| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

építési sztárok? - fókusztéma indul

1/1

Budapest, XI. Számadó utca, apartmanépület (1991)

Hirdetés
?>
Budapest, XI. Számadó utca, apartmanépület (1991)
1/1

Budapest, XI. Számadó utca, apartmanépület (1991)

építési sztárok? - fókusztéma indul
Közélet, hírek

építési sztárok? - fókusztéma indul

2007.10.17. 12:08

Az építési sztárok az architainment ikonjai: nevük legalább olyan fontos, mint az épület lenyűgöző látványvilága. Mert e tervező csillagok alkotásainak valamilyen értelemben lenyűgözőnek kell lenniük, olyan műveknek, melyek a technikai fejlődés legújabb eredményeit kell reprezentálniuk.Témaindító írás

Értelmiségi körökben ma Magyarországon még a minimális építészeti műveltség sem általános. Néhány kivételes példától eltekintve az építészeket alig ismerik: nem számít kínosnak, ha egy-egy jelentősebb kortárs épület tervezője nóném – ellentétben az irodalmi-színházi tájékozottsággal kapcsolatos elvárásokkal (a képzőművészeti és filmművészeti műveltség „foka" valahol a kettő között áll).

Van azért ebben valami természetes: az épületeket elsősorban funcionális tárgyakként használjuk, ritkábban tekintjük szellemi teljesítménynek avagy műalkotásnak. Építészek sztársága éppen ebből a szempontból meglepő: míg a 19. századból és a századfordulóról még sok történetet ismerünk Európa-szerte ünnepelt építészekről, addig a 20. század nagy része az „Architektur ohne Namen" jegyében zajlott. A tervező elsősorban mérnök, aki a modern építészet elveit követi. Társadalmi helyzete, szakmájának politikai meghatározottsága vagy az építéssel kapcsolatos általános gondolkodás nem engedi meg, hogy sztárrá váljon. Kivételek persze mindig akadtak: ám a világhírű építészeket inkább szellemi nagyságként (Le Corbusier) vagy a hatalomgyakorlás egyik „eszközeként" (Albert Speer) ismerték, semmint a szó klasszikus értelmében vett sztárnak.

A sztárhoz olyan „körítés" tartozik, amely nem a terméket (az illető által tervezett épületet) magát, hanem azt az életfilozófiát, életérzést, azt a sajátos értéket, netán politikai ideológiát adja el, melyet az építész személye és alkotása együtt sugároz. Ez különbözeteti meg Philip Johnsont mesterétől, Mies van der Rohétól: az előbbi a posztmodern provokativitás ikonja, évtizedekig a média egyik főszereplője, az utóbbi – bár óriási hírnévre tett szert – a sztárallűrök nélküli szellemi nagyságok szerényebb népszerűségét élvezte.

Az építési sztárok az architainment ikonjai: nevük legalább olyan fontos, mint az épület lenyűgöző látványvilága. Mert e tervező csillagok alkotásainak valamilyen értelemben lenyűgözőnek kell lenniük, olyan műveknek, melyek a technikai fejlődés legújabb eredményeit kell reprezentálniuk (ilyen értelemben az építészet egyik legősibb jellegzetessége ma is fellelhető, de jóval csököttebben). A sztár és műve visszatükrözi az ipari innovációba és a szabad piacba vetett bizalmat; az épület monumentális látványvilágával, nagyszerű technikai megoldásaival a befogadók számára egyfajta varázslatot kínál.

A nagy ingatlanberuházók hamar felismerték, hogy jó befektetés sztártervezőt alkalmazni, mert az így keletkező hozzáadott érték akár meg is sokszorozhatja a profitot. Az, hogy mi van előbb, a tyúk vagy a tojás, azaz, hogy a beruházó a már kész sztárokban látja-e meg a lehetőségeket, vagy a beruházó farag-e csillagot „hollywoodi mintára" a hipertehetséges de „mezei" tervezőből, sosem lehet tudni.

HP

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.