódik a meglévő 1-es terminál épületéhez. A tervek szerint a burán fog átsuhanni a terminálok között közlekedő magasvasút, amely mellett egy 130 ágyas szálloda létesül. A belső térben hatalmas zárt kertet hoznak létre, középpontjában egy 40 méter magasról aláhulló vízeséssel, körülötte zárt lombozatú erdővel és a különböző szinteken megbújó gyalogösvényekkel. Az öt szint mindegyikére zöld teraszokat terveztek éttermekkel és kávézókkal. A hatalmas üvegfelületen keresztül természetes fény áramlik majd az egész belső térbe, a burjánzó erdő segít az árnyékolásban, a természetes klimatizációban és a hűtésben. A legfelső szintre tetőkertet építenek, amelynek – akárcsak az összes zöld felületnek – kialakításában az amerikai Peter Walker vezette PWP tájépítész iroda nyújt segítséget. A tető alatti szinteken végigvonuló átriumot ölelik majd körbe a különböző üzlethelyiségek, éttermek és egyéb szolgáltatások.

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
4/7
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

Mohse Safdie szerint az építmény újradefiniálja a repülőterek megszokott világát, hiszen egy olyan magas színvonalú, az embereket a lehető legtermészetesebb módon befogadó, kellemes pihentető tér kíván lenni, amely reflektál a repülőteret befogadó város világára is. A tervekben kiemelt szerep jut a különböző szintű találkozóhelyeknek, hiszen az új épület – noha egy tranzitzóna – nem csak az utasok átterelését, gyors továbbjutását szolgálná, hanem a megpihenést, a megnyugvást is. A tervező kiemeli, hogy a hagyományos bevásárlóközpont elemeit kívánja a természetből, a kultúrából, az oktatásból nyert tapasztalatokkal ötvözni, létrehozva egy új típusú rekreációs teret.

Mohse Safdie: Jewel Changi Airport
7/7
Mohse Safdie: Jewel Changi Airport

A felszín alatt és felett öt-öt szintet magába foglaló, 134.000 nm-es új szárny építését nemrég kezdték el és a tervek szerint 2018-ban adják át a forgalomnak, ekkorra várhatóan évi 85 millió utast fogad a repülőtér. Az elmúlt három évben háromszor is az év repülőterének választott Changi már most is magas színvonalát jelentősen emeli az új, repülőtereken korábban sosem alkalmazott megoldással operáló, üvegburába rejtett erdő.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.