Épületek/Irodaépület

Egyszerre dinamikus és statikus: Antwerpen új Kikötői Hivatala

1/20

Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl

Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
1/20

Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl

Egyszerre dinamikus és statikus: Antwerpen új Kikötői Hivatala
Épületek/Irodaépület

Egyszerre dinamikus és statikus: Antwerpen új Kikötői Hivatala

2017.12.07. 18:00

Projektinfó

Építészek, alkotók:
Zaha Hadid (1950-2016), Patrik Schumacher

Földrajzi hely:
Belgium, Antwerpen

Cég, szervezet:
Alukönigstahl

Vélemények:
2

Kikötői Hivatal

Tervezés éve:
2008

Építés éve:
2016

Stáblista

építtető: Antwerpeni Kikötői Hivatal, Belgium

építészek: Zaha Hadid Architects (ZHA), London, Egyesült Királyság
terv: Zaha Hadid, Patrik Schumacher

projektigazgatóság: Joris Pauwels
projektvezetés: Jinmi Lee
építésvezetőség: Bureau Bouwtechniek, Antwerpen, Belgium, Studieburo Mouton Bvba, Gent, London 

energiatechnika: Ingenium Nv Acoustic, Brügge, Belgium 
akusztika: Daidalos Peutz, Löwen, Belgium, Daidalos Peutz, Leuven, Belgium 

restaurációs tanácsadás: Origin, Brüssel, Belgium
homlokzati konstrukció: Groven+, Liège, Belgium

Schüco rendszerek: homlokzati egyedi alumínium szerkezet

Letölthető dokumentumok:

Antwerpen Kikötői Hivatalának új főhadiszállása egészen különleges helyszínre költözött: az egykori tűzőrségi épület felújításával és az ég felé történő bővítésével foglalta el új helyét. Az így létrejött karakteres forma messziről is jól látható jelzéssé vált és egyben szimbolizálja a tengeri kereskedelem ígéretes jövőjét. Az antwerpeni Kikötői Hivatal a még Zaha Hadid által tervezett épületek egyike. 

A műemlékvédelem alatt álló, hanza stílusú, volt tűzőrségi épület megtartására és bővítésére az antwerpeni Kikötői Hivatal tervpályázatot írt ki 2008-ban. A feladat a régi épület megtartása és korszerű irodakomplexummá való transzformálása volt. A Zaha Hadid Architects javaslata az épület felett elhelyezett bővítményre többféle indíttatásból született. Figyelembe vették az épület eredeti tervén fellelhető, de meg nem épült magas tornyot, amely az eredeti szándék szerint a hanza épületet a messzi távolból is jól láthatóvá tette volna. A másik motiváció a felhőszerű bővitmény szokatlan elhelyezésére az volt, hogy a műemlék épület négy egyenrangú homlokzata közül egyiket se takarja el egy mellé helyezett új épületrész. A végeredmény egy különleges, hajótörzset idéző formájú, a tengeri kereskedelmet szimbolizáló ikonikus épület lett, amelynek hatása Antwerpenre, a "gyémántok városára" vitathatatlan.


Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
11/20
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl



A két épület eltérő karaktere ellenére a tervezők a meglévő és az új terekben is azonos építészeti minőség létrehozására törekedtek. A régi épület statikus eleganciája felett az új dinamikus forma szinte mozogni, lebegni látszik. A létesítményrészek összekötéséhez az építészek egyfajta szendvicskoncepciót alkalmaztak, amelynél a közös területek - mint az auditórium, az étterem, az előcsarnok és a konferencia termek - az egész épület közepén találhatók és ezáltal a meglévő épület felső, valamint az új épület alsó emeleteibe kerültek. A két rész közötti betonhíd, harmadik elemként egy multifunkcionális környezetet alakít ki, változatosan használható kilátóterasszal a meglévő városi architektúra felett és kapcsolattal az étteremhez. Innen a kikötőre és a városra is rá lehet látni, míg a hídban lévő kivágásokon keresztül az épület előtti tér válik láthatóvá. Felfelé pillantva, az ablakokon keresztül az új épület belső részeibe is betekintést enged ez a háromdimenziós, térbeli környezet.

Külső szemlélő számára úgy tűnhet, hogy az új épületelem a régi felett lebeg. Tartószerkezete teljesen független a régi épület szerkezetétől, mindössze két, pillérként funkcionáló, vasbeton blokk támasztja alá. Az egyik pillér a régi épület belső udvarában, míg a másik ferdén, az épület előtt áll. Felső részükön a betonhíd, míg a föld alatt egy új többszintes mélygarázs köti össze őket. Az átriumban további ferde támaszok biztosítják a megfelelő stabilitást.


Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
9/20
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl



A meglévő épület statikus, nyugodt homlokzatától élesen elüt az új épület hajlított felületének dinamikus megjelenése, ami egy organikus formát alkotó egyetlen folyamatos homlokzat. Ezt a dinamikus látványt a tervezők úgy kívánták megjeleníteni, mintha ez a rész mozogna. A homlokzat háromszögekre osztásával folyamatos átmenetet képeztek a sík és a térben görbülő felületek között. A traszparens és tömör részek váltakozásával a felület mozgalmasságát tovább erősítették és a belső terek bevilágítását is szabályozni tudták.

A háromszög alakú, a csomópontokban változtatható szögű elemekből álló, egyedi Schüco alumínium homlokzat lehetővé teszi, hogy a tervezők által megálmodott, véletlenszerű hatás megmaradjon, a homlokzaton ne legyen ismétlődés. A rendkívül komplex feladat megoldása érdekében a Zaha Hadid Architects, a homlokzatot tervező és gyártó Groven+, valamint a Schüco szakemberei intenzíven együtt dolgoztak. A 3D-s tervezési és előkészítési folyamat egy BIM-modell alapján történt, amely minden gyártási és tervezési paramétert meghatározott. Ez a módszer lehetővé tette, hogy a tervezés és a gyártás egy egységet alkosson a parametrikus elemek megalkotása érdekében. Az így kialakult több mint 450 különböző homlokzati elem mindegyike legalább három darab háromszögletű felületből állt. Az elemek előregyártása a műhelyben történt, a gyártás ütemezése, a kiszállítás és beszerelés is komoly logisztikai és szervezési feladatot jelentett. Az előkészítés és megvalósítás több mint két évig tartott. Az átlátszó és átlátszatlan homlokzati elemek váltakozása az épületvolumen feltördeléséhez vezet, a mozgalmas felület a nappali fény intenzitásával együtt folyamatosan változik.


Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl
6/20
Kikötői Hivatal - építész: Zaha Hadid, Patrik Schumacher - fotó: Alukönigstahl



Az új Kikötői Hivatal működése szempontjából is példamutató: az 500 alkalmazott számára egészséges és változatos munkakörnyezetet tertemt, amely sokkal hatékonyabb együttműködést alakított ki a munkatársak között. Az épület fenntartható és jövőbiztos működését szolgálja a földalatti hőtárolóval öszekötött fűtési rendszer, amely évi 270 tonna CO2 megtakarítását teszi lehetővé, valamint az elektromos autókkal és kerékpárokkal megszervezett közlekedés. Formában, tartósságban, valamint tervezési és gyártási módszerében is a jövőbe mutat: egy szimbolikus világítótorony, amely látható az egész világ számára.

Alukönigstahl Kft.
Tornóczky Mónika

 

 

 

 

Vélemények (2)
Pákozdi Imre
2018.05.01.
12:21

Patrik Schumacher, Zaha Hadid utódja a cégvezetésben, elméletalkotásra adta a fejét, ld.: https://www.dezeen.com/2018/05/01/capitalism-solve-housing-crisis-patrik-schumacher-zaha-hadid-architects/#disqus_thread . Érdemes elolvasni a kommenteket is, számuk másfél nap alatt 76-ra nőtt :-)

Pákozdi Imre
2017.12.08.
07:42

Antwerpen Európa második legnagyobb forgalmú kikötője. Az ott évente átrakott árukkal (kb. 180 millió tonna) egy 200 km hosszú tehervonat lenne tele, ami Antwerpentől Düsseldorfig nyúlna. (Ha ugyanezt kamionra raknák, a sor, hetvennel araszolgatva, követési távolságot tartva, valószínűleg Budapestig érne. És a mai szállítmányozás szerkezetét ismerve, sajnos ez a reális hasonlat.) Hogy miből áll ez a ménkű árutömeg? Hát, pl.:  http://index.hu/gazdasag/2017/12/06/eu_latin-amerika_szabadkereskedelem/.

Az épület értékelésre nem méltó. Hogy miért? Egyrészt azért, amiért nem kritika tárgya az utcai Mikulás-csokifigurák változatos sokasága. Másrészt kérem, nézzék meg a nemrég elkészült hamburgi Elbfilharmonie-t. A különbség markáns és sok tanulsággal szolgál, az egységesség, az épületrészek kapcsolata, az épített örökség megbecsülése és a többi, hamarosan végképp táj- és szakmaidegen fogalom emlékére.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk